A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Szóval az van,hogy annyira fogalmatlan vagy,amennyire csak lehet.Gripen E nem jelent generációs ugrást.Azt kizárólag az F35 jelent.Nincs másik 5. generációs megvásárolható gép a piacon.
Gripen A-C az F16A-C analógjai,csak 10,uszkve 20 év késéssel,és jóval kisebb teljesitménnyel.Gripen E a Rafal és az F16E analógja,szintén jókora időbeli késéssel.F16V szintjét nem éri el,mert egy kisebb,gyengébb gép.F35 mellet meg egy agyaggalamb.
Gripen tulajdonképpen egy 70es évekbeli BAe terv megvalósult változata.Semmi köze az 5.generációhoz.Gripen E mint repülőgép,még az F16A teljesitményétől is elmarad.Elektronikailag ugyan megközeliti,de nem éri el, az F35öt,Konstrukciósan és harcászati teljesitményben meg reménytelenül elmarad.Viszont árban meg kb ugyanott van.
Vagyis akinek nincs rá politikai oka,az nem vesz Gripen E-t.

Szerintem még mielött pálcát törsz a Gripen E felett azt javaslom olvasd el,hogyan értékelték a finnek a vadászgép tenderjukhöz kapcsolódó nemrég lezajlott tesztsorozatuk kapcsán.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Szerintem most nem a legfontosabbak a Gripenek,most az a legfontosabb,hogy valósuljanak meg a szárazföldi beszerzések és javuljanak a katonák életkörülményei 2026-n ugye lejár a lízing,addig vagy akkortól kezdve a meglévő Gripenjeinket érdemes lenne modernizálni.És ha úgy döntenek hogy felállítanak még egy századot akkor arra a legolcsóbb megoldás az lenne,ha a svédek lecserélt Gripen C-t vennénk meg tőlük,természetesen modernizálva,és majd 2035-2040 táján lecserélhetjük a Gripenjeinket egy másik típusra. Visszatérve még egy mondat erejéig a jelenlegi Gripen flottánkhoz,egyszerűen érthetetlen számomra miért nem képesek normális beton fedezékeket építeni a számukra,szerintem jelenleg a fegyverzet fejlesztésük mellett ez lenne a legsürgetőbb teendő velük kapcsolatban.

Minjt irtam, hasznalt Gripeneket - avagy meg szarabb levedlett F-16-osokat - venni egy penzkidobas, raadasul akkor aztan biztosan sehol nem leszunk 15 ev mulva masokhoz kepest.
Ez prioritasnak latom berendelni a ket uj E/F szazadot, mert az masik 5 ev, mire elkezdenek jonni es kesobb is raer a jelenlegi brigad upgradeje onnantol.
Te forditva latod inkabb, ebben is van racio.
A HM deklaraltan uj technikat vesz, nem hasznaltat, szoval sanszos, hogy inkabb felem hajlik a tervuk. :)
A fedezekben igazad van, de szerintem azon dolgoznak.
 
Szerintem még mielött pálcát törsz a Gripen E felett azt javaslom olvasd el,hogyan értékelték a finnek a vadászgép tenderjukhöz kapcsolódó nemrég lezajlott tesztsorozatuk kapcsán.

Teljesen mindegy, mert nem erti az egesz koncepciot, keptelen elszakadni a "4th gen versus 5th gen" amerikai sajtoanyagoktol.
 
Minjt irtam, hasznalt Gripeneket - avagy meg szarabb levedlett F-16-osokat - venni egy penzkidobas, raadasul akkor aztan biztosan sehol nem leszunk 15 ev mulva masokhoz kepest.
Ez prioritasnak latom berendelni a ket uj E/F szazadot, mert az masik 5 ev, mire elkezdenek jonni es kesobb is raer a jelenlegi brigad upgradeje onnantol.
Te forditva latod inkabb, ebben is van racio.
A HM deklaraltan uj technikat vesz, nem hasznaltat, szoval sanszos, hogy inkabb felem hajlik a tervuk. :)
A fedezekben igazad van, de szerintem azon dolgoznak.

Én amúgy arra hajlok,hogy a belátható időn belül csak akkor lesz újjabb vadász századunk,ha például átveszuk a horvát légtér védelmét is.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and LMzek 2.0
Szerintem még mielött pálcát törsz a Gripen E felett azt javaslom olvasd el,hogyan értékelték a finnek a vadászgép tenderjukhöz kapcsolódó nemrég lezajlott tesztsorozatuk kapcsán.
A finneknek stratégiai okbol nem reális opció az F35.Nem azért,mert az amerikaiak nem adnák el nekik,hanem mert semlegesek és az oroszok szomszédai.Az F35 de facto NATO tagságot jelentene az oroszok szemében.
 
A finneknek stratégiai okbol nem reális opció az F35.Nem azért,mert az amerikaiak nem adnák el nekik,hanem mert semlegesek és az oroszok szomszédai.Az F35 de facto NATO tagságot jelentene az oroszok szemében.

