Szállítógépek váltása a MH-nél

Mostanában ritkábban értünk egyet, de ebben lehet potenciál. :rolleyes:
Alapvetően a Gripenek 100%, hogy modernizálva lesznek. Ez benne is van a Z2026-ban! Ott ugyan elsősorban fegyverzetileg említi, de gondolom nem lenne nagy baj, ha elektronikailag is megkapná E újításait.
De mondjuk el tudok képzelni olyan forgatókönyvet, hogy az Aero licence-et szerez a Saabtól a gépek javítására, mi (és a csehek) meg cserébe további Gripeneket rendelünk. Esetleg megbugázzuk a horvátokat egy Gripenes üzletre, miközben az Aero meg csinálja a szervizüket.
Jó a Saabnak, mert az alkatrészt speciális supportot (szoftveres upgrade-ek) továbbra is ők adják, ráadásul nagyobb flottára. Jó a cseheknek mert ugye az Aero csak náluk van. És jó nekünk, mert amit kifizetünk a "lízing" után szervizre, az részben visszacsoroghat hozzánk.

A gyártónak a felújítás,karbantartás,korszerűsítés nagyobb üzlet, mint a gépek eladása... szerintem nem fogja kiadni a kezéből a Saab egy ilyen kis darabszámú típusnál. Főleg európai üzemeltetőknél nem, akikhez közel van Svédország.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Brazil légierőnek milyen trainer repülői vannak? Nem valami régi F5-ök? Lehet mi veszünk KC-t ők meg tőllünk 39NG-t. Braziloknak is Gripenjeik lesznek én meg úgy olvastam a SAAB-nak meg az AV-nak van valami közös képzési programja.

F-5 és AMX van nekik, ami használható kiképzésre. Plusz majd a Gripen F....
az a "tőlünk" az erős túlzás azért :)
 
A gyártónak a felújítás,karbantartás,korszerűsítés nagyobb üzlet, mint a gépek eladása... szerintem nem fogja kiadni a kezéből a Saab egy ilyen kis darabszámú típusnál. Főleg európai üzemeltetőknél nem, akikhez közel van Svédország.
.
Én is ezen gondolkodtam,nem hülyék a svédek,hogy ezt az üzletet kiadják a kezükből.Ha mégis bele mennének,hogy majd mi újítsuk fel a Gripenneket akkor annak nagyon meg kérnék az árát
 
Már amelyik...
Igen sok repipari részegység gyártó cég van a világon és komoly a verseny minden megrendelésért. Az elkövetkező időszakban pedig kifejezetten cudar világ jön rájuk. Sokkal inkább jellemző lesz hogy a munkákat visznek el tőlük, mint az hogy új megrendeléseket szereznek.

Ez az idealista megközelítés.
Szerintem is jobb lenne egy teljesen hazai cég felépítése a nulláról, csakhát van egy pár probléma vele:
- nincs infrastruktúra - neki kellene kezdeni építkezni, gépeket beszerezni, stb.. ez önmagában 3-4 év és $100 mliiós nagyságrend
- valahonnan szakembereket kéne találni az új gyárba - több száz tapasztalt megfelelő tudással és szakszókkal bíró mérnök, üzemmérnök és szakmunkást találni ma Mo.on szimplán lehetetlen. Mondjuk azzal kéne kezdeni hogy Csepelen a Kossuth repülőgép szerelő képzését (ha még létezik egyáltalán…én cca. 6 éve voltam velük utoljára kapcsolatban) a többszörösére kéne bővíteni, igazi szakember tanárokat kéne lőni valahonnan, és neki kéne kezdeni a piacon is versenyképes repülőgép szerelőket képezni. Mindenesetre a megfelelő szakember gárda megtalálása, kiképzése is minimum 4-5 év.

