A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 476
30 806
113
Sokszor felvetődik, hogy magyarországnak (sajnos méregdrága) harci helikopterekre lenne szüksége.
Most, hogy az L-159 Alca a magyar érdekeltség része lett, mennyire elvetendő ötlet egy század beszerzése csapattámogatásra?
Bármilyen célra történő beszerzése elvetendő, nemhogy harcra, hiszen ha van valami, amire teljesen alkalmatlan, akkor az bármilyen harctevékenység folytatása. Elavult kiképzőgépnek még úgy-ahogy jó a legmodernebb (NG) változata. Ezzel harcolni az öngyilkosságnak egy olyan formája, amit sokkal olcsóbb szolgálati pisztollyal elvégezni!
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár
W

Wilson

Guest
Sokszor felvetődik, hogy magyarországnak (sajnos méregdrága) harci helikopterekre lenne szüksége.
Most, hogy az L-159 Alca a magyar érdekeltség része lett, mennyire elvetendő ötlet egy század beszerzése csapattámogatásra
Az albatrosz topikban komoly hitviták folytak erről a kérdésről érdemes végig olvasni,amúgy lassan kezd felzárkózni ez a téma a T-72 felújítás kérdéséhez:)[/QUOTE][/QUOTE]
 
  • Tetszik
Reactions: honved

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 346
104 420
113
Sokszor felvetődik, hogy magyarországnak (sajnos méregdrága) harci helikopterekre lenne szüksége.
Most, hogy az L-159 Alca a magyar érdekeltség része lett, mennyire elvetendő ötlet egy század beszerzése csapattámogatásra?
Sztem benne van a pakliban!!
Akár még a csak papíron létező cseh-izraeli elképzelés is.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 346
104 420
113
Az albatrosz topikban komoly hitviták folytak erről a kérdésről érdemes végig olvasni,amúgy lassan kezd felzárkózni ez a téma a T-72 felújítás kérdéséhez:)
[/QUOTE][/QUOTE]
Annyiban más hogy ez nem házi barkács felújítás, hanem új gépek.
Ha egy adott feladatra költséghatékonyan alkalmasak, akkor nem elvetendő ötlet.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and Crusader
M

molnibalage

Guest
Igen, mukodik. Gratulalok!!!!! Ebben rengeteg munka van.
Csak kb. az utolsó 10 oldala az új és a középső részén a költség. A többi az 10 év alatt lett ilyen. Persze azért tényleg volt vele munka.
Apró pontatlanság sajnos maradt benne, mert a Gripen SDB I-et tud használni, de SDB II még (?) nem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
W

Wilson

Guest
[/QUOTE]
Annyiban más hogy ez nem házi barkács felújítás, hanem új gépek.
Ha egy adott feladatra költséghatékonyan alkalmasak, akkor nem elvetendő ötlet.[/QUOTE]

Én a hitvitával az ellenzők és az elképzelést pártolók érzelmileg túl fűtött érvelésére céloztam:)
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
5 004
9 271
113
FRISSÍTÉS

Kampfpanzer: 44db Leopard 2A7HU
Panzerhaubitzen: 24db Pzh2000
Pionierpanzer és Bergepanzer: 5db Bpz Wisent 2
Brückenlegepanzer: 3db PzSBr Leguan
Fahrschulpanzer: néhány 1db FSchPz Leopard 2
Gyakorló és kiképzőharckocsi: 14db Leopard 2A4HU

LKW: 20-40db MAN TGS teherautó
Gelaendefahrzeuge és Gelaendewagen: 20-30db Mercedes G250
Anhaenger - und Teil für Kampfpanzer: legalább 10db MAN HX81 harckocsitréler
Gepanzierte Fahrzeuge: 10-20db Mercedes Wolf
Landfahrzeuge: néhány MAN HX32 műszaki vontató-mentő jármű

forrás:
14 helyett 12 db A4-es.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 330
4 545
113
Sokszor felvetődik, hogy magyarországnak (sajnos méregdrága) harci helikopterekre lenne szüksége.
Most, hogy az L-159 Alca a magyar érdekeltség része lett, mennyire elvetendő ötlet egy század beszerzése csapattámogatásra?

Sokat gondolkodtam azon le merjem-e ide ezt írni, mert lehet itt kapni kellemetlen megjegyzéseket bizonyos tagoktól ha az ember egzotikus gondolatokat vázol fel :D
Szóval előre is elnézést mindenkitől. Egy ideje már agyalok azon hogy mi értelme volt megvenni az AV-t mert nem hiszem hogy pár darab gyakorló gép miatt szálltunk be a cégbe. Zlin-t is vettünk gyakorlógépnek mégse merült fel az ötlet hogy beszálljunk a cégebe Ha nagyon akarunk vehetünk pár L-39 NG-t is gyakorló gépnek de ettől még nem feltétlen kell megvenni a vállalat felét bakker... Meg úgy egyébként is mi értelme ennek az L-259-nek? Értem én hogy AESA radarral meg modern izraeli harci elektronikával pakolják meg de legyünk őszinték a piac elég behatárolt. Szóval minél többet gondolkodom ezen arra jutok hogy nem valószínű hogy a jelenlegi termék paletta indokolta a "felvásárlást". Akkor mi? A svédek legnagyobb előnye a technológia transzfer szerintem, ez az amiben ők sokkal jobbak mint a Kinaiak, USA vagy Oroszok. Láthatjuk hogy a Brazilok esetében gyakorlatilag 36 db Gripen E-ért cserébe teljes technológia transzfer történik. És az Indiának nyújtott ajánlat is gyakorlatilag teljes helyi gyártást takart Gripen E rendszeresítése esetén. Nem tartom valószínűnek hogy egy európai országnak a Saab Gripen E technológia transzfert felajánlana de mi van akkor ha mondjuk a csehekkel leszerződünk 28-32 db Gripen E-re közösen, vajon milyen technológia transzfer lehetséges ekkor. A mi esetünkben gyakorlatilag eddig semmi nem volt lehetséges hisz repülőgép iparunk nincs. Most viszont érdekeltek vagyunk közösen a Csehekkel az AV-ben. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából. Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is? És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé? Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel. Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén? Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át. Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
 
M

molnibalage

Guest
. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából.
Ez a másik pont, ahol kiderült, hogy tévedtem. Nem jelent.

Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is?
Soha senki nem fog olyan gépet gyártani, aminek létezik az utóda. Mintha a Boeing a Super Hornet gyártása közben újraindította volt a Hornet gyártást...
Ja, nem is a Boeing, hanem valami kis akárki, aki soha nem csinált ilyet. Maga az ötlet is teljesen elszállt...

És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé?
Teljesen értelmetlen. És ki mondta, hogy tudna? A svédek feleslegessé váló használt gépeit lehetne legfeljebb megvenni és átalakítani.

Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel.
Ez a már karib tengeri ötödikre elszállás a köbön.
A svédek svéd supporttal nem tudták eladni a Gripent. Ki és miért venne C/D Gripen, ha eddig sem akar és a SAAB eladja a Gripen E-t és annak konkurenciája lenne a régi..? A SAAB support nélkül nem is menne. Ő miért adna hozzá? Mutogatna a Gripen E-ra, hogy azt tessék venni...

A vad álmodozás enyhe kifejezés arra, amit írtál. Teljesen értelmetlen.

Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén?
Tegyünk valamit tisztába. Nincs olyan, hogy olcsó szuperszonikus korszerű vadászgép. Van drága, és rohadt drága. A frissítette írásban látod a magyar lízing költségeit. Rohadtul nem a legolcsóbb a Gripen az egyhajtóműves piacon sem.

Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át.
WUT? A magyar ipar a mai szemmel kőkorszaki MiG-21 hajtómű gyártására sem volt képes soha. Ma talán itthon elvi szinten lenne üzem, ami képes lenne kész tervekkel, de ilyen hajtómű kinek kell. A hajtómű gyártást senki nem engedte ki a kezéből. Mert abban van a zseton és a hatalom.

Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Mutass példákat arra, ahol eladta bárki a hajtómű licenszgyártási jogot. USA --> Japán vonalat leszámítva egy sem jut eszembe, de az akkor a már 15 éves F100-re vonatkozott és nem is -229-es változatra.

Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
Ezt hívják vágyvezérelt gondolkodásnak. :D
 
T

Törölt tag

Guest
Sokat gondolkodtam azon le merjem-e ide ezt írni, mert lehet itt kapni kellemetlen megjegyzéseket bizonyos tagoktól ha az ember egzotikus gondolatokat vázol fel :D
Szóval előre is elnézést mindenkitől. Egy ideje már agyalok azon hogy mi értelme volt megvenni az AV-t mert nem hiszem hogy pár darab gyakorló gép miatt szálltunk be a cégbe. Zlin-t is vettünk gyakorlógépnek mégse merült fel az ötlet hogy beszálljunk a cégebe Ha nagyon akarunk vehetünk pár L-39 NG-t is gyakorló gépnek de ettől még nem feltétlen kell megvenni a vállalat felét bakker... Meg úgy egyébként is mi értelme ennek az L-259-nek? Értem én hogy AESA radarral meg modern izraeli harci elektronikával pakolják meg de legyünk őszinték a piac elég behatárolt. Szóval minél többet gondolkodom ezen arra jutok hogy nem valószínű hogy a jelenlegi termék paletta indokolta a "felvásárlást". Akkor mi? A svédek legnagyobb előnye a technológia transzfer szerintem, ez az amiben ők sokkal jobbak mint a Kinaiak, USA vagy Oroszok. Láthatjuk hogy a Brazilok esetében gyakorlatilag 36 db Gripen E-ért cserébe teljes technológia transzfer történik. És az Indiának nyújtott ajánlat is gyakorlatilag teljes helyi gyártást takart Gripen E rendszeresítése esetén. Nem tartom valószínűnek hogy egy európai országnak a Saab Gripen E technológia transzfert felajánlana de mi van akkor ha mondjuk a csehekkel leszerződünk 28-32 db Gripen E-re közösen, vajon milyen technológia transzfer lehetséges ekkor. A mi esetünkben gyakorlatilag eddig semmi nem volt lehetséges hisz repülőgép iparunk nincs. Most viszont érdekeltek vagyunk közösen a Csehekkel az AV-ben. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából. Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is? És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé? Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel. Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén? Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át. Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
Szerintem ezt túlgondoltad.
Ok, hogy kevés a D, de bármikor rendelhetnénk még a svédektől akár 10-et is! Nekik van, de ha kevés, akkor egyszerűen legyártanak maguknak 10 db F-et. Ok, hogy a brazilok fogják csak gyártani egyelőre, de ugye a a svédek maguknak akkor gyártanak, amikor akarnak.
C-t meg tök felesleges gyártani az Aeronál. A svédektől használtat olcsón bármikor tudunk rendelni. Le fognak 60db C-t tárolni...
 
  • Tetszik
Reactions: endre