Patria egy kerekes IFV.Van hozzá logisztikailag illeszkedő APC,az új Patria XA220.
A nagy különbség köztünk, hogy szerintem a modern európai csatatéren nincs olyan, hogy kerekes IFV.
Patria egy kerekes IFV.Van hozzá logisztikailag illeszkedő APC,az új Patria XA220.
A Kebabos kocsik pont annyira használhatóak úthálózaton kívül, minta Boxer. Talán még jobban is, ha kedvezőbb a fajlagos talajnyomásuk.
A talajnyomás csak egy tényező. A tengelyek távolsága, tömegközépponttok elhelyezkedése rengeteg dolgot befolyásol. Sárban is komoly előny, hogy nyolc kereked van amiből egynek kell csak megkapaszkodni a továbbjutáshoz.
Erre azét ne vegyél mérget ! Ha technikád talajnyomása olyan szar , hogy horgony lesz a gépből hajthat neked 100 kereked is , nem ok nélkül van a komoly terepjárókon keréknyomás szabályozás ha lerereszti a nyomást megnő a felület nagyobb felületen tapad jobban hajt ez puszta fizika ! A másik meg hiába hajt 1 kerék ha közeg ellenállás nagyobb ! Jusson eszedbe Jean Loui Slesser Dakar Buggy-ja , csak hátsó kerék hajtású oszt mégis megy tökön paszulyon át !
Érdekes, mert te magad is leírod, mi lehet a veszély, ami a Fuch létjogosultságát indokolná, mégis a Patriát favorizálod.
Zombiháborúban vagy hibrid háborúban többre mész majd mondjuk azzal a 300 Fuchs-al, amit 150-200 Boxer vagy Patria árából venni/üzemeltetni lehet,
Patria egy kerekes IFV.Van hozzá logisztikailag illeszkedő APC,az új Patria XA220.
Pont ez az,ami nagyon nem igaz.A járgányik alapvetően kereskedelmi alkatrészekre épülnek,elég rugalmasan.A máig gyártott Casspir (de az amcsi Buffalo is egy Casspir változat) pl 3féle motorral készült,jelenleg az indiai TATA teherautóalkatrészek kerülnek bele (a modern európai polgári teherautók nem birják az afrikai/latn-amerikai/hátsósufniai viszonyokat-EURO 6 motornak rendes üzemanyag meg szerviz kell).Baromi egyszerű konstrukció,egy jobb tsz telepen össze lehetne kalapálni.Direkt igy lett konstruálva.Gerillavadász koevoed egységek hetes túrára mentek vele a bozótba,és előfordult,hogy aknára futottak.Átlag 2őra alatt a magukkal vitt alkatrészekből kijavitották helyben.Ennyire primitiv konstrukció volt,direkt.(különben sima 8-10milis páncéllemez kaszni.Jol sikerűltsége mellett pont az olcsósága tartja életben)Horror ára van - az üzemeltetése meg terror.
Sokadszorra.Angola már nem a Namib sivatag (ami azt illeti Namibia északi része is már bozótvidék).SADF a Zairei határig elportyázott.Az már szárazerdó övezet,ahol az esős évszakban 2000+ mm eső esik.Folyók,árterestül.Mocsarak és hegyvidékek is igencsak vannak.Ahogy a franciák is találkoztak hegyvidékkel a Szahara közepén is.A puha futóhomok meg minden,csak nem "jó" terep.Még a tevének se habókből fejlődött ki a széles "futóműve".Tulajdonképpen mind a kettőtöknek igaza is van egy kicsit meg nem is. Dél-Afrika és pl. Franciaország is a kerekeseivel (az expedíciós képességek miatt) a tükörsima- és keménységű végtelen afrikai sztyeppékre tökéletes.
Előfordult ilyen is.Meg pl. a SWAPO gerillák előszeretettel szivárogtak be lovon.Csak vittek magukkal RPG-t,60milis aknavetőt,meg Sztrela-2 rakétát....Meg egy halom aknát.Mert a "szocialista tábor" támogadta őket,hadianyaggal,kiképzéssel.(forditva is ment.UNITA gerilláknak meg a CIA adott Stingert-a kubai pilóták legnagyobb bánatára)Ők szembekerülhetnek olyanokkal, akik kb. a pattintott kőkorszakban vannak vagy éppen onnan hipertérugrással a "mezítlábas kalasnyikovos" szintig ugró kategória.
