A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Igen, az én korábbi (nem a mostani) válaszom is ilyesmi lett. Én óvatosabb voltam és a jelenlegi Gripen -ek mellé csak két új század Gripen E/F -et gondoltam Iris-T és Meteor integrációval (is).

A magyar Gripenek már most is képesek Iris-T és Meteor alkalmazására, nem kell semmit integrálni, csak végre venni kellene 100-100 db-ot és használni...
 
Ez a 108 db Ukrán vadászgép science fiction kategória a realitás a következő.

Ukrajna GDP

ukraine-gdp.png

Magyarország GDP

hungary-gdp.png


Egy 42 milliós országról beszélünk amelynek kisebb a GDP-e mint a sajnos már nem egészen 10 milliós Magyarországnak egy olyan országról beszélünk ahol 45.000 ft megfelelő hrivnya az átlagfizetés ahol 20 év alatt 8 millió fővel csökkent a népesség és amely ország munkaképes lakosságának 18% külföldön dolgozik,Ukrajna csak az amerikai segítség miatt tudd még felszínen maradni,egy ilyen helyzetben 108 db vadászgép beszerzéséről beszélni tragikomikus,és teljesen irreális,


Az egesz egy marhasag, amugy a cseh cikk is hulyesegeket szamol - szerinte 50% menne a gepekre, akkor $40M per gep aron a legujabb F-16-ot megkapjak... ezek hol elnek?

A bulgarok 8 darabot vettek mindennel egyutt $1.67B total - ebbol csak a gepek beszerzesi ara a gyartonal mar $64M/gep:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Szerintem jóval többel csökkent a létszámuk, mint 8 millió az elmúlt 20 évben. Egyfelől az élveszületések száma már nagyon régóta kevesebb, mint a fele az elhalálozásoknak. A kivándorlás pedig már korábban is komoly szintet ütött meg. Aztán Majdan után a háborús veszteségekkel is számolva (civilek is) sok millióan távoztak Oroszországba, de azért a lengyeleknél meg a nyugaton sincs "túl kevés" belőlük ...

Én úgy tudom, hogy ez a 42 millió csak az ottani statisztikai hivatal becslése (2017). Népszámlálás 2001 óta nem volt (ezt most bonyolítaná Krím és a polgárháborús helyzet keleten is). Amennyire jól tudom a rendszerváltáskor olyan 51,5 millióan voltak. Egy-két éve mintha olvastam olyan becslést is, hogy olyan 24-28 millió között lehetnek az ott jelenlevők valójában (ez lehet túlzás) ...

Krím -el kapcsolatosan a legfrissebb adat az egy orosz becslés: 2,35 millió (meg ugye Ők is a gyakorlatban már inkább Oroszország). A keleti végeket szerintem senki emberfia nem mondja meg, mert onnan rengetegen mentek Oroszországba (de komplett üzemek is itt-ott).

Ez a hivatalos statisztika valószínűleg a valóságban rosszabb a helyzet,de ha csak a hivatalos adatokat nézzük az is brutális népesség csökkenés.
 
Ettől még simán lehetne "AMRAAM tiltás" funkció. Egyszerűsítsük a szituációt - az USA jelenleg egyik államnál sem akar igazán "feketeseggű" lenni (meg persze a nemzetközi arcvesztést sem). Továbbá amíg mindkét részről "csörög a kassza" addig minek rontaná a saját bizniszét ...

Persze van ez a kongresszusi jóváhagyósdi is. Mindezek ugyanakkor együttesen sem jelentik azt, hogy ne lehetne egyfajta "utolsó védvonal" is belekódolva a rendszerbe ...

Persze minden lehet:-)de csak gondolj bele az USA miért csinálna ilyet ha kiderül,hogy van ilyen funkció senki sem fog tőlluk fegyvert venni,ennyire nem idióták.
 
Speciel nem jó lenne, hanem létszükséglet lenne egy kommunikációs szatelit. Drónok irányítása, hálózat alapú hadviselés, lényegében semmi sem képzelhető el biztonságos adatátvitel nélkül. Ráadásul pont a drónok vetik fel az alapproblémáját az adatátvitelnek egyáltalán bizonyos távolságon túl! Nem véletlen szerepel a román tervek közt sem, mint prioritás. Ez a XXI. században már nem nagyzolás, hanem egy hétköznapi dolog.

