Puma IFV / SPz (Németország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
Ennyi az egész:
image-44.jpg

A rugó kint van a csuklópántok között. Egyik végével az egyikhez, másikkal egy saruban rögzítve a tetőpáncélhoz.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
A BTR pillangóin semmi rugós könnyítés nincs.Azert állnak ferden mert a kitámasztás úgy támasztja meg.
A pántok meg a tömítés miatt nem csukódik le magátol teljesen.

Ez miben mond ellent nekem?

Hogy a torziós rugó miatt nem csukódik le teljesen, az tartja nyugalmi helyzetben abban a jellegzetes szögben.
Azt írtad semmilyen rugós könnyítés nincs.
Van. Torziós. o_O
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Hogy a torziós rugó miatt nem csukódik le teljesen, az tartja nyugalmi helyzetben abban a jellegzetes szögben.
Azt írtad semmilyen rugós könnyítés nincs.
Van. Torziós. o_O

Az nem nyugalmi helyzete az ajtónak,hanem ott feszül meg annyira a torziós tengely,hogy elbírja az ajtó tömegét(ezért nem csukódik le).Nyugalomban akkor van ha teljesen fel van nyitva mert a trngely akkor kezd el feszülni amikor elkezded lehajtani az ajtót.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Ha a torziós rúd, ..... ami szerinted nem rugó, ....... viszont rugózik, ,,,,,,, de nem tartja meg a pillangót, ....... mert azt szerinted más tartja....., akkor mi a francnak van?
:oops:

Tehát akkor a vilagon minden rugalmassággal rendelkező anyag rugó?Ha fogok egy faágat amit meghajlítok majd elengedem az egyik szárát ami visszatér a meghajlítás előtti állapotába akkor az tulajdonképen egy rugó?Vagy a közönséges hajgumi is egy rugó?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 355
46 163
113
Nincs rugó csak egy torziós rúd/tengely, ami nem rugó.Ezért írtam,hogy a pántok miatt,hisz azok egy közös tengelyen vannak.
A torziós tengely, vagy más néven rúdrugó is egy rugó.
Legalább is nekem még ez dereng oly régi Műszaki rajz és gépelemek tantárgyból, meg Mechanikából. :oops:
Legyünk együtt okosabbak.
/Nekem fingom sincs, hogy mi van a BTR csapóajtajainak forgástengelyében. :p/
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 355
46 163
113
  • Tetszik
Reactions: alfa74

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 248
14 112
113
Még a búvónyílásokhoz: Az oroszok, de valószínűleg a nyugati mérnökök is használnak segítséget az ajtónyitás könnyítésére. A BTR motortér páncél, de a T-72 motortérfedél ugyan úgy, torziós rugókkal tehermentesített. Például a BTR és BMP "pillangó" (deszanttér felső nyílásai) is emiatt állnak alap helyzetben félig nyitva helyzetben. A rugó mindkét irányba csökkenti a mozgatáshoz szükséges erőt. Nem ismerem az Armata pk ajtaját, fogalmam sincs tömegéről, de tippre a vastagabb rész üreges. Ha tömör acél lenne, senki sem csukná be, vagy csak egyszer a kezszem közösen....:)


Na ezen gondolkodtam egy kicsit.
Nem cáfolva amit állítasz!(még csak nem is kötekedésből:D) , hiszen nem tudom a tervezők mit írnak erre a szerkezetre.

De gondolkodtam nekem, hogyan nem tünt föl évek alatt, a szerkezet mennyit segít, a pillangó nyitás/csokása soran.

Arra jutottam volt, hogy ez a kis rugós:D szerkezet el volt törve, vagy valamiért nem működött.
Ekkor is ugyanúgy ki lehetett nyitni, be lehetett csukni.
A berakott képeken is látszik kb 10cm amit úgy igazán besegít nyitásnál.

Én akkortájt arra jutottam ez valami tompító szerkezet. Hogy ha ahogy te is írod pl nyitva marad, a pillangó ne csapódon ki-be ész nélkül. Ez szerintem a zsanérnak sem tett volna jót. Nem mondom, hogy extrém esetben leszakad, de hosszabb távon rongálódhat.
Ezzel szerintem inkább a szerkezetet óvták.