Mert a terep csak homokból meg sárból áll igaz?
Mi van akkor, ha egy meredek domb tetejére érsz egy 4x4 el és mi akkor, ha ugyanide egy 8x8-al? Ugyanez a kérdés mondjuk egy 1 méter széles árok esetén.
Pont ez az,ami nagyon nem igaz.A járgányik alapvetően kereskedelmi alkatrészekre épülnek,elég rugalmasan.A máig gyártott Casspir (de az amcsi Buffalo is egy Casspir változat) pl 3féle motorral készült,jelenleg az indiai TATA teherautóalkatrészek kerülnek bele (a modern európai polgári teherautók nem birják az afrikai/latn-amerikai/hátsósufniai viszonyokat-EURO 6 motornak rendes üzemanyag meg szerviz kell).Baromi egyszerű konstrukció,egy jobb tsz telepen össze lehetne kalapálni.Direkt igy lett konstruálva.Gerillavadász koevoed egységek hetes túrára mentek vele a bozótba,és előfordult,hogy aknára futottak.Átlag 2őra alatt a magukkal vitt alkatrészekből kijavitották helyben.Ennyire primitiv konstrukció volt,direkt.(különben sima 8-10milis páncéllemez kaszni.Jol sikerűltsége mellett pont az olcsósága tartja életben)
A Mbombe ennél bonyorultabb,komolyabb konstrukciók,de polgári kereskedelmi alkatrészbázisra épitenek azok is.
Ez 20 évvel ezelőtti autókon már nem így volt - pedig az Euro6 még a határban sem volt. Ezen 20 évvel ezelőtti autóknál meg már egy sima izzó cseréhez ki kellett bontani az autó fél elejét (tudom azóta jött erre szabályozás - van amelyik autóban ez jobban sikerül, valamelyikben nem).
Kicsit komolyabban nem várható el tőlük, hogy "TSZ viszonyok" között tisztában legyenek meg készség szinten szereljenek ki tudja hány fajta meg honnan származó cuccot.Sokadszorra.Angola már nem a Namib sivatag (ami azt illeti Namibia északi része is már bozótvidék).SADF a Zairei határig elportyázott.Az már szárazerdó övezet,ahol az esős évszakban 2000+ mm eső esik.Folyók,árterestül.Mocsarak és hegyvidékek is igencsak vannak.Ahogy a franciák is találkoztak hegyvidékkel a Szahara közepén is.A puha futóhomok meg minden,csak nem "jó" terep.Még a tevének se habókből fejlődött ki a széles "futóműve".
Előfordult ilyen is.Meg pl. a SWAPO gerillák előszeretettel szivárogtak be lovon.Csak vittek magukkal RPG-t,60milis aknavetőt,meg Sztrela-2 rakétát....Meg egy halom aknát.Mert a "szocialista tábor" támogadta őket,hadianyaggal,kiképzéssel.(forditva is ment.UNITA gerilláknak meg a CIA adott Stingert-a kubai pilóták legnagyobb bánatára)
De a gerilla harcok mellet szabájos összfegyvernemi manőverező harcok is folytak.Ogadeni háborúban csinálták a szovjetek az első gépesitett légideszant műveleteket.Francik Csádban a libiai hadsereggel harcoltak.Angolában meg még tankcsaták is voltak a búr Olifan(modernizált Centurion) és a kubai T55/62 hk-k között.Szóval nagyon téves kép él benned ezekről a háborúkrol.
Fuchs II meg kb úgy viszonyul a régi alapmodelhez,mint a T90 a T72 Uralhoz.Gyártásban van.Nemzetközi tenderen nyert vele az RM Algériában,1200db-ot gyártanak helyban (összeszerelnek).Algéria negyrésze ugyan a Szahara,de abban is vannak hegyek,de az északi részé csak hegyvidék.A hegyek tetején telente időnként még hó is esik.
