[HUN] Kerekes páncélozott harcjárművek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 831
113
Naív megközelítés. Ha egy akna letépi a láncot, akkor a láncos nem megy tovább, de ha egy 8x8-asnak a kerekét akkor az még tovább mehet. Na, mekkora okosság ez nem?


Azt senki nem vitatja, hogy a láncos a jobb terepjáró. De az előnyei nem minden éghajlaton, nem minden terepviszonyok között mutatkoznak meg. Lehet olyan haderő, aki bevállalja azt, hogy esős felázott talajon jelentősen csökken a harcképessége, mert arrafelé nem számolnak ilyennel, vagy nagyon ritkán, de az országúti sebesség és a száraz időben jó terepjáró képesség fontos neki. Pl franciák Észak-Afrikában a NEXTER VBCI-vel nyomják, úgy, hogy mindenhol IFV-nek nevezik.

Az, hogy csak a láncosnak, az erős túlzás.

Nagy akna kell azt a láncot letépni.Ami a láncot letépi az a kerekest is kiüti nyugodj meg.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 831
113
Egy biztosított menetoszlop nemigen fog neked gyorsabban menni 30-40 km óránál országúton sem. Főleg nem ellenséges területen mert nagyon csúnyán orrba tudják őket baszni főleg ha harckocsi erőkkel kerülnek szembe ebben a helyzetben. A kerekesek mobilitása igazából védekező harcnál fog előjönni amikor gyorsan reagálva kell valahova felállnia a dandárnak.
Szóval nem, nem a kerekeseket küldöm előre, hacsak nincs saját harckocsi alegysége akkor viszont meg annál gyorsabban nem fog mozogni, mint ahogy a hk mozog támadásban.

Ki ne találd már,hogy nem 100-al szálguldozik egy oszlop.Oda van írva a gyártó honlapjára,hogy tud annyival menni...
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75 and Wilson

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
A kerekes nagyobb átlagsebessége megfelelő talaj és útviszonyok esetén a gyors átcsoportosításoknál, elszakadásnál használható ki.
Ekkor tényleg lehet nyél gázzal közlekedni. A 100, vagy a feletti sebesség ilyenkor jól jöhet, ha vannak utak, és legifölény.
Az erőkkel való manőver a harc egyik legfontosabb eleme. A manőver nemcsak harci körülmények között létezik, a kedvező helyzet kialakítása nagyon gyors manővereket feltételez, így akár még kerekes GYHJ is szerepet kaphat egy haderő doktrinájában.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Nagy akna kell azt a láncot letépni.Ami a láncot letépi az a kerekest is kiüti nyugodj meg.

A lánc a csapszeg vagy a csapszeg körüli fészek törés miatt tud sérülni. Ezek néhány centiméter vastag, erős anyagból vannak, a harcjármű tömegére (vonóerejére) méretezve.
Néha a használat során is elszakadnak.
Egy kerék elvesztését szokták szimulálni, az újabb kerekes járművek aknavédelme semmivel sem rosszabb, mint a láncosoké. (pl.: Boxer)
images


Ja, még mindig a láncost tartom előnyösebbnek. ;)
A kerekes halála a nagy tengelyterhelés, amiből következik a nagy talajnyomás. Egy Boxer 33-38 tonnával biztos, hogy nagyon sok helyen meg fog süllyedni.
Valójában az EU utakon sem közlekedhetne (közúton!) 33 tonnánál nagyobb harci tömeggel, mert a tandemtengelyes járművek 16,5 tonnás tengelyterhelése szerintem ennyit enged. Ha a tengelytávja nagyobb, akkor is max 38 tonna a megengedett össztömeg közúti forgalomban.
Milyen érdekes, hogy mindig pont ezeket a számokat adják meg mint maximális harci tömeg (Boxer).
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Valójában az EU utakon sem közlekedhetne (közúton!) 33 tonnánál nagyobb harci tömeggel, mert a tandemtengelyes járművek 16,5 tonnás tengelyterhelése szerintem ennyit enged. Ha a tengelytávja nagyobb, akkor is max 38 tonna a megengedett össztömeg közúti forgalomban.
Milyen érdekes, hogy mindig pont ezeket a számokat adják meg mint maximális harci tömeg (Boxer).