Az AV üzlet lehet a realista megközelítés.
Ehhez a koncepcióhoz nélkülözhetetlen hog a Cseh és a Magyar állam jó darabig elegendő katonai megrendelést adjon az AV-nak, mivel civil megrendelések jó darabig nem igazán lesznek és az L39NG program pedig kevés ahhoz hogy az AV talpon maradjon.
Ahhoz hogy a Cseh és a Magyar állam így együtt működjön tényleg kell hogy OV és A. Babis jó mélyen egymás szemébe nézzen, és meglegyen a bizalom, de végül is ha Cseh és a Magyar tulaj nem akarja átb.ni egymást és adnak elég állami megrendelést az AV-nak akkor van esély arra hogy működhet a dolog.

Kíváncsian várom a fejleményeket...
A Ferihegyen lévő polgári karbantartó kapacitás katonai irányú bövitésére gondoltam,nem egy önálló gépgyár felépitésére.Az csak távlati lehetséges(akkor,ha jellegű) célkitűzés lehetne.
Egy hazai karbantaró bázis létrejötte szerintem sokkal hasznosabb lenne,mint éltetni egy bizonytalan cseh gyárat.
Az,főleg ha Saab regionális karbantartó bázis lenne,valóban hazai hasznot hozna.Modernizálásban az Aero is csak mint szerelő tudna részt venni,nem mint gyártó.
És ez valóban nekünk hozna némi hasznot is esetleg.
Elösször is egy hazai javitóbázist,ami éles helyzetben rendkivűl fontos.Hazai polgári repkarbantartó iparnak egy kiegészitő munka,ami a közeljövőben nagyon is szükséges lehetne.Hazai munkahely.Hazai adózás.
Ezzel szemben az Aero nem hoz nekünk semmi hasznot.Nem a Magyar Állam vette meg,hanem egy oligarha.Nem hazai adófizető,nem hazai munkahely.Nem rendelkezik vele a Magyar Állam.Nekünk,magyar adófizető állampolgároknak nem hoz hasznot.
Viszont ismerve a jelenlegi hazai viszonyokat,könnyen lehet,hogy majd(ha nem eddig) magyar adófizetői pénz megy bele valamilyen formában,pl a konkurensnél drágább munkamegrendelés formájában.
Szóval.......majd meglátjuk.De egyenlőre nem látom,hogy ez a Magyar Államnak olyan jó üzlet lenne.Igaz,ez legalábbis hivatalosan nem állami üzlet.Arra azért kiváncsi lennék,hogy honnan van rá a pénz.Mert szerintem ez tisztán piaci alapon nem egy jó üzlet,szóval.....
 
  • Tetszik
Reactions: Zaphod Beeblebrox
Az An-26-ot ugye el akarjuk adni. Ez a cég nem tudja eladásképessé tenni egy felújítással?

Majd az a cég, amelyik mindig is intézte a honvédségi An-26-oskok nagyjavítását, leszervezi hogy a kecskeméti négy gép olyan állapotba kerüljön hogy az ukrán határig el tudjanak repülni... és utána már bármi lehet velük, kiköthetnek bárhol. Így a kecskeméti Légijármű Javító üzemnek is juthat még egy kis munka és a HM-nek a gépek eladási árán kívül még egy kis bevétel. Az An-26-oshoz valószínűleg ők értenek a legjobban.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
.
Én is ezen gondolkodtam,nem hülyék a svédek,hogy ezt az üzletet kiadják a kezükből.Ha mégis bele mennének,hogy majd mi újítsuk fel a Gripenneket akkor annak nagyon meg kérnék az árát
Hany új Gripenre gondolsz? A csehekkel együtt számold. o_O
 
A gyártónak a felújítás,karbantartás,korszerűsítés nagyobb üzlet, mint a gépek eladása... szerintem nem fogja kiadni a kezéből a Saab egy ilyen kis darabszámú típusnál. Főleg európai üzemeltetőknél nem, akikhez közel van Svédország.
Várjál! Ez nem jelenti azt, hogy minden szolgáltatást kiad a kezéből. Pl. a folyamatos szoftveres frissítéseket neki kell megcsinálnia. Viszont ahhoz elegendő, hogy egy nyüzüge technikus felüljön egy menetrendszerű járatra a laptopjával és 2 nap alatt oda vissza megjárja. Most meg mennek ki a gépeink Svédországba 1300km-re miközben égetik a repült óra költséget (még ha nagyon kedvező is a Gripené). Elvileg egy leadom/felveszem csere odakint majdnem 1 hét.
A szervizeléshez szükséges alkatrészeket továbbra is ő biztosítja a gépekhez, viszont tud spórolni a szerelők fizetésén, illetve nem kell folyamatosan egy hangárat a kliens országok D checkjei miatt fenntartania.
 
