A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Dehogy teszi. Vilagosan leirta, hogy ha el is koltesz 3-4 milliard dollart a gepre, az üzemeltetése masik 10+ milliard dollar lesz, ami egy hajmeresztő osszeg, amikor mindent cserelni kell es fejleszteni kell a kovetkezo husz-huszonot evben.
Abba meg bele se menjunk, hogy a tersegben semmi ertelme erre kolteni, ha kozben ott a Gripen E es mar Gripebjeink vannak.
Mennyivel jobb a Gripen E, mint a Viper?
Hol a technikai fölény? Amúgy tételezzünk fel egy 40+ darabos F-16os román flottát.
Ezenkívül a technikai versenynek van olyan vetülete is, hogy versenytárs államokat olyan kiadásokra szorítasz, amit nem bírnak ki...
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szerintem ez 2030- tól lenne!
Addigra a budget 6 éve 2% fölött lesz.
Mi köze a 160 ezres fizuhoz? Meg melyik pilóta keres ennyit?
Sokkal jobb vagy, minthogy fegyvernemeket ütköztessünk. A két század komoly előrelépés és méghozzá komoly magyar felértékelődéssel a térségben.
Értelmes európai alternatíva pedig sajnos nincs. Meggyőződésem, hogy a lopakodó technológia zsákutca, egy fejezet lesz, mind az állítható szárnyállás, de csak lesz. Értelmes döntés.
Érdemes elolvasni az @Anti által berakott szlovák white paper-t. Nagyon durva helyzetben vannak.
Per pillanat belelavírozták magukat egy olyan helyzetbe, hogy gyakorlatilag minden pénzük a fizetésekre, juttatásokra megy el.
Majdnem dollárra azonos pénzt költenek el a védelmi kiadásokra, mint mi, csakhogy jóval kisebb a gazdaság. A NATO célértékre (2%) kell emelniük 2 éven belül költségvetésüket, mert a magas bérköltségek és a 14 F-16-os gyakorlatilag felzabál minden mozgásteret. Már a T-72-es meg BMP modernizációkat is meggondolják. De nem gazdaságossági okokból, hanem mert már arra sincs pénzük.
Ők már azon gondolkodnak, hogy hol tudnának spórolni a juttatásokon.
Meggyőződésem, hogy egy F-35-ös beszerzés pont ugyan ilyen helyzetbe hozna bennünket is. Ha bele is ugrunk, akkor 2% esetén is vagy a fizuemelésekről vagy az egyébb fegyvernemekről mondunk le. És abban az esetben is max. ugyan így 14db-ot tudnánk üzemeltetni. Ez a szám pedig nem azért lett ennyi, mert ez olyan kielégítő, hanem mert ennyire futotta.
 
K

kamm

Guest
Szerintem ez 2030- tól lenne!
Addigra a budget 6 éve 2% fölött lesz.
Mi köze a 160 ezres fizuhoz? Meg melyik pilóta keres ennyit?
Sokkal jobb vagy, minthogy fegyvernemeket ütköztessünk. A két század komoly előrelépés és méghozzá komoly magyar felértékelődéssel a térségben.
Értelmes európai alternatíva pedig sajnos nincs.

Ugyan, dehogy nincs. A Gripen E - ami amugy szinten csokkentett RCS - a stealth leszamitva hibatlanul ugyanazt hozza a Karpat-medenceben, sot, az EW csomagja valószínűleg jobb és joval olcsobban használható.

Meggyőződésem, hogy a lopakodó technológia zsákutca, egy fejezet lesz, mind az állítható szárnyállás, de csak lesz. Értelmes döntés.

Ebben egyetértünk, a stealth egy zsakutca, a radarok ill észlelés sokkal gyorsabban fejlődik, mint a gépek, amelyeken minimális változtatást lehet már csak csinalni utólag.

