[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Ez Jó, gumihevederrel mégg jobb lenne: 2-3 tonnával könnyebb! ...amit Védelemre, Fegyverzetre lehet "becserélni !!!
Így van. Ez simán járható út.

Ennek a jővőbeli Magyar-Német tervnek jobb alternatívája ---szerintem--- az oldalankénti 3 elektromos kerékagy-motorral meghajtott, lánctalpas üzemmódú(vezetésű), oldalanként 3 gumihevederes futómű.
Pont ugyan annyi a meghajtás, mint a kerekesnél.
Igazán ez egy dologra lett kitalálva, ha kerék kell akkor azt, ha lánctalp akkor azt szerelnek fel rá. Ellenben az ára, sérülésállósága és üzemeltetése horror a kerékhez képest. Ha akarsz utána tudsz olvasni, hogy mezőgazdaságban mik a tapasztalatok vele. Nagyából az lesz a válasz, ha láncos kell, akkor vegyél egy ilyet.
190419p84858687Fendt943VarioTracked44201912030_Main.jpg


Ha mist lépne a magyar hadiipar ebbe az irányba (és kibírná, hoyga szokásos német "csírájában elfojtom" csábtásnak ellenálljon), akkor évtizedekre technológiai fölényt szerezne ebben a fejlesztési/gyártási szegmensben!

Milyen fölényt? Fogja végigbassza lánctalppal az egész gép alját. Neked van 3 neki meg 7 méter lánctalpa. Na ki bír el nagyobb puskát vagy több páncélt?
Ha nem akar ilyet, akkor meg marad a 8 vagy több keréknél, aztán megfelelő viszonyok között körbeautózza a cuccodat.

Az oldalankénti három egység kiemelkedő hibatűrést/sérülés-/találat-állóságot biztosít.
Nem vesz el helyet a belső térből.
A francokat! Gyenge talajon a futó meg feszítőgörgők szépen nyomódnak a talajba. Egy kerekesnél felláncozod a lengőkart oszt csoki.

2-3 hiányzó kerékkel is képesek ezek a szarok elvergődni.
1-54.jpg



Ennél a féllánctalpas meg a kerekeket cseréljük le gumihevederes tagokra megoldásoknál akkor már több értelme lenne a hibái ellenére visszahozni a Christie felfüggesztést és hajtott futógörgőket.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 976
14 040
113
Így van. Ez simán járható út.


Pont ugyan annyi a meghajtás, mint a kerekesnél.
Igazán ez egy dologra lett kitalálva, ha kerék kell akkor azt, ha lánctalp akkor azt szerelnek fel rá. Ellenben az ára, sérülésállósága és üzemeltetése horror a kerékhez képest. Ha akarsz utána tudsz olvasni, hogy mezőgazdaságban mik a tapasztalatok vele. Nagyából az lesz a válasz, ha láncos kell, akkor vegyél egy ilyet.
190419p84858687Fendt943VarioTracked44201912030_Main.jpg

Nem! A 8X8 kb. dupla (vagy még nagyobb), vagyis sokkal rosszabb paraméterű fajlagos talajnyomást tud. Ha feltételezül, hogy mindkettő meghajtási mód Diesel-elektromos, akkor 2 "arany-áras" kerékagy-motorral kevesebb kell a 2x3 gumi-hevedereshez!!!
Abból a árból bőven, abból a súlyból szűken kijön az oldalankénti 3 gumihevederes meghajtás kontra 8X8 konstrukció.
Milyen fölényt? Fogja végigbassza lánctalppal az egész gép alját. Neked van 3 neki meg 7 méter lánctalpa. Na ki bír el nagyobb puskát vagy több páncélt?
Ha nem akar ilyet, akkor meg marad a 8 vagy több keréknél, aztán megfelelő viszonyok között körbeautózza a cuccodat.


A francokat! Gyenge talajon a futó meg feszítőgörgők szépen nyomódnak a talajba. Egy kerekesnél felláncozod a lengőkart oszt csoki.