Igazából egy négyműholdas kvázi-zenit lokális helymeghatározó és kémműhold rendszer sem lenne nagy etvasz.
A drónok irányításához nem feltétlen van rá szükség.
Vannak relé drónok aminek.az a feladata hogy jó magasan keringve reléállomásként működjenek a központ és a nagy távolságban repülő többi drón között.
Ezzel a módszerrel nagyon sok száz km re lehet kitolni a drónok hatótávolságát műhold nélkül is.
 
A drónok irányításához nem feltétlen van rá szükség.
Vannak relé drónok aminek.az a feladata hogy jó magasan keringve reléállomásként működjenek a központ és a nagy távolságban repülő többi drón között.
Ezzel a módszerrel nagyon sok száz km re lehet kitolni a drónok hatótávolságát műhold nélkül is.
Ja, de a katonai kommunikációs műhold mindenre jó. Arról tud kommunikálni az egész hadsereg, kormányzat, katasztrófavédelem, rendfenntartás ha szükséges. Tehát van valami, ami mindenre, míg valami (relédrón), ami csak a feladatok egy százezred részére jó. Cserébe az utóbbi jó drága. Mégiscsak az univerzális megoldásoknak áll a zászló!
 
  • Tetszik
Reactions: kaktusz
Ja, de a katonai kommunikációs műhold mindenre jó. Arról tud kommunikálni az egész hadsereg, kormányzat, katasztrófavédelem, rendfenntartás ha szükséges. Tehát van valami, ami mindenre, míg valami (relédrón), ami csak a feladatok egy százezred részére jó. Cserébe az utóbbi jó drága. Mégiscsak az univerzális megoldásoknak áll a zászló!
Magyarország hatàrain belül a honvédség a kormányzat és az egyéb állami szervek kommunikációjànak a biztonságos fenntartàsához nincs szükség műholdra. A földi kábeles és vezeték nélküli infrastruktúra a műholdhoz képest töredék áron és legalább olyan megbízhatósággal képes fenntartani a kommunikációt.
Azokhoz ritka és speciális esetekhez meg amikor pl. a HM a misszióban lévő csapatokkal akar kommunikálni sokkal egyszerűbb és kifizetődőbb a meglévő NATO műhold hálózatot használni és kifizetni azt az adat / idő mennyiséget amit igénybe vettünk.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
A fegyvereknek nem ára, hanem funkciója van. A különféle típusú önjáró lövegek nem véletlenül jöttek létre, ahogy az Archer képességei se véletlenül azok, amik. Egy olyan korszakban fejlesztették, amikor úgy tűnt, hogy előtérbe kerül a nagy mobilitású, gumikerekes járművekre építő feladatmegoldás a világ legkülönfélébb pontjain. Nem volt hozzá önjáró tüzérségi eszköz és a különféle hidegháborús páncélvadász koncepciók örökében fejlesztett mobil ágyúk nem elégítették ki a tüzérségi támogatással kapcsolatos igényeket. Az Archerral megoldás született, mondhatjuk tökéletes, csak aztán jött az új hidegháború és a NATO a missziós hadviseléről a kelet-európai tankcsatára áll át éppen. Ez nem jelenti azt, hogy a nagy mozgékonyságú, közepes egységek kikopnának, csak betagozódnak a nehéz erők mellé. Például hadosztályokba, ahol kiegészítik a nehéz egységeket (például egy hadosztály részeként két nehézre jut egy harmadik közepes, nehéz = kis rajok, kevés gyalogos, sok páncél, átlagos sebességű korlátlan mobilitással, közepes = nagy rajok, sok gyalogos, kevés páncél, nagy sebességű, de korlátozott mobilitással, jól kiegészítik egymást, a nehéz az átütőerőt, a közepes a klasszikus gyalogsági és lovassági munkák egyesítését hozza). Itt még lenne helye az Archernak és van is. Nem véletlen, hogy már jóval az Archer után a németek előálltak a RCH 155-el (ami lényegében a Donar AGM-nek ráapplikálása a Boxerre) például.