Pardon, de közlekedhet attól még az EU utakon, de speciális engedéllyel. A nagy autódaruk között is van simán olyan, amelyik több, mint 43 tonnás (igaz 6 tengellyel).
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 831
113
A lánc a csapszeg vagy a csapszeg körüli fészek törés miatt tud sérülni. Ezek néhány centiméter vastag, erős anyagból vannak, a harcjármű tömegére (vonóerejére) méretezve.
Néha a használat során is elszakadnak.
Egy kerék elvesztését szokták szimulálni, az újabb kerekes járművek aknavédelme semmivel sem rosszabb, mint a láncosoké. (pl.: Boxer)
images


Ja, még mindig a láncost tartom előnyösebbnek. ;)
A kerekes halála a nagy tengelyterhelés, amiből következik a nagy talajnyomás. Egy Boxer 33-38 tonnával biztos, hogy nagyon sok helyen meg fog süllyedni.
Valójában az EU utakon sem közlekedhetne (közúton!) 33 tonnánál nagyobb harci tömeggel, mert a tandemtengelyes járművek 16,5 tonnás tengelyterhelése szerintem ennyit enged. Ha a tengelytávja nagyobb, akkor is max 38 tonna a megengedett össztömeg közúti forgalomban.
Milyen érdekes, hogy mindig pont ezeket a számokat adják meg mint maximális harci tömeg (Boxer).

Láttál már Abrams alatt robbanni annyi robbanóanyagot ami felrepitette a járművet vagy 5 méter magasra?Tovább ment...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 831
113
A lánc a csapszeg vagy a csapszeg körüli fészek törés miatt tud sérülni. Ezek néhány centiméter vastag, erős anyagból vannak, a harcjármű tömegére (vonóerejére) méretezve.
Néha a használat során is elszakadnak.
Egy kerék elvesztését szokták szimulálni, az újabb kerekes járművek aknavédelme semmivel sem rosszabb, mint a láncosoké. (pl.: Boxer)
images


Ja, még mindig a láncost tartom előnyösebbnek. ;)
A kerekes halála a nagy tengelyterhelés, amiből következik a nagy talajnyomás. Egy Boxer 33-38 tonnával biztos, hogy nagyon sok helyen meg fog süllyedni.
Valójában az EU utakon sem közlekedhetne (közúton!) 33 tonnánál nagyobb harci tömeggel, mert a tandemtengelyes járművek 16,5 tonnás tengelyterhelése szerintem ennyit enged. Ha a tengelytávja nagyobb, akkor is max 38 tonna a megengedett össztömeg közúti forgalomban.
Milyen érdekes, hogy mindig pont ezeket a számokat adják meg mint maximális harci tömeg (Boxer).

Kit érdekel ez háborúban(a tengelyterhelés)?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Pardon, de közlekedhet attól még az EU utakon, de speciális engedéllyel. A nagy autódaruk között is van simán olyan, amelyik több, mint 43 tonnás (igaz 6 tengellyel).
Igaz. Útvonalengedéllyel közlekedhet. De az már milyen gáz, hogy a kerekes harcjárművek csak engedéllyel mehetnek közútra békeidőben. Egyébként a szélessége is meghaladja a 2,55-t, úgyhogy lehet, hogy feleslegesen rugózok ezen, mindenképp útvonalengedély kell hozzá.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 831
113
Igaz. Útvonalengedéllyel közlekedhet. De az már milyen gáz, hogy a kerekes harcjárművek csak engedéllyel mehetnek közútra békeidőben. Egyébként a szélessége is meghaladja a 2,55-t, úgyhogy lehet, hogy feleslegesen rugózok ezen, mindenképp útvonalengedély kell hozzá.

