Mi-28 Havoc (Mil, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 812
113
Ami Roninak a HMD meg a TGP, az nekem a karbonszálas kompozit lapát, modern aerodinamikával. Tud ilyet az amerikai, az olasz, a francia-német és az angol is.
Az oroszok lemaradtak az üvegszálnál. Miért? Na miért? Mert olcsóbb!
Jelenleg a Ka-52-esnek és a 62-esnek van talán a legmodernebb aerodinamikájú lapátja, ami kb a negyven évvel ezelőtti (repül az idő, 1980 is már negyven éve volt) nyugati színvonalat képviseli, mind aerodinamikában, mind szerkezet tekintetében. AH-64A és korai UH-60-asok színvonala.
A Mil Mi-38-asa és Mi-171A2-ese is ez a színvonal, míg a Mi-28N és Mi-35M az ez előtti.
Pedig kisebb lapáttömeg és lényegesen nagyobb egyenszilárdság érhető el a karbonszállal, mint az üvegszállal vagy a kevlar-al.
És akkor ez még csak a sima, húzott karbonszál.
A karbon nanocső még ennél is jóval nagyobb egyenszilárdságot és így anyag és tömegmegtakarítást jelent.
És a Boeing, de a Bell is ezekkel kezdett kísérletezni.

Volt itt egy videó arról,hogy hogyan készül a Kamovok lapatja és valami gép tekert körbe körbe valamilyen anyagot a lapáton.Kicsot olyan volt nekem mintha egy fonodában lennék.Az is üvegszál volt?
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 845
9 665
113
Ami Roninak a HMD meg a TGP, az nekem a karbonszálas kompozit lapát, modern aerodinamikával. Tud ilyet az amerikai, az olasz, a francia-német és az angol is.
Az oroszok lemaradtak az üvegszálnál. Miért? Na miért? Mert olcsóbb!
Jelenleg a Ka-52-esnek és a 62-esnek van talán a legmodernebb aerodinamikájú lapátja, ami kb a negyven évvel ezelőtti (repül az idő, 1980 is már negyven éve volt) nyugati színvonalat képviseli, mind aerodinamikában, mind szerkezet tekintetében. AH-64A és korai UH-60-asok színvonala.
A Mil Mi-38-asa és Mi-171A2-ese is ez a színvonal, míg a Mi-28N és Mi-35M az ez előtti.
Pedig kisebb lapáttömeg és lényegesen nagyobb egyenszilárdság érhető el a karbonszállal, mint az üvegszállal vagy a kevlar-al.
És akkor ez még csak a sima, húzott karbonszál.
A karbon nanocső még ennél is jóval nagyobb egyenszilárdságot és így anyag és tömegmegtakarítást jelent.
És a Boeing, de a Bell is ezekkel kezdett kísérletezni.

Mivel az oroszok elég gyakorlatiasak és mellette még csórók is, kérdés, hogy a szénszál anyagú rotorlapátokra való átállás és az ebből adódó súlycsökkenés és nagyobb egyenszilárdság milyen előnyöket hozhatna az olcsón gyártható jelenlegi alapanyagú lapátokkal szemben? Úgy értem, hogy vegyünk egy Ka-52-est a régi 40 éves technológiával készült rotorlapátokkal és képzeletben hasonlítsuk össze egy modern szénszálból készült lapátokkal szerelt Ka-52-vel. Miben javulhatna az új lapátos Kamov a régivel szemben?
Most látom, hogy ez a Mi-28 topik. Akkor legyen Mi-28-as régi és új lapátokkal.:)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ugyanaz a technológia, ugyanaz a téma. A MI-28-asoknak, 35-ösöknek, 38-asnak, de még a Kamov 52-esnek és 62-esnek is kerámiaszálas vagy üvegszálas lapátjai vannak.
Ezekkel már sokkal komolyabban lehet repülni, mint a régi alumínium szekciós kialakításokkal és még könnyebbek is.
De a szíriai tapasztalatok szerint a homok megeszi őket. A karbonszálas lapátoknál nem tudok ilyen problémáról. Ami nem jelenti azt, hogy nincs, de én nem tudok róla és az oroszok is csak annyit mondtak, hogy a jelenlegi üveg/kerámiaszálas kompozit lapátozást bizony fel kéne váltani valami mással.
Van orosz karbonszálas lapát? Van. Mennyi? Nagyon kevés, mert még gyerekcipőben jár náluk a technológia.
A nagysebességű tesztplatform Mi-24K gép például már karbonszálas lapátokat tesztelt. Tehet nem csak anagysebességű lapátaerodinamika teszt platformja volt az a gép pár éve, hanem a leendő anyagtechnológiáé is. Az, hogy a kísérletnek vége lett, illetve nem látom, hogy jönne már bárhonnan az oroszoknál az ilyen kialakítású lapátozás, azt motatja, hogy valahol az alulfinanszírozottság eredményeként elakadt a dolog.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 427
18 841
113
https://tass.com/defense/991220
Erről van valami új infó? ?
https://www.haborumuveszete.hu/minden-ami-repul/a-mil-nagysebessegu-helikoptere-lett-a-befuto
"Andrej Bogyinszkij, az „Orosz Helikopterek” holding vezérigazgatója megerősítette, hogy a nagysebességű projekt első kísérleti példánya 2019-ben már repülni fog"
Tehát nem koaxos hanem valami ehez hasonló lesz.


