A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Véleményem szerint 2 század Gripen-E minimum kellene és nagyon jó lenne Sigint/Elin képesség megszerzése ami hatalmas előny lenne.3 század Gripen már légifölény kivívására is elég lenne keleti szomszédainkkal szemben is.Természetesen a szárazföldi technika fejlesztésére is szükség lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and Nemerson
Véleményem szerint 2 század Gripen-E minimum kellene és nagyon jó lenne Sigint/Elin képesség megszerzése ami hatalmas előny lenne.3 század Gripen már légifölény kivívására is elég lenne keleti szomszédainkkal szemben is.Természetesen a szárazföldi technika fejlesztésére is szükség lenne.
Te mindig a szomszédokkal foglalkozok. Talán minden szomszédunkat is le akarod verni? Gondolkodj egy keveset.
 
A fő probléma az Agilis-szel is az, hogy egyedüli rendszeresítői lennénk, viszonylag kis példányszámmal (max. 2-400db). Ez nem könnyítené meg az üzemeltetést. Arról nem is beszélve, hogy az Agilis még ott sem tart, mint a Lynx.
Ezzel szemben AMV-ből meg Boxerből pár éven belül típusonként is 2000+ fog rohangálni a terepen. Mindkettő megjárta már a harctereket is. Szerintem nem nagyon van miről beszélni.
A Boxer mikor járta meg a valódi harcteret? Pl Afganisztánt, Irakot.........
Még mindig fentartom azt a véleményemet hogy a kerekezése a határán van, vagy talán alul is van méretezve. Sztem egy komolyabb sárosabb terepen elvérezne a Patria ellen.
Aminek van "némi" harctéri tapasztalata az a Patria ha a térséget nézzem.
 
A Boxer mikor járta meg a valódi harcteret? Pl Afganisztánt, Irakot.........
Még mindig fentartom azt a véleményemet hogy a kerekezése a határán van, vagy talán alul is van méretezve. Sztem egy komolyabb sárosabb terepen elvérezne a Patria ellen.
Aminek van "némi" harctéri tapasztalata az a Patria ha a térséget nézzem.
Afgánba a németek vittek ki boxert nem?
 
Jelenleg nincs fenyegetve hazánk az igaz,de ha valaha is harci konfliktusra kerül sor az való színű,hogy kelet felől esetleg dél felől érkezne.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
A Boxer mikor járta meg a valódi harcteret? Pl Afganisztánt, Irakot.........
Még mindig fentartom azt a véleményemet hogy a kerekezése a határán van, vagy talán alul is van méretezve. Sztem egy komolyabb sárosabb terepen elvérezne a Patria ellen.
Aminek van "némi" harctéri tapasztalata az a Patria ha a térséget nézzem.
Afganisztán:
93b3f75f1a84f4ea96f2e3a7076a59d7.jpg
 
A Boxer mikor járta meg a valódi harcteret? Pl Afganisztánt, Irakot.........
Még mindig fentartom azt a véleményemet hogy a kerekezése a határán van, vagy talán alul is van méretezve. Sztem egy komolyabb sárosabb terepen elvérezne a Patria ellen.
Aminek van "némi" harctéri tapasztalata az a Patria ha a térséget nézzem.
Még mindig járja Afganisztánt.
89306aa96cd47e9ec7f7db9bdb295855.jpg

110815_OP_NORTH__MG_1197_01.jpg
 
Azóta a finnek tagjai lettek a második legfontosabb nyugati szövetségi rendszernek, az Európai Úniónak. Tetszik, nem tetszik a finn semlegesség nem létezik többé.
Az EU nem állam,és nem katonai szövetség.Kapitalistának meg kapitalisták voltak a finnek a hh alatt is.
F35öt csak szövetségesek kaphatnak.
A fenmaradó választékból szerintem az SH és a Gripen E a két leginkább megfelelő opció.A finneknek.
Svédeknek volt egy 5.generációs tervük,de már még koncepcióterv szinten feladták.Túl sokba kerűlne kifejleszteni nekik.
nVtBC.jpg
1559784932_aba949b3_64.jpg
1444706037-982691548_wn.jpg

Ha kifejlesztették volna,és beválik,most nem kéne sokat vakarózni.
 
Már korántsem ugyanaz a történet mint a hidegháború idején amikor a finnek kínosan ügyeltem arra,hogy ne bőszítsék fel az SZU-t most némileg megváltozott a helyzet.A finnek vadászgép választását,vásárlását nem a geopolitikai helyzet,hanem a gépek teljesítménye,üzemeltetési mutatója és nem utolsó sorban a gépek ára fogja meghatározni.
A finneknek már így is amerikai F-18-asai vannak.
 
Gripen C-hez képest az E minden tekintetben jobb.Megerősített sárkány szerkezet,erősebb hajtómű,nagyobb szárny terület,több fegyverzet tartó,jobb radar, stb.
Az F-16V-vs Gripen E valamiben az egyik valamiben a másik jobb minimálisan.Pl.Gripen E:A Raven radar minimálisan messzebb lát ,picit jobb teljesítmény súly arány ezért jobban emelkedik,picit magasabbra emelkedik,alacsonyabb radar keresztmetszet,sokkal magasabb AoA (Angel of Attack) 50 fok vs 35 fok,mint az F-16V,a hajtómű fogyasztása kedvezőbb,kb 2/3 az üzemeltetési költsége az F-16-hoz képest. F-16V:nagyobb hasznos teher (fegyver) szállítása,nagyobb harci tapasztalat (természetesen az F16 egyéb variánsait is figyelembe véve).
Mivel ha vásárolunk még vadászgépeket,azt 25-30 évre tesszük ezért szerintem csak új gépeket vegyünk.Mindent egybe vetve 4. generációs gépek közül a Gripen-E a legjobb választás,annak ellenére,hogy jelenleg az F-35 ellen esélye sem lenne valós harci körülmények között amennyiben az F-35 kihasználja a képességeit maximálisan.
Nem az a baj,hogy esélytelen a Gripen az F35tel szemben.Amig a potenciális ellenfeleknek nincs F35(vagy ahoz fogható) gépük,addig a forditottja a lényeg.A Gripen E jobb mint egy F16MLU,de nem annyival,hogy komoly veszteségek nélkül győzzön felettük.Plusz a légvédelemmel szemben is nagyságrendnyi hátrányban van az F35höz képest.
A legnagyobb probléma azonban az árak.F35 élettartamköltségre drágább(bár még nem tudjuk,csak valószinűsithető),de nem annyival,amennyivel jobb.Vagyis harcértékre vetitett költségre egyértelműen jobb az amerikai gép.
A használt és modernizált Gripen C esetén is ugyanez a helyzet.Az E jobb,de nem annyival,amennyivel drágább.
 
Ez igaz, de legalább az igényeinkre lehetne szabatni.
Gondold végig, szerinted mennyi olyan speciális igényünk lenne, ami mondjuk a német, az angol, a holland, vagy a lengyel, finn, svéd, horvát hadseregnél még nem jött elő?
Nálunk sincsenek 220cm-es katonák.:)
Bár a tártáska egy igen sarkalatos pont! :p:D
Mindkét kerekes járműből már készült annyiféle verzió, hogy lazán összelegózunk valamilyen nekünk való betyárosat.
 
Gondold végig, szerinted mennyi olyan speciális igényünk lenne, ami mondjuk a német, az angol, a holland, vagy a lengyel, finn, svéd, horvát hadseregnél még nem jött elő?
Nálunk sincsenek 220cm-es katonák.:)
Bár a tártáska egy igen sarkalatos pont! :p:D
Mindkét kerekes járműből már készült annyiféle verzió, hogy lazán összelegózunk valamilyen nekünk való betyárosat.

Igazándiból a "közepes"alakulatokat a ZBL-09 különböző variánsaival kellene fölszerelnünk, de az politikailag gondolom nem opció.
 
Ez lett az eredmény:

Kampfpanzer: 44db Leopard 2A7+
Panzerhaubitzen: 24db Pzh2000
Pionierpanzer és Bergepanzer: 5db Bpz Wisent 2
Brückenlegepanzer: 3db PzSBr Leguan
Fahrschulpanzer: néhány FSchPz Leopard 2
Gyakorló és kiképzőharckocsi: 14db Leopard 2A4

LKW: 20-40db MAN TGS teherautó
Gelaendefahrzeuge és Gelaendewagen: 20-30db Mercedes G250
Anhaenger - und Teil für Kampfpanzer: legalább 10db MAN HX81 harckocsitréler
Gepanzierte Fahrzeuge: 10-20db Mercedes Wolf
Landfahrzeuge: néhány MAN HX32 műszaki vontató-mentő jármű

FRISSÍTÉS

Kampfpanzer: 44db Leopard 2A7HU
Panzerhaubitzen: 24db Pzh2000
Pionierpanzer és Bergepanzer: 5db Bpz Wisent 2
Brückenlegepanzer: 3db PzSBr Leguan
Fahrschulpanzer: néhány 1db FSchPz Leopard 2
Gyakorló és kiképzőharckocsi: 14db Leopard 2A4HU

LKW: 20-40db MAN TGS teherautó
Gelaendefahrzeuge és Gelaendewagen: 20-30db Mercedes G250
Anhaenger - und Teil für Kampfpanzer: legalább 10db MAN HX81 harckocsitréler
Gepanzierte Fahrzeuge: 10-20db Mercedes Wolf
Landfahrzeuge: néhány MAN HX32 műszaki vontató-mentő jármű

forrás:
Magyar színekben az első Leopard 2-es harckocsik
A NYÁRON MEGÉRKEZIK A NÉMET GYÁRTÁSÚ TANKOK ELSŐ SZÁLLÍTMÁNYA
Baranyai Gábor

Felkerült a Magyar Honvédségnek szállítandó első Leopard 2 A4HU harckocsikra az ék alakú felségjel. A Krauss-Maffei Wegmann (KMW) müncheni gyárában a már végleges rejtőszínekre festett járművekre a felségjelet és a tatai alakulat címerét Lőrincz Gábor dandártábornok helyezte el.

Még a nyár folyamán megérkeznek Magyarországra az első lízingelt Leopard 2 A4HU harckocsik – hangzott el azon a sajtóeseményen, amelyet a KMW müncheni gyárában tartottak tegnap. A tankok Tatán, az MH 25. Klapka György Lövészdandárnál kezdik magyarországi szolgálatukat. A tizenkét darab páncélos a később érkező, új gyártású Leopard 2 A7HU tankokra való kiképzést segíti majd. Az első magyar felségjelzést, a tatai alakulat, valamint az ott működő 11. Harckocsizászlóalj címereit Lőrincz Gábor dandártábornok helyezte el a már elkészült harckocsik egyikén. A különleges alkalmon a magyar harckocsizó alakulat több tagja és a honvédség németországi összekötője, valamint a program magyar felelőse is részt vett. A bajorországi üzemben jelenleg két darab, már a magyar rejtőszíneket viselő harckocsi, valamint egy még festés alatt álló páncélos volt látható.

A harckocsigyár történetéről és jelenéről szóló előadáson a KMW vezetőitől és a magyar programért felelős menedzserektől elhangzott, hogy az első 12 Leopard 2-es harckocsi az év végéig megérkezik Tatára. A jelenleg alkalmazott, még szovjet gyártású T–72-es harckocsiktól merőben eltérő üzemeltetésű német tankokhoz 27 hónapos logisztikai és kiképzési támogatást vásárolt a magyar fél. Az új gyártású Leopard 2 A7HU harckocsikat – amelyekből 44 darabot rendelt meg Magyarország – 2023 harmadik negyedéve és 2025 harmadik negyedéve között szállítja le a német gyártó. A csomag részeként egy darab vezetési gyakorlásra, oktatásra alkalmas jármű (a torony helyén egy panorámás, üvegezett fülke van), öt darab Wisent 2 műszaki mentő jármű és három darab Leguan hídvető harckocsi is érkezik. Mindegyik jármű a Leopard 2-es alvázára épül, a nagyfokú egyezés megkönnyíti az üzemeltetést. A beszerzéssel a Magyar Honvédség rendelkezni fog Európa legmodernebb harckocsijaival.

Az előadáson szó volt még a KMW portfóliójába tartozó, a tankokkal együtt szintén megrendelt PzH 2000 önjáró tarackágyúról is. A 24 darab önjáró tüzérségi eszköz gyártása megkezdődött, a KMW beszállítójánál az első páncélteknő már készül.

Az előadások után lehetőség nyílt arra, hogy a honvédségi küldöttség és a sajtó meghívott képviselői megtekintsék a gyártósorokat. A bejáráson mindenki megbizonyosodhatott róla, hogy a használt, lízingelt Leopard 2 A4HU harckocsikat az utolsó csavarig szétbontják, az alkatrészeket felújítják vagy pedig újakra cserélik.

A látogatás a gyárudvaron statikus és dinamikus bemutatóval ért véget, ahol mozgásban is lehetett látni a Leopard 2 A4HU és A7 tankokat. Az A7-es egy már kész katari jármű volt. Bemutatkozott a Leguan hídvető is, amely akár 24 méteres árkot is képes áthidalni harci körülmények között, hogy a hatvan tonnát meghaladó súlyú tankok is át tudjanak kelni az akadályokon.

Mint azt korábban már megírtuk: a Zrínyi 2026 honvédelmi és haderőfejlesztési programban folyamatos az új eszközök beszerzése. Év végén érkeznek meg Törökországból a nagy számban megrendelt, 4×4-es terepjáró harcjárművek első példányai. Folytatódik az Airbus H–145M könnyű, többcélú helikopterek leszállítása is. Folyamatos a Magyarországon összeszerelt fegyverek átadása is az érintett szervezeteknek. Ezen túlmenően a katonák egyéni felszerelését is modernizálják a Digitális katona program részeként. Idén ősszel a Magyar Honvédséghez a már meglévő négy mellé újabb négy Zlin 242-es kiképző repülőgép érkezik, mivel az egyre bővülő számú repülőeszközökhöz kiképzett pilótákra van szükség.

https://magyarnemzet.hu/belfold/magyar-szinekben-az-elso-leopard-2-es-harckocsik-8332992/
 
Sokszor felvetődik, hogy magyarországnak (sajnos méregdrága) harci helikopterekre lenne szüksége.
Most, hogy az L-159 Alca a magyar érdekeltség része lett, mennyire elvetendő ötlet egy század beszerzése csapattámogatásra?