Szóval nem zsákutca. Simán el lehet adni ezen az áron is, mert ennyivel többet tud, mint egy sima teherautóra pakolt löveg, ami utóbbi igazából a vontatott tüzérség örököse és nem a lánctalpas önjáró tüzérség alternatívája. Azért nem, mert nem egyszerűen olcsóbb mint az, hanem sokkal kevesebbet is tud. Nem lehet széles spektrumban változtatni vele a tüzelés irányát, röppályáját. Nincs automata töltőjük, előkészítési idejük van a tüzeléshez, stb. Mobilabb vontatott lövegként tekinteni rájuk jogosabb, mint önjáró lövegnek nevezni őket, ha a Pzh2000 egy önjáró löveg.
Ne legyenek kétségeid.
Az Archer nem a kerekes bázisjármű miatt kerül annyiba, amennyibe, hanem maga a löveg és az automata rendszerei miatt. Ha nagyon úgy akarnák feltennék bármire. Mint ahogy a MAN alvázra már felkerült.
A Zuzana ugyanolyan full automata töltésű, mint az Archer, ráadásul teljesen körbeforgatható a torony. Az Archer nem teljesen. Az EVA 12 töltetig full automata, ami gyakorlatilag ki is meríti azt az időt amit egyszerre, egyhelyben tölthetnek nagy biztonsággal az ágyúk, amennyiben az ellenségnek van röppálya bemérő radarja.
 
A magyar Gripenek már most is képesek Iris-T és Meteor alkalmazására, nem kell semmit integrálni, csak végre venni kellene 100-100 db-ot és használni...

Egészen biztos vagy abban, hogy ezeket már integrálták a magyar gépekre?

A drónok irányításához nem feltétlen van rá szükség.
Vannak relé drónok aminek.az a feladata hogy jó magasan keringve reléállomásként működjenek a központ és a nagy távolságban repülő többi drón között.
Ezzel a módszerrel nagyon sok száz km re lehet kitolni a drónok hatótávolságát műhold nélkül is.

Én ballonokat gondoltam felengedni.
 
  • Tetszik
Reactions: PavolR
Magyarország hatàrain belül a honvédség a kormányzat és az egyéb állami szervek kommunikációjànak a biztonságos fenntartàsához nincs szükség műholdra. A földi kábeles és vezeték nélküli infrastruktúra a műholdhoz képest töredék áron és legalább olyan megbízhatósággal képes fenntartani a kommunikációt.
Azokhoz ritka és speciális esetekhez meg amikor pl. a HM a misszióban lévő csapatokkal akar kommunikálni sokkal egyszerűbb és kifizetődőbb a meglévő NATO műhold hálózatot használni és kifizetni azt az adat / idő mennyiséget amit igénybe vettünk.
A hadseregünk nem csak a határainkon belül üzemel. Alapvetően hábororúa tervezzük Kelet-Közép Európában.
 
Persze minden lehet:)de csak gondolj bele az USA miért csinálna ilyet ha kiderül,hogy van ilyen funkció senki sem fog tőlluk fegyvert venni,ennyire nem idióták.

E cikk alapján 2015-ben még az Amerikaiak allítólag kifejezetten ütotték a mellüket, hogy igen is képesek gátat szabni egy esetleges rakétákkal való viszaélésnek: https://economictimes.indiatimes.co...red-manohar-parrikar/articleshow/68506398.cms
Megjedzendő, hogy a Pakistániak tagadják, bármilyen F-16-os résztvételét a 2019-es incidensben.
 
Egészen biztos vagy abban, hogy ezeket már integrálták a magyar gépekre?
.

Az MS20-as szoftver csomag kellett az IRIS-T és a Meteor használatához és már évekkel ezelőtt a Svédek ingyen felrakták a gépeinkre a karbantartáskor, nem kértek érte semmit (persze van aki szerint ami ingyen van, az lehet a legdrágább). Lásd pl.:
https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/a-lehetosegek-tarhaza---az-ms20-as-szoftvercsomag

"Az ék alakú felségjellel repülő Gripenek ugyanis svéd tulajdonban vannak, mi "csak" lízingeljük azokat. Ezért aztán az aktuális svédországi időszakos munkák idején sor került a szoftverfrissítésekre. Így lesz ez a legújabb MS20-as csomaggal is. Eredetileg ezt már nem kapták volna meg ingyen a lízingelő országok (rajtunk kívül a csehek is hasonló módon rendszeresítették a Gripenjeiket) csak akkor, ha komoly összeget fizetnek. 2017. február 20-án mégis aláírták azt a szerződést, amelynek alapján a magyar gépeket is ellátják az MS20-as szoftverrel és a többi módosítással. Hogy ez mibe kerül, az nem nyilvános."

További részekben írják, hogy IRIS-T és METEOR használathoz kellett az MS20.
 
Az MS20-as szoftver csomag kellett az IRIS-T és a Meteor használatához és már évekkel ezelőtt a Svédek ingyen felrakták a gépeinkre a karbantartáskor, nem kértek érte semmit (persze van aki szerint ami ingyen van, az lehet a legdrágább). Lásd pl.:
https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/a-lehetosegek-tarhaza---az-ms20-as-szoftvercsomag

"Az ék alakú felségjellel repülő Gripenek ugyanis svéd tulajdonban vannak, mi "csak" lízingeljük azokat. Ezért aztán az aktuális svédországi időszakos munkák idején sor került a szoftverfrissítésekre. Így lesz ez a legújabb MS20-as csomaggal is. Eredetileg ezt már nem kapták volna meg ingyen a lízingelő országok (rajtunk kívül a csehek is hasonló módon rendszeresítették a Gripenjeiket) csak akkor, ha komoly összeget fizetnek. 2017. február 20-án mégis aláírták azt a szerződést, amelynek alapján a magyar gépeket is ellátják az MS20-as szoftverrel és a többi módosítással. Hogy ez mibe kerül, az nem nyilvános."

További részekben írják, hogy IRIS-T és METEOR használathoz kellett az MS20.

Érdekes mert más források szerint az Iris-T alkalmazásához nem kell az M20 szoftvercsomag de nincs jelentősége az a lényeg,hogy a Gripenekre felrakható:-)
 
Az MS20-as szoftver csomag kellett az IRIS-T és a Meteor használatához és már évekkel ezelőtt a Svédek ingyen felrakták a gépeinkre a karbantartáskor, nem kértek érte semmit (persze van aki szerint ami ingyen van, az lehet a legdrágább). Lásd pl.:
https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/a-lehetosegek-tarhaza---az-ms20-as-szoftvercsomag

"Az ék alakú felségjellel repülő Gripenek ugyanis svéd tulajdonban vannak, mi "csak" lízingeljük azokat. Ezért aztán az aktuális svédországi időszakos munkák idején sor került a szoftverfrissítésekre. Így lesz ez a legújabb MS20-as csomaggal is. Eredetileg ezt már nem kapták volna meg ingyen a lízingelő országok (rajtunk kívül a csehek is hasonló módon rendszeresítették a Gripenjeiket) csak akkor, ha komoly összeget fizetnek. 2017. február 20-án mégis aláírták azt a szerződést, amelynek alapján a magyar gépeket is ellátják az MS20-as szoftverrel és a többi módosítással. Hogy ez mibe kerül, az nem nyilvános."

További részekben írják, hogy IRIS-T és METEOR használathoz kellett az MS20.
A gépekre folyamatosan érkeznek frissitések,...én amikor rákérdeztem a 'lehető legkompetensebbnél' csak annyit mondott, hogy ezt az MS20-at csak felkapta a média, menet közben is rengeteget javultak a képességek a kisebb frissitésekkel,...
Ez valahogy úgy működhet mint a PC-knél,...néha jön egy nagyobb csomag látványos változásokkal, de a hétköznapok gondjaira és a teljesitmény fokozására rendszeresen jönnek frissitések.
 
Való igaz, hogy az MS20 felrakása mégsem ingyen történt:
http://iho.hu/hir/modosult-a-gripen-szerzodes-szoftvercsere-magyar-tulajdon-170227
https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/visszaszerezheto-a-magyar-legi-foleny-3906321/
https://htka.hu/2017/02/23/breking-fejlodnek-magyar-gripenek/

De vannak cikkek, miszerint az MS20 felrakása már megtörtént, pl.: (2019-es cikk)
https://www.silicondreams.hu/partne...ben-keszultseg-papan-es-a-siauliai-bazison-is
A magyar Gripenek többsége már átesett Svédországban a soros módosításon, melynek keretében lecserélték a régi szoftvercsomagot a legújabb MS20-ra.