Viszont anyagilag egy csőd lenne avagy román módra minden mást ennek kellene alárendelni, ami egy total amatorseg lenne.
Masik 3-4000 milliard kell majd fejlesztesre, majd az egeszet fenn kell tartani, ami siman a duplaja lesz 10 ev alatt is, mondjuk 2025-26-tol. Ez ugye a kétharmada lehet max a budgetnek egyutt, a harmadik a berek stb... hol is jarunk 12 ezer milliard plusz 6 milliard, 18 ezer milliard? Az 10 eve alatt evi 1800 milliardos budzse, a jelenlegi (1.5% GDP) HAROMSZOROSA.
 
T

Törölt tag 467

Guest
A beszerzéshez hozzátartozik a későbbi üzemeltetés is!

Én ezt értem. Még egyszer tényleg utoljára: a szemlézett cseh cikk megemlíti, hogy 9+ Milliárd USD-t el akarunk költeni. Ebbe belefér, hogy vegyünk, és linkel egy cikket, amiben már erről beszéltek.

Namost: kérek mindenkit, hogy nézze át a DSCA engedélyeket, nézze meg a végösszeget. Itt érdekes módon idéztek is ilyet. Kisebb volt, mint kilenc milliárd.
A fenti összegek BESZERZÉSEKRE vonatkoznak. Szóval ne keverjünk már mindent ide.
Meg tudjuk ennyiből venni. Tökmindegy, hogy utána repül-e, és milyen feltételekkel. De nekem erről amúgy eszem ágában sem volt beszélni, mint ahogy most is igen ellenemre van ezen ennyit gépelni.

Ott vannak a beszerzések. Nézzétek meg mennyi a végösszeg. Nekünk most ott a kilenc milliárd. Hasonlítsátok össze.
Ez a pénz beszerzésekre van. Nem üzemeltetésre (igen, lehet, hogy az is a szerződés része). Ugorjunk, kérlek szépen.
 
K

kamm

Guest
Mennyivel jobb a Gripen E, mint a Viper?
Hol a technikai fölény? Amúgy tételezzünk fel egy 40+ darabos F-16os román flottát.

A romanoknak harminc-negyveneves F16A van, elvileg lesz 16 darab, meg egy marek életveszélyes MiG-21.
Még ha feltetelezzuk, hogy F16V vesznek masik huszat, ami anyagilag most kizart naluk, akkor is siman legyuri oket egy 28 E/F plusz a modernizalt 14 Gripen flotta.
A Gripen E elektronikaja siman az F-35 szintjen van, az szamit szerintem, bar igazabol mindenki tippelget itt, mert nemigen van modern EW csatara pelda. A technológia hatalmasat ugrott az elmult 20 evben, foleg a gyartastechnologiai fejlodesnek koszonhetoen (ma mar 7 nm a standard CPU gyártás!)


Ezenkívül a technikai versenynek van olyan vetülete is, hogy versenytárs államokat olyan kiadásokra szorítasz, amit nem bírnak ki...

A romanok ketszer annyian vannak, joval nagyobb a budzsejuk. Hulyesegekre koltik, ez a szerencsenk, de ne altassuk magunkat mi is hulyeseggel, barmikor tulkoltenek minket.
Egy 28 Gripen E rendeles plusz modernizalt 14 mostani Gripen miatt valószínűleg vennenek masik 12-16 hasznalt FF16-ot, de azzal maximum paritas kozelebe almodhatjak magukat, amihez mi kesobb adhatunk masik tucat E/F, ha ugy akarjuk, mert az üzemeltetésuk fele-harmada az amerikai F-35-nek, nem lennenk 20 evre elore kikoltekezve.
 
K

kamm

Guest
Én ezt értem. Még egyszer tényleg utoljára: a szemlézett cseh cikk megemlíti, hogy 9+ Milliárd USD-t el akarunk költeni. Ebbe belefér, hogy vegyünk, és linkel egy cikket, amiben már erről beszéltek.