2-3 hiányzó kerékkel is képesek ezek a szarok elvergődni.
1-54.jpg


A sérülés-állóságot a hagyományos lánctalpassal összehasonlítva gondoltam. :) Lebuktál, nem vagy gondolatolvasó.
Ha a hagyományosnak sérül az 1 oldali lánctalpa, akkor max. helyben-fordulni tud(a másik oldali meghajtással). Az oldalanként 3 --egymástól független meghajtású-- gumihevederes 1 --vagy korlátokkal/kis szerencsével 2-- egyoldali heveder sérülése esetén is tud mozogni(a dupla egyoldali sérülés esetén vánszorogni), ki tudja magát vonni a harcokból.
Szerintem ez is egy fontos képesség, megéri az egész költségre vonatkoztatott (kb. 5%-os) többletköltséget. Ez a képesség egy elhúzódó konfliktusban meg többszörözheti az eszköz élettartamát/túlélőképességét!


Ennél a féllánctalpas meg a kerekeket cseréljük le gumihevederes tagokra megoldásoknál akkor már több értelme lenne a hibái ellenére visszahozni a Christie felfüggesztést és hajtott futógörgőket.

Nem egyezik a véleményünk. "Túléltük/túléljük"
Példamutatóan tudtuk kifejteni, sok másokkal ellentétben: ;)
Gondoljuk át. Jó téma, ne feledkezzünk meg róla :)
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
Olvasgatom hogy miket írogattok csak nem értem!A 8x8 nem 4x4 és fordítva és a lánctalpasnak is megvan a feladata!
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Olvasgatom hogy miket írogattok csak nem értem!A 8x8 nem 4x4 és fordítva és a lánctalpasnak is megvan a feladata!
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 285
120 140
113
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
Az az elképzelés, hogy ha ezt majd jól kifejlesszük magunknak akkor olcsóbb lesz mint láncos és jobb terepjáróképessége lesz mint a kerekesnek, legalábbis én ezt olvasom ki a gondolatmenetből.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
Gyakorlatilag egy olyan 4x4 terepjárót/apc-t találtak fel, aminek elöl sima kereke, hátul meg gumihevederes lánctalpa van. Ugye ez azért lenne 4x4, mert 4 helyen hajt ki. Az első 2 kerék, meg a 2 láncokat forgató napkerék.
A másik az olyan gumihevederes APC lenne, aminek 6-8 különálló hevedere lenne a kerekek helyett.
Szóval az egyik valahogy így nézne ki.
untitled-design-1-1.png

A másik meg így
12.jpg


Sanszosan innen meg a trakeszoktól jön az ötlet. Mondjuk utána olvashatnának az előnyeinek meg a hátrányainak.
tracks-jeep-tj-1996-2006.jpg


A HTKA-n él valamiért egy olyan téveszme, hogy egy 20-30 tonnás kerekes gép az mindenhol elakad, ami nem épített út.
Amit nem igazán értek, hogy mit is akarnak ezekkel az öszvérekkel, hiszen ha a terepjáró képesség über alles, akkor letúrom a tornyot a Lynxről és kész az APC, ami jobban teljesít terepen, mint bármelyik ilyen öszvér megoldás.
Egy 4x4 (Gidrán) miért akadna el olyan könnyen??Amúgy nem véletlen van mindegyiken csörlő...!
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
A tapadásnál még előny is a nagyobb súly!Szerintetek véleltlenűl raktak télen régen vagy akár most is pl. homokzsákot a személyautók hátuljába?Pont akkor nincs tapadásod ha könnyű az autó és elforog alatta a kerék!
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Egy 4x4 (Gidrán) miért akadna el olyan könnyen??Amúgy nem véletlen van mindegyiken csörlő...!
Mondjuk az MRAP-gépek nem a terepjárás bajnokai. A Gidrán a független felfüggesztéseivel egyértelműen a normális útviszonyok közötti nagyobb sebességű és kevésbé borulékony feladatra lett hangolva. A klasszikus cipős doboz forma MRAP legnagyobb nyűgje a magas tömegközéppont, ami terepen veszélyes. Ezt felismerve kezdték a merev tengelyeket leváltani, mert baromi felesleges. Normális körülmények között hátrány, terepen meg hamarabb borul meg a büdös bogár, mint hogy ki lehetne használni a merev tengelyek előnyét. Ezen mondjuk a lánc sem segítene, ha fogjuk a Gidránt, lecseréljük a hátsó kerekeket lánctalpra az attól ugyanolyan borulékony lesz.
IFSvsSolid.png


