Tu-160 Blackjack (Tupoljev, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

torsen

Guest
Egy kis látványosság:


Ráadásnak meg itt van ez is:


A medvés videoról kérdeznélek. Én eddig azt gondoltam, hogy a nyomatékok miatt az ellenforgó légcsavarok fordulatszáma egyenlő, amit egy irányváltó fogaskerekes hajtóművel hoznak létre. A videon viszont mintha látszana (különösen a bal belső hajtóműnél) némi eltérés a légcsavar fordulatok között. Tehát a kérdés: 1. rosszul láttam és valóban merev a kapcsolat a légcsavarok között? 2. Jól láttam és valamilyen bolygóműves kihajtást kapnak a légcsavarok, ami megengedi a fordulatszám különbséget (mondjuk amikor kissé eltérő az egy koax tengelyen lévő légcsavarok állásszöge, és így kapnak egyenlő hajtónyomatékot)?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 611
12 759
113
Nagyjából azért tudjuk. Utánégetőt nem kapcsolt. A gázsebesség fokozó utánégetés nélküli maximális tolóerőnek megfelelő állásban volt, ami 4x14 tonna fékpadi tolóerőt jelent, mínusz némi szívócsatorna veszteség. Látszik, hogy Engelszről szálltak fel. A google térképen lemérhető, hogy az oldalt látható vastag csíkok azonos pontjai közti távolság 150 méter. Az első 150 métert 10 másodperc alatt teszi meg, azaz 15 m/s az átlagsebesség és kb. 30 m/s a sebesség 150 méter és 10 másodperc után. Ez 0,3 g gyorsulást jelent. A tolóerő ellen dolgozik a gördülési és légellenállás, de ez az első 10 másodpercben, 15 m/s átlagsebességnél nem túl nagy, talán ha 1-2%-kal csökkenti a gyorsulást. Ekkora tolóerő mellett a gép felszállótömege 170-175 tonna volt. Azaz kb a teljes üzemanyag mennyiség 1/3-át tankolták bele.
A Tu-95 hasonló tömeggel indulhatott. Neki 11,5 másodpercre volt szüksége a 150 méter megtételéhez, ami 13 m/s átlagsebességet és 26 m/s 150 méternél elért sebességet jelent. A gyorsulás tehát 0,23 g. Az NK-12-es hajtóművek 10,2 tonnát tolnak és náluk nincs szívócsatorna áramlási veszteség, csak a gördülési és légellenállás van. A Tu-95MSZ esetében ez közel maximális felszállótömeget jelent és még azzal is elég fürge. 2,25 km-nél elemelte a főfutót.
Gondolom szándékos volt, hogy a két gépnél kb. azonos felszállótömeggel mutatták meg, hogy mennyi a felszállás úthossza és időigénye.
Emelem (virtuális) kalapom előtted.
Komolyan.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
A medvés videoról kérdeznélek. Én eddig azt gondoltam, hogy a nyomatékok miatt az ellenforgó légcsavarok fordulatszáma egyenlő, amit egy irányváltó fogaskerekes hajtóművel hoznak létre. A videon viszont mintha látszana (különösen a bal belső hajtóműnél) némi eltérés a légcsavar fordulatok között. Tehát a kérdés: 1. rosszul láttam és valóban merev a kapcsolat a légcsavarok között? 2. Jól láttam és valamilyen bolygóműves kihajtást kapnak a légcsavarok, ami megengedi a fordulatszám különbséget (mondjuk amikor kissé eltérő az egy koax tengelyen lévő légcsavarok állásszöge, és így kapnak egyenlő hajtónyomatékot)?
Nem egyenlő. Bolygóművel fordítják meg az egyforgórészes gázturbina tengelyének forgásirányát és még fordulatszám áttétel is van. Az első légcsavar által felgyorsított levegőáram miatt a hátsó, ellentétesen forgó légcsavar más fordulatszámon forog.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 730
28 913
113
Az első sorozat egyik gépe 1977-ben
15-2.jpg

o2-1.jpg

34-2.jpg
 
K

kamm

Guest
Mint kozismert cockpit-porn rajongo kerdeznem: ez valoban az M2 cockiptje, ahogyan a Getty allitja? Ha igen, akkor eleg kulturalt lesz (a mintegy harom evtizedes technologiai ugrasrol nem is beszelve):

view-of-the-cockpit-of-a-tupolev-tu160m2-heavy-strategic-bomber-at-picture-id1091276538