Namost: kérek mindenkit, hogy nézze át a DSCA engedélyeket, nézze meg a végösszeget. Itt érdekes módon idéztek is ilyet. Kisebb volt, mint kilenc milliárd.
A fenti összegek BESZERZÉSEKRE vonatkoznak. Szóval ne keverjünk már mindent ide.
Meg tudjuk ennyiből venni. Tökmindegy, hogy utána repül-e, és milyen feltételekkel. De nekem erről amúgy eszem ágában sem volt beszélni, mint ahogy most is igen ellenemre van ezen ennyit gépelni.

Ott vannak a beszerzések. Nézzétek meg mennyi a végösszeg. Nekünk most ott a kilenc milliárd. Hasonlítsátok össze.
Ez a pénz beszerzésekre van. Nem üzemeltetésre (igen, lehet, hogy az is a szerződés része). Ugorjunk, kérlek szépen.


Nem, nem erted, meet folyamatosan ignoralni probalod az üzemeltetesi ktg es ra vagy kattanva a berszerzesi ktgre.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Érdemes elolvasni az @Anti által berakott szlovák white paper-t. Nagyon durva helyzetben vannak.
Per pillanat belelavírozták magukat egy olyan helyzetbe, hogy gyakorlatilag minden pénzük a fizetésekre, juttatásokra megy el.
Majdnem dollárra azonos pénzt költenek el a védelmi kiadásokra, mint mi, csakhogy jóval kisebb a gazdaság. A NATO célértékre (2%) kell emelniük 2 éven belül költségvetésüket, mert a magas bérköltségek és a 14 F-16-os gyakorlatilag felzabál minden mozgásteret. Már a T-72-es meg BMP modernizációkat is meggondolják. De nem gazdaságossági okokból, hanem mert már arra sincs pénzük.
Ők már azon gondolkodnak, hogy hol tudnának spórolni a juttatásokon.
Meggyőződésem, hogy egy F-35-ös beszerzés pont ugyan ilyen helyzetbe hozna bennünket is. Ha bele is ugrunk, akkor 2% esetén is vagy a fizuemelésekről vagy az egyébb fegyvernemekről mondunk le. És abban az esetben is max. ugyan így 14db-ot tudnánk üzemeltetni. Ez a szám pedig nem azért lett ennyi, mert ez olyan kielégítő, hanem mert ennyire futotta.
15 év, abból 11 már 2%os bidget-el. A budget meghatározó részét pedig fejlesztésre kell költened.
Ez egy üzleti terv, szerintem...
A szlovák programot most kell kifizetni, meg gyorsan kellenek is a gépek, hisz a MIG29-ik a végüket járják. Nekik Használt Gripen kellett volna. Akár egy 3 nemzetes (V3-as felállásban), de nem ezt választották. Amúgy a Viper “tesója” az F-35, ha esetleg egyszer megjön a térség esze.:rolleyes:
 
T

Törölt tag 467

Guest
Nem, nem erted, meet folyamatosan ignoralni probalod az üzemeltetesi ktg es ra vagy kattanva a berszerzesi ktgre.
Mert kibaszott beszerzésről beszéltek a cikkben. Ti meg beszéltek minden szarról, amiről amúgy szó se volt. Leszarom, hogy mennyibe kerül üzemeltetni. Mi is X összegért vettünk Leopardot, és további Y összegért üzemeltetjük, infrastruktúrát építünk, stb. nincs a beszerzésnél mégsem felsorolva. Leszarom most már, komolyan...

Kérem a moderátort, bannoljon ki mondjuk pár hétre, hogy válaszolni se tudjak, akármi hülyeség jön még elő. Köszönöm.
 
