[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.
Ha olvastad, a horvátok vadi új gépekre kaptak ajánlatot.
Abban igazad van, hogy jelenleg már nincs C/D gyártás, de mielőtt a C/D gyártást leállították, lement még rajta 14 gép (10C+4D), amit a svéd állam csak azért rendelt meg, hogy ne széledjen szét a know-how.
Ezeket max. berepülték, de letárolásra kerültek. Szóval tulajdonképpen újak.
Az árról:
Egyrész az a 30M mostanra már nem annyi...meg ugye az is egy használt gép volt, amit kaptunk. Meg azt se feledjük, hogy valószínűleg annak a gépnek csak az addig kifizetett árát kellett még egyszer kifizetni. Azóta meg fizetjük tovább részleteiben, mint a többi 13-at.
 
K

kamm

Guest
Alapvetően mi a búbánatért akarsz kb. 2500 órát sem repült gépeket kidobni...? Élettartamuk 1/3-ánál sincsenek. Korszerűsíteni kell és csá. Kapjon AESA radart, MAWS-ot, Meteort és SDB II-őt.

Szerintem o sem dobna ki a meglevot, abban teljesen egyetertunk szerintem mindannyian, hogy dehogy dobjuk ki a meglevot, inkabb majd upgradeljuk.
Viszont ha arra kerdezett ra, hogy akkor mar miert nem inkabb uj E/F-re kolt valaki - nos, abban szerintem igaza van...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
K

kamm

Guest
Azoktól nem a románok és a lengyelek védik Európát? :oops:
Benkő valami olyasmit mondott erre legutóbb hogy nekünk más a geopolitikai helyzetünk, ezért nekünk más típusú lévédelemre van szükségünk mint a románoknak.

De igen, nem veletlenul vannak amerikai parancsnoksag alatt, hiaba a romanok meg lengyelek fizettek-fizetik a szamlat. :D
 
K

kamm

Guest
Volt már erről szó.
Mert:
- Jelenleg is olyanokat hajtunk, és ezzel lehetne leggyorsabban és legolcsóbban 2.-3. századunk.
- Én tippre valahol 40-50M USD-re tippelném a C-D-k árát (szerintem a vadi új sem lehet több mint 50M) az E-k valahol 70-80-90M körül lehetnek. (Hangsúlyozom, hogy ezek az én kalkulációim, arányosítva a versenytárs gépek árainak ismeretében. A Brazilok sokkal drágábban vették őket, de ugye ott gyár, techtranszfer, miegymás volt)
- Szóval több pilon az E gépenként, de a C meg több gép ugyan abból a pénzből! Nálunk ez összehasonlíthatatlan nagyobb előny.
- A C/D-k is felhúzhatóak lennének a C/D+ szintre, ami már AESA radart jelentene, és ezen kívül minden elektronikai újítást is megkaphatnak csomagban, mint az E-k. Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.
Én pl. a D-ket a kiképzési feladatok mellett ráosztanám a "Growler" feladatra az éles bevetések során.
És biztos vagyok benne, hogy a svédek örömmel adnának hasonló lízing konstrukcióra is akár további 2 századot.
Jelenleg 27-30Mrd körül fizetünk, de ezen gépek esetén már nem biztos, hogy olyan konstrukciót választanék, hogy a végén nálunk maradjanak. Ha jól emlékszem, a sima bérleti díj a jelenlegi 14 gépünkre valami 20-25Mrd Forint körül lehetett.
Ha azt vesszük, hogy '26ig kicsengetjük a jelenlegi 14 gépet évente 30Mrd forintért - szolgáltatással.
Plusz, lerendelnénk további 28-30 gépet évente 45-50Mrd forintért (klasszikus bérlet!), akkor az azért nem terhelné a beszerzésekkel feszített költségvetést a határokig. Ráadásul ezt kb. 1-2 év múlva lépném meg.
Azaz 21-22-ben továbbra is 30Mrd lenne a mostani gépek részlete, 23-tól már összesen 42-44 gépre fizetnénk max. 70-80Mrd Forintot évente (Figyeljünk, ez nagyjából 1db Emil csupasz ára évente!), '26-ra kifizetjük a mostani csomagot, és onnantól csak a supportot kellene rájuk fizetni.
Már nem keresem vissza, de korábban kiszámoltam, - a nemrég megújított svéd support szerződésből - és 6-8Mrd alattira emlékszem ezen gépekre a "csak supportra" évente.
Azaz '27-től a fizetendő 8Mrd+50Mrd lenne. Azaz évente 60Mrd alatt kijönne a jelenlegi színvonalú üzemeltetés mellett 3x ennyi gép.
De lehet ezen még tovább javítani, ha a Gripenek karbantartását mondjuk megszerzi az AERO, ami további haszon.
Ezzel a konfiggal el lehetne karistolni 2035-40-ig, amire elválik, hogy melyik európai program lehet a befutó, vagy menjünk egyszerűen az F-35-re.