Szerintem mar eleve igy all a dolog, viszont a finnek fenyegetve erzik magukat, nem fognak szegyelloskodni.
 
Elavult téma.2éve úgy nézett ki,hogy a svédek felhasználják a Gripen C-iket az E-k gyártásához-vagyis nem lesz eladó használt C,se komoly modernizációs program.
IAI ajánlat volt a horvátoknak,bulgároknak a Kfir block 60.Korai változata a modernizációs csomagnak megvalósult,a Kfir C10 formájában.80as évek végén gyártott,lekonzervált Kfireket ajálgatnak a zsidók,egy átfogó modernizációs programmal feljavitva(8000óra/30év üzemidö tartalékkall).Öreg,de teherbiró és olcsón üzemeltethető platform,rendkivűl modern harcrendszerekkel.
Én álltam elő azzal,hogyha valóban a térség meghatározó (légi)haderejét akarjuk,akkor az F35öt kell rendszeresiteni,és minimum 4százados légierő kell,2légibázison.De mivel az F35 igencsak drága,gazdasági teherbirás miatt abbol csak 1 század kéne,meg 3század olcsó,de hatékony támogató tipus.Akkor erre a támogatótipusra a Kfir block 60 volt a javallatom.
De közben a svédek mégsem használják fel a Gripen C-iket,hanem piacra dobják őket egy modernizációs programmal frissitve-lényegében az E elektronikájával.Ár mondjuk még ismeretlen.
Jelenlegi gazdasági helyzetben szerintem a talán bevállalható,hogy modernizáltatjuk a meglévő gépeinket,és beszerzünk még 1-2század modernizált Gripen C-t.És rendesen felszereljük őket.
6-8 század kefir, és 50 B-52-es. Az kell a magyarnak, meg az általad leírtak. Legalább tizennyolc repülőtér az ország minden pontjára és 32000 fős légierő. Béláim gondolkodjunk!
 
A finneknek stratégiai okbol nem reális opció az F35.Nem azért,mert az amerikaiak nem adnák el nekik,hanem mert semlegesek és az oroszok szomszédai.Az F35 de facto, NATO tagságot jelentene az oroszok szemében.

Már korántsem ugyanaz a történet mint a hidegháború idején amikor a finnek kínosan ügyeltem arra,hogy ne bőszítsék fel az SZU-t most némileg megváltozott a helyzet.A finnek vadászgép választását,vásárlását nem a geopolitikai helyzet,hanem a gépek teljesítménye,üzemeltetési mutatója és nem utolsó sorban a gépek ára fogja meghatározni.
 
Már korántsem ugyanaz a történet mint a hidegháború idején amikor a finnek kínosan ügyeltem arra,hogy ne bőszítsék fel az SZU-t most némileg megváltozott a helyzet.A finnek vadászgép választását,vásárlását nem a geopolitikai helyzet,hanem a gépek teljesítménye,üzemeltetési mutatója és nem utolsó sorban a gépek ára fogja meghatározni.
Azóta a finnek tagjai lettek a második legfontosabb nyugati szövetségi rendszernek, az Európai Úniónak. Tetszik, nem tetszik a finn semlegesség nem létezik többé.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm
Szeritnetek kerekesnél a Rheinmetall Agilis nem lehet opció?

Egy Lynx-Agilis páros nyilván elég jól együtt tudna működni.
 
Szeritnetek kerekesnél a Rheinmetall Agilis nem lehet opció?

Egy Lynx-Agilis páros nyilván elég jól együtt tudna működni.
Kérdés, hogy milyen Agilisről beszélsz? Mert az egy rhm-román közös projekt lett volna, ami végül csak a tervezőasztalig jutott el. Ha meg egy ilyenbe gondolkodunk mi is közösen az rhm-el, akkor adjunk már neki egy élhetőbb nevet könyörgöm :D
 
Kérdés, hogy milyen Agilisről beszélsz? Mert az egy rhm-román közös projekt lett volna, ami végül csak a tervezőasztalig jutott el. Ha meg egy ilyenbe gondolkodunk mi is közösen az rhm-el, akkor adjunk már neki egy élhetőbb nevet könyörgöm :D


Arra gondolok. Szeritnem azt hamar megcsinálnák.

Nekünk meg kis átalakítással pont jó lenne.

Úszóképes, nyilván az interoperatibilitás a Lynx-elis gyerekjáték lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
Arra gondolok. Szeritnem azt hamar megcsinálnák.

Nekünk meg kis átalakítással pont jó lenne.

Úszóképes, nyilván az interoperatibilitás a Lynx-elis gyerekjáték lenne.
Annyi, hogy ezzel a felállással a szárazföldi erők gerincét két olyan típus adná, amelyek nincsenek túl a gyermekbetegségein. Egyedül szerintem az Rhm nem fogja amúgysem kifejleszteni, annyit nem rendelnénk, hogy megérje nekik ( vagy nekünk ) .
 
