Az azeri gépek az egyszerűbb eset.
Azeri MiG-29
2006 és 2007 között kaptak 12 darab használt MiG-29 9.13-ast és két MiG-29UB-t
Ezek gépenként gyáriszámra lebontva igazolt mennyiségek:
- MiG-29 9.13 2960717921
- MiG-29 9.13 2960717930
- MiG-29 9.13 2960718706
- MiG-29 9.13 2960718700
- MiG-29 9.13 2960721117
- MiG-29 9.13 2960721910
- MiG-29 9.13 2960721911
- MiG-29 9.13 2960721947
- MiG-29 9.13 2960721948
- MiG-29 9.13 2960725858
- MiG-29 9.13 2960725869
- MiG-29 9.13 2960725870
- MiG-29UB 50903011844
- MiG-29UB 50903012094 2008-ban lezuhant
Majd 2009 és 2010 között még két kétüléses UB-t.
- MiG-29UB 50903010194
- MiG-29UB 50903007409
Aktívan küldözgetik a gépeket Ukrajnába nagyjavításra, nem hanyagolják el azokat
Azeri Mi-35M
2011 és 2014 között 24 gyári új Mi-35M harcihelit vásároltak, amit a légierő és a határőrség között osztottak el.
- 2011-ben 4 db Mi-35M (101, 102, 103, 104)
- 2012-ben 12 db Mi-35M (207, 208, ?, 20109, 20110, 20111, 20112, 0113, 20114, 20115 и 20116)
- 2013-ban 4 db Mi-35M (20117, 20118, 20119, 20120)
- 2014-ben 4 db Mi-35M (20121, 20122, 20123, 20124)
Azeri Szu-25
A Szu-25-ösök számát viszont nehéz pontosítani. Az ezredforduló után belorusz és grúz forrásból közel negyven Szu-25-öst halmoztak el. De, hogy ezek közül mennyi van hadrendben is, azt becsülni sem tudom.
(Gondolkodtam, hova tegyem, ha van érdeklődő olvasó)
Azeri Mi-24-es harcihelikopterek 2020-ban
A részletesebb azeri MiG-29-es adatok után, nézzük meg milyen harci helikopter erőkkel rendelkezik Azerbajdzsán a jelenlegi konfliktusban. Azerbajdzsán napjainkban három Mi-24-es harcihelikopter századdal repül:
- Határőrség első helikopter század: körülbelül 12 db Mi-35M
- Légierő első helikopter század: körülbelül 12 db Mi-35M
- Légierő második helikopter század: körülbelül 9 db Mi-24V és két Mi-24P
(A légierőnél tartalékállományban van: 6 db Mi-24G, 3 db Mi-24R és két Mi-24P)
Részletesebben az elmúlt bő tíz év beszerzései:
Határőrség első helikopter százada 2011-ben kapta meg első négy, gyári új Mi-35M harcihelikopterét Oroszországból. Hivatalos jelentések szerint a 2011 és 2014 között leszállított 24 darab új Mi-35M-et, az Azeri Határőrség kapta volna meg, miközben az Azeri Légierőnél sokkal régebbi, korszerűtlenebb Mi-24V/P helikopterek repültek. Találgatások szerint a 24 darab új Mi-35M harcihelikopter határőrségnek átadása csak a CFE szerződés kijátszása céljából volt bejelentve. Ezt támasztja alá az a tény, hogy már 2015-től megkezdték a Mi-35M helikopterek egy részének átadását a légierő számára.
Napjainkban az új Mi-35M helikopterek körülbelül fele maradt a határőrség első helikopter századánál.
Az Azeri Határörség katonái, korszerű Mi-35M harcihelikopterrel
Légierő első százada: Azerbajdzsán 2009 és 2010 között tizenkét használt, ex. szovjet Mi-24-est vásárolt Ukrajnától. Az eladó vállalta, hogy a konotop-i ukrán karbantartóüzemben ezeket korszerűsíti a dél afrikai Mi-24G SuperHind változatra. A korszerűsítésre tíz, a gyáriszámai alapján a nyolcvanas évek második felében gyártott, kevesebbet repült Mi-24R felderítő helikoptert választottak ki. Viszont ismeretlen okokból ezek közül csak hét darabot korszerűsítettek Mi-24G változatra, hármat a felderítő eszközeitől megfosztott Mi-24R-ként szállították le Azerbajdzsánnak. A hét Mi-24G és három Mi-24R-t, az ukránok 2009-ben még megfejelték két Mi-24P ágyús helikopterrel.
Az Azeri Légierő első helikopter századának két korszerűsített Mi-24G, és egy felderítő berendezéseitől megfosztott Mi-24R változata
A Mi-24G korszerűsítés elsősorban a korai Mi-24-es típusok hiányosságát, az éjszakai és bonyolult idős bevethetőséget igyekezet pótolni.
Ahogy a határőrség első századánál említettük, 2015-től a határőrség elkezdték átadni a gyári új Mi-35M helikopterek egy részét a légierőnek. A tízes évek közepén, 2015 és 2017 között, a légierő első helikopter százada együtt repülte a 2009-ben beszerzett Mi-24P, Mi-24R, Mi-24G változatokat a gyári új Mi-35M helikopterekkel.
2016-ban az örmények lelőttek egy korszerűsített Mi-24G változatott. Hogy ennek az eseménynek volt-e köze hozzá nem tudni, de a 2009-ben leszállított Mi-24G/R/P változatok 2017 óta nem repülnek.
A légierő első százada átállt, a határőrségtől átvett Mi-35M helikopterekre. A leállított Mi-24G változatokat hangárban tárolják.
Az Azeri Légierő Mi-35M harcihelikoptere
Légierő második százada: a kilencvenes és a kétezres évtizedben beszerzett, gyári számaik alapján 1982 és 1989-ben a Szovjetunióban gyártott Mi-24V és a gépágyús P változatokat használja napjainkban. Ezeket – köztük két, a kilencvenes évek elejei Karabakh-i csaták túlélőjét - 2013 körül élettartamjavító nagyjavításra küldték Ukrajnába.
Érdekes módon, az első századtól nem vették át a 2009-ben korszerűsített Mi-24G változatott. Napjainkban is a csak nagyjavított, nem korszerűsített kilenc Mi-24V és két Mi-24P alkotja a gépállományukat.
A légierő második századának Mi-24V ás gépágyús P változatai, a cenzor álltal kitakart oldalszámokkal
A második század képen látható helikopterei a hagományas festést viselik, bár néhány kapott már új mattfekete terepszínt is.