[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 210
113
"Csak" érdekességként egy gumi-kerekes kontra gumihevederes(gumi-"lánctalpas") párharc (vannak a videóban más érdekességek is):




U.i1: "Srácok", találtunk a Rába-nak egy hosszútávú gyártási profilt, a következő 10-25 évre egy katonai/mezőgazdasági terméket(fődarabot) ! ! !

U.I2: A fejlesztők helyében erősen átgondolnám azt a 8X8-t, mert egy 4X4 erőátvitelű (Gumihevederes hátsótengellyel !!! ), a (8X8-al azonos súlyú gép esetén) jobb fajlagos talajnyomással rendelkezik és sokkal egyszerűbb !!!

(mert ugye nem 8X8-at kell mindenestül gyártani, hanem csak 4X4-t és csak a hátsó tenygely gumihevederes !!! )

Tök jól egyesítetted megint a kerekes meg a láncos minden hátrányát. Szarabb terepen mint egy full láncos kisebb lehet a tömege, bonyolultabb, drágábban üzemel mint egy kerekes.
Nem értem ezt a mániát itt. Komolyan azt hiszitek véletlen koptak ki a halftrackok?
Ha a terepjáró képesség a fontos, akkor láncos apc, ha az olcsóbb, egyszerűbb üzemeltetés, akkor kerekes.
Zsír
MT-LB.jpg

Ez Jó, gumihevederrel mégg jobb lenne: 2-3 tonnával könnyebb! ...amit Védelemre, Fegyverzetre lehet "becserélni !!!


Négy meghajtott tengely, elvesztett hely a belső térből, többlet erőátviteli súly (lánctalpashoz/gumi-hevedereshez képest), viszonylag kicsi a gumik felfekvő felülete, nagy fajlagos talajnyomás, rossz terepjáró-képesség.
Ennek a jővőbeli Magyar-Német tervnek jobb alternatívája ---szerintem--- az oldalankénti 3 elektromos kerékagy-motorral meghajtott, lánctalpas üzemmódú(vezetésű), oldalanként 3 gumihevederes futómű.
Az oldalankénti három egység kiemelkedő hibatűrést/sérülés-/találat-állóságot biztosít.
Nem vesz el helyet a belső térből.
A 2 párhuzamos Diesel-elektromos (áramfejlesztő) rendszer (kisebb akkuval kiegészülve) variálható súlypontú konstrukció-verziókat tesz lehetővé.
A kettőzött(Diesel-elektromos) rendszer újabb sérülés-állóságot fokozó elem.
Később könnyen bővíthető("skálázható" rendszer)
Jó elhelyezéssel további védelmet jelent a személyzetnek.
A 2 darab 3-400kW-os motor civil forrásból is jól beszerezhető (aminek a gyártó partner nem biztos, hogy örülne, de ezt innen a magyar fotelből lesz@rom ).



Faszság, nem véletlenül nem használ senki ma már ilyen kialakítású gépeket.
alacran.jpg
A jelenlegi évek/évtizedek technológia "paklijában" új adu-ászok(megvalósítási lehetőségek) vannak!
A civil(mezőgazdaságigi) technikák napi használatban bizonyítanak, ebben a teljesítmény, súly kategóriákban!
Ha mist lépne a magyar hadiipar ebbe az irányba (és kibírná, hoyga szokásos német "csírájában elfojtom" csábtásnak ellenálljon), akkor évtizedekre technológiai fölényt szerezne ebben a fejlesztési/gyártási szegmensben!
A lengyelekkel (V4 ekkel kombinálva még jobb ! ) kellene ellensúlyozni a (II. V-h-allatt is megtapasztalt) német technológiai bénítást!!!




Ugyanígy a kerekes gépek ilyen átalakítása is baromság.
12.jpg

Ilyen, 3X3-as elrendezés sokkal jobb fajlagos talajnyomást tesz lehetővé, mint a tisztán gumis (8X8-as !!! ) konstrukciók.
Sok tonna "megspórolt" lánctalp-súlyt lehet becserélni ERA/NERA/APS/bármire, vagy +ATGM/+mm-es gépágyúra(lőszerre)/ egyebekre amit a későbbi technikai fejlesztés/igény felhasználhat.


Ha kerekest akarsz lánctalpasítani annak ez a jó módszer.
297041802479e6ca50e102330ee0de5c.jpg
Ez is egy jó megoldás, az "eredeti" kerekes fajlagos talajnyomását harmadolja/negyedeli! Ráadásul (lehet ? ), hogy elég csak az egyik tengelyt meghajtani.

Meg majd talán egyszer valamikor ez.
giphy.gif

Ez meg --szerintem-- egy túllihegett, pénzlenyúlós, szétbonyolított amcsi megoldás, majd a Marson/Holdon...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
29 074
124 315
113
Nyilván a német technológiai elnyomás az egész világot érinti :rolleyes:

A spanyol féllánctalpas csoda a 80-as években teljes üzleti és technikai kudarc lett pont a gumikerekes járművek sokkal nagyobb arányú fejlődése miatt olcsóbban.

De nyilván a reptilián hadiipari lobbi nyomta el azt is.
 
  • Tetszik
Reactions: Albatros2020

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 671
113
Ez Jó, gumihevederrel mégg jobb lenne: 2-3 tonnával könnyebb! ...amit Védelemre, Fegyverzetre lehet "becserélni !!!
Így van. Ez simán járható út.

Ennek a jővőbeli Magyar-Német tervnek jobb alternatívája ---szerintem--- az oldalankénti 3 elektromos kerékagy-motorral meghajtott, lánctalpas üzemmódú(vezetésű), oldalanként 3 gumihevederes futómű.
Pont ugyan annyi a meghajtás, mint a kerekesnél.
Igazán ez egy dologra lett kitalálva, ha kerék kell akkor azt, ha lánctalp akkor azt szerelnek fel rá. Ellenben az ára, sérülésállósága és üzemeltetése horror a kerékhez képest. Ha akarsz utána tudsz olvasni, hogy mezőgazdaságban mik a tapasztalatok vele. Nagyából az lesz a válasz, ha láncos kell, akkor vegyél egy ilyet.
190419p84858687Fendt943VarioTracked44201912030_Main.jpg


Ha mist lépne a magyar hadiipar ebbe az irányba (és kibírná, hoyga szokásos német "csírájában elfojtom" csábtásnak ellenálljon), akkor évtizedekre technológiai fölényt szerezne ebben a fejlesztési/gyártási szegmensben!

Milyen fölényt? Fogja végigbassza lánctalppal az egész gép alját. Neked van 3 neki meg 7 méter lánctalpa. Na ki bír el nagyobb puskát vagy több páncélt?
Ha nem akar ilyet, akkor meg marad a 8 vagy több keréknél, aztán megfelelő viszonyok között körbeautózza a cuccodat.

Az oldalankénti három egység kiemelkedő hibatűrést/sérülés-/találat-állóságot biztosít.
Nem vesz el helyet a belső térből.
A francokat! Gyenge talajon a futó meg feszítőgörgők szépen nyomódnak a talajba. Egy kerekesnél felláncozod a lengőkart oszt csoki.

2-3 hiányzó kerékkel is képesek ezek a szarok elvergődni.
1-54.jpg



Ennél a féllánctalpas meg a kerekeket cseréljük le gumihevederes tagokra megoldásoknál akkor már több értelme lenne a hibái ellenére visszahozni a Christie felfüggesztést és hajtott futógörgőket.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 210
113
Így van. Ez simán járható út.


Pont ugyan annyi a meghajtás, mint a kerekesnél.
Igazán ez egy dologra lett kitalálva, ha kerék kell akkor azt, ha lánctalp akkor azt szerelnek fel rá. Ellenben az ára, sérülésállósága és üzemeltetése horror a kerékhez képest. Ha akarsz utána tudsz olvasni, hogy mezőgazdaságban mik a tapasztalatok vele. Nagyából az lesz a válasz, ha láncos kell, akkor vegyél egy ilyet.
190419p84858687Fendt943VarioTracked44201912030_Main.jpg

Nem! A 8X8 kb. dupla (vagy még nagyobb), vagyis sokkal rosszabb paraméterű fajlagos talajnyomást tud. Ha feltételezül, hogy mindkettő meghajtási mód Diesel-elektromos, akkor 2 "arany-áras" kerékagy-motorral kevesebb kell a 2x3 gumi-hevedereshez!!!
Abból a árból bőven, abból a súlyból szűken kijön az oldalankénti 3 gumihevederes meghajtás kontra 8X8 konstrukció.
Milyen fölényt? Fogja végigbassza lánctalppal az egész gép alját. Neked van 3 neki meg 7 méter lánctalpa. Na ki bír el nagyobb puskát vagy több páncélt?
Ha nem akar ilyet, akkor meg marad a 8 vagy több keréknél, aztán megfelelő viszonyok között körbeautózza a cuccodat.


A francokat! Gyenge talajon a futó meg feszítőgörgők szépen nyomódnak a talajba. Egy kerekesnél felláncozod a lengőkart oszt csoki.

2-3 hiányzó kerékkel is képesek ezek a szarok elvergődni.
1-54.jpg


A sérülés-állóságot a hagyományos lánctalpassal összehasonlítva gondoltam. :) Lebuktál, nem vagy gondolatolvasó.
Ha a hagyományosnak sérül az 1 oldali lánctalpa, akkor max. helyben-fordulni tud(a másik oldali meghajtással). Az oldalanként 3 --egymástól független meghajtású-- gumihevederes 1 --vagy korlátokkal/kis szerencsével 2-- egyoldali heveder sérülése esetén is tud mozogni(a dupla egyoldali sérülés esetén vánszorogni), ki tudja magát vonni a harcokból.
Szerintem ez is egy fontos képesség, megéri az egész költségre vonatkoztatott (kb. 5%-os) többletköltséget. Ez a képesség egy elhúzódó konfliktusban meg többszörözheti az eszköz élettartamát/túlélőképességét!