K

kamm

Guest
Érdemes elolvasni az @Anti által berakott szlovák white paper-t. Nagyon durva helyzetben vannak.
Per pillanat belelavírozták magukat egy olyan helyzetbe, hogy gyakorlatilag minden pénzük a fizetésekre, juttatásokra megy el.
Majdnem dollárra azonos pénzt költenek el a védelmi kiadásokra, mint mi, csakhogy jóval kisebb a gazdaság. A NATO célértékre (2%) kell emelniük 2 éven belül költségvetésüket, mert a magas bérköltségek és a 14 F-16-os gyakorlatilag felzabál minden mozgásteret. Már a T-72-es meg BMP modernizációkat is meggondolják. De nem gazdaságossági okokból, hanem mert már arra sincs pénzük.
Ők már azon gondolkodnak, hogy hol tudnának spórolni a juttatásokon.
Meggyőződésem, hogy egy F-35-ös beszerzés pont ugyan ilyen helyzetbe hozna bennünket is. Ha bele is ugrunk, akkor 2% esetén is vagy a fizuemelésekről vagy az egyébb fegyvernemekről mondunk le. És abban az esetben is max. ugyan így 14db-ot tudnánk üzemeltetni. Ez a szám pedig nem azért lett ennyi, mert ez olyan kielégítő, hanem mert ennyire futotta.


Errol van szo, nagyon jol osszefoglaltad.

Ehhez meg egyet hozzatennek.
Aki csinalt es hajtott vegre fejlesztési tervet eleteben, az tudja, hogy evekre elore kiszamolod monden ktg, van contingency buffer, de mindez azon alapul, amit tudunk. Ha megroggyan a a gazdasag, nemzekozi helyzet stb par evre, akkor maris masok az elérhető osszegek, akkor hirtelen az elso a maintenance contract lesz, amit lemondanak, ami persze rovid idon belul megbosszulja magat es hirtelen a foldon ulnek a gepek, a hk fele nenemegy mar stb. Kicsiben lattuk ezt a kilencvenesek alatt, a szlovakok meg most érzik, ok a berfejlesztes miatt...
 
K

kamm

Guest
A cseh IFV tenderen kb 2 milliárdért akartak 200 járművet, ha mi tõbber akarunk vagy kiszolgáló járműveket is csomagban, akkor az ezer milliárdos tétel meg is van. Ez sokkal esélyesebb, mint az F35...

Igen, ezen en is filozom, hogy ha esetleg Boxereket is rendelnek hozzajuk, akkor felcsuszhatunk 1000 milliard fole... bar nekem meg mindig Harangozo 1300 milliardos elszolasa a mervado, az gyanusan passzol egy "fel finn" Gripen E ajanlatra. :D
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 452
84 405
113
Érdemes elolvasni az @Anti által berakott szlovák white paper-t. Nagyon durva helyzetben vannak.
Per pillanat belelavírozták magukat egy olyan helyzetbe, hogy gyakorlatilag minden pénzük a fizetésekre, juttatásokra megy el.
Majdnem dollárra azonos pénzt költenek el a védelmi kiadásokra, mint mi, csakhogy jóval kisebb a gazdaság. A NATO célértékre (2%) kell emelniük 2 éven belül költségvetésüket, mert a magas bérköltségek és a 14 F-16-os gyakorlatilag felzabál minden mozgásteret. Már a T-72-es meg BMP modernizációkat is meggondolják. De nem gazdaságossági okokból, hanem mert már arra sincs pénzük.
Ők már azon gondolkodnak, hogy hol tudnának spórolni a juttatásokon.
Meggyőződésem, hogy egy F-35-ös beszerzés pont ugyan ilyen helyzetbe hozna bennünket is. Ha bele is ugrunk, akkor 2% esetén is vagy a fizuemelésekről vagy az egyébb fegyvernemekről mondunk le. És abban az esetben is max. ugyan így 14db-ot tudnánk üzemeltetni. Ez a szám pedig nem azért lett ennyi, mert ez olyan kielégítő, hanem mert ennyire futotta.

