A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
A STANAG 4569 minősítéssel nem illik viccelni. Ha valaki azt álltja, hogy level 5 vagy level 6-ot tud, azt illik bizonyítani is. A STANAG-ben le vannak írva, hogy mely szögből milyen fegyverrel, milyen távolságból kell a járműnek ellenállónak lenni. Az aknavédelem úgyszintén. Kerék alatt, tengely alatt középen. A gyártók megépítik a kísérleti járműveiket és elvégzik ezeket az ellenőrzött robbantásokat lövésteszteket. A román Saur -2 nevű förmedvényről van fenn video a neten ahogy megrobbantják.
A Rába VZF-en szintén elvégezték sok pénzér ezeket a robbantásokat, lövésteszteket és a német TÜV (azt hiszem, de valamilyen hivatalos , felkent szervezet) kiállít egy Certificate-t arról, hogy azt a szintet tudja. E nélkül akármit lehetne állítani a prospektusokban és hamar megvádolnák egymást a cégek, ha valaki gurítana a kiadványokban.

Jól látom, hogy 0:16-nál 5 csavar tartja a felnit a kerékagyon?
Érzek itt némi szakszerűtlenséget, bíró úr! :rolleyes::p:D
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
Jól látom, hogy 0:16-nál 5 csavar tartja a felnit a kerékagyon?
Érzek itt némi szakszerűtlenséget, bíró úr! :rolleyes::p:D


Nem sérült...nem sérült!......:D
Sok szakszerűtlenség lehet, szerintem nem TÜV teszt.....:)
Balkáni teszt, de legalább csinálják. Olyan szemeteskonténer hegesztésű járgány, de csinálják....:rolleyes:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
Akár egy kialakítandó hídfő biztosítására is hasznos lehet, ha át tud kelni egy előretolt század/zászlóalj lövész.

Amúgy a Patria elbír egy 120mm-es Nemo tornyot, és a DENEL-nek van egy 105mm-es tarackágyús tornya, amit szerintem szintén rá lehetne operálni.
Nem csak a Patria AMV, de a 6x6 is!
Azt hallottam a NEMO toronyról, hogy elképesztően drágán mérik. Még a finnek sem rendeltek belőle csak mutatóba. A járőrhajóra viszont valami brutál! :rolleyes::cool:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
A 120 as elméletileg csökkentett nyomással működik 8*8 as vázon. Így nem nagyon lenne értelme szerintem. Inkább a 105 ös tarackágyús tornyot ha lehet :D
Miért lenne csökkentett nyomású, mikor hátrasiklásos (csillapított) a cső? 6 lövéses MRSI-re képes! 10+km-es a hatótávolsággal!;)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
Nem sérült...nem sérült!......:D
Sok szakszerűtlenség lehet, szerintem nem TÜV teszt.....:)
Balkáni teszt, de legalább csinálják. Olyan szemeteskonténer hegesztésű járgány, de csinálják....:rolleyes:
Ok, de így csökkentik a test sérülését. Így borítékolható, hogy a kerék leszakad a picsába, az akna ereje meg szana-szét szóródik. Azért a 10 csavar jóval nagyobb ellenállást okozna az 5 lazánál. Egy ilyen preparált robbantási teszt annyit ér, mint egy EURO NCAP teszt 15km/h-val... o_O
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 488
18 397
113
Ok, de így csökkentik a test sérülését. Így borítékolható, hogy a kerék leszakad a picsába, az akna ereje meg szana-szét szóródik. Azért a 10 csavar jóval nagyobb ellenállást okozna az 5 lazánál. Egy ilyen preparált robbantási teszt annyit ér, mint egy EURO NCAP teszt 15km/h-val... o_O