Nem az ergonómia volt a fő cél. Főleg nem a kezelők megsegítése.
Már csak azért sem mert akkor itt elfogyott a szándék.
Ha valaki megnézi az irányzó ülését!
A lőrések elhelyezését.
A desszant ülését ahol 3 ember felszerelésben mint a heringek a dobozban. Stb.
Ergonómia?
De ha erre volt akkor a desszanttér fölsö ajtajára miért nem raktak vagy 3dbt?
Azt tényleg nehézkes kinyitni.
Hülye pózban kell kirugni.

De a BMP ajtaján sem emlékszem hogy lett volna. Azt igazán izommunka volt.
Főleg ha lejtőn állt a gép vagy egy nap többször csináltad.

Korábban már betettem ide a Puma ülések gyártójának anyagait (autoflug). https://www.autoflug.com/en/landseat-en/

https://www.autoflug.com/web/wp-content/uploads/2016/06/AUTOFLUG_SPS_EN_6-2016.pdf

Ez kakálószék :D a Leopard 2A7 és a Puma vezetőjének ülése:
AFG_SDS_300dpi_frei.png


Van többféle ülése, olyan is amit írsz. Nekem is azok az ülés formájúak a szimpatikusabbak. Egy a bibi: ezek a szarnak kinézők az ellenállóbbak (level 4b), az ülés formájúak meg nehezebbek és általában level 3b-t tudnak. Tehát ha a BW követelmény 4b akkor ezzel az üléssel szerelik a Lynxet is, ha csak level 3b akkor meg ezzel:
CREW_TO_FREI.png


Vannak 4b üléseik, de azok valószínűleg nehezebbek. A BW ezt a döntést hozta 2015 előtt, de én is inkább 23 kg-os ülést tennék a 6,5 kg-os helyett, viszont az legyen kényelmes. Szerintem ez a vevő igényére alakítható, reméljük a magyar Pumában rendes ülés lesz, pöttyet nagyobb súllyal.

Itt a termékpalettájuk:
https://www.autoflug.com/web/wp-content/uploads/2018/02/AUTOFLUG_CS_LAND_2017_EN_web_1.pdf


Amikor először megláttam ezt az ülést én is azt mondtam waf.

De ha felhasználói szempontból nézem, nem csak a level szinteket/ súlyt, akkor is látok benne rációt.
A hagyományos ülést ha megnézed nincs igazán oldaltartása.
Persze az öv fog. De rosszabb terepen, borulásnál, ha megrobbantják a gépet azért nem ártana.

Ami nekem a hasonló ülésekben régen sem tetszett.
Ha már be vagy öltözve hideg ellen /repeszálló/camelbag akkor ezeknek az üléséknek a nagyrésze már nem annyira kényelmes, mert az ülőlap röviddé válik.
Én egy idő után nem hordtam a camelt mert maxxpro/cougar/hummer/merci/Toyota mind kényelmetlen volt.
Nem tudtam rendesen ülni.
Pedig a víz egyértelmü mennyire fontos. Föleg egy megeröltető vagy több órás mozzanat közben.

A furaszék viszont flexibilis. Szerintem abben ilyen problémák nem annyira jönnek elő. Ráadásul jobban átölel, nagyobb az oldaltartása.
Szerintem abban még aludni is sokkal kényelmesebben lehet, mint a normál üléseken. :rolleyes:
Kicsit olyan mint egy hintaágy/szék keveréke.
Úgyhogy annyira nem írnám le.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 478
18 386
113
Na ezen gondolkodtam egy kicsit.
Nem cáfolva amit állítasz!(még csak nem is kötekedésből:D) , hiszen nem tudom a tervezők mit írnak erre a szerkezetre.

De gondolkodtam nekem, hogyan nem tünt föl évek alatt, a szerkezet mennyit segít, a pillangó nyitás/csokása soran.

Arra jutottam volt, hogy ez a kis rugós:D szerkezet el volt törve, vagy valamiért nem működött.
Ekkor is ugyanúgy ki lehetett nyitni, be lehetett csukni.
A berakott képeken is látszik kb 10cm amit úgy igazán besegít nyitásnál.

Én akkortájt arra jutottam ez valami tompító szerkezet. Hogy ha ahogy te is írod pl nyitva marad, a pillangó ne csapódon ki-be ész nélkül. Ez szerintem a zsanérnak sem tett volna jót. Nem mondom, hogy extrém esetben leszakad, de hosszabb távon rongálódhat.
Ezzel szerintem inkább a szerkezetet óvták.

Nem az ergonómia volt a fő cél. Főleg nem a kezelők megsegítése.
Már csak azért sem mert akkor itt elfogyott a szándék.
Ha valaki megnézi az irányzó ülését!
A lőrések elhelyezését.
A desszant ülését ahol 3 ember felszerelésben mint a heringek a dobozban. Stb.
Ergonómia?
De ha erre volt akkor a desszanttér fölsö ajtajára miért nem raktak vagy 3dbt?
Azt tényleg nehézkes kinyitni.
Hülye pózban kell kirugni.

De a BMP ajtaján sem emlékszem hogy lett volna. Azt igazán izommunka volt.
Főleg ha lejtőn állt a gép vagy egy nap többször csináltad.




Amikor először megláttam ezt az ülést én is azt mondtam waf.

De ha felhasználói szempontból nézem, nem csak a level szinteket/ súlyt, akkor is látok benne rációt.
A hagyományos ülést ha megnézed nincs igazán oldaltartása.
Persze az öv fog. De rosszabb terepen, borulásnál, ha megrobbantják a gépet azért nem ártana.

Ami nekem a hasonló ülésekben régen sem tetszett.
Ha már be vagy öltözve hideg ellen /repeszálló/camelbag akkor ezeknek az üléséknek a nagyrésze már nem annyira kényelmes, mert az ülőlap röviddé válik.
Én egy idő után nem hordtam a camelt mert maxxpro/cougar/hummer/merci/Toyota mind kényelmetlen volt.
Nem tudtam rendesen ülni.
Pedig a víz egyértelmü mennyire fontos. Föleg egy megeröltető vagy több órás mozzanat közben.

A furaszék viszont flexibilis. Szerintem abben ilyen problémák nem annyira jönnek elő. Ráadásul jobban átölel, nagyobb az oldaltartása.
Szerintem abban még aludni is sokkal kényelmesebben lehet, mint a normál üléseken. :rolleyes:
Kicsit olyan mint egy hintaágy/szék keveréke.
Úgyhogy annyira nem írnám le.

Igen a pillangók tömege nem indokolja a rugózást, és az is igaz, hogy a BMP deszant ajtón nyoma sem volt ilyen szándéknak. Az oroszok a közhiedelemmel ellentétben ismerik azt a szót, hogy ERGONYÓMIA, viszont nem az ember kényelmét, vagy kezelőszervek megfelelő kialakítását értik alatta. Én azt láttam (képeken), hogy szerintük az csak a fizikai hely létére utal, nem annak milyenségére. Szerintük az orosz tankoknak jobb az ergonómiája, mint a Leopard 2-nek, mert ők tudnak úgy vállszélességben helyet mérni, ami az orosz tankban nagyobb, így csakis az orosz lehet a kényelmesebb tank...
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 410
5 001
113
Na ezen gondolkodtam egy kicsit.
Nem cáfolva amit állítasz!(még csak nem is kötekedésből:D) , hiszen nem tudom a tervezők mit írnak erre a szerkezetre.

De gondolkodtam nekem, hogyan nem tünt föl évek alatt, a szerkezet mennyit segít, a pillangó nyitás/csokása soran.

Arra jutottam volt, hogy ez a kis rugós:D szerkezet el volt törve, vagy valamiért nem működött.
Ekkor is ugyanúgy ki lehetett nyitni, be lehetett csukni.
A berakott képeken is látszik kb 10cm amit úgy igazán besegít nyitásnál.

Én akkortájt arra jutottam ez valami tompító szerkezet. Hogy ha ahogy te is írod pl nyitva marad, a pillangó ne csapódon ki-be ész nélkül. Ez szerintem a zsanérnak sem tett volna jót. Nem mondom, hogy extrém esetben leszakad, de hosszabb távon rongálódhat.
Ezzel szerintem inkább a szerkezetet óvták.

Nem az ergonómia volt a fő cél. Főleg nem a kezelők megsegítése.
Már csak azért sem mert akkor itt elfogyott a szándék.
Ha valaki megnézi az irányzó ülését!
A lőrések elhelyezését.
A desszant ülését ahol 3 ember felszerelésben mint a heringek a dobozban. Stb.
Ergonómia?
De ha erre volt akkor a desszanttér fölsö ajtajára miért nem raktak vagy 3dbt?
Azt tényleg nehézkes kinyitni.
Hülye pózban kell kirugni.

De a BMP ajtaján sem emlékszem hogy lett volna. Azt igazán izommunka volt.
Főleg ha lejtőn állt a gép vagy egy nap többször csináltad.




Amikor először megláttam ezt az ülést én is azt mondtam waf.

De ha felhasználói szempontból nézem, nem csak a level szinteket/ súlyt, akkor is látok benne rációt.
A hagyományos ülést ha megnézed nincs igazán oldaltartása.
Persze az öv fog. De rosszabb terepen, borulásnál, ha megrobbantják a gépet azért nem ártana.

Ami nekem a hasonló ülésekben régen sem tetszett.
Ha már be vagy öltözve hideg ellen /repeszálló/camelbag akkor ezeknek az üléséknek a nagyrésze már nem annyira kényelmes, mert az ülőlap röviddé válik.
Én egy idő után nem hordtam a camelt mert maxxpro/cougar/hummer/merci/Toyota mind kényelmetlen volt.
Nem tudtam rendesen ülni.
Pedig a víz egyértelmü mennyire fontos. Föleg egy megeröltető vagy több órás mozzanat közben.

A furaszék viszont flexibilis. Szerintem abben ilyen problémák nem annyira jönnek elő. Ráadásul jobban átölel, nagyobb az oldaltartása.
Szerintem abban még aludni is sokkal kényelmesebben lehet, mint a normál üléseken. :rolleyes:
Kicsit olyan mint egy hintaágy/szék keveréke.
Úgyhogy annyira nem írnám le.
Az egy dolog, hogy beöltözve kényelmesebb az első, de nem véletlenül az a 4b. Ott a járműtest és az ülés közt rugalmas a kapcsolat, a másodiknál meg az akna által a járműnek átadott energiát a gerinced viszi tovább egy az egyben. Ami nem annyira kellemes. A másiknál meg elég jelentősen csökken ez az erő a rugalmas felfüggezstésen.
 

Flexus

Well-Known Member
2018. március 16.
1 410
5 001
113
Igen a pillangók tömege nem indokolja a rugózást, és az is igaz, hogy a BMP deszant ajtón nyoma sem volt ilyen szándéknak. Az oroszok a közhiedelemmel ellentétben ismerik azt a szót, hogy ERGONYÓMIA, viszont nem az ember kényelmét, vagy kezelőszervek megfelelő kialakítását értik alatta. Én azt láttam (képeken), hogy szerintük az csak a fizikai hely létére utal, nem annak milyenségére. Szerintük az orosz tankoknak jobb az ergonómiája, mint a Leopard 2-nek, mert ők tudnak úgy vállszélességben helyet mérni, ami az orosz tankban nagyobb, így csakis az orosz lehet a kényelmesebb tank...
Hát én nem tudom, de ha már ültetek ezred(stb.) parancsnoki BMP/BTR-ben akkor tudod, hogy milyen volt a nagy hely. Nagy helyet foglalt a technika, te meg alig fértél be, ráadásul a kommunikáció a járművön belül hát hogy is mondjam..
 
  • Tetszik
Reactions: endre and Bleroka