A C/D-ket nem nagyon érné meg már olyan bérletre venni, aminek a végén itt maradnának, mert addigra, ha nem vadiújak lesznek (azt ugye most a horvátoknak ajánlották fel) már valahol az élettartamuk legvégén lennének. Viszont, biztosan tudnánk nagyon jó üzletet kötni a svédekkel, mert nekik meg a már lerendelt 60db E miatt lesz egy csomó felesleges C/D gépük. Szerintem még a korszerűsítési programmal együtt is kijönnénk a pénzünkből.
És úgy maradna minden másra is pénz, hogy 3x akkora gépparkkal rendelkeznénk.
Ne csináljuk azt, mint a lengyelek, hogy az F-35-ös programjuknak már csak a fele is megfojt minden mást. Vagy mint a norvégok (?, az biztos, hogy az egyik skandináv volt), hogy a megrendelt F-35-ök 1/3-adát, felét letárolják, mert nincs pénzük reptetni. Figyelem, nem bolgárokról beszélek!
Még arra is lenne pénz, hogy a különben horror fedélzeti fegyverek, rakéták is beszerezhetőek lennének mind a 3 századra.
Ha meg még kevesebb lóvé marad a szárazföld mellett, akkor ugyan ezt a stratégiát le lehet vezényelni 2 századra is, még olcsóbban.

