Tu-160 Blackjack (Tupoljev, Szovjetunió)

Egy kis látványosság:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ráadásnak meg itt van ez is:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A medvés videoról kérdeznélek. Én eddig azt gondoltam, hogy a nyomatékok miatt az ellenforgó légcsavarok fordulatszáma egyenlő, amit egy irányváltó fogaskerekes hajtóművel hoznak létre. A videon viszont mintha látszana (különösen a bal belső hajtóműnél) némi eltérés a légcsavar fordulatok között. Tehát a kérdés: 1. rosszul láttam és valóban merev a kapcsolat a légcsavarok között? 2. Jól láttam és valamilyen bolygóműves kihajtást kapnak a légcsavarok, ami megengedi a fordulatszám különbséget (mondjuk amikor kissé eltérő az egy koax tengelyen lévő légcsavarok állásszöge, és így kapnak egyenlő hajtónyomatékot)?
 
Nagyjából azért tudjuk. Utánégetőt nem kapcsolt. A gázsebesség fokozó utánégetés nélküli maximális tolóerőnek megfelelő állásban volt, ami 4x14 tonna fékpadi tolóerőt jelent, mínusz némi szívócsatorna veszteség. Látszik, hogy Engelszről szálltak fel. A google térképen lemérhető, hogy az oldalt látható vastag csíkok azonos pontjai közti távolság 150 méter. Az első 150 métert 10 másodperc alatt teszi meg, azaz 15 m/s az átlagsebesség és kb. 30 m/s a sebesség 150 méter és 10 másodperc után. Ez 0,3 g gyorsulást jelent. A tolóerő ellen dolgozik a gördülési és légellenállás, de ez az első 10 másodpercben, 15 m/s átlagsebességnél nem túl nagy, talán ha 1-2%-kal csökkenti a gyorsulást. Ekkora tolóerő mellett a gép felszállótömege 170-175 tonna volt. Azaz kb a teljes üzemanyag mennyiség 1/3-át tankolták bele.
A Tu-95 hasonló tömeggel indulhatott. Neki 11,5 másodpercre volt szüksége a 150 méter megtételéhez, ami 13 m/s átlagsebességet és 26 m/s 150 méternél elért sebességet jelent. A gyorsulás tehát 0,23 g. Az NK-12-es hajtóművek 10,2 tonnát tolnak és náluk nincs szívócsatorna áramlási veszteség, csak a gördülési és légellenállás van. A Tu-95MSZ esetében ez közel maximális felszállótömeget jelent és még azzal is elég fürge. 2,25 km-nél elemelte a főfutót.
Gondolom szándékos volt, hogy a két gépnél kb. azonos felszállótömeggel mutatták meg, hogy mennyi a felszállás úthossza és időigénye.
Emelem (virtuális) kalapom előtted.
Komolyan.
 
A medvés videoról kérdeznélek. Én eddig azt gondoltam, hogy a nyomatékok miatt az ellenforgó légcsavarok fordulatszáma egyenlő, amit egy irányváltó fogaskerekes hajtóművel hoznak létre. A videon viszont mintha látszana (különösen a bal belső hajtóműnél) némi eltérés a légcsavar fordulatok között. Tehát a kérdés: 1. rosszul láttam és valóban merev a kapcsolat a légcsavarok között? 2. Jól láttam és valamilyen bolygóműves kihajtást kapnak a légcsavarok, ami megengedi a fordulatszám különbséget (mondjuk amikor kissé eltérő az egy koax tengelyen lévő légcsavarok állásszöge, és így kapnak egyenlő hajtónyomatékot)?
Nem egyenlő. Bolygóművel fordítják meg az egyforgórészes gázturbina tengelyének forgásirányát és még fordulatszám áttétel is van. Az első légcsavar által felgyorsított levegőáram miatt a hátsó, ellentétesen forgó légcsavar más fordulatszámon forog.
 
Az első sorozat egyik gépe 1977-ben
15-2.jpg

o2-1.jpg

34-2.jpg
 
Mint kozismert cockpit-porn rajongo kerdeznem: ez valoban az M2 cockiptje, ahogyan a Getty allitja? Ha igen, akkor eleg kulturalt lesz (a mintegy harom evtizedes technologiai ugrasrol nem is beszelve):

view-of-the-cockpit-of-a-tupolev-tu160m2-heavy-strategic-bomber-at-picture-id1091276538
 
Készülnek az új Tu-160-asok:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


április :)
Két hét karantén után folytatódik a munka a Kazanyi Gorbunov repülőgépgyárban, természetesen szigorú higiéniai előirások betartása mellett. Emberek 3 müszakban dolgoznak, hogy teljesíteni tudják az állami megrendeléseket.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.