Az az elképzelés, hogy ha ezt majd jól kifejlesszük magunknak akkor olcsóbb lesz mint láncos és jobb terepjáróképessége lesz mint a kerekesnek, legalábbis én ezt olvasom ki a gondolatmenetből.
Ezt nem értem, mitől lenne olcsóbb, attól, hogy oldalanként 3 méterrel rövidebb a láncos tag? Cserébe lehet szórakozni az első kerekek kormányzásával meg hajtásával is.

A tapadásnál még előny is a nagyobb súly!Szerintetek véleltlenűl raktak télen régen vagy akár most is pl. homokzsákot a személyautók hátuljába?Pont akkor nincs tapadásod ha könnyű az autó és elforog alatta a kerék!
A sár az máshogyan viselkedik. Az ezerkecske esetén nem gond a súly, mert szilárd talaj van a kerék alatt. Sárnál az a gond, hogy az alja felül a sárra és onnantól esélytelen vagy. Ezt láncossal is meg lehet csinálni. Az extrém sárban dolgozó gépek ezért szoktak széles ballonos kereket, vagy baromi széles lánctalpat kapni.
Nézd meg, a Vityaznak milyen széles a talpa egy sima lánctalpashoz képest.
vtyz5.jpg

Vagy nézd meg ennek az erdészeti teherautónak, milyen szélesre cserélték az első kerekét is.
297041802479e6ca50e102330ee0de5c.jpg

Ha leér az alja ez ugyanúgy elakad, mint a kerekes. Annyi előnye van, hogy a kerekes sokkal hamarabb el fog akadni, mint a láncos. Láncosnak meg az a hátránya, hogy a sárban könnyen lehet szakítani vagy kiléptetni a lánctalpat és akkor az csúnya munka, meg az, hogy önerőből közel menthetetlen. Kerekesnél azért vannak trükkök amivel van esély a kibányászására.
3.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 285
120 140
113
Ezt nem értem, mitől lenne olcsóbb, attól, hogy oldalanként 3 méterrel rövidebb a láncos tag? Cserébe lehet szórakozni az első kerekek kormányzásával meg hajtásával is.
Hát én sem szoktam általában érteni a gondolatmenetet, de nem vagyok gépész szóval nem vitatkozom.
 

fitom

Well-Known Member
2020. szeptember 30.
3 000
5 330
113
Nem értem az egészet!Hol akarjátok használni a Gidránt?Meg akarjátok vele mászni a mount blanc-t egész a csúcsig, és ezért kéne rá lánctalp?? A Gidrán az átlagos magyar terep és időjárási viszonyok között simán el fog menni elhihetitek! Persze lehet menni 2 kilós uaz-al is csak azt egy csúzlival átlövöm!
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 285
120 140
113
Nem értem az egészet!Hol akarjátok használni a Gidránt?Meg akarjátok vele mászni a mount blanc-t egész a csúcsig, és ezért kéne rá lánctalp?? A Gidrán az átlagos magyar terep és időjárási viszonyok között simán el fog menni elhihetitek!
Simán felázott alföldi sáros talajon lehet majd gondja meg télvíz idején mondjuk ha rámész egy szántóföldre (az jó sok van az országban), a törökök sziklás hegyi üzemre jól felkészítették, meg sivatagira mert az a saját terepük otthon jórészt.
Kár, hogy nincs arról videóm amikor a Maxxpro vezetési gyakorlaton elássa magát itthon, aztán ott átment előttte egy felpáncélozott HMVV is. El kell fogadni a tényt, hogy ezek viszonylag nagy gépek, 4 kerékhez nagy tömeggel és vannak korlátaik, ez nem csökkenti a harcértéket csak majd a parancsnoknak meg a kezelőszemélyezetnek fel kell készülni az eshetőségekre a kiképzés során.
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 282
14 203
113
Nem értem az egészet!Hol akarjátok használni a Gidránt?Meg akarjátok vele mászni a mount blanc-t egész a csúcsig, és ezért kéne rá lánctalp?? A Gidrán az átlagos magyar terep és időjárási viszonyok között simán el fog menni elhihetitek! Persze lehet menni 2 kilós uaz-al is csak azt egy csúzlival átlövöm!