Szeritnetek kerekesnél a Rheinmetall Agilis nem lehet opció?

Egy Lynx-Agilis páros nyilván elég jól együtt tudna működni.
A fő probléma az Agilis-szel is az, hogy egyedüli rendszeresítői lennénk, viszonylag kis példányszámmal (max. 2-400db). Ez nem könnyítené meg az üzemeltetést. Arról nem is beszélve, hogy az Agilis még ott sem tart, mint a Lynx.
Ezzel szemben AMV-ből meg Boxerből pár éven belül típusonként is 2000+ fog rohangálni a terepen. Mindkettő megjárta már a harctereket is. Szerintem nem nagyon van miről beszélni.
 
A CV90 az otodik generációnal jar, dehogy régi. Régóta van, de folyamatosan ujratervezik, upgradelik stb:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Visznt a csehek szerint pofatlanul draga is, gondolom emiatt.

5 éve a s***m vertem volna a földhöz, ha bejelentik, hogy CV90-eseket veszük.
 
A fő probléma az Agilis-szel is az, hogy egyedüli rendszeresítői lennénk, viszonylag kis példányszámmal (max. 2-400db). Ez nem könnyítené meg az üzemeltetést. Arról nem is beszélve, hogy az Agilis még ott sem tart, mint a Lynx.
Ezzel szemben AMV-ből meg Boxerből pár éven belül típusonként is 2000+ fog rohangálni a terepen. Mindkettő megjárta már a harctereket is. Szerintem nem nagyon van miről beszélni.

Ez igaz, de legalább az igényeinkre lehetne szabatni.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
A fő probléma az Agilis-szel is az, hogy egyedüli rendszeresítői lennénk, viszonylag kis példányszámmal (max. 2-400db). Ez nem könnyítené meg az üzemeltetést. Arról nem is beszélve, hogy az Agilis még ott sem tart, mint a Lynx.
Ezzel szemben AMV-ből meg Boxerből pár éven belül típusonként is 2000+ fog rohangálni a terepen. Mindkettő megjárta már a harctereket is. Szerintem nem nagyon van miről beszélni.

A fo problema, hogy az Agilis sosem letezett igazan.
A roman MoD mar erolkodott egy korabbi, eleg boxy designon 2000 ota, ami uszokepes lett volna:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ebbol lett aztan a RM-roman kozos lo, aminek meg turos sem lett a hata, mert nem lett ra semmi eloteremtve - ez amugy egy jellemzo sztori a romanoknal, nagy dumajuk van, millio bejelentes mindenfele engedelyezesrol, elfogadasrol, alairasrol, certifikalasrol stb, aztan semmi nesz, mert nincs ra penz sem, nemhogy ember... es nem vagyok egyedul ezzel a velemennyel - ugy tunik, mar 2018-ban iparagi konszenzus volt, hogy a romanok Europa Indiaja a hadiiparban: https://armyrecognition.com/july_20...a_says_8×8_agilis_project_still_on_track.html

"The problem is that Romania behaves like India: there are a lot of impressive tenders and calls for interest… but very few of them come true, as money is missing. Most of the manufacturers, whatever their activity sector, discretely complain of seeing very few actual orders. And when Romania claims spending 2% of its GDP in defense to meet the NATO benchmark, both the Romanian citizens and the foreign defense equipment manufacturers wonder where these 2% are actually spent, an embarrassing comment often made to Army Recognition during the last BSDA defense exhibition held in May."

Azota elvileg elkoltottek $4-5B Patriotokra, $1.4B HIMARSra, korvettekre $1.2B es igy tovabb, oruletes osszegeket igertek el mar eddig is: https://www.roec.biz/project/the-known-unknowns-of-romanias-defense-modernization-plans/
 
Gripen C-hez képest az E minden tekintetben jobb.Megerősített sárkány szerkezet,erősebb hajtómű,nagyobb szárny terület,több fegyverzet tartó,jobb radar, stb.
Az F-16V-vs Gripen E valamiben az egyik valamiben a másik jobb minimálisan.Pl.Gripen E:A Raven radar minimálisan messzebb lát ,picit jobb teljesítmény súly arány ezért jobban emelkedik,picit magasabbra emelkedik,alacsonyabb radar keresztmetszet,sokkal magasabb AoA (Angel of Attack) 50 fok vs 35 fok,mint az F-16V,a hajtómű fogyasztása kedvezőbb,kb 2/3 az üzemeltetési költsége az F-16-hoz képest. F-16V:nagyobb hasznos teher (fegyver) szállítása,nagyobb harci tapasztalat (természetesen az F16 egyéb variánsait is figyelembe véve).
Mivel ha vásárolunk még vadászgépeket,azt 25-30 évre tesszük ezért szerintem csak új gépeket vegyünk.Mindent egybe vetve 4. generációs gépek közül a Gripen-E a legjobb választás,annak ellenére,hogy jelenleg az F-35 ellen esélye sem lenne valós harci körülmények között amennyiben az F-35 kihasználja a képességeit maximálisan.