Bell-360-Invictus-rendering-2-1800.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ha megkésve is, de végre valami újdonság. Mi-28NE a levegőben, az adatlap szerint idén februári a kép.

268595.jpg


A porkiválsztó már új, a lapátok fajtáját ebből a képből nem tudom megállapítani.
Ez a példány tavaly még a nyilazott végű lapátokkal volt statikusan kiállítva.

Russian_Helicopters_showcases_modernized_variant_of_Mi-28NE_attack_helicopter_925_001.jpg


Upgraded%20Mi-28NE%20combat%20chopper%20makes%20public%20appearance%20at%20Army-2018_001.jpg


A lapátok anyaga, konstrukciója nem ismert, szemre kb az, ami eddig is volt, vagyis csak a lapátok vége kapott másfajta kialakítást.
A Mi-28-as (és azóta a Mi-35M-é is) lapátja kb 1982-ből származik, de a nyilazott végű variáns sem újdonásg, hiszen a MAKSz-95-ön (tehát immáron negyed százada) már ki volt állítva.

mi28n_2.jpg


mi28n.jpg


A különbség talán annyi, hogy a 95-ös verzió lapátjainak vége nem csak nyilazott, de lefelé csapott is volt, ami amúgy a jelenlegi nyugati dizájnokkal teljesen rokon megoldás, míg a 2018-19-es verzió ezen a téren szemre visszalépésnek tűnik, hiszen csak az AH-64/UH-60-asok hetvenes évek végi egyszerű nyilazását követi. Pont, mint a Ka-50/52-esnél, vagy a Mi-38-asnál látható.

Ilyen hátra- és lefelé nyilazott lapátvéget idáig repülni csak a vaidonat új Ka-62-esnél láthattunk:

1039069791_0:147:1280:838_1000x0_80_0_1_70259968253f1dda4d9971c2981160e8.jpg.webp


De összességében ezen a téren az oroszok nem léptek még akkorát, mint a Nyugat.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ha megkésve is, de végre valami újdonság. Mi-28NE a levegőben, az adatlap szerint idén februári a kép.

268595.jpg


A porkiválsztó már új, a lapátok fajtáját ebből a képből nem tudom megállapítani.
Ez a példány tavaly még a nyilazott végű lapátokkal volt statikusan kiállítva.

Russian_Helicopters_showcases_modernized_variant_of_Mi-28NE_attack_helicopter_925_001.jpg


Upgraded%20Mi-28NE%20combat%20chopper%20makes%20public%20appearance%20at%20Army-2018_001.jpg


A lapátok anyaga, konstrukciója nem ismert, szemre kb az, ami eddig is volt, vagyis csak a lapátok vége kapott másfajta kialakítást.
A Mi-28-as (és azóta a Mi-35M-é is) lapátja kb 1982-ből származik, de a nyilazott végű variáns sem újdonásg, hiszen a MAKSz-95-ön (tehát immáron negyed százada) már ki volt állítva.

mi28n_2.jpg


mi28n.jpg


A különbség talán annyi, hogy a 95-ös verzió lapátjainak vége nem csak nyilazott, de lefelé csapott is volt, ami amúgy a jelenlegi nyugati dizájnokkal teljesen rokon megoldás, míg a 2018-19-es verzió ezen a téren szemre visszalépésnek tűnik, hiszen csak az AH-64/UH-60-asok hetvenes évek végi egyszerű nyilazását követi. Pont, mint a Ka-50/52-esnél, vagy a Mi-38-asnál látható.

