A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 751
113
Sokszor felvetődik, hogy magyarországnak (sajnos méregdrága) harci helikopterekre lenne szüksége.
Most, hogy az L-159 Alca a magyar érdekeltség része lett, mennyire elvetendő ötlet egy század beszerzése csapattámogatásra?
Sztem benne van a pakliban!!
Akár még a csak papíron létező cseh-izraeli elképzelés is.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 751
113
Az albatrosz topikban komoly hitviták folytak erről a kérdésről érdemes végig olvasni,amúgy lassan kezd felzárkózni ez a téma a T-72 felújítás kérdéséhez:)
[/QUOTE][/QUOTE]
Annyiban más hogy ez nem házi barkács felújítás, hanem új gépek.
Ha egy adott feladatra költséghatékonyan alkalmasak, akkor nem elvetendő ötlet.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and Crusader
M

molnibalage

Guest
Igen, mukodik. Gratulalok!!!!! Ebben rengeteg munka van.
Csak kb. az utolsó 10 oldala az új és a középső részén a költség. A többi az 10 év alatt lett ilyen. Persze azért tényleg volt vele munka.
Apró pontatlanság sajnos maradt benne, mert a Gripen SDB I-et tud használni, de SDB II még (?) nem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
W

Wilson

Guest
[/QUOTE]
Annyiban más hogy ez nem házi barkács felújítás, hanem új gépek.
Ha egy adott feladatra költséghatékonyan alkalmasak, akkor nem elvetendő ötlet.[/QUOTE]

Én a hitvitával az ellenzők és az elképzelést pártolók érzelmileg túl fűtött érvelésére céloztam:)
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 810
8 751
113
FRISSÍTÉS

Kampfpanzer: 44db Leopard 2A7HU
Panzerhaubitzen: 24db Pzh2000
Pionierpanzer és Bergepanzer: 5db Bpz Wisent 2
Brückenlegepanzer: 3db PzSBr Leguan
Fahrschulpanzer: néhány 1db FSchPz Leopard 2
Gyakorló és kiképzőharckocsi: 14db Leopard 2A4HU

LKW: 20-40db MAN TGS teherautó
Gelaendefahrzeuge és Gelaendewagen: 20-30db Mercedes G250
Anhaenger - und Teil für Kampfpanzer: legalább 10db MAN HX81 harckocsitréler
Gepanzierte Fahrzeuge: 10-20db Mercedes Wolf
Landfahrzeuge: néhány MAN HX32 műszaki vontató-mentő jármű

forrás:
14 helyett 12 db A4-es.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Sokszor felvetődik, hogy magyarországnak (sajnos méregdrága) harci helikopterekre lenne szüksége.
Most, hogy az L-159 Alca a magyar érdekeltség része lett, mennyire elvetendő ötlet egy század beszerzése csapattámogatásra?

Sokat gondolkodtam azon le merjem-e ide ezt írni, mert lehet itt kapni kellemetlen megjegyzéseket bizonyos tagoktól ha az ember egzotikus gondolatokat vázol fel :D
Szóval előre is elnézést mindenkitől. Egy ideje már agyalok azon hogy mi értelme volt megvenni az AV-t mert nem hiszem hogy pár darab gyakorló gép miatt szálltunk be a cégbe. Zlin-t is vettünk gyakorlógépnek mégse merült fel az ötlet hogy beszálljunk a cégebe Ha nagyon akarunk vehetünk pár L-39 NG-t is gyakorló gépnek de ettől még nem feltétlen kell megvenni a vállalat felét bakker... Meg úgy egyébként is mi értelme ennek az L-259-nek? Értem én hogy AESA radarral meg modern izraeli harci elektronikával pakolják meg de legyünk őszinték a piac elég behatárolt. Szóval minél többet gondolkodom ezen arra jutok hogy nem valószínű hogy a jelenlegi termék paletta indokolta a "felvásárlást". Akkor mi? A svédek legnagyobb előnye a technológia transzfer szerintem, ez az amiben ők sokkal jobbak mint a Kinaiak, USA vagy Oroszok. Láthatjuk hogy a Brazilok esetében gyakorlatilag 36 db Gripen E-ért cserébe teljes technológia transzfer történik. És az Indiának nyújtott ajánlat is gyakorlatilag teljes helyi gyártást takart Gripen E rendszeresítése esetén. Nem tartom valószínűnek hogy egy európai országnak a Saab Gripen E technológia transzfert felajánlana de mi van akkor ha mondjuk a csehekkel leszerződünk 28-32 db Gripen E-re közösen, vajon milyen technológia transzfer lehetséges ekkor. A mi esetünkben gyakorlatilag eddig semmi nem volt lehetséges hisz repülőgép iparunk nincs. Most viszont érdekeltek vagyunk közösen a Csehekkel az AV-ben. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából. Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is? És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé? Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel. Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén? Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át. Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
 
M

molnibalage

Guest
. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából.
Ez a másik pont, ahol kiderült, hogy tévedtem. Nem jelent.

Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is?
Soha senki nem fog olyan gépet gyártani, aminek létezik az utóda. Mintha a Boeing a Super Hornet gyártása közben újraindította volt a Hornet gyártást...
Ja, nem is a Boeing, hanem valami kis akárki, aki soha nem csinált ilyet. Maga az ötlet is teljesen elszállt...

És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé?
Teljesen értelmetlen. És ki mondta, hogy tudna? A svédek feleslegessé váló használt gépeit lehetne legfeljebb megvenni és átalakítani.

Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel.
Ez a már karib tengeri ötödikre elszállás a köbön.
A svédek svéd supporttal nem tudták eladni a Gripent. Ki és miért venne C/D Gripen, ha eddig sem akar és a SAAB eladja a Gripen E-t és annak konkurenciája lenne a régi..? A SAAB support nélkül nem is menne. Ő miért adna hozzá? Mutogatna a Gripen E-ra, hogy azt tessék venni...

A vad álmodozás enyhe kifejezés arra, amit írtál. Teljesen értelmetlen.

Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén?
Tegyünk valamit tisztába. Nincs olyan, hogy olcsó szuperszonikus korszerű vadászgép. Van drága, és rohadt drága. A frissítette írásban látod a magyar lízing költségeit. Rohadtul nem a legolcsóbb a Gripen az egyhajtóműves piacon sem.

Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át.
WUT? A magyar ipar a mai szemmel kőkorszaki MiG-21 hajtómű gyártására sem volt képes soha. Ma talán itthon elvi szinten lenne üzem, ami képes lenne kész tervekkel, de ilyen hajtómű kinek kell. A hajtómű gyártást senki nem engedte ki a kezéből. Mert abban van a zseton és a hatalom.

Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Mutass példákat arra, ahol eladta bárki a hajtómű licenszgyártási jogot. USA --> Japán vonalat leszámítva egy sem jut eszembe, de az akkor a már 15 éves F100-re vonatkozott és nem is -229-es változatra.

Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
Ezt hívják vágyvezérelt gondolkodásnak. :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Sokat gondolkodtam azon le merjem-e ide ezt írni, mert lehet itt kapni kellemetlen megjegyzéseket bizonyos tagoktól ha az ember egzotikus gondolatokat vázol fel :D
Szóval előre is elnézést mindenkitől. Egy ideje már agyalok azon hogy mi értelme volt megvenni az AV-t mert nem hiszem hogy pár darab gyakorló gép miatt szálltunk be a cégbe. Zlin-t is vettünk gyakorlógépnek mégse merült fel az ötlet hogy beszálljunk a cégebe Ha nagyon akarunk vehetünk pár L-39 NG-t is gyakorló gépnek de ettől még nem feltétlen kell megvenni a vállalat felét bakker... Meg úgy egyébként is mi értelme ennek az L-259-nek? Értem én hogy AESA radarral meg modern izraeli harci elektronikával pakolják meg de legyünk őszinték a piac elég behatárolt. Szóval minél többet gondolkodom ezen arra jutok hogy nem valószínű hogy a jelenlegi termék paletta indokolta a "felvásárlást". Akkor mi? A svédek legnagyobb előnye a technológia transzfer szerintem, ez az amiben ők sokkal jobbak mint a Kinaiak, USA vagy Oroszok. Láthatjuk hogy a Brazilok esetében gyakorlatilag 36 db Gripen E-ért cserébe teljes technológia transzfer történik. És az Indiának nyújtott ajánlat is gyakorlatilag teljes helyi gyártást takart Gripen E rendszeresítése esetén. Nem tartom valószínűnek hogy egy európai országnak a Saab Gripen E technológia transzfert felajánlana de mi van akkor ha mondjuk a csehekkel leszerződünk 28-32 db Gripen E-re közösen, vajon milyen technológia transzfer lehetséges ekkor. A mi esetünkben gyakorlatilag eddig semmi nem volt lehetséges hisz repülőgép iparunk nincs. Most viszont érdekeltek vagyunk közösen a Csehekkel az AV-ben. Valamint tudjuk azt is hogy mennyire szúk keresztmetszet mindkét légierőben a Gripen D-k száma a pilótaképzés szempontjából. Szóval mi van akkor ha mi Gripen E vásárlásért cserébe azt kapjuk a csehekkel hogy AV licence-ben megkapja a gyártási jogokat a Gripen D-re esetleg C-re is? És mondjuk gyárt a Magyar és a Cseh légierőnek 4-4 vagy 6-6 db kétüléses D-t a beszerzendő E-k mellé? Így már talán nyer valami értelmet az Alca is mert az ott felhasznált radart harci elektronikát lehetne használni a jelenleg meglévő C-k modernizálására mindkét légierő esetében? Valamint saját erőből megoldani a karbantartást C/D-k esetén a továbbiakban? AV-nek meg bővülne a portfóliója egy szuperszonikus 4. generációs géppel amit meg lehetne próbálni eladni a világpiacon, zsidó elektronikával meg fegyverekkel. Nem mindenki akar függni a nagyoktól így szerintem létezik egy bizonyos piaci rés, valamint sok ország esetében a világon 5. generációs gép még sokáig nem lesz opció. Egy olcsón fenntartható viszonylag modern gépre vajon lenne piaci igény egyes afrikai, Dél-Kelet ázsiai vagy Dél amerikai országok esetén? Bevallom őszintén nem tudom de elképzelhetőnek tartom. Bár itt kéne saját hajtómű is akkor, hogy a nagyok ne tudjanak beleszólni abba kinek adhatjuk el. Ezt nem tartom lehetetlen küldetésnek manapság, főleg hogy a repülőgép ipar milyen válságot él át. Jelenlegi szitu a hajtóműgyártókat is nagyon keményen megütötte, szerintem simán lehetne licence jogokat szerezni valami viszonylag modernebb dologra.
Tudom hogy eléggé földtől elrugaszkodott a dolog de egyszerűen mást nem tudok elképzelni. hogy miért érte meg beszállni AV-ba. És végül is ez a lehetséges fejlesztési irányok topick :D Azért ne bántsatok nagyon pls....
Szerintem ezt túlgondoltad.
Ok, hogy kevés a D, de bármikor rendelhetnénk még a svédektől akár 10-et is! Nekik van, de ha kevés, akkor egyszerűen legyártanak maguknak 10 db F-et. Ok, hogy a brazilok fogják csak gyártani egyelőre, de ugye a a svédek maguknak akkor gyártanak, amikor akarnak.
C-t meg tök felesleges gyártani az Aeronál. A svédektől használtat olcsón bármikor tudunk rendelni. Le fognak 60db C-t tárolni...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Nem, ezek a beszerzések beépülnek a HM mindenkori költségvetésébe. Persze ezek átütemezhetők lesznek minimálisan, meg ugye több évre elhúzódnak. Most ez annak kapcsán derült ki, hogy nem akarnak rájuk közbeszereztetni :)rolleyes:).
A KMW meg az Airbus üzletek is megjelentek ott...
A következő max 15 évben lesz 3000MRD közbesz nélküli beszerzés. Ennyi amit tudunk, nem több.
Szerintem a következő 15 év tervezett költségvetéséből lesz, nem extra pénz...
14 helyett 12 db A4-es.
gyakorló hk-t írt!
2 Farschulpanzer és 12 A4, szerintem erre gondolt :oops:
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 350
96 751
113
.
Időhiány miatt egyelőre csak a Z2026 részt olvastam el. Sztem egy nagyon frankó kis összefoglaló, főleg az új eszközök képességeinek bemutatása és összevetése a korábban használt technikával. A kritikai megjegyzések 90%-val vagy egyetértek, vagy meggyőztek.

Annyi kis kiegészítés, hogy az ősz folyamán további 4 Zlin kiképzőgép érkezik, igy 8 fősre bővül idén a Zlin flotta. Az utóbbi egy hónapban a tavaszi Covid-19 pause után eléggé felgyorsultak az események.

Ami még engem személyesen érdekelne, ha egyszer vki a Z2026 eddigi fejlesztéseit, jövőbeli lehetséges további lépéseit, összevetné a többi kelet-közép európai haderőfejlesztéssel. Honnan indultunk, hova érkezünk és jelenleg hol tartunk. Mik a Z2026 előnyei, hátrányai a többi haderőfejlesztéshez képest.

Mint irtam, nem olvasva a teljes írást, de már igy is elég hiánypótló összefoglaló elemzésnek tűnik! Gratulálok!