L-410-et nem akartok venni? Vagy a gyárat ahol készül? Kellene egy kéthajtóműves kis gép is a szállitógépes pilóták alapképzésére... lehetne belőle ejtőernyőst is ugratni... a Hinterberger automata aknavetőivel és a cseh fegyverekkel meg "AC-410 Gunship"-et lehetne fejleszteni belőle... :D:p:)

(Nehogy komolyan vegye valaki. Csak ez jutott eszembe "a vegyünk meg mindedt is"-ről és hogy mindenkit érint a válság csak minket nem sehogy.)
 
Ibis,a taivaniakkal közös gépük gyártásban van még?
img_4976.jpg
 
L-410-et nem akartok venni? Vagy a gyárat ahol készül? Kellene egy kéthajtóműves kis gép is a szállitógépes pilóták alapképzésére... lehetne belőle ejtőernyőst is ugratni... a Hinterberger automata aknavetőivel és a cseh fegyverekkel meg "AC-410 Gunship"-et lehetne fejleszteni belőle... :D:p:)

(Nehogy komolyan vegye valaki. Csak ez jutott eszembe "a vegyünk meg mindedt is"-ről és hogy mindenkit érint a válság csak minket nem sehogy.)
Erről meg ez jutott eszembe:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
Majd az a cég, amelyik mindig is intézte a honvédségi An-26-oskok nagyjavítását, leszervezi hogy a kecskeméti négy gép olyan állapotba kerüljön hogy az ukrán határig el tudjanak repülni... és utána már bármi lehet velük, kiköthetnek bárhol. Így a kecskeméti Légijármű Javító üzemnek is juthat még egy kis munka és a HM-nek a gépek eladási árán kívül még egy kis bevétel. Az An-26-oshoz valószínűleg ők értenek a legjobban.
A bevételből a HM egy ruppót sem kap, mint tudjuk (bárki, bármit is mond), ezért a Légijármű Javító Üzem, mely a Logisztikai Központ szervezetébe tartozik kimarad a jóból.
 
Várjál! Ez nem jelenti azt, hogy minden szolgáltatást kiad a kezéből. Pl. a folyamatos szoftveres frissítéseket neki kell megcsinálnia. Viszont ahhoz elegendő, hogy egy nyüzüge technikus felüljön egy menetrendszerű járatra a laptopjával és 2 nap alatt oda vissza megjárja. Most meg mennek ki a gépeink Svédországba 1300km-re miközben égetik a repült óra költséget (még ha nagyon kedvező is a Gripené). Elvileg egy leadom/felveszem csere odakint majdnem 1 hét.
A szervizeléshez szükséges alkatrészeket továbbra is ő biztosítja a gépekhez, viszont tud spórolni a szerelők fizetésén, illetve nem kell folyamatosan egy hangárat a kliens országok D checkjei miatt fenntartania.

A SAAB otthon szerintem nem megtakarítani, hanem munkát- és munkahelyet megőrizni akar. A kb. 100 db svéd gép miatt meg úgy is kell a kapacitás. A külföldi üzemeltető meg úgy is jönni fog, mert nincs más választása és ki lesz vele fizettetve hogy Svennek, Olafnak legyen munkája...

