[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 758
26 098
113
Hozzon már létre valaki egy Borsuk IFV topikot...lehetőleg úgy hogy a nyitóposztban legyen benne minden információ a típusról.
Mert annyi topikban előkerült már a típus hogy visszakereshetetlen az információ.
Múltkor belekezdtem, de semmi érdekesség nincs:
gyorsban leírom mit találtam:
szeptemberben tesztelték a zssw30-as tornyot szinte végleges formájában, de addig nem veszik át amíg a spike nincs hozzá integrálva
dobják a rosomákról is a hitfist30-at és az új zssw30 lesz azokon is a fő fegyverzete bushmaster mk44s lesz.
MTU dízelmotor és Caterpillar váltó.lesz benne
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Azért ez az előre megy, hátra úszik, deszant a géppuska tűzre nyíló ajtón megy a halálba dolog nekem nem annyira szimpatikus

Rossz doktrína szerint gondolkodsz. Mindig támadni akarsz.
Ha visszavonuláskor átjössz a vízen, épp jó irányba nyílik az ajtó, szaladhat mindenki hátra. :D Mekkora ötlet! o_O
Egy menekülő hadseregnek pont ez kell ! ! !
Ez egy visszavonuló jármű! Ilyen is kell. :hadonaszos:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 068
80 861
113
Múltkor belekezdtem, de semmi érdekesség nincs:
gyorsban leírom mit találtam:
szeptemberben tesztelték a zssw30-as tornyot szinte végleges formájában, de addig nem veszik át amíg a spike nincs hozzá integrálva
dobják a rosomákról is a hitfist30-at és az új zssw30 lesz azokon is a fő fegyverzete bushmaster mk44s lesz.
MTU dízelmotor és Caterpillar váltó.lesz benne

Kezdetnek ez is elég lenne és majd ott gyűlne össze róla minden, ahogy derülnek ki róla az újabb részletek. Ha valaki lemarad vagy később újra utána akar nézni valaminek, ott megtalálja az információt. Ezért jobb a fórum, mint a facebook, mert itt tematikusan lehetne gyűjteni az információkat.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
K