Kb bárhová mwgadják nekik ahová menni akarnak.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 852
4 132
113
A kerekes nagyobb átlagsebessége megfelelő talaj és útviszonyok esetén a gyors átcsoportosításoknál, elszakadásnál használható ki.
Ekkor tényleg lehet nyél gázzal közlekedni. A 100, vagy a feletti sebesség ilyenkor jól jöhet, ha vannak utak, és legifölény.
Az erőkkel való manőver a harc egyik legfontosabb eleme. A manőver nemcsak harci körülmények között létezik, a kedvező helyzet kialakítása nagyon gyors manővereket feltételez, így akár még kerekes GYHJ is szerepet kaphat egy haderő doktrinájában.


Meg hát ugye hibrid háború, vagyis lázadók, félkatonai bandák, stb. tehát nem a harckocsikkal, nehézfegyverzettel rendelkező rendes katonai egységek elleni gyorsabb és nagyobb távolságban történő reagálás. Szerintem.


Egy kerék elvesztését szokták szimulálni, az újabb kerekes járművek aknavédelme semmivel sem rosszabb, mint a láncosoké. (pl.: Boxer)

Biztosat ugyan nem merek állítani, de nekem az jött le eddig, hogy jellemzően a modern, már az MRAP-szempontok alapján tervezett kerekeseknek (V-alakú és/vagy dupla fenéklemez, stb.) jobb az aknavédettségük, mint a legeslegújabb (pl. a Puma) láncosok kivételével úgy általában a láncosoknak.

Láttál már Abrams alatt robbanni annyi robbanóanyagot ami felrepitette a járművet vagy 5 méter magasra?Tovább ment...


Hááát, állítólag Afgánban az egyik lengyel Patria (cirka 25-30 tonna) alatt robbant IED hatására a gép nem csak felemelkedett, hanem át is fordult, és csak az a katona halt meg, aki a toronyban a nyitott toronyajtóban állt....

Szóval tovább ugyan nem ment, de túlélték benne.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 831
113
És ha kereke lett volna, akkor nem ment volna tovább ....o_O
Nem a sérülés állóság a döntő, hisz gumihevederes lesz a legtöbb IFV. Terepjáró képesség, az a lánc előnye!
Biztos,hogy nem mert a gumikat egy olyan robbanás széttépi.Gondolj már bele,megemelt vagy 5 méter magasra egy 70 tonnás harckocsit...
Az még messze van mire gumilánctalp lesz.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 471
18 371
113
Biztos,hogy nem mert a gumikat egy olyan robbanás széttépi.Gondolj már bele,megemelt vagy 5 méter magasra egy 70 tonnás harckocsit...
Az még messze van mire gumilánctalp lesz.
Gumiheveder elérhető minden 40-42 tonna alatti harcjárműhöz. Van. Az aknák, IED-k hatékonysága eltérő, de egy negyven éves tank nem biztos, hogy vedettebb, mint egy Boxer, vagy Patria AMV. Nem tudjuk.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
6 689
13 353
113
"Csak" érdekességként egy gumi-kerekes kontra gumihevederes(gumi-"lánctalpas") párharc (vannak a videóban más érdekességek is):




U.i1: "Srácok", találtunk a Rába-nak egy hosszútávú gyártási profilt, a következő 10-25 évre egy katonai/mezőgazdasági terméket(fődarabot) ! ! !

U.I2: A fejlesztők helyében erősen átgondolnám azt a 8X8-t, mert egy 4X4 erőátvitelű (Gumihevederes hátsótengellyel !!! ), a (8X8-al azonos súlyú gép esetén) jobb fajlagos talajnyomással rendelkezik és sokkal egyszerűbb !!!

(mert ugye nem 8X8-at kell mindenestül gyártani, hanem csak 4X4-t és csak a hátsó tenygely gumihevederes !!! )

Tök jól egyesítetted megint a kerekes meg a láncos minden hátrányát. Szarabb terepen mint egy full láncos kisebb lehet a tömege, bonyolultabb, drágábban üzemel mint egy kerekes.
Nem értem ezt a mániát itt. Komolyan azt hiszitek véletlen koptak ki a halftrackok?
Ha a terepjáró képesség a fontos, akkor láncos apc, ha az olcsóbb, egyszerűbb üzemeltetés, akkor kerekes.
Zsír
MT-LB.jpg

Ez Jó, gumihevederrel mégg jobb lenne: 2-3 tonnával könnyebb! ...amit Védelemre, Fegyverzetre lehet "becserélni !!!