Ilyen hátra- és lefelé nyilazott lapátvéget idáig repülni csak a vaidonat új Ka-62-esnél láthattunk:

1039069791_0:147:1280:838_1000x0_80_0_1_70259968253f1dda4d9971c2981160e8.jpg.webp


De összességében ezen a téren az oroszok nem léptek még akkorát, mint a Nyugat.
Vagy ennek a kialakításnak is vannak komoly hátrányai.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A legújabb kép, ami már végre mutat is valamit.

268751.jpg


A lapátok végei már újak, de az anyagukról nem lehet megállapítani semmit. Valószínű, ezek még az üvegszálas (vagyis pontosabban még a nem karbon szálas) lapátok, csak a lapátvég változott.

Amúgy ez a Mi-28NE a klasszikus orosz többszintű és egymással átfedésben levő fejlesztési struktúra iskolapéldája.
Mert adott volt ugye a Mi-28N, amiről Szíriában, meg odahaza is az elmúlt bő tíz évben kiderült, hogy milyen előnyei-hátrányai vannak.
Erre jött a Mi-28NM, ahol erősebb lett a hajtómű, de maradtak a régi lapátok és a régi PZU-k (porkiválasztó).
Itt viszont látjuk a MI-28NE export verziót (ilyen már korábban is volt, Irak például ilyen jelölés alatt kapott korábban eredeti Mi-28N szintű gépeket), ahol újak a lapátok, de régi a hajtómű, viszont újak, kisebb fojtásúak a PZU-k.

De olyan kombináció nincs, mint az új hajtómű, új PZU, új lapátok egyben.

Olyan ez, mint a Mi-24V/P/VP kontra Mi-35M.
Van mindenféle mix, minthogy behúzható futómű régi, fém lapátokkal, három csuklós bekötéssel, van fix futóműves kialakítás kompozit lapátokkal, elasztomer lapátbekötéssel, de kompozit lapátozás, elasztomer bekötéssel és behúzható futóművel az valamiért nincs.
Az egyikkel lehet gyorsan repülni, de manőverezni már nem olyan egyszerű, sok a limitáció a csukló miatt, míg a másik, merevebb, könnyebb konstrukció nagyobb manőverezőképességet enged, de a fix lábak megfogják a gépet.
Miért nem akarják ezeket összehozni egy gépbe soha?

Másik a 2A42-es ágyú lőszeres konténere. Az NM-verzión már a növelt beltartalmú van, mivel rájöttek, hogy a Mi-28N lőszerkészlete az kevés, 130-130 darab, oldalanként, típusonként, szemben a Ka-50/52-esek 250-250 darabjával.
Most kifejlesztettek egy nagyobb lőszeres rakaszt a Mi-28NM-hez, de nem alkalmazzák a Mi-28NE-nél.

Szóval egyszerűbb lenne itt is alkalmazni azt, ami amúgy az egész orosz repülőiparra érvényes lehetne. Koncentrálni, fókuszálni a fejlesztéseket.
Ne különféle típusokban jelenjenek meg a részfejlesztések, hanem egy gépen belül. És itt most még csak nem is arról van szó, hogy egybe kéne gyúrni a Ka-52-est a Mi-28N-el. Csak ne legyen a Mi-28-ason belül háromféle külön verzió.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 726
80 534
113
Lassan megérkeznek az új lapátok :)

Вертолет Ми-28Н "Ночной охотник" проходит испытания с новыми саблевидными лопастями, которые призваны увеличить максимальную скорость российских боевых вертолетов. Как сообщили в четверг, 20 августа, в пресс-службе госкорпорации "Ростех", инновационные лопасти впервые представят на международном военно-техническом форуме "Армия-2020".
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ezekkel még nem repült korábban Mi-28-as. Se A, se N, se UB és NM típus. Ezek új lapátok, melyek közvetlen elődeit a kísérleti Mi-24K gépen próbálták ki, 2015 környékén.
De azok még nem elasztomer bekötésűek voltak.
Elviekben majd az újabb, erősebb hajtóművekkel, a kisebb ellenállású porkiválasztókkal ez a lapátozás majd nagyobb repülési teljesítményt fog eredményezni.
Mivel ez a lapát nem csak a korábbinak az egyszerű, nyilazott lapátvégű módosulata, hanem a tövétől a lapátvégig egy teljesen új dizájn (aerodinamika és szerkezet), ez javítani fogja a Mi-28-as típuscsalád repülési jellemzőit és így némiképp a harcértéket is kedvezően fogja befolyásolni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Itt van az első, egyértelmű kép az új, kompozit lapátokkal.