És ha olvasod a Mbombés rovatot,azt is elolvashatod,hogy milyen durva fegyverzete lesz a kazak-búr csodáknak.(bár szerintem a törökök nem fogják tudni beleszuszakolni az 57milis gá-t az Anszar toronyba úgy,hogy a lőszerváltást is megoldják-de majd kiderűl.És a 30-as gá + 4 ATGM is elég jó már)
Bocs,de szerintem él benned egy kép,ami egyszerűen csak előitélet,és kicsit messze van a valóságtol.A harmadik világ háborúi nem mindig csak "Toyota war".

Akkor ez ! LOL

Erős is lenne nekik.Kazak 4x4 Maraduer helyi változatra is csak gp/ngp+ATGM tornyot raknak-szintén törököt,helyi gyártásban.57milist a 8x8ra szertnének,orosz 57milis toronnyal csináltak is vele protót/próbát.Oroszok jelenleg továbbfejlesztik azt a tornyot,és biznak benne,hogy végül azt veszik meg a kazakok a 8asra.Úgy egyébként a török vasakon (kebabos kocsik) biztos nem lesz sem 57 mm -es
Fuchs kisebb,3tengelyéböl 2 kormányzott.Elfér ott,ahol a Boxer nem.Azonkivűl olcsóbb és olcsóbb fentartani is.Ez a fórumon elhanyagolt,az életben viszont igencsak fontos szempont.A nagy hadműveleti távolságok (Algériában 10+ éve folyik takaréklángon egy gerilla/terrorista háború) meg a kerekes futóművet igénylik.Egyébként valószínűleg nem a hegyekbe kellett az a 1000 Fuchs - meg kb. oda a Boxer is "elmegy".
Nagy különbségek vannak,mindkét irányba.Mi a két szélsőséges stratégiai helyzet közötti billenőállásban vagyunk,egy paraszthajszálnyival a búrok irányában.Hogy jelenleg mégis inkább a búr irányba tendálunk,annak társadalmi/gazdasági okai vannak.Megpróbálom kibontani a dolgot,előre is elnézést,hogy nem lesz rövid és egyszerű-sajnos nincs jó irói vénám hozzá,bele fogok bonyolódni.Semmilyen szempontból - se a várható hadműveleti terület, sem a szembenálló reguláris- és partizán erőket és azok fegyvereit/felszereléseit is figyelembe véve. A korábban általad (a Mbombe topikban) kifejtett Izrael példájához sokkal közelebb tartom a lehetséges magyar helyzetet, de persze azért van különbség.
Fuchs kisebb,3tengelyéböl 2 kormányzott.Elfér ott,ahol a Boxer nem.Azonkivűl olcsóbb és olcsóbb fentartani is.Ez a fórumon elhanyagolt,az életben viszont igencsak fontos szempont.A nagy hadműveleti távolságok (Algériában 10+ éve folyik takaréklángon egy gerilla/terrorista háború) meg a kerekes futóművet igénylik.
Nagy különbségek vannak,mindkét irányba.Mi a két szélsőséges stratégiai helyzet közötti billenőállásban vagyunk,egy paraszthajszálnyival a búrok irányában.Hogy jelenleg mégis inkább a búr irányba tendálunk,annak társadalmi/gazdasági okai vannak.Megpróbálom kibontani a dolgot,előre is elnézést,hogy nem lesz rövid és egyszerű-sajnos nincs jó irói vénám hozzá,bele fogok bonyolódni.
Mindenki hallott már a mozgékonyság-védettség-tűzerő szentháromságról a harcjármű épités tekintetében.Allitólag a kiegyensúlyozott konstrukció a cél,de valójában ez nem mindig igaz.Első probléma a technikai lehetőségek,második at adott ország,hadszintér,harcforma sajátosságai,amik eltérést igényelnek az elméleti egyensúlyi helyzettől.Azonkivűl az egyik tulajdonság is hatással van a másikra.Pl ha a tűzerő nagyobb,hogy a példánál maradjunk,nekünk 57milis ágyúnk van mig az ellennek csak 30milis,a nagyobb hatótávolságú fegyverrel rendelkező engedhet a páncélsúlybol.Miért?Mert az ellen hatásos lőtávján kivűlről is képes kilőni annak harcjárműveit.Guderián pl nem akart Tigriseket.Ő mozgékonyabb és tűzerősebb (hatótávra) járműveket akart.Izraeliek viszont pont forditva,a védettséget előbbre helyezik,és azt követi a tűzerő.A mzgékonyság meg zárja a szempontrendszerüket.Kérdés,hogy miért?