Pontosan így jártunk a Gripennel anno.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 347
96 736
113
Ha akarnak valamit kezdeni a repülőgépgyárukkal, akkor nem F-35 lesz a váltótípus, mert ahhoz nem fognak gyártani/beszállítani semmit. Az új európai vadászgéphez (FCAS) viszont még gyárthatnak valamit. Csatlakozni kell a fejlesztéshez és addig valahogy ki kell húzni, amíg az elkészül és rendszerbe állítható lesz. 2035-re ígérték az első felszállást, 2040-re valami csak lesz belőle. Addig még a jelenlegi Gripenekkel is ki lehet húzni. Érdemes-e a kb. 2026-2045 közti időszakra saját tulajdonba kerülő E/F Gripent rendszeresíteni úgy hogy beszállítóként gyárthatnának is hozzá valamilyen alkatrészt?
Őszintén megmondom nagy a fantáziám, de 2045-ig nem tudok előre gondolkodni. :)
Viszont sztem itt kapizsgálsz jó helyen, milyen beszerzés kapcsán eshetne le vmi mondjuk az Aeri Vodochodynak.
Ez a gondolat beleillik a fegyverkezési stratégiánkba. (vannak egyéb geopolitikai szempontok is, de azt most hagyjuk)
Eleve menne-e a Gripen felújítás, karbantartás. Ha igen, akkor hiba lenne váltani.
Az alkatrész beszállítás szintén zenész. Ez sztem a KC390-nél is szempont.

A másik amit itt a többiek most tárgyalnak az F-35 beszerzési, fenntartási költségek. Mindkét esetben kedvezőbb a Gripen. És mivel lenne a szárazföldön is mire költeni.....

Ezen szempontok összesége ( plusz a bővülő Gripen tapasztalataink) sztem überelheti az F-35 nagyobb tudását. Mert mellette "csak" ennyi szól.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Én ezt értem. Még egyszer tényleg utoljára: a szemlézett cseh cikk megemlíti, hogy 9+ Milliárd USD-t el akarunk költeni. Ebbe belefér, hogy vegyünk, és linkel egy cikket, amiben már erről beszéltek.

Namost: kérek mindenkit, hogy nézze át a DSCA engedélyeket, nézze meg a végösszeget. Itt érdekes módon idéztek is ilyet. Kisebb volt, mint kilenc milliárd.
A fenti összegek BESZERZÉSEKRE vonatkoznak. Szóval ne keverjünk már mindent ide.
Meg tudjuk ennyiből venni. Tökmindegy, hogy utána repül-e, és milyen feltételekkel. De nekem erről amúgy eszem ágában sem volt beszélni, mint ahogy most is igen ellenemre van ezen ennyit gépelni.

Ott vannak a beszerzések. Nézzétek meg mennyi a végösszeg. Nekünk most ott a kilenc milliárd. Hasonlítsátok össze.
Ez a pénz beszerzésekre van. Nem üzemeltetésre (igen, lehet, hogy az is a szerződés része). Ugorjunk, kérlek szépen.
Így van kivitelezhető lenne a gépekmegvétele!
Annyit tudunk, hogy 1 (azaz egyetlen) tétel 1000 Mrd HUF. Tételezzük fel, hogy ez az F-35 lenne! Rendben.
De ha ezt a tételt ellövöd F-35-re, akkor a maradék pénzt 10 felé ha el is osztod, akkor sem reális, hogy a maradékból kihozod a szárazföldi hiányosságokat.
Az a baj hogy csak a gyalogsági járművek is többe kerülhetnek. És akkor még nincsennek új mobil radarjaid. Még nem költöttél el egy fillért sem légvédelemre. Nincsenek új teherautók, nincs egyéb tüzérség, nincsenek drónok, nincsenek kiképző gépek (és oda kevés lenne az NG!), nincsenek rámpás gépek, nincsen c4 rendszer, nincsenek a légierőnek fejlett fegyverei (az F-35-höz sem jár fegyver ám) stb.
Ezeket mind-mind a maradékból kellene kihozni.
Na ezért mondtam, hogy nem életszerű.
Ez olyan, mint az aknakereső játék...
minesweeper.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár