[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 894
4 421
113
A kerekes nagyobb átlagsebessége megfelelő talaj és útviszonyok esetén a gyors átcsoportosításoknál, elszakadásnál használható ki.
Ekkor tényleg lehet nyél gázzal közlekedni. A 100, vagy a feletti sebesség ilyenkor jól jöhet, ha vannak utak, és legifölény.
Az erőkkel való manőver a harc egyik legfontosabb eleme. A manőver nemcsak harci körülmények között létezik, a kedvező helyzet kialakítása nagyon gyors manővereket feltételez, így akár még kerekes GYHJ is szerepet kaphat egy haderő doktrinájában.


Meg hát ugye hibrid háború, vagyis lázadók, félkatonai bandák, stb. tehát nem a harckocsikkal, nehézfegyverzettel rendelkező rendes katonai egységek elleni gyorsabb és nagyobb távolságban történő reagálás. Szerintem.


Egy kerék elvesztését szokták szimulálni, az újabb kerekes járművek aknavédelme semmivel sem rosszabb, mint a láncosoké. (pl.: Boxer)

Biztosat ugyan nem merek állítani, de nekem az jött le eddig, hogy jellemzően a modern, már az MRAP-szempontok alapján tervezett kerekeseknek (V-alakú és/vagy dupla fenéklemez, stb.) jobb az aknavédettségük, mint a legeslegújabb (pl. a Puma) láncosok kivételével úgy általában a láncosoknak.

Láttál már Abrams alatt robbanni annyi robbanóanyagot ami felrepitette a járművet vagy 5 méter magasra?Tovább ment...


Hááát, állítólag Afgánban az egyik lengyel Patria (cirka 25-30 tonna) alatt robbant IED hatására a gép nem csak felemelkedett, hanem át is fordult, és csak az a katona halt meg, aki a toronyban a nyitott toronyajtóban állt....

Szóval tovább ugyan nem ment, de túlélték benne.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 076
89 811
113
És ha kereke lett volna, akkor nem ment volna tovább ....o_O
Nem a sérülés állóság a döntő, hisz gumihevederes lesz a legtöbb IFV. Terepjáró képesség, az a lánc előnye!
Biztos,hogy nem mert a gumikat egy olyan robbanás széttépi.Gondolj már bele,megemelt vagy 5 méter magasra egy 70 tonnás harckocsit...
Az még messze van mire gumilánctalp lesz.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 702
19 487
113
Biztos,hogy nem mert a gumikat egy olyan robbanás széttépi.Gondolj már bele,megemelt vagy 5 méter magasra egy 70 tonnás harckocsit...
Az még messze van mire gumilánctalp lesz.
Gumiheveder elérhető minden 40-42 tonna alatti harcjárműhöz. Van. Az aknák, IED-k hatékonysága eltérő, de egy negyven éves tank nem biztos, hogy vedettebb, mint egy Boxer, vagy Patria AMV. Nem tudjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 839
113
"Csak" érdekességként egy gumi-kerekes kontra gumihevederes(gumi-"lánctalpas") párharc (vannak a videóban más érdekességek is):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.



U.i1: "Srácok", találtunk a Rába-nak egy hosszútávú gyártási profilt, a következő 10-25 évre egy katonai/mezőgazdasági terméket(fődarabot) ! ! !

U.I2: A fejlesztők helyében erősen átgondolnám azt a 8X8-t, mert egy 4X4 erőátvitelű (Gumihevederes hátsótengellyel !!! ), a (8X8-al azonos súlyú gép esetén) jobb fajlagos talajnyomással rendelkezik és sokkal egyszerűbb !!!

(mert ugye nem 8X8-at kell mindenestül gyártani, hanem csak 4X4-t és csak a hátsó tenygely gumihevederes !!! )

Tök jól egyesítetted megint a kerekes meg a láncos minden hátrányát. Szarabb terepen mint egy full láncos kisebb lehet a tömege, bonyolultabb, drágábban üzemel mint egy kerekes.
Nem értem ezt a mániát itt. Komolyan azt hiszitek véletlen koptak ki a halftrackok?
Ha a terepjáró képesség a fontos, akkor láncos apc, ha az olcsóbb, egyszerűbb üzemeltetés, akkor kerekes.
Zsír
MT-LB.jpg

Ez Jó, gumihevederrel mégg jobb lenne: 2-3 tonnával könnyebb! ...amit Védelemre, Fegyverzetre lehet "becserélni !!!


Négy meghajtott tengely, elvesztett hely a belső térből, többlet erőátviteli súly (lánctalpashoz/gumi-hevedereshez képest), viszonylag kicsi a gumik felfekvő felülete, nagy fajlagos talajnyomás, rossz terepjáró-képesség.
Ennek a jővőbeli Magyar-Német tervnek jobb alternatívája ---szerintem--- az oldalankénti 3 elektromos kerékagy-motorral meghajtott, lánctalpas üzemmódú(vezetésű), oldalanként 3 gumihevederes futómű.
Az oldalankénti három egység kiemelkedő hibatűrést/sérülés-/találat-állóságot biztosít.
Nem vesz el helyet a belső térből.
A 2 párhuzamos Diesel-elektromos (áramfejlesztő) rendszer (kisebb akkuval kiegészülve) variálható súlypontú konstrukció-verziókat tesz lehetővé.
A kettőzött(Diesel-elektromos) rendszer újabb sérülés-állóságot fokozó elem.
Később könnyen bővíthető("skálázható" rendszer)
Jó elhelyezéssel további védelmet jelent a személyzetnek.
A 2 darab 3-400kW-os motor civil forrásból is jól beszerezhető (aminek a gyártó partner nem biztos, hogy örülne, de ezt innen a magyar fotelből lesz@rom ).



Faszság, nem véletlenül nem használ senki ma már ilyen kialakítású gépeket.
alacran.jpg
A jelenlegi évek/évtizedek technológia "paklijában" új adu-ászok(megvalósítási lehetőségek) vannak!
A civil(mezőgazdaságigi) technikák napi használatban bizonyítanak, ebben a teljesítmény, súly kategóriákban!
Ha mist lépne a magyar hadiipar ebbe az irányba (és kibírná, hoyga szokásos német "csírájában elfojtom" csábtásnak ellenálljon), akkor évtizedekre technológiai fölényt szerezne ebben a fejlesztési/gyártási szegmensben!
A lengyelekkel (V4 ekkel kombinálva még jobb ! ) kellene ellensúlyozni a (II. V-h-allatt is megtapasztalt) német technológiai bénítást!!!




Ugyanígy a kerekes gépek ilyen átalakítása is baromság.
12.jpg

Ilyen, 3X3-as elrendezés sokkal jobb fajlagos talajnyomást tesz lehetővé, mint a tisztán gumis (8X8-as !!! ) konstrukciók.
Sok tonna "megspórolt" lánctalp-súlyt lehet becserélni ERA/NERA/APS/bármire, vagy +ATGM/+mm-es gépágyúra(lőszerre)/ egyebekre amit a későbbi technikai fejlesztés/igény felhasználhat.


Ha kerekest akarsz lánctalpasítani annak ez a jó módszer.
297041802479e6ca50e102330ee0de5c.jpg
Ez is egy jó megoldás, az "eredeti" kerekes fajlagos talajnyomását harmadolja/negyedeli! Ráadásul (lehet ? ), hogy elég csak az egyik tengelyt meghajtani.

Meg majd talán egyszer valamikor ez.
giphy.gif

Ez meg --szerintem-- egy túllihegett, pénzlenyúlós, szétbonyolított amcsi megoldás, majd a Marson/Holdon...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
32 035
140 803
113
Nyilván a német technológiai elnyomás az egész világot érinti :rolleyes:

A spanyol féllánctalpas csoda a 80-as években teljes üzleti és technikai kudarc lett pont a gumikerekes járművek sokkal nagyobb arányú fejlődése miatt olcsóbban.

De nyilván a reptilián hadiipari lobbi nyomta el azt is.
 
  • Tetszik
Reactions: Albatros2020

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 590
4 696
113
Ez Jó, gumihevederrel mégg jobb lenne: 2-3 tonnával könnyebb! ...amit Védelemre, Fegyverzetre lehet "becserélni !!!
Így van. Ez simán járható út.

Ennek a jővőbeli Magyar-Német tervnek jobb alternatívája ---szerintem--- az oldalankénti 3 elektromos kerékagy-motorral meghajtott, lánctalpas üzemmódú(vezetésű), oldalanként 3 gumihevederes futómű.
Pont ugyan annyi a meghajtás, mint a kerekesnél.
Igazán ez egy dologra lett kitalálva, ha kerék kell akkor azt, ha lánctalp akkor azt szerelnek fel rá. Ellenben az ára, sérülésállósága és üzemeltetése horror a kerékhez képest. Ha akarsz utána tudsz olvasni, hogy mezőgazdaságban mik a tapasztalatok vele. Nagyából az lesz a válasz, ha láncos kell, akkor vegyél egy ilyet.
190419p84858687Fendt943VarioTracked44201912030_Main.jpg


Ha mist lépne a magyar hadiipar ebbe az irányba (és kibírná, hoyga szokásos német "csírájában elfojtom" csábtásnak ellenálljon), akkor évtizedekre technológiai fölényt szerezne ebben a fejlesztési/gyártási szegmensben!