Ennél a féllánctalpas meg a kerekeket cseréljük le gumihevederes tagokra megoldásoknál akkor már több értelme lenne a hibái ellenére visszahozni a Christie felfüggesztést és hajtott futógörgőket.

Nem egyezik a véleményünk. "Túléltük/túléljük"
Példamutatóan tudtuk kifejteni, sok másokkal ellentétben: ;)
Gondoljuk át. Jó téma, ne feledkezzünk meg róla :)
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 984
5 311
113
Olvasgatom hogy miket írogattok csak nem értem!A 8x8 nem 4x4 és fordítva és a lánctalpasnak is megvan a feladata!
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 671
113
Olvasgatom hogy miket írogattok csak nem értem!A 8x8 nem 4x4 és fordítva és a lánctalpasnak is megvan a feladata!
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
29 074
124 315
113
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
Az az elképzelés, hogy ha ezt majd jól kifejlesszük magunknak akkor olcsóbb lesz mint láncos és jobb terepjáróképessége lesz mint a kerekesnek, legalábbis én ezt olvasom ki a gondolatmenetből.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 984
5 311
113
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
Egy 4x4 (Gidrán) miért akadna el olyan könnyen??Amúgy nem véletlen van mindegyiken csörlő...!
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 984
5 311
113
A tapadásnál még előny is a nagyobb súly!Szerintetek véleltlenűl raktak télen régen vagy akár most is pl. homokzsákot a személyautók hátuljába?Pont akkor nincs tapadásod ha könnyű az autó és elforog alatta a kerék!
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 671
113
Egy 4x4 (Gidrán) miért akadna el olyan könnyen??Amúgy nem véletlen van mindegyiken csörlő...!
Mondjuk az MRAP-gépek nem a terepjárás bajnokai. A Gidrán a független felfüggesztéseivel egyértelműen a normális útviszonyok közötti nagyobb sebességű és kevésbé borulékony feladatra lett hangolva. A klasszikus cipős doboz forma MRAP legnagyobb nyűgje a magas tömegközéppont, ami terepen veszélyes. Ezt felismerve kezdték a merev tengelyeket leváltani, mert baromi felesleges. Normális körülmények között hátrány, terepen meg hamarabb borul meg a büdös bogár, mint hogy ki lehetne használni a merev tengelyek előnyét. Ezen mondjuk a lánc sem segítene, ha fogjuk a Gidránt, lecseréljük a hátsó kerekeket lánctalpra az attól ugyanolyan borulékony lesz.
IFSvsSolid.png


Az az elképzelés, hogy ha ezt majd jól kifejlesszük magunknak akkor olcsóbb lesz mint láncos és jobb terepjáróképessége lesz mint a kerekesnek, legalábbis én ezt olvasom ki a gondolatmenetből.
Ezt nem értem, mitől lenne olcsóbb, attól, hogy oldalanként 3 méterrel rövidebb a láncos tag? Cserébe lehet szórakozni az első kerekek kormányzásával meg hajtásával is.

A tapadásnál még előny is a nagyobb súly!Szerintetek véleltlenűl raktak télen régen vagy akár most is pl. homokzsákot a személyautók hátuljába?Pont akkor nincs tapadásod ha könnyű az autó és elforog alatta a kerék!
A sár az máshogyan viselkedik. Az ezerkecske esetén nem gond a súly, mert szilárd talaj van a kerék alatt. Sárnál az a gond, hogy az alja felül a sárra és onnantól esélytelen vagy. Ezt láncossal is meg lehet csinálni. Az extrém sárban dolgozó gépek ezért szoktak széles ballonos kereket, vagy baromi széles lánctalpat kapni.
Nézd meg, a Vityaznak milyen széles a talpa egy sima lánctalpashoz képest.
vtyz5.jpg

Vagy nézd meg ennek az erdészeti teherautónak, milyen szélesre cserélték az első kerekét is.
297041802479e6ca50e102330ee0de5c.jpg

Ha leér az alja ez ugyanúgy elakad, mint a kerekes. Annyi előnye van, hogy a kerekes sokkal hamarabb el fog akadni, mint a láncos. Láncosnak meg az a hátránya, hogy a sárban könnyen lehet szakítani vagy kiléptetni a lánctalpat és akkor az csúnya munka, meg az, hogy önerőből közel menthetetlen. Kerekesnél azért vannak trükkök amivel van esély a kibányászására.
3.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
29 074
124 315
113
Ezt nem értem, mitől lenne olcsóbb, attól, hogy oldalanként 3 méterrel rövidebb a láncos tag? Cserébe lehet szórakozni az első kerekek kormányzásával meg hajtásával is.
Hát én sem szoktam általában érteni a gondolatmenetet, de nem vagyok gépész szóval nem vitatkozom.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
2 984
5 311
113
Nem értem az egészet!Hol akarjátok használni a Gidránt?Meg akarjátok vele mászni a mount blanc-t egész a csúcsig, és ezért kéne rá lánctalp?? A Gidrán az átlagos magyar terep és időjárási viszonyok között simán el fog menni elhihetitek! Persze lehet menni 2 kilós uaz-al is csak azt egy csúzlival átlövöm!