Ez nagyon szep, de a C/D, akarmilyen upgraddel is, sosem lesz a kozeleben sem az E/F elektronikai kepessegeinek, az elfarado frame meg eleve novekvo problema lesz. Ezzel szemben 28-30 E/F $4 milliard euro korul 30+ evre megoldana a kerdest, raadasul a jelenlegi csucstechologiat vennenk at ugy, hogy kozben a meglevo oregecske C/D+ ellathatna a magyar-szloven(-horvat?) legterfelugyeletet, az ujak megmaradnanak missziora meg eles helyzetekre.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Ez nagyon szep, de a C/D, akarmilyen upgraddel is, sosem lesz a kozeleben sem az E/F elektronikai kepessegeinek, az elfarado frame meg eleve novekvo problema lesz. Ezzel szemben 28-30 E/F $4 milliard euro korul 30+ evre megoldana a kerdest, raadasul a jelenlegi csucstechologiat vennenk at ugy, hogy kozben a meglevo oregecske C/D+ ellathatna a magyar-szloven(-horvat?) legterfelugyeletet, az ujak megmaradnanak missziora meg eles helyzetekre.
A C/D+ csomag pontosan ugyan az elektronikailag, mint az E az EW eszközök nélkül. És pontosan, hogy ezt az EW képességet konténeresítették az Arexis konténerben.
Jó ok, az AESA radarból egy kisebb antenna kerülne bele, de a Meteorhoz már az is elég lenne nekünk, egy igen jó ár/érték csomagban.
A mi jelenleg gépeink az egyik legrégebbi gyártású aktív Gripenek. A szárnyak és a gép törzsének eleje és vége még A-kból és B-kből származnak. A svédek már letárolták az A/B-iket. Mindenki másnak már eredetileg C-nek és D-nek gyártott gépei vannak tudtommal.
A fent említett utolsó széria C/D pedig 2015-ben jött le a gyártósorról vadi újonan.
Szóval bármelyik jelenleg a svéd légierőnél szolgálatban lévő eredetileg C/D-nek készült gépet is vennénk át, az újabb lenne, mint a mi, jelenlegi meglévő, és nálunk maradó bármelyik gépünk.
És a svédek sem repülték túl a saját gépeiket! Szóval ha a legrégebbi C-t is elhoznánk, akkor az még az életének felénél sem lenne.
Szóval a frame problémától sem kellene tartani.
Az E/F tényleg csábító lehet a 2-vel több pilon miatt, de sem fajlagos teljesítményben sem hatótávolságban nem igazán érezhető a különbség a C/D-hez képest, viszont az árkülönbség igen jelentős lehet.
Ha most lennénk a finnek helyében, akkor csak az E/F-et választanám, de nekünk már "továbbszolgálóknak" nem biztos, hogy megéri az új gyártás.
Az meg továbbra is jó kérdés, hogy kell-e nekünk még 30+ évre továbbra is a Gripen platform. Szerintem már a svédeknek sem lesz addigra Gripenjük.
Az FCAS '35-re érkezik. A Tempest meg talán még gyorsabban. Szóval elég ha 15-20 évet még letolunk ezekkel a gépekkel. Szépen szerényen, a pénzünkért a legtöbbet kapva.
15-20 év alatt meg egy új gyártású E még nem éri el az élettartamának felét.
Hja és a C/D+ csomagban van egy minimális engine upgrade-re is lehetőség. Amivel együtt már a mostani F404-es hajtóművek repülési teljesítményén még lehetne emelni, amivel pedig talán kedvezőbb is lenne, mint a F414-ek az E-kben. (ezt majd @Allesmor Obranna megszakérti)
Ha maradunk a C/D+ csomagnál, akkor a kalkulációm szerint 2040-ig kb. 1100Mrd Forint menne el 3 századra (42-44 gép).
Te meg 28-30 gépre kalkulálsz kb. 1240Mrd forintot beszerzésre. És akkor ebben még nincs benne a support, amit én már beleszámoltam. :rolleyes:
 
K

kamm

Guest
A C/D+ csomag pontosan ugyan az elektronikailag, mint az E az EW eszközök nélkül. És pontosan, hogy ezt az EW képességet konténeresítették az Arexis konténerben.

Hat persze, sot, decoy dront is raakasztunk kivulrol, avagy huzza maga utan, mintha blinkereznenk... :D

Jó ok, az AESA radarból egy kisebb antenna kerülne bele, de a Meteorhoz már az is elég lenne nekünk, egy igen jó ár/érték csomagban.
A mi jelenleg gépeink az egyik legrégebbi gyártású aktív Gripenek. A szárnyak és a gép törzsének eleje és vége még A-kból és B-kből származnak. A svédek már letárolták az A/B-iket. Mindenki másnak már eredetileg C-nek és D-nek gyártott gépei vannak tudtommal.
A fent említett utolsó széria C/D pedig 2015-ben jött le a gyártósorról vadi újonan.
Szóval bármelyik jelenleg a svéd légierőnél szolgálatban lévő eredetileg C/D-nek készült gépet is vennénk át, az újabb lenne, mint a mi, jelenlegi meglévő, és nálunk maradó bármelyik gépünk.
És a svédek sem repülték túl a saját gépeiket! Szóval ha a legrégebbi C-t is elhoznánk, akkor az még az életének felénél sem lenne.
Szóval a frame problémától sem kellene tartani.
Az E/F tényleg csábító lehet a 2-vel több pilon miatt, de sem fajlagos teljesítményben sem hatótávolságban nem igazán érezhető a különbség a C/D-hez képest, viszont az árkülönbség igen jelentős lehet.
Ha most lennénk a finnek helyében, akkor csak az E/F-et választanám, de nekünk már "továbbszolgálóknak" nem biztos, hogy megéri az új gyártás.
Az meg továbbra is jó kérdés, hogy kell-e nekünk még 30+ évre továbbra is a Gripen platform. Szerintem már a svédeknek sem lesz addigra Gripenjük.
Az FCAS '35-re érkezik. A Tempest meg talán még gyorsabban. Szóval elég ha 15-20 évet még letolunk ezekkel a gépekkel. Szépen szerényen, a pénzünkért a legtöbbet kapva.

Ugyan mar, soha egyetlen fighter program nem jott meg idoben. Legjobb esetben 2040 utan lesz eloszor valamelyikbol valami es azok nem next-gen Gripen avagy next-gen EF, hanm vaiduj platformok, az elso tranche biztosan penztemeto lenne.

15-20 év alatt meg egy új gyártású E még nem éri el az élettartamának felét.
Hja és a C/D+ csomagban van egy minimális engine upgrade-re is lehetőség. Amivel együtt már a mostani F404-es hajtóművek repülési teljesítményén még lehetne emelni, amivel pedig talán kedvezőbb is lenne, mint a F414-ek az E-kben. (ezt majd @Allesmor Obranna megszakérti)
Ha maradunk a C/D+ csomagnál, akkor a kalkulációm szerint 2040-ig kb. 1100Mrd Forint menne el 3 századra (42-44 gép).
Te meg 28-30 gépre kalkulálsz kb. 1240Mrd forintot beszerzésre. És akkor ebben még nincs benne a support, amit én már beleszámoltam. :rolleyes:

Pontosan. Semmi ertelme annak, hogy kozel ugyanannyiert hekkelt regi tipust vegyunk. A HX tenderen kiderult, milyen komoly arengedmenyre kepesek a svedek, ha azt megfelezed, akkor csaknem ugyanannyiert kapsz 28-30 E/F-et, amennyiert te oreg C/D-ket akarsz reptetni 15 evig, majd ujrakolteni.
Nem azert mondom, de ez megint a (T72, kefir stb) kopacsolas/upgrade/stb vs uj beszerzes - a ROI vilagosan mutatja, hogy semmi ertelme, a kepessegcsokkenesrol nem is beszelve.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 687
90 781
113
...
C/D gyártása tudtommal leállt, ezért nincs új ára. Anno az elveszett gépet kb. 30M USD-ért pótolták. 9,5 mrd HUF volt.


Alapvetően mi a búbánatért akarsz kb. 2500 órát sem repült gépeket kidobni...? Élettartamuk 1/3-ánál sincsenek. Korszerűsíteni kell és csá. Kapjon AESA radart, MAWS-ot, Meteort és SDB II-őt.
Nem akarom kidobni. Az volt a kérdés, hogy a meglévő C-k mellé, további C szazad vagy E jöjjön. @pöcshuszár szerint a további C gépek viszonyleg olcsón lízingelhetők, esetleg olyan konstrukcióban, hogy a végén ne maradjon itt azok élettartama miatt. A svédek úgyis cserélnek E-re, így viszonylag kis befektetéssel nagy mennyiségnövekedést lehet elérni. És még normálisan fel is fegyverezhetőek, nem rokkanunk bele.
 
K

kamm

Guest
...

Nem akarom kidobni. Az volt a kérdés, hogy a meglévő C-k mellé, további C szazad vagy E jöjjön. @pöcshuszár szerint a további C gépek viszonyleg olcsón lízingelhetők, esetleg olyan konstrukcióban, hogy a végén ne maradjon itt azok élettartama miatt. A svédek úgyis cserélnek E-re, így viszonylag kis befektetéssel nagy mennyiségnövekedést lehet elérni. És még normálisan fel is fegyverezhetőek, nem rokkanunk bele.

Max 10-15 evre annyiert, amennyiert csucstechnikas E/F johetne 28-30 darab, 30+ evre, de nem baj, majd megint koltunk 15 ev mulva... marhasag, T72 all over again.
 