A harcjárműépités szentháromsága mellett,és a felett,van a hadművészet szentháromsága.Felette áll,mert meghatározza a szükséges járműtulajdonságokat.
Tér-idő-erő.
A tér jelenti a lehetséges hadműveleti teret,és azon belűl a hadszinteret,ahol a konkrét hadmozdulatok ténylegesen zajlanak.
Az idő jelenti a csapatok adott időpillanatban való elhelyezkedését,és a helyzetük megváltoztatásának időszükségletét.(értve ezalatt a manőverezési időszükségletet és a hadműveletet végrehajtó csapaterő felépitésének/felvonulásának időszükségletét egyaránt)
Az erő pedig maga a hadműveletben résztvevő haderő,a hadviselő felek által kiállitható katonai erő.
Folytatás később.
). Itt nem a százezres nagyságrendű tartalékos állomány fogja eldönteni a dolgok menetét. A most eltervezett illetve létrejövő logisztika pedig óriási felelősség - mert ezzel kell majd együttélnünk (üzemeltetni) évtizedekig. A csehek utcájába ne menjünk be ... Azokat a "csilliárdokat" lehet(ett volna) jobb meg több cuccra is költeni, amit most meg a jövőben is egyszerűen elégetnek ...Akkor ez ! LOL
Várj még,mondtam,hogy hosszú és kacifántos leszIgen, bizonyos helyzetekben (pl. hegyek vagy urbanizált környezet) jelenthet

Ezt a problémát a családelvűség,és a tervezési filozófia oldja meg.A Patria XP alkatrészbázisára épül az új 6x6os XA220.A kialakitás meg olyan,hogy variálhat kereskedelmi fődarabok felhasználhatóak.Esetünkben a MAN motorja,váltója(ZF) kerűlhetne beépitésre.A Mbombe 6/8 ugyanilyen.Fuchs viszont már nem.Eredetileg az is járműcsalád lett volna ugyan,de csak a 6x6 változat került sorozatgyártásra.Olcsóbb viszont nem biztos, mert amennyiben a nagyja 8x8, akkor esetleg még előnyösebb a logisztika, ha minden az
Ez megint nem egészen igaz.Jelen volt a MiG23ML és az Osza légvédelmi rakéta,amiig mi el se jutottunk.Ugyanakkor T62nél jobb hk nem került oda,de a búroknak Centurionjaik voltak.Vagyis elvileg a kubaiak jobb hk-kkal rendelkeztek mint a búrok.G5 löveg meg minden mai korszerű 155milis löveg apucija.A lehetséges ellen is a kor színvonalán jobban felszereltnek számít (mint mondjuk a búroknál) - aránylag vegyes minőségben
Ez sem igaz.Ma is rendkivűl fontos tervezési kritérium a hadszintéri javithatóság.Csak a mai,korszerűbb technikai lehetőségekhez igazitva.Egyfelől az eszközök bonyolultsága illetve megváltozott tervezési alapelvei mellett a mai modern járművel már nem úgy működnek, hogy "kikalapálom az út szélén
Lényegtelen,mivel lehet a helyileg releváns alkatrészbázist használni.A Buffaló a Casspir növelt,amerikai változata,amerikai alkatrészbázison.A Casspir MK6 meg Ural 6x6/4x4 teherautó alvázra épül.Még amennyiben vennénk is "régi idők vasait" akkor ezen második pont alapján illetve az "egzotikus alkatrészeik" (pl. az említett "indiai TATA teherautóalkatrészek" stb.)
Bocsi,itt az XA220ra gondoltam,a Patria új 6x6 modeljére,az XP testvérére.De inkább látnám szivesen a Patria XP igényeinkre szabott változatait.Szintén a szerintem szükséges úszóképesség miatt.
Azért maradnak ki a német-francia projektből mert a kutya nem akar közösködni a lengyelekkel.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..