Éppenséggel maguk a svédek is turbopopra állnak át.PC21re.Az már számitógép vezérlésű,és le tudja utánozni a kivánt harcigéptipus manőverjellemzőit,de még a műszerfalkiosztást is.Persze korlátossan.
Vagyis alapfoku kiképző gép,haladó kiképző PC21 a következő szint,és a Gripen D a következő.De a franciskák is erre állnak át.Alpha Jetet a PC21,sugárhajtású haladó kiképzőt turbópop.
Amcsiknál,és a többi F35 használónál más a helyzet,mert nincs F35 kétüléses.Nekik kell egy nagysebességű kiképzőgép is.
És ez jön nálunk is majd, könnyen lehet, hogy tíz év múlva, de az is lehet, hogy húsz év múlva. Akkor lehúzzuk az addig elpazarolt pénzt a vécén és veszünk mi is Master-t? Nem egyszerűbb már most, ha mindenáron saját szisztémát akarunk! Ja de! Ha saját képzés kellene, akkor nekünk a lengyel légierővel kellene társulnunk, nekik ugyanis van minden!
Kezdetben így mehetne a dolog:
1. szint: repülő alapkiképzés a magyar Zlineken és Robinson-okon.
Lengyelországban:
2. szint: katonai alapkiképzés és szelektálás a lengyel PZL-130 Orlik-on vagy PZL SW-4-en
3. szint: katonai haladó pilótaképzés az M-346 Masteren.
Svédországban:
4. szint: típusképzés a Gripenre itthon.
Bérelni a lengyelektől a szolgáltatást lenne a legolcsóbb!
Aztán ha nagyon sok pénzünk van, akkor vehetünk magunknak néhány PC-21 turbopropot meg talán Master-t is és továbbfejleszthetjük ezzé:
Honvédelmi klubbok:
0. modellezés, drónozás, stb. 14 év alatt.
1. repülő alapképzés: vitorlázó + UL esetleg már Zlin 14-18 éves korig (érettségiig) --> PPL
Légierő:
2. katonai alapkiképzés: Zlin + haladó alapképzés: turboprop: 18-20 éves kor között a honvédelmi után közvetlenül.
--- itt a turbopronál viszonylag gyorsan eldől, hogy képes e többre, ha igen:
NKE + Légierő:
3. katonai haladó képzés: turboprop (innen tovább a három fő irány valamelyike)
4. jet trainer ha harci gépre (ezt telepíteném ki Lengyelországban, közösen üzemeltetve a technikát velük)
5. típusképzés, ekkor már feltehetően a Gripen utódjára