Én ezt a cikket is úgy értelmezem (SAAB.COM-ról), hogy már megkaptuk az MS20-at:
https://saab.com/gripen/news/blog/g...emarkable-growth-and-journey-of-hunaf-gripen/
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson and borisz
Az MS20-as szoftver csomag kellett az IRIS-T és a Meteor használatához és már évekkel ezelőtt a Svédek ingyen felrakták a gépeinkre a karbantartáskor, nem kértek érte semmit (persze van aki szerint ami ingyen van, az lehet a legdrágább). Lásd pl.:
https://www.jetfly.hu/katonai-tipusok/a-lehetosegek-tarhaza---az-ms20-as-szoftvercsomag

"Az ék alakú felségjellel repülő Gripenek ugyanis svéd tulajdonban vannak, mi "csak" lízingeljük azokat. Ezért aztán az aktuális svédországi időszakos munkák idején sor került a szoftverfrissítésekre. Így lesz ez a legújabb MS20-as csomaggal is. Eredetileg ezt már nem kapták volna meg ingyen a lízingelő országok (rajtunk kívül a csehek is hasonló módon rendszeresítették a Gripenjeiket) csak akkor, ha komoly összeget fizetnek. 2017. február 20-án mégis aláírták azt a szerződést, amelynek alapján a magyar gépeket is ellátják az MS20-as szoftverrel és a többi módosítással. Hogy ez mibe kerül, az nem nyilvános."

További részekben írják, hogy IRIS-T és METEOR használathoz kellett az MS20.

Igen, az MS20 hozott más említésre méltó képességfejlesztést is - pl. GBU-38 SDB . Általában ezekért azért szoktak pénzt is kérni - az MS20 pénzes volt amennyire jól emlékszem. Mondjuk konkrétan az IRIS-T és a Meteor -al kapcsolatban gondolkodhatnak kicsit másként is - akár némi árukapcsolásra (+ ugye a cseheknek is kellett ez):

- egyfelől a rakétákon is visszajöhet valamennyi - Meteor (ez svéd) asszem 1.000.000 EUR/db, az Iris-T meg a fele kb. (továbbá az is igaz, hogy az utóbbi német),
- valamint gondolkodhatnak úgy is, hogy a gép licenszszerződések közelednek a végéhez. Azaz, ha a SW frissítéssel ilyen komoly képességnövekedést lehet elérni (ugye most csak a IRIS-T/Meteor/GBU-38 SDB volt emlegetve, de akár egyebek is) és netalán ezen országok be is tankolnak ezen fegyverekből, akkor lehet "kevesebb hévvel" akarják majd lecserélni magát a hordozó platformot is ...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
E cikk alapján 2015-ben még az Amerikaiak allítólag kifejezetten ütotték a mellüket, hogy igen is képesek gátat szabni egy esetleges rakétákkal való viszaélésnek: https://economictimes.indiatimes.co...red-manohar-parrikar/articleshow/68506398.cms
Megjedzendő, hogy a Pakistániak tagadják, bármilyen F-16-os résztvételét a 2019-es incidensben.

Persze de az Amerikaiak mégis átadtak egy diplomáciai tiltakozó jegyzéket 2019 decemberében a pakiknak mert azok Amraam-l lepukkantottak egy indiai Mig-21 az égről egy Szu-30 pedig valószínuleg megrongáltak.Úgy,hogy én a tiltakozó jegyzéket nem gondolom hatékony módszernek az Amraam blokolására:-)
 
Való igaz, hogy az MS20 felrakása mégsem ingyen történt:
http://iho.hu/hir/modosult-a-gripen-szerzodes-szoftvercsere-magyar-tulajdon-170227
https://magyarnemzet.hu/archivum/belfold-archivum/visszaszerezheto-a-magyar-legi-foleny-3906321/
https://htka.hu/2017/02/23/breking-fejlodnek-magyar-gripenek/

De vannak cikkek, miszerint az MS20 felrakása már megtörtént, pl.: (2019-es cikk)
https://www.silicondreams.hu/partne...ben-keszultseg-papan-es-a-siauliai-bazison-is
A magyar Gripenek többsége már átesett Svédországban a soros módosításon, melynek keretében lecserélték a régi szoftvercsomagot a legújabb MS20-ra.

Én ezt a cikket is úgy értelmezem (SAAB.COM-ról), hogy már megkaptuk az MS20-at:
https://saab.com/gripen/news/blog/g...emarkable-growth-and-journey-of-hunaf-gripen/
Ez a nagyjavítások alkalmával került fel. Azaz minden fél évben 2-3 gép kint van a svédeknél nagyjavításon. Azaz összesen 3-4 év alatt kerülhet fel az összes gépünkre.
És igen pénzbe is került.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas