[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 580
8 189
113
Nagyon bátor vagy a kérdéseddel különben, régebben itt már egyesek elküldték párszor egymást a búsba ezen vitatkozva. Kicsit mindenkinek igaza van, mert az úszóképes páncélvédelme nem elég a mai világban, a nem úszóképes meg sokszor korlátozottan alkalmazható Közép-Európában.
Az biztos, hogy az úszóképesség elvi lehetősége jelentősen befolyásolhatja az ellenfél gondolkodását. A vízi akadályra épülő védelem esetén a műszaki csapatok képességei döntőek lehetnek, ha nem tudnak úszni a manőveralegységek. Ha igen, akkor teljesen más elgondolás lehet a harc megvívására az ellenségnek.

Korábban érveltem azzal, hogy nemzetközi gyakorlaton egy szimulációs rendszerben vívott harcnál a gyenge pontot a műszaki képesség jelentette, mindkét félnél. A főerőkifejtés a másik műszaki erőinek megsemmisítésére irányult, hisz a nélkül nem lehet fenntartani a manőverszabadságot egy sok folyóval, vízi akadállyal megáldott harcterületen.

Az, hogy mennyire ilyen egy terület, nem csak a béke állapotoktól függ. Van olyan, hogy hadszíntér előkészítés, ennek béke időszakban végrehajtandó feladatai közé tartozik a lehetséges harcterület vízrajzának alapos feltérképezése, lehetséges elárasztások megtervezése, előkészítése.
Ha térségünkben valaki foglalkozik válságidőszaki tervezéssel, annak munkáját befolyásolja, hogy a szemben álló fél úszóképes vagy nem úszóképes, esetleg korlátozásokkal úszóképes manőver alegységekkel rendelkezik.

Az úszóképes harcjárművek gyengébb páncélvédelmét részben kompenzálhatja, hogy moduláris jármű esetén, páncélvédelme fokozható (úszóképességének elvesztésével).
Köszönöm mindenkinek a kommenteket!

Ez egy fórum, arra való, hogy kérdezzünk és válaszoljunk. ;)
 
  • Tetszik
Reactions: L.O.B and LMzek 2.0

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 580
8 189
113
Van olyan haditechnika, ami érintheti a Honvédséget vagy gyárthatjuk és még nincs itt topikja szerintetek?
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 466
23 994
113
Hozzon már létre valaki egy Borsuk IFV topikot...lehetőleg úgy hogy a nyitóposztban legyen benne minden információ a típusról.
Mert annyi topikban előkerült már a típus hogy visszakereshetetlen az információ.
Múltkor belekezdtem, de semmi érdekesség nincs:
gyorsban leírom mit találtam:
szeptemberben tesztelték a zssw30-as tornyot szinte végleges formájában, de addig nem veszik át amíg a spike nincs hozzá integrálva
dobják a rosomákról is a hitfist30-at és az új zssw30 lesz azokon is a fő fegyverzete bushmaster mk44s lesz.
MTU dízelmotor és Caterpillar váltó.lesz benne
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Azért ez az előre megy, hátra úszik, deszant a géppuska tűzre nyíló ajtón megy a halálba dolog nekem nem annyira szimpatikus

Rossz doktrína szerint gondolkodsz. Mindig támadni akarsz.
Ha visszavonuláskor átjössz a vízen, épp jó irányba nyílik az ajtó, szaladhat mindenki hátra. :D Mekkora ötlet! o_O
Egy menekülő hadseregnek pont ez kell ! ! !
Ez egy visszavonuló jármű! Ilyen is kell. :hadonaszos:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 099
73 630
113
Múltkor belekezdtem, de semmi érdekesség nincs:
gyorsban leírom mit találtam:
szeptemberben tesztelték a zssw30-as tornyot szinte végleges formájában, de addig nem veszik át amíg a spike nincs hozzá integrálva
dobják a rosomákról is a hitfist30-at és az új zssw30 lesz azokon is a fő fegyverzete bushmaster mk44s lesz.
MTU dízelmotor és Caterpillar váltó.lesz benne

Kezdetnek ez is elég lenne és majd ott gyűlne össze róla minden, ahogy derülnek ki róla az újabb részletek. Ha valaki lemarad vagy később újra utána akar nézni valaminek, ott megtalálja az információt. Ezért jobb a fórum, mint a facebook, mert itt tematikusan lehetne gyűjteni az információkat.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
K

kamm

Guest
En hosszú ideje mondom, hogy igen, kellene uszokepes IFV, de en a 8x8 kerekesben latom a megoldast (eg Patria, ahol keverheted a konfigokat, maxra páncélozott, negyventonnas AMV XPt az uszokepessel stb.) A láncosokat meghagynam inkabb vedettnek, komolyabb tuzerovel, heavy, overkill protection mimden ertelemben. Usszanak a kerekes felderitok (jäger battalion) ill a közepes dandár kerekesei.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Pogány

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 011
54 001
113
A moduláris páncélzattal lehet variálni. A modul páncélok helyére térfogatnövelő úszótestekkel.

De a legfontosabb a tervezési alapkoncepció. Ha egy járművet nem úszóképesnek terveztek eredetileg, akkor az nem igen lehet később az.
A vízi üzem egy csomó egyéb technikai feltételt is támaszt a megfelelő térfogat/tömeg arányán kívül:
- Vízbe és vízből hajtás megfelelő terepszögeket kíván, meglepő de sok jármű már itt gondokkal küzdene egy agyagos, meredek partoldalon.
- A motort védeni kell a leállás esetén betörő víztől: szívó oldalról is, de leginkább a kipufogó felől, ugyanis a legtöbb úszó harcjármű védőszelepekkel van ellátva, vagy felszerelhető rá. Még a víz alatti átkelésnél is a harckocsik motorja az 5 méter mély Duna fenekén a vízbe nyomja a kipufogó gázt. Ha leáll a motor, tönkremehet a betört víz miatt. Védőszelep hiányában vízütés az egész hengerfejet tönkreteszi.
- Az összes tömítés, ami a testen van kellően vízálló kell legyen. Ez az ABV miatt minden járműnél követelmény, de csak a küzdőtérre vonatkozóan, a motortér esetén nyilván nem. Viszont a víz ide sem szivároghat be.
- A motor és a személyzet légellátását meg kell oldani akkor is ha a jármű időlegesen elmerül. Emiatt az összes felül lévő nyílás (ajtók, fedelek, műszerek nyílásai) vízmentesen tömített kell legyen.
- A vízen történő manőverezés miatt sokszor a kerekek vagy a lánc forgása nem elegendő, emiatt valamilyen hajtómű kell a vízi üzemhez, különösen azoknak, melyek nem állóvizekben kell, hogy mozogjanak.
- A motor és deszanttérbe vízszivattyúknak kell lenni, melyek folyamatosan működnek vizi üzemben.
- A vízi üzem fontos feltétele a megfelelő stabilitás: Nem lehet, hogy a jármű oldalra, vagy előre/hátra billenjen, mert a tömegközéppontja és a felhajtóerő támadáspontja nem egyezik meg. Nyilván ez csak az eredetileg vízi üzemre tervezett járműveknél fontos. Utólag nem lehet pótsúlyokat elhelyezni a stabilitás megteremtéséhez, mert általában minden ilyen jármű azon a határon van, hogy a test nagy része víz alatt van, így közel van az elméleti úszáshatárhoz, tovább nem terhelhető.






Ha a víz alatt áll le a motor, a kipu oldalról befolyó víz nem uti meg a dugattyút, mert akkor már nem forog a motor,ill csak nyitott kipu szelep állásnál tudna onnan befolyni, ami azt jelenti, hogy éppen kipufogni készult vagyis lassan átforgatva párszor szépen kinyomja a vizet károsodás nélkül.
Onindítózni ekkor sem ildomos, elotte korbe kell forgatni lassan racsnival, vagy légkulccsal párszor.
Feltételezve, hogy a szívó oldalon nem folyt be semmi, ha ott is befolyt, akkor porlasztók kiszerelése után lehet csak megforgatni.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Ha a víz alatt áll le a motor, a kipu oldalról befolyó víz nem uti meg a dugattyút, mert akkor már nem forog a motor,ill csak nyitott kipu szelep állásnál tudna onnan befolyni, ami azt jelenti, hogy éppen kipufogni készult vagyis lassan átforgatva párszor szépen kinyomja a vizet károsodás nélkül.
Onindítózni ekkor sem ildomos, elotte korbe kell forgatni lassan racsnival, vagy légkulccsal párszor.
Feltételezve, hogy a szívó oldalon nem folyt be semmi, ha ott is befolyt, akkor porlasztók kiszerelése után lehet csak megforgatni.

Ennek ellenére mindegyik védőszeleppel van ellátva. A gyakorlatban ha lefullad a motor, előfordulhat, hogy "visszahajt" (ha mondjuk, sodródik a fenéken), ilyenkor, ha víz van a hengerben, akkor bizony károsodhat. Tehát igenis kell védeni, kipufogó oldalról, mert onnan tud legkönnyebben befolyni a víz.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Ha a víz alatt áll le a motor, a kipu oldalról befolyó víz nem uti meg a dugattyút, mert akkor már nem forog a motor,ill csak nyitott kipu szelep állásnál tudna onnan befolyni, ami azt jelenti, hogy éppen kipufogni készult vagyis lassan átforgatva párszor szépen kinyomja a vizet károsodás nélkül.
Onindítózni ekkor sem ildomos, elotte korbe kell forgatni lassan racsnival, vagy légkulccsal párszor.
Feltételezve, hogy a szívó oldalon nem folyt be semmi, ha ott is befolyt, akkor porlasztók kiszerelése után lehet csak megforgatni.

És még egy dolog miatt nagyon fontos, hogy a kipufogó felől ne kerüljön be víz a motorba:
Ha lefullad a víz alatt, nyilván sebességben marad. Amikor vontatják ki a fenékről, illetve úszó járműveknél a partot fogást követően a parton, akkor is visszahajt az erőátvitelen keresztül, így forog a motor. Ha víz van a hengerben akkor vontatáskor teszik tönkre.

Egyébként szerintem, ha víz van a hengerben, akkor nagy ostobaság forgatni, mert sűrítéskor lenyomja a hengerfejet. Ez a vízütés.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 679
12 479
113
És még egy dolog miatt nagyon fontos, hogy a kipufogó felől ne kerüljön be víz a motorba:
Ha lefullad a víz alatt, nyilván sebességben marad. Amikor vontatják ki a fenékről, illetve úszó járműveknél a partot fogást követően a parton, akkor is visszahajt az erőátvitelen keresztül, így forog a motor. Ha víz van a hengerben akkor vontatáskor teszik tönkre.

Egyébként szerintem, ha víz van a hengerben, akkor nagy ostobaság forgatni, mert sűrítéskor lenyomja a hengerfejet. Ez a vízütés.
Ha a nyitott kipufogószelepen ment be a víz akkor a sűrítési ütemben levő hengerekben nem szabad legyen víz, mert ott zárt volt a szelep, tehát ott nem okozhat kárt.