Négy meghajtott tengely, elvesztett hely a belső térből, többlet erőátviteli súly (lánctalpashoz/gumi-hevedereshez képest), viszonylag kicsi a gumik felfekvő felülete, nagy fajlagos talajnyomás, rossz terepjáró-képesség.
Ennek a jővőbeli Magyar-Német tervnek jobb alternatívája ---szerintem--- az oldalankénti 3 elektromos kerékagy-motorral meghajtott, lánctalpas üzemmódú(vezetésű), oldalanként 3 gumihevederes futómű.
Az oldalankénti három egység kiemelkedő hibatűrést/sérülés-/találat-állóságot biztosít.
Nem vesz el helyet a belső térből.
A 2 párhuzamos Diesel-elektromos (áramfejlesztő) rendszer (kisebb akkuval kiegészülve) variálható súlypontú konstrukció-verziókat tesz lehetővé.
A kettőzött(Diesel-elektromos) rendszer újabb sérülés-állóságot fokozó elem.
Később könnyen bővíthető("skálázható" rendszer)
Jó elhelyezéssel további védelmet jelent a személyzetnek.
A 2 darab 3-400kW-os motor civil forrásból is jól beszerezhető (aminek a gyártó partner nem biztos, hogy örülne, de ezt innen a magyar fotelből lesz@rom ).



Faszság, nem véletlenül nem használ senki ma már ilyen kialakítású gépeket.
alacran.jpg
A jelenlegi évek/évtizedek technológia "paklijában" új adu-ászok(megvalósítási lehetőségek) vannak!
A civil(mezőgazdaságigi) technikák napi használatban bizonyítanak, ebben a teljesítmény, súly kategóriákban!
Ha mist lépne a magyar hadiipar ebbe az irányba (és kibírná, hoyga szokásos német "csírájában elfojtom" csábtásnak ellenálljon), akkor évtizedekre technológiai fölényt szerezne ebben a fejlesztési/gyártási szegmensben!
A lengyelekkel (V4 ekkel kombinálva még jobb ! ) kellene ellensúlyozni a (II. V-h-allatt is megtapasztalt) német technológiai bénítást!!!




Ugyanígy a kerekes gépek ilyen átalakítása is baromság.
12.jpg

Ilyen, 3X3-as elrendezés sokkal jobb fajlagos talajnyomást tesz lehetővé, mint a tisztán gumis (8X8-as !!! ) konstrukciók.
Sok tonna "megspórolt" lánctalp-súlyt lehet becserélni ERA/NERA/APS/bármire, vagy +ATGM/+mm-es gépágyúra(lőszerre)/ egyebekre amit a későbbi technikai fejlesztés/igény felhasználhat.


Ha kerekest akarsz lánctalpasítani annak ez a jó módszer.
297041802479e6ca50e102330ee0de5c.jpg
Ez is egy jó megoldás, az "eredeti" kerekes fajlagos talajnyomását harmadolja/negyedeli! Ráadásul (lehet ? ), hogy elég csak az egyik tengelyt meghajtani.

Meg majd talán egyszer valamikor ez.
giphy.gif

Ez meg --szerintem-- egy túllihegett, pénzlenyúlós, szétbonyolított amcsi megoldás, majd a Marson/Holdon...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
27 816
117 978
113
Nyilván a német technológiai elnyomás az egész világot érinti :rolleyes:

A spanyol féllánctalpas csoda a 80-as években teljes üzleti és technikai kudarc lett pont a gumikerekes járművek sokkal nagyobb arányú fejlődése miatt olcsóbban.

De nyilván a reptilián hadiipari lobbi nyomta el azt is.
 
  • Tetszik
Reactions: Albatros2020