M

molnibalage

Guest
Azért a hardver folyamatos szeretetéből vegyünk vissza. Sajnos a Honvédségben 30 (!) évvel a módszerváltás után is élnek egyes helyeken a régi reflexek és beidegződések. Lehet itt álmodni sok sok vasról, de hogy ember honnan lesz hozzá, aki aztán bent is marad a rendszerben miután megtapasztalta azt...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Hat persze, sot, decoy dront is raakasztunk kivulrol, avagy huzza maga utan, mintha blinkereznenk...
A decoy drón különben is külső függesztmény, mint ahogy az EAJP is!
213046_1.jpg

A finneknek is ezeket ajánlották, és ugye ott az E-hez, és ott is külsőleg.
A LADM-ra nem véletlenül van ilyen sziluett megadva.
Ez az amerikai változat:
ADM-160C-Miniature-Air-Launched-Decoy-Jammer-MALD-J.jpg

Ezeknek viszonylag hosszú ideig kell működni, miközben intenzív zavarást kell végezni. Ehhez teljesítmény kell. Ehhez nem lehet 30-40cm-es méretben gondolkozni.
Ebből max. 1-2 db megy fel egy pilonra. (A fenti kép egy B-52-es tesztgépről készült!)
Szóval ez nem azért miniatűr, mert akkora, mint egy IR fákja.
Különben az EAJP meg tulajdonképpen már a fent említett Arexis pod, amit a C/D-hez is ajánlanak
(ugyebár a D-vel tesztelték). Maga az Arexis különben az E képességeit "podosítja", ugyanakkor - szerintem - nagyobb teljesítményben. Nem véletlenül ajánlják az E-hez is!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Azért a hardver folyamatos szeretetéből vegyünk vissza. Sajnos a Honvédségben 30 (!) évvel a módszerváltás után is élnek egyes helyeken a régi reflexek és beidegződések. Lehet itt álmodni sok sok vasról, de hogy ember honnan lesz hozzá, aki aztán bent is marad a rendszerben miután megtapasztalta azt...
Szerinted miért indítják el újra a hazai pilótaképzést? Meg nem véletlenül szerveznek V4 és EU szintű vadászgépképzést.
 
M

molnibalage

Guest
Szerinted miért indítják el újra a hazai pilótaképzést? Meg nem véletlenül szerveznek V4 és EU szintű vadászgépképzést.
Semmi köze annak, hogy a pilótát hol képzik és milyen magatartással és butaságokkal kell szembesülnie amikor már itthon Gripen fülkében ül...

A decoy drón különben is külső függesztmény, mint ahogy az EAJP is!
213046_1.jpg

A finneknek is ezeket ajánlották, és ugye ott az E-hez, és ott is külsőleg.
A LADM-ra nem véletlenül van ilyen sziluett megadva.
Ez az amerikai változat:
ADM-160C-Miniature-Air-Launched-Decoy-Jammer-MALD-J.jpg