Igen. Csak utánozzák a rendes tesztet. De arra jó, hogy saját maguk számára tapasztalatot szerezzenek, az egyébként BTR színvonalú kísérleti Saur 2 ről. Addig csak olvastak ők is az ilyesmiről, most ,ár csinálták is bábuval, valamilyen gyorsulásmérővel. Nem egy MRAP, tehát nem lehet igazán fasza védelme, de a következő járművüknél felhasználhatnák a tapasztalatokat. De most Pranha-znak...
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 047
113
A németek másként gondolkodnak és más helyzetben is vannak, mint mondjuk egy birodalmi szemléletű amcsi, vagy ruszki. Ők úgy tekintenek a szövetségeseikre, mint korábbi és későbbi ellenségeikre. Utóbbiak úgy gondolkodnak (pl USA Egyiptommal, de szerintem Izrael kivételével bármely más szövetségesével), hogyha egyszer ne adj isten a demokrácia védelmében meg kellene óvni az emberi értéketeket a szövetséges ország saját kormányától, akkor ne legyen túl nagy falat legyűrni, vagy "szövetséges csapatokkal" vagy csak azok nevében (ez a világháborúk óta mindig jól cseng). Az amcsi F-35 "piros gomb" vita ezen alapul, de a GPS, a kémműholdak és elektronikai lehallgató rendszerek használata mind erről a gondolkodásról tanúskodik a szövetségesek irányába. Így teljesen természetes, hogy a legfejlettebb uránpáncél, a legkorszerűbb szoftver csak részükre vagy egy-két megbízható "hónaljkutya" részére elérhető (Izrael, britek). A ruszki sem adta el a T-64-et, T-80-at amíg tehette, de a legtöbb légvédelmi eszköz, repülőgép is egyszerűbb elektronikával ment a VSZ-be, Afrikába közel-keletre mégúgy.
A németek rég nem hódítóként tekintenek a világra. A Leopard harckocsik létrehozása egy nagy elismerés volt nekik (hogy engedték a II. vh után), azonban a szoros nyugati felügyelet mellett, szarul nézett volna ki, ha a holland, vagy más NATO szövetségesek alacsonyabb minőségű tankot kaptak a 70-es nyolcvanas években. A németek abban sem lehettek biztosak, hogy egyre komolyabb haderejük mennyire lesz német, hisz elég szoros amerikai, illetve (volt) szövetséges kontroll vol/van mind a mai napig mind a hadiiparban , mind a hadvezetésben felettük. Így nagyon nem is reménykedhettek abban, hogy a tankjaikat majd önállóan holland, brit vagy amcsi csapatok ellen használhatják, ergó nem volt érdemes sajátjukat jobb minőségűvé tenni, vagy a többit lerontani. Mindig is megvoltak azok a fékek a német politikában és a BW felső vezetésében, mely az német militarizmus újjáéledését megakadályozná. Most is megvan. ;)
Én nem félek, hogy a i tankjaink rosszabbak lennének a német A7V-től (nem az első világháborústól :)).
A műszerezettség viszonylag könnyen ellenőrizhető lesz, a C2 hardver a rádióktól függ, a szoftver az már más kérdés, az országfüggő lesz.

A lengyeleknek nem adják a legmodernebb lőszerüket...Azthiszem ezzel mindent el is mondtam arról amit írtál.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 846
4 835
113
Szertnék én is válaszolni neked pár dologban, aminek én néztem utána. A Lynx-szel kapcsolatban @mindenen kívül -től azt látom mindent megkapsz...:)
Én azokról írnék, ami esetleg kimaradna.
Abban igazad van, hogy a németeknél - szerintem is - intenzív fejlesztés fog megvalósulni. Erre enged következtetni az 1-2 napja előkerült RM prezentáció is.
Ez egyben probléma is a PUMA megrendelésével kapcsolatban, de ugyanakkor áldás is.
Ugyanis a PSM igazgatója kijelentette (asszem az egyik MSPO-n, a videó bent van a PUMA topicban), hogy egy új közép-európai megrendelő esetén nem csak opció, hanem inkább követelmény egy harmadik gyártósor beindítása.
És itt egy másik félreértés is szerintem - hogy mindenki azt képzeli, hogy egy gyártósor olyan, mint egy autógyárban. Pedig nagyon nem.
Egy harcjármű összeszerelése egy kispéldányos összeszerelés. Jelenleg is évi 60 darabra képesek a német gyártók. 2 gyártósoron! Azaz a RM is meg a KMW is 30-30-ra. Az alkatrészeket külön külön gyártják - ki-ki a saját részét -, majd az összeszerelő üzemek megkapják azt. Majd havi nagyjából 3 jármű elkészül. Ilyen példányszámú összeszerelés pedig nem igényel automatizálast.
Ez a módszer lehetővé teszi, hogy viszonylag gyorsan be lehessen indítani akar további gyartósor(oka)t is.
Márpedig a CEO nyilatkozata alapjan erre hajlandóak is lennének.
Itt nem új módszereket kell kidolgozni, hanem csak a már működőt átültetni. Ha a cseheknek felajánlották, akkor nekünk miért ne?
A cseheknél pedig kiszállt a PSM a versenyből, mert nem voltak hajlandók a tenderen utólag - inkorrekt módon - megváltoztatott feltételek szerint áttervezni a PUMA-t. Plusz 2 embernyi helyet pedig betoldani a konstrukcióba nem 2 hónap lett volna.

Jelenleg már valószinűleg nem egy van, mert már elkezdték a tesztelhető példányok legyártásat. Erre tavaly októberben az Ausztrál állam biztosított pénzt (kb. 34M USD-t) , és 1 évet. Ezért cserében persze az ausztrál igényeknek kell elsősorban megfelelni. Tulajdonképpen 1 évet adtak rá, hogy legyártsanak 3 használható, az igényeknek megfelelő harcjárművet, amit igen komoly teszteknek fognak alávetni. Ez lesz a Risk Mitigation Activity fázis..
Értelem szerűen ezek nem az eddig mutogatott jármű átalakításából készülnek, hanem újként gyártják őket, márt véglegesnek mondható konfigurációban.
Írd és mond, idên októberben lesz leghamarabb olyan jármű, amit csapatpróbázni lehet.
Az eddigi tesztek tulajdonképpen csak a koncepció bemutatását voltak hivatott demonstrálni.
És nem, a RM sem akkora király, hogy egy végleges verziót legyártson habokra. SENKI sem csinál ilyet a hadiiparban, csak megbízásos alapon. Általában erre az anyaországok szoktak pénzt adni. A Lynx egyik fő problémaja, hogy nem áll mögötte a Német Állam.
Most úgy néz ki, hogy az ausztráloktól kaptak egy lökést, de azt gondolom, hogy elég merész ötlet lenne nálunk úgy gyártósorról beszélni, hogy valós csapatpróbát még nem lehetett csinálni, mivel nem volt mivel.
Azt se felejtsük, hogy az Ausztrálok 460+ járművét ott fogják legyártani (talan az első 20-30-at a RM saját német üzemeiben, hogy a gyártósori optimalizaciót kényelmesen megoldhassák).
Ugyan ez érvényes az Amerikai esetleges végigvitt és megnyert tenderre. Ezekhez a mi esetleges gyártósorunk gyakorlatilag semmit nem tehetne hozzá. A németek esetében más a helyzet.
Ne feledjük, hogy naluk pont most van botrány, hogy a vadiúj német multimission fregattok gyártását most szervezték ki egy holland hajóépítőnek.

Fogalmunk sincs, hogy mennyiért kaphatnánk a PUMA-t, mivel eddig csak a németeknek szállították, azonban ott irgalmatlan költségek mentek el az egyedi igények kielégítésére. Ezek fejlesztési költségét a németek mar kifizették. Illetve megfizetik a saját járműveik árában.
Ha mi már a meglévő verziót választjuk, akkor nekünk pusztán a gyártási költségeket, és a PSM hasznát kell kifizetni.
Mindenesetre az sokat elmond, hogy a cseh tenderen fix költségekkel fix mennyiséget kellett volna szállítania a PSM-nek, a fix support biztosításával. Ennek ellenére PSM is elindult, és a feltételek megváltoztatásáig vállalták is a kondíciókat.
Magyarul ha drágább is, mint esetleg a többi jármű, a kb. 10 M-s darabárba így is belefért.
Hja és az a furcsa, hogy mind a cseh, mind az ausztrál tenderről az jött vissza, hogy a CV-90-et ekézték mindenhol, hogy milyen drága...

Mint ahogy levezettem, nem igazán van modernebb, mint a PUMA, mivel ami lenne, az csak októberben lesz olyan állapotban, hogy ténylegesen teszteljék.
Különben a Lynx gyakorlatilag pontosan ugyan azokat a rendszereket építik (legózzák) bele a Lynxbe, amit a Boxerbe és a PUMA-ba már beleraktak.
Szóval igen, modern, de max. Annyira, mint amennyire a PUMA meg a Boxer...:rolleyes:
Abban igazad van, hogy a Lynxbe és a PUMA-ba ugyanazokat a rendszereket szerelik be, lévén mindkettőbe az RM gyártja. De akkor mit kell ebből 4-5 évig még fejleszteni? Ár: azt gondolni, hogy mi sokkal olcsóbban megvehetjük a PUMA-t mint a gyártó ország hadserege az több, mint naivitás. A felszereltséget valóban megválaszthatjuk, de ugye nem akarunk úgy járni,mint a szlovákok akik nagy nehezen kiköhögnek 9 db Black Hawk-ot, de a legfapadosabb verzióban. Ugye nem akarunk totál fapados IFV beszerezni? Az a bajom a PUMA-val, hogy durván túl van árazva. Az árat a német hadsereghez szabták, ahol a 45 milliárd eurós költségvetésből tök mindegy, hogy 8 vagy 12 millió euró/db az ár. A probléma az, hogy mi nem vagyunk ilyen helyzetben. Ha a PUMA mellett döntünk akkor félő, hogy nagyon alacsony lesz a beszerzett darabszám. Márpedig IFV-et többszáz darabos mennyiségben kellene beszerezni. Ha veszünk nagy kínlódva 2 zászlóljnyi mennyiséget az ár miatt, mert csak ennyit tudunk kifizetni akkor nem sokkal vagyunk előrébb. A Lynx sem lenne olcsó, de itt lenne mozgásterünk az ártárgyaláson: a RM - a prezentációból is lejön - kétségbesetten keres végre egy vevőt akit fel tud mutatni, mint referenciát az ausztrál és a jenki tenderen, így egy magyar megrendelésnél lehetne csökkenteni az árat sőt az árat a helyi gyártással tovább lehetne csökkenteni, ami rég nem látott lehetőséget jelentene a magyar iparnak. Létszám: ez a legnagyobb gyengesége a PUMA-nak és ezt nem is lehet módosítani. A 6 fős német rajhoz tervezték, ezért bukott a cseh tenderen ahol 2+6 főt kértek és ezért el sem indították az ausztrál tenderen, mert esélytelen volt. És nem csak ott, ahogy én tudom egyetlen külföldi vevő sem vette meg a PUMA-t holott vagy 20 éve gyártják. Annak viszont örülök, hogy a vita azon megy, hogy PUMA vagy Lynx legyen ami messze az elérhető legjobb IFV-k és nem valami Tulpar meg Piranha nevű borzalmakról. Azt meghagyjuk a románoknak.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 846
4 835
113
Az ugye meg vam,hogy az amerikaiak első körben azért dobták ki őket a tenderről mert azzal az 1-el amit odavittek volt nekik összesen 1 db amit tudtak prezentálni?
Miért kell hozzá integrálni?Azért mert nincs belőle egy kész komplett verzió, így a gyártó olyan konfigot csinál amilyet a megrendelő kér...Ugyan ez igaz a Pumára is de ott legalabb már van egy kész komplett csomag amin ha akarsz változtatsz ha nem akarsz akkor nem.
Ugye az megvan, hogy épp most vették vissza a jenki tenderen, tehát oda töb példányt is ki kellett küldeni? Ugye az megvan, hogy legalább 3 példányt küldtek az ausztráloknak? Ugye az megvan, hogy ugyaynazokat a rendszereket építik be a Lynxbe mint a PUMA-ba? Nem kell évekig várni a fejlesztésre. Ugye az megvan, hogy a 6 fős német rajhoz tervezték? Te vagy a katona, legjobban te lennél felháborodva, hogy milyen szűk a belső tér! Nem fér el normálisan egy magyar raj.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 285
120 139
113
Abban igazad van, hogy a Lynxbe és a PUMA-ba ugyanazokat a rendszereket szerelik be, lévén mindkettőbe az RM gyártja. De akkor mit kell ebből 4-5 évig még fejleszteni? Ár: azt gondolni, hogy mi sokkal olcsóbban megvehetjük a PUMA-t mint a gyártó ország hadserege az több, mint naivitás. A felszereltséget valóban megválaszthatjuk, de ugye nem akarunk úgy járni,mint a szlovákok akik nagy nehezen kiköhögnek 9 db Black Hawk-ot, de a legfapadosabb verzióban. Ugye nem akarunk totál fapados IFV beszerezni? Az a bajom a PUMA-val, hogy durván túl van árazva. Az árat a német hadsereghez szabták, ahol a 45 milliárd eurós költségvetésből tök mindegy, hogy 8 vagy 12 millió euró/db az ár. A probléma az, hogy mi nem vagyunk ilyen helyzetben. Ha a PUMA mellett döntünk akkor félő, hogy nagyon alacsony lesz a beszerzett darabszám. Márpedig IFV-et többszáz darabos mennyiségben kellene beszerezni. Ha veszünk nagy kínlódva 2 zászlóljnyi mennyiséget az ár miatt, mert csak ennyit tudunk kifizetni akkor nem sokkal vagyunk előrébb. A Lynx sem lenne olcsó, de itt lenne mozgásterünk az ártárgyaláson: a RM - a prezentációból is lejön - kétségbesetten keres végre egy vevőt akit fel tud mutatni, mint referenciát az ausztrál és a jenki tenderen, így egy magyar megrendelésnél lehetne csökkenteni az árat sőt az árat a helyi gyártással tovább lehetne csökkenteni, ami rég nem látott lehetőséget jelentene a magyar iparnak. Létszám: ez a legnagyobb gyengesége a PUMA-nak és ezt nem is lehet módosítani. A 6 fős német rajhoz tervezték, ezért bukott a cseh tenderen ahol 2+6 főt kértek és ezért el sem indították az ausztrál tenderen, mert esélytelen volt. És nem csak ott, ahogy én tudom egyetlen külföldi vevő sem vette meg a PUMA-t holott vagy 20 éve gyártják. Annak viszont örülök, hogy a vita azon megy, hogy PUMA vagy Lynx legyen ami messze az elérhető legjobb IFV-k és nem valami Tulpar meg Piranha nevű borzalmakról. Azt meghagyjuk a románoknak.
A piranha amúgy egyáltalán nem számít rossz apc platformnak.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 285
120 139
113
Ugye az megvan, hogy épp most vették vissza a jenki tenderen, tehát oda töb példányt is ki kellett küldeni? Ugye az megvan, hogy legalább 3 példányt küldtek az ausztráloknak? Ugye az megvan, hogy ugyaynazokat a rendszereket építik be a Lynxbe mint a PUMA-ba? Nem kell évekig várni a fejlesztésre. Ugye az megvan, hogy a 6 fős német rajhoz tervezték? Te vagy a katona, legjobban te lennél felháborodva, hogy milyen szűk a belső tér! Nem fér el normálisan egy magyar raj.
Hát szerintem számold meg barátom mennyi ember is van 80/a-ban inkább.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 362
77 047
113
Te vagy a katona, ezt neked kell tudni. Én úgy emlékeztem 8 fő a raj létszáma.
A 8-ban benne van a vezető a jarmű parancsnok meg az iranyzó is...Szóval a 8 főből 3 a BTR-ben marad és csak 5 fő a deszant.Ezzel szemben a Pumába a 9 fős német rajból(mert 9 fő a raj,hisz az irányzó,vezető és a jarmű parancsnoka is a rajhoz tartozik)6 fő a deszant.
Ezek után a többire nem is reagálok.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 472
46 406
113
Abban igazad van, hogy a Lynxbe és a PUMA-ba ugyanazokat a rendszereket szerelik be, lévén mindkettőbe az RM gyártja. De akkor mit kell ebből 4-5 évig még fejleszteni?
@mindenen kívül már egyszer/többször részletesen leírta neked, hogy mi mindent kellene fejleszteni rajta.
Mondok egy példát: A végleges páncélzat hiányában nem ismerhetjük a tényleges tömegét a járműnek, ezáltal nem tudjuk hogy mekkora motor legyen benne. De a páncélzat véglegesítése nélkül nem lehet megmondani, hogy a Lynx körbe-kamerái PONTOSAN hol legyenek, és milyen szögbe álljanak, mert ugyebár teljes körképet kell adjon a rendszer, mivel búvónyílás alig lesz, és a hatalmas testből borzalmas lehet a kilátás.
DE valószínűleg a belső kialakítás sincs még véglegesítve. Pl.: a szellőztető rendszert pontosítani kell. Lehet, hogy a politikusok kényelmesen elvannak a fotelekben, de teljes felszereléssel nemhogy a 10 fős deszant tér lesz szűkös, de lehet, hogy csak mondjuk 7 fog elférni. De az ülések pozíciói miatt pl. nem mindegy, hogy hova kerül a légkondi csonkjai, hol marad hely a lőszer tárolására. ki kell alakítani a belső komm. rendszert, miegymás...
Nem véletlenül kaptak ennyi pénzt, és időt az ausztráloktól.
Ár: azt gondolni, hogy mi sokkal olcsóbban megvehetjük a PUMA-t mint a gyártó ország hadserege az több, mint naivitás. A felszereltséget valóban megválaszthatjuk, de ugye nem akarunk úgy járni,mint a szlovákok akik nagy nehezen kiköhögnek 9 db Black Hawk-ot, de a legfapadosabb verzióban. Ugye nem akarunk totál fapados IFV beszerezni? Az a bajom a PUMA-val, hogy durván túl van árazva. Az árat a német hadsereghez szabták, ahol a 45 milliárd eurós költségvetésből tök mindegy, hogy 8 vagy 12 millió euró/db az ár.
Akkor azt áruld el nekem, hogy az ismert pénzügyi paraméterek darabszámok, és feltételek mellett hogyan maradtak versenybe egész addig, amíg ÖNKÉNT vissza nem léptek a tisztességtelenül - az eljárás közben - módosított alap feltételeken. És ezzel ugye a KF31 is kiesett...
Az önkéntet értsd, hogy bíróságra ment/megy az ügy.
Ha a PUMA mellett döntünk akkor félő, hogy nagyon alacsony lesz a beszerzett darabszám. Márpedig IFV-et többszáz darabos mennyiségben kellene beszerezni. Ha veszünk nagy kínlódva 2 zászlóljnyi mennyiséget az ár miatt, mert csak ennyit tudunk kifizetni akkor nem sokkal vagyunk előrébb.
Dehogy lesz többszáz darabos megrendelés!
Nem akarlak elkeseríteni de per pillanat nem fogunk 2- max. 3 zászlóaljnál többet beszerezni láncos IFV-ből. Még a RM is vegyesen kiszolgált piacról tud nálunk, pedig nekik aztán kell tudniuk, hogy mivel jöjjenek házalni!
A csehek terveiben szereplő 210db láncos jármű az 'asszem náluk 3 teljes zászlóalj IFV, + a kiszolgáló járművek, + vagy 30-40 db tartaléknak.
Létszám: ez a legnagyobb gyengesége a PUMA-nak és ezt nem is lehet módosítani. A 6 fős német rajhoz tervezték, ezért bukott a cseh tenderen ahol 2+6 főt kértek és ezért el sem indították az ausztrál tenderen, mert esélytelen volt. És nem csak ott, ahogy én tudom egyetlen külföldi vevő sem vette meg a PUMA-t holott vagy 20 éve gyártják.
Újra csak nem akarlak elkeseríteni, de SEHOL nem nagyon kerül IFV-be 6 főnél nagyobb deszant. Mi több a cseh tenderen megjelent összes rendszerben lévő jármű is 3+6-os volt! A korábban 3+8-as IFV-k sorra csak 6 fős desszanttal üzemeltetik, mert különben egyáltalán nincs hely a "motyónak", kollektív fegyvereknek.
A gyártók csak beigérték a nagyobb verziót egyelőre. Még az ASCOD 35 és a CV9030CZr volt a legközelebb a követelményekhez. Nagyon sok minden nem stimmelt ;):
The tests were conducted in 2017, the Lynx KF41 and the CV90 Mk. IV didn't exist at that time (or rather: they were in early stages of development).

All IFVs tested in Libava fail to meet at least one of three of the latest requirements:

  • Puma: is in service, but can only transport six dismounts and has an unmanned turret
  • CV9030 M.k IIIb: is in service and has a manned turret, but cannot transport eight dismounts
  • CV9030 CZr: can transport eight dismounts, but is not in service and has an unmanned turret
  • ASCOD 35: can transport eight dismounts, but is not in service and has an unmanned turret
  • Lynx KF31: has a manned turret, but is not in service and cannoot transport eight dismounts
Officially the tests in Libava were made as a market overview, so the Czech army would learn what is possible with current technology and base its requirements on the test results. Apparently they did fail at doing so.



Ajax IFV for LAND 400, Lynx KF41 and AS21 Redback all could in theory meet the 3 + 8 crew configuration and manned turret requirements, but all fail at being in service (at least as IFV) with another operator.

Most olvasva több felé azt találtam, hogy a PUMA (illetve a PSM ) a hírekkel ellentétben már dolgozik más alverziókon is. És elvileg még nincs teljesen elvetve az sem, hogy 8 fősre alakítsák a deszant teret. De ez inkább maradjon pletyka szinten!
 
  • Tetszik
Reactions: Anti