Csak 1 példa. Magyar környezetre nagyon hasonlít.

 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 162
10 905
113
Így van. Ez simán járható út.


Pont ugyan annyi a meghajtás, mint a kerekesnél.
Igazán ez egy dologra lett kitalálva, ha kerék kell akkor azt, ha lánctalp akkor azt szerelnek fel rá. Ellenben az ára, sérülésállósága és üzemeltetése horror a kerékhez képest. Ha akarsz utána tudsz olvasni, hogy mezőgazdaságban mik a tapasztalatok vele. Nagyából az lesz a válasz, ha láncos kell, akkor vegyél egy ilyet.
190419p84858687Fendt943VarioTracked44201912030_Main.jpg




Milyen fölényt? Fogja végigbassza lánctalppal az egész gép alját. Neked van 3 neki meg 7 méter lánctalpa. Na ki bír el nagyobb puskát vagy több páncélt?
Ha nem akar ilyet, akkor meg marad a 8 vagy több keréknél, aztán megfelelő viszonyok között körbeautózza a cuccodat.


A francokat! Gyenge talajon a futó meg feszítőgörgők szépen nyomódnak a talajba. Egy kerekesnél felláncozod a lengőkart oszt csoki.

2-3 hiányzó kerékkel is képesek ezek a szarok elvergődni.
1-54.jpg



Ennél a féllánctalpas meg a kerekeket cseréljük le gumihevederes tagokra megoldásoknál akkor már több értelme lenne a hibái ellenére visszahozni a Christie felfüggesztést és hajtott futógörgőket.

Az a MAZ vontató... basszus, nagyon durva!

Mondjuk az MRAP-gépek nem a terepjárás bajnokai. A Gidrán a független felfüggesztéseivel egyértelműen a normális útviszonyok közötti nagyobb sebességű és kevésbé borulékony feladatra lett hangolva. A klasszikus cipős doboz forma MRAP legnagyobb nyűgje a magas tömegközéppont, ami terepen veszélyes. Ezt felismerve kezdték a merev tengelyeket leváltani, mert baromi felesleges. Normális körülmények között hátrány, terepen meg hamarabb borul meg a büdös bogár, mint hogy ki lehetne használni a merev tengelyek előnyét. Ezen mondjuk a lánc sem segítene, ha fogjuk a Gidránt, lecseréljük a hátsó kerekeket lánctalpra az attól ugyanolyan borulékony lesz.
IFSvsSolid.png



Ezt nem értem, mitől lenne olcsóbb, attól, hogy oldalanként 3 méterrel rövidebb a láncos tag? Cserébe lehet szórakozni az első kerekek kormányzásával meg hajtásával is.


A sár az máshogyan viselkedik. Az ezerkecske esetén nem gond a súly, mert szilárd talaj van a kerék alatt. Sárnál az a gond, hogy az alja felül a sárra és onnantól esélytelen vagy. Ezt láncossal is meg lehet csinálni. Az extrém sárban dolgozó gépek ezért szoktak széles ballonos kereket, vagy baromi széles lánctalpat kapni.
Nézd meg, a Vityaznak milyen széles a talpa egy sima lánctalpashoz képest.
vtyz5.jpg

Vagy nézd meg ennek az erdészeti teherautónak, milyen szélesre cserélték az első kerekét is.
297041802479e6ca50e102330ee0de5c.jpg

Ha leér az alja ez ugyanúgy elakad, mint a kerekes. Annyi előnye van, hogy a kerekes sokkal hamarabb el fog akadni, mint a láncos. Láncosnak meg az a hátránya, hogy a sárban könnyen lehet szakítani vagy kiléptetni a lánctalpat és akkor az csúnya munka, meg az, hogy önerőből közel menthetetlen. Kerekesnél azért vannak trükkök amivel van esély a kibányászására.
3.jpg

Önmentő rönk?
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and papi