Ezeknek viszonylag hosszú ideig kell működni, miközben intenzív zavarást kell végezni. Ehhez teljesítmény kell. Ehhez nem lehet 30-40cm-es méretben gondolkozni.
Ebből max. 1-2 db megy fel egy pilonra. (A fenti kép egy B-52-es tesztgépről készült!)
Szóval ez nem azért miniatűr, mert akkora, mint egy IR fákja.
Különben az EAJP meg tulajdonképpen már a fent említett Arexis pod, amit a C/D-hez is ajánlanak
(ugyebár a D-vel tesztelték). Maga az Arexis különben az E képességeit "podosítja", ugyanakkor - szerintem - nagyobb teljesítményben. Nem véletlenül ajánlják az E-hez is!
Ez is tök jó, de a kevés magyar gépnél mi fog csapástmérni, ha még ezt is cipelni kell...?
Meg azért egy vadászgéphez képest lassú eszköz sem világos hogyan lesz csali...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Nem akarom kidobni. Az volt a kérdés, hogy a meglévő C-k mellé, további C szazad vagy E jöjjön.
A látszat ellenére az E egy teljesen új gép.
Egy 2 százados légierő két külònböző típussal...?? Teljesen felesleges.
A C / D ket némi befektetéssel olyan szintre lehet hozni hogy még 20 - 30 évig a térségünkben abszolút elfogadhatóak - és megfizethetőek !!! - maradnak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Ez is tök jó, de a kevés magyar gépnél mi fog csapástmérni, ha még ezt is cipelni kell...?
Meg azért egy vadászgéphez képest lassú eszköz sem világos hogyan lesz csali...
Minden EW-t a D-knek kell vinniük, ahogy a Growlerek működnek az amerikaiaknál. Maguk az EW rendszerek különben is igénylik szerintem a külön operátort.
Ahogy a normál EW gépek is hamis radar visszaveréseket tudnak produkálni, úgy ezek a robotrepülők is.
Nem kell, hogy saját maga látszódjon a radaron, de tudnak olyan radarjeleket generálni, amik rendes támadó gépek mozgását szomulálják. A szimuláció alatt nem csak radar keresztmetszetet, de sebességet és magasságot is értem.
De működhet elnyomás jelleggel is a zavarás.
Az Saab fejlesztett EW rendszerének bemutatója.
És akkor kis promó videón is:
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 695
113
Az EW rendszer nem férne be, de azt meg külön konténerben megkaphatják.

Persze, aztán egy újabb függesztési pont ugrik. Így sincs elég. Rakják fel a gerincre, mint az F-16-nak.

már valahol az élettartamuk legvégén lennének

Kitolható. A svéd gépek sincsenek szétrepülve.


Egyelőre ez az egyetlen század is éppen csak hogy van.
Két század is komoly kihívás lenne.

Az hogy most nincs új nem jelenti hogy nem tudnak.újat gyártani.
2018 ban már a Bulgároknaknak vadonat új gyártású C / D ket kínálgattak 24 hónapon belüli szállítással.
https://www.defenseworld.net/news/2...ter_Jets_for_Bulgarian_Air_Force#.X1lkn8nTWdM

Mert legyártottak pár darabot előre. Ezt akarták eladni.

A látszat ellenére az E egy teljesen új gép.
Egy 2 százados légierő két külònböző típussal...?? Teljesen felesleges.

Viszont a logisztikai vonal azonos. És nem hiszem, hogy a fogyóeszközök is mind eltérőek lennének.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 695
113
A két gép hajtóműve sem azonos.
A főbb harcászati elektronika sem, mert IRST is van az E-ben, más radar.

Kb. annyi hasonlóság lehet egy C és E Gripen között, mint F-16 Block 50 és egy Block 70 között...

Sem a hajtómű, sem az elektronika nem fogyóeszköz szerintem. :)

Nem, nincsenek felesleges legyártott új C / D gépek.
Amik vannak azok a Svéd légierőben repülnek.
Amikor a Svédek azt mondják hogy "új" az tényleg új gyártást takar.
Talán annyi hogy vannak legyártott részegységek amiket fel lehet használni, de nem állnak új, màr összeszerelt gépek a gyárudvaron várva hogy valaki megvegye őket.

De akkor hogy akarják ezeket a nem létező, amúgy lekonzervált gépeket eladni Horvátországnak?
 
M

molnibalage

Guest
A két gép hajtóműve sem azonos.
A főbb harcászati elektronika sem, mert IRST is van az E-ben, más radar.

Kb. annyi hasonlóság lehet egy C és E Gripen között, mint F-16 Block 50 és egy Block 70 között...
Bocsánat, pontatlan hasonlat volt. Mint a Block 52 és Block 70. Mert a 32/42/52 szériának van PW hajtóműve és 30/40/50-nek GE F110.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 115
45 422
113
Nem, nincsenek felesleges legyártott új C / D gépek.
Amik vannak azok a Svéd légierőben repülnek.
Amikor a Svédek azt mondják hogy "új" az tényleg új gyártást takar.
Talán annyi hogy vannak legyártott részegységek amiket fel lehet használni, de nem állnak új, màr összeszerelt gépek a gyárudvaron várva hogy valaki megvegye őket.
:):D