Milyen fölényt? Fogja végigbassza lánctalppal az egész gép alját. Neked van 3 neki meg 7 méter lánctalpa. Na ki bír el nagyobb puskát vagy több páncélt?
Ha nem akar ilyet, akkor meg marad a 8 vagy több keréknél, aztán megfelelő viszonyok között körbeautózza a cuccodat.

Az oldalankénti három egység kiemelkedő hibatűrést/sérülés-/találat-állóságot biztosít.
Nem vesz el helyet a belső térből.
A francokat! Gyenge talajon a futó meg feszítőgörgők szépen nyomódnak a talajba. Egy kerekesnél felláncozod a lengőkart oszt csoki.

2-3 hiányzó kerékkel is képesek ezek a szarok elvergődni.
1-54.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.


Ennél a féllánctalpas meg a kerekeket cseréljük le gumihevederes tagokra megoldásoknál akkor már több értelme lenne a hibái ellenére visszahozni a Christie felfüggesztést és hajtott futógörgőket.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 839
113
Így van. Ez simán járható út.


Pont ugyan annyi a meghajtás, mint a kerekesnél.
Igazán ez egy dologra lett kitalálva, ha kerék kell akkor azt, ha lánctalp akkor azt szerelnek fel rá. Ellenben az ára, sérülésállósága és üzemeltetése horror a kerékhez képest. Ha akarsz utána tudsz olvasni, hogy mezőgazdaságban mik a tapasztalatok vele. Nagyából az lesz a válasz, ha láncos kell, akkor vegyél egy ilyet.
190419p84858687Fendt943VarioTracked44201912030_Main.jpg

Nem! A 8X8 kb. dupla (vagy még nagyobb), vagyis sokkal rosszabb paraméterű fajlagos talajnyomást tud. Ha feltételezül, hogy mindkettő meghajtási mód Diesel-elektromos, akkor 2 "arany-áras" kerékagy-motorral kevesebb kell a 2x3 gumi-hevedereshez!!!
Abból a árból bőven, abból a súlyból szűken kijön az oldalankénti 3 gumihevederes meghajtás kontra 8X8 konstrukció.
Milyen fölényt? Fogja végigbassza lánctalppal az egész gép alját. Neked van 3 neki meg 7 méter lánctalpa. Na ki bír el nagyobb puskát vagy több páncélt?
Ha nem akar ilyet, akkor meg marad a 8 vagy több keréknél, aztán megfelelő viszonyok között körbeautózza a cuccodat.


A francokat! Gyenge talajon a futó meg feszítőgörgők szépen nyomódnak a talajba. Egy kerekesnél felláncozod a lengőkart oszt csoki.

2-3 hiányzó kerékkel is képesek ezek a szarok elvergődni.
1-54.jpg

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A sérülés-állóságot a hagyományos lánctalpassal összehasonlítva gondoltam. :) Lebuktál, nem vagy gondolatolvasó.
Ha a hagyományosnak sérül az 1 oldali lánctalpa, akkor max. helyben-fordulni tud(a másik oldali meghajtással). Az oldalanként 3 --egymástól független meghajtású-- gumihevederes 1 --vagy korlátokkal/kis szerencsével 2-- egyoldali heveder sérülése esetén is tud mozogni(a dupla egyoldali sérülés esetén vánszorogni), ki tudja magát vonni a harcokból.
Szerintem ez is egy fontos képesség, megéri az egész költségre vonatkoztatott (kb. 5%-os) többletköltséget. Ez a képesség egy elhúzódó konfliktusban meg többszörözheti az eszköz élettartamát/túlélőképességét!


Ennél a féllánctalpas meg a kerekeket cseréljük le gumihevederes tagokra megoldásoknál akkor már több értelme lenne a hibái ellenére visszahozni a Christie felfüggesztést és hajtott futógörgőket.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Nem egyezik a véleményünk. "Túléltük/túléljük"
Példamutatóan tudtuk kifejteni, sok másokkal ellentétben: ;)
Gondoljuk át. Jó téma, ne feledkezzünk meg róla :)
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 014
5 376
113
Olvasgatom hogy miket írogattok csak nem értem!A 8x8 nem 4x4 és fordítva és a lánctalpasnak is megvan a feladata!
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 590
4 696
113
Olvasgatom hogy miket írogattok csak nem értem!A 8x8 nem 4x4 és fordítva és a lánctalpasnak is megvan a feladata!
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
32 035
140 803
113
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
Az az elképzelés, hogy ha ezt majd jól kifejlesszük magunknak akkor olcsóbb lesz mint láncos és jobb terepjáróképessége lesz mint a kerekesnek, legalábbis én ezt olvasom ki a gondolatmenetből.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 014
5 376
113
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
Egy 4x4 (Gidrán) miért akadna el olyan könnyen??Amúgy nem véletlen van mindegyiken csörlő...!