7070573_xlarge.jpg


Látszik, hogy az aerodinamikába komoly munkát fektettek, ahogy valószínű a szerkezeti kialakítás is sokat fejlődött. A lapátok húrhossza és profilozása a lapát fesztávja mentén végig akkurátusan, a kerületi sebességhez van igazítva. Ezen túlmenőleg változik a be- és kilépőél nyilazása is. Ez mind-mind az egymás nyomában haladó lapátok mögötti (vagy előtti) áramláskép hatékony, pontos lekövetése miatt lett így kialakítva.
Így bár a lapátok gyártása bonyolultabb és valószínű drágáb is, az egyenszilárdságuk és az élettartamuk is nagyobb lesz.

Ezzel a Mi-28-as típuscsalád így negyven év után el végre minden aspektusból utol fogja érni magát.
Az eredeti nagy manőverigény, amit az amerikai AH-64-es megjelenése kényszerített ki, az elektronika, a fegyverzet és a páncélzat miatt fokozatosan háttérbe szorult, így végül a gép különféle, egymást követő változatainak repülési képessége szép lassan az egykori Mi-24-es szintjére szorult vissza.
Gyanítom, hogy most ezekkel a teljesen kompozit, ugyanakkor nagyobb sebességre optimalizált lapát szettekkel a gép manőverjellemzői is fejlődni fognak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 812
113
Itt van az első, egyértelmű kép az új, kompozit lapátokkal.

7070573_xlarge.jpg


Látszik, hogy az aerodinamikába komoly munkát fektettek, ahogy valószínű a szerkezeti kialakítás is sokat fejlődött. A lapátok húrhossza és profilozása a lapát fesztávja mentén végig akkurátusan, a kerületi sebességhez van igazítva. Ezen túlmenőleg változik a be- és kilépőél nyilazása is. Ez mind-mind az egymás nyomában haladó lapátok mögötti (vagy előtti) áramláskép hatékony, pontos lekövetése miatt lett így kialakítva.
Így bár a lapátok gyártása bonyolultabb és valószínű drágáb is, az egyenszilárdságuk és az élettartamuk is nagyobb lesz.

Ezzel a Mi-28-as típuscsalád így negyven év után el végre minden aspektusból utol fogja érni magát.
Az eredeti nagy manőverigény, amit az amerikai AH-64-es megjelenése kényszerített ki, az elektronika, a fegyverzet és a páncélzat miatt fokozatosan háttérbe szorult, így végül a gép különféle, egymást követő változatainak repülési képessége szép lassan az egykori Mi-24-es szintjére szorult vissza.
Gyanítom, hogy most ezekkel a teljesen kompozit, ugyanakkor nagyobb sebességre optimalizált lapát szettekkel a gép manőverjellemzői is fejlődni fognak.

Legyünk őszinték!A MI-28-nak léteznie sem kéne a KA-52 mellett.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Legyünk őszinték!A MI-28-nak léteznie sem kéne a KA-52 mellett.
Mivel én a katonai repülést is magáért a repülésért szeretem, engem személy szerint lenyűgöz, hogy a Mi-28NM az erősebb gázturbinák mellé korszerűbb és hatékonyabb forgószárnyak fog kapni. Csodálatos.

De mint forgószárnyas harcászati repülőplatform, ez tulajdonképpen huszadrangú kérdés.
Ezzel egy időben a Ka-52-esre épp most integrálják az AESA radart az orrba... na, annak már komoly harcászati jelentősége van.
 

Littlejohn

Well-Known Member
2010. április 20.
3 478
14 750
113
Én sem értem Ivánt! Rendben, hogy munkahelyek, presztízs, stb... De mi megy veszendőbe. Ha csak egy típus lenne gyártásban/fejlesztésben, már 1000 Ka-52 repülne...