1300km az kb. 1,6 óra a Gripennel. Útvonalrepülés gyakorlása nemzetközi légtérben. Az átvétel meg a berepülési feladatok (mindent ellenőrizni) miatt tar addig, azt meg kell csinálni máshol is.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
...viszont tud spórolni a szerelők fizetésén, illetve nem kell folyamatosan egy hangárat a kliens országok D checkjei miatt fenntartania.
Hol látod a spórolást?
Mert ugye a kliens országok fizetik a szerelők fizetését, meg gyakorlatilag a megrendelő kifizeti a teljes svéd hangár, infrastruktúra összes felmerülő költségét. plusz még marad egy rakat profit is... A szerelők meg otthon Svédországban visszaadják az államnak a fizetésük majdnem felét...
Azért jobb befektetés egy repülőműszaki „teljes élettartamköltség/bevétel” szempontjából, mintha ugyanaz az ember ikeás húsgombócgyúrásból élne.

Meglátásom szerint a svédek, nem tehetik meg azt, mint anno a szovjetek, hogy: tessék itt a komplett nagyjavítási technológia, meg fel is szerszámozunk titeket, meg meg is tanítunk, hogy mit kell csinálni, mert mi már nem győzzük...
nekik mindenáron meg kell tartaniuk a műszaki kultúrát, amit rengeteg munkával felépítettek.
 
Ok persze azokat elfelejtettem odaírni sorry!De gondold végig a svédek helyében te odaadnád a karbantartást az esetleges modernizálást,felújítást,nekünk meg a cseheknek csak a két szép szemünkért .Ezzel kapcsolatban ők diktálják a feltételeket,ha mi a csehekkel közösen ragaszkodunk ahhoz,hogy ne a svédek hanem mi csináljuk ezeket a munkákat akkor hulyék lennének nem meg kérni az árát,ha egyáltalán hajlandóak lennénk egyáltalán mérlegelni ezt a lehetőséget.Tehát ha átvesszuk ezeket a munkákat a svédektől azon pénzügyi szempontból sokat nem fogunk nyerni, szerintem számunkra ebben az üzletben sokkal fontosabb,hogy olyan hadiipari tudásra és technológiára tehetünk szert ami nálunk nincs meg és ha önállóan szeretnénk felépíteni akkor az sok időbe és még több pénzbe kerülne.Persze mindez akkor igaz ha tényleg komolyan gondolják a honi hadiipar fejlesztését.
 
A bevételből a HM egy ruppót sem kap, mint tudjuk (bárki, bármit is mond), ezért a Légijármű Javító Üzem, mely a Logisztikai Központ szervezetébe tartozik kimarad a jóból.
Ezt mire érted, mert most hoztak frissen kormányhatározatot, hogy az eladott cuccok bevétele a HM-nél marad?
 
A Ferihegyen lévő polgári karbantartó kapacitás katonai irányú bövitésére gondoltam,nem egy önálló gépgyár felépitésére.Az csak távlati lehetséges(akkor,ha jellegű) célkitűzés lehetne.
Egy hazai karbantaró bázis létrejötte szerintem sokkal hasznosabb lenne,mint éltetni egy bizonytalan cseh gyárat.
Az,főleg ha Saab regionális karbantartó bázis lenne,valóban hazai hasznot hozna.Modernizálásban az Aero is csak mint szerelő tudna részt venni,nem mint gyártó.
És ez valóban nekünk hozna némi hasznot is esetleg.
Elösször is egy hazai javitóbázist,ami éles helyzetben rendkivűl fontos.Hazai polgári repkarbantartó iparnak egy kiegészitő munka,ami a közeljövőben nagyon is szükséges lehetne.Hazai munkahely.Hazai adózás.
Ezzel szemben az Aero nem hoz nekünk semmi hasznot.Nem a Magyar Állam vette meg,hanem egy oligarha.Nem hazai adófizető,nem hazai munkahely.Nem rendelkezik vele a Magyar Állam.Nekünk,magyar adófizető állampolgároknak nem hoz hasznot.
Viszont ismerve a jelenlegi hazai viszonyokat,könnyen lehet,hogy majd(ha nem eddig) magyar adófizetői pénz megy bele valamilyen formában,pl a konkurensnél drágább munkamegrendelés formájában.
Szóval.......majd meglátjuk.De egyenlőre nem látom,hogy ez a Magyar Államnak olyan jó üzlet lenne.Igaz,ez legalábbis hivatalosan nem állami üzlet.Arra azért kiváncsi lennék,hogy honnan van rá a pénz.Mert szerintem ez tisztán piaci alapon nem egy jó üzlet,szóval.....
Akkor először gazdasági és politikai oldalról: miért jobb neked, ha egy francia, német, japán, koreai, olasz, spanyol vagy akármilyen stb. külföldi "oligarha" keres egy üzleten/gyártáson egy magyar oligarha helyett??! Mert sajna nincs más út, a gengszterválással és az EU-ba lépéssel be kellett vállalnunk, hogy az ÁLLAM mint olyan kiszáll, nem vehet részt közvetlenül, tulajdonosként gazdasági tevékenységben! Nincs állami (alapítású) vállalat, piacgazdaságban magánember/ek (a tőkét összedobva= részvénytársaság, kft, gazdasági közösség, akármilyen név) vehetnek részt gazdasági folyamatokban, az állam csak gazdasági szabályzókkal, törvényekkel szólhat bele a gazdasági életbe. Persze ezt sok országban sokszor próbálják kikerülni (főleg ilyen csődközeli vészhelyzetekben, ilyenkor mindenhol elnézőbbek a szabadverseny hívei), így állami támogatásokat adni ide-oda (de sokszor ezt is jogi alapon támadja a konkurencia), de a nagy összképhez képest ez marginális, alapból ez a helyzet. Szóval NEM alapíthat az állam egy magyar repülőgépgyártó vagy javító céget, CSAK bárki JóskaPista magánember vagy azok csapata!! Szóval vagy alapít egy magyar "oligarha" ilyen céget, vagy idejön egy külföldi és alapít ő (van is ilyen cég, úgy hívják Lufthansa Technik Budapest) - de csak addig míg neki megéri, azt a munkát vállalja és annyiért ami neki megéri, hosszútávú szerződés nélkül nem fektet be egy új tipus (pl. Gripen technikai eszközei és személyzet kiképzése) nagyjavításába, és végül az utolsó picula hasznot is kiviszi az országból, mert a tulaj (ki tudja ki az?) az "befektető" és külföldi! (Most pl. tartok tőle, hogy a kb. 20ezernyi kirúgni szándékozott Lufthansa-dolgozóból Ferihegyre is jut kettőnél több!) Jobb neked ez a külföldi függés?!!
A technikai oldalról nézve: egyik Ferihegyen működő javító cég sem képes a teljes repülőgép nagyjavítására (se az Airbus, se a Boeing tipusoknál), főleg a sárkány-szerkezeti javításokat végzik. Ha a hajtóművel, fedélzeti rendszerekkel van valami probléma, akkor ki kell deríteni hogy melyik berendezés/ekkel van baj és meg kell rendelni azokat a gép gazdájától vagy nyugati javító cégtől, ha beérkezik akkor lehet cserélni! Nem szerelnek szét és nem javítanak semmilyen működő berendezést mint azt anno a PG-ben csináltuk az utolsó csavarig (a hajtóművet kivéve), ehhez horribilis befektetés kellene (speciális szerszámok és próbapadok tonnaszámra), méregdrágán TÍPUSRA kiképzett szakemberek, na meg drága auditálásokkal megszerezhető jogosítások sora (a nyugati cégek az ilyen jól fizető munkákat nem is szeretik kiadni a kezükből). Drága mulatság, amiben az állam tulajdonosként nem vehet részt, csak az általad oligarhának titulált JóskaPistaBárki (illetve nem tudom miért de te jobban szereted Josef/Steve/N'importe qui). Tehát a helyzet az hogy vagy besegít az állam bújtatva a pénzt egy/több/sok magyar oligarhának (akik befektetik azt FONTOS és lassan vagy soha megtérülő (ugye Honvédelemről beszélünk) termelő tevékenységbe az állami célok érdekében), vagy maradunk az idők végeztéig külföldi oligarhák csicskái, ország-szinten meg bantusztán. Lehet választani ...
 
Hol látod a spórolást?
Mert ugye a kliens országok fizetik a szerelők fizetését, meg gyakorlatilag a megrendelő kifizeti a teljes svéd hangár, infrastruktúra összes felmerülő költségét. plusz még marad egy rakat profit is... A szerelők meg otthon Svédországban visszaadják az államnak a fizetésük majdnem felét...
Azért jobb befektetés egy repülőműszaki „teljes élettartamköltség/bevétel” szempontjából, mintha ugyanaz az ember ikeás húsgombócgyúrásból élne.
Meglátásom szerint a svédek, nem tehetik meg azt, mint anno a szovjetek, hogy: tessék itt a komplett nagyjavítási technológia, meg fel is szerszámozunk titeket, meg meg is tanítunk, hogy mit kell csinálni, mert mi már nem győzzük...
nekik mindenáron meg kell tartaniuk a műszaki kultúrát, amit rengeteg munkával felépítettek.
Háát egyrészt a kliens országok szerelői BIZTOSAN nem svéd fizetésekért dolgoznak. Másrészt a SAAB nem állami cég, amelyiknek a svéd GDP bármit is jelentene. Neki a könyvekben a szerelők, és a hangár fenntartása csak költségek. Ha ezeket nem kell kifizetnie, és kifizettetnie (mert a Magyar honvédségnek nem tudja hangárbérlés címszóval eladni ezt a költséget) de mégis van bevétel (még ha kevesebb is), akkor az neki nyereség.
A brazilokat pontosan így szerszámozták fel, szervezték ki. A "műszaki kultúrának" meg ott vannak a svéd gépek. A jelenlegi tervekben 100-120 svéd gép szerepel. Ehhez képest a 24-48-56 közép-európai gép nem oszt/szoroz. Ráadásul az alkatrészellátáson és a speciális szolgáltatásokon úgy is tudnak utólag keresni.
Az indiai tender is teljes tech transferrel járt volna! A Saabnál ennek van gyakorlata.
Nekünk meg az a spórolás, hogy egy D-checket minden költségével (kiutazás, munka, stb.) sokkal (vagy ha nem is sokkal) olcsóbban megoldanánk a cseheknél. Szerintem csak a kirepültetés (oda-vissza van vagy 20-25.000USD repült órában). És akkor még nem vettük, hogy magyar lenne az Aero 51%-a.
 
Mert sajna nincs más út, a gengszterválással és az EU-ba lépéssel be kellett vállalnunk, hogy az ÁLLAM mint olyan kiszáll, nem vehet részt közvetlenül, tulajdonosként gazdasági tevékenységben! Nincs állami (alapítású) vállalat, piacgazdaságban magánember/ek (a tőkét összedobva= részvénytársaság, kft, gazdasági közösség, akármilyen név) vehetnek részt gazdasági folyamatokban, az állam csak gazdasági szabályzókkal, törvényekkel szólhat bele a gazdasági életbe. Persze ezt sok országban sokszor próbálják kikerülni (főleg ilyen csődközeli vészhelyzetekben, ilyenkor mindenhol elnézőbbek a szabadverseny hívei), így állami támogatásokat adni ide-oda (de sokszor ezt is jogi alapon támadja a konkurencia), de a nagy összképhez képest ez marginális, alapból ez a helyzet. Szóval NEM alapíthat az állam egy magyar repülőgépgyártó vagy javító céget, CSAK bárki JóskaPista magánember vagy azok csapata!!
Ez azért nincs így, még ha a hozzászólásod többi részével egyet is értek!
Hogyne hozhatna létre állami céget a Magyar Állam. A HM cégei sosem voltak magán cégek, de elég csak a Kukaholdingot ide említeni. És ezzel nem is vagyunk egyediek.
Pl. a Patria félig a Konsgberg tulajdona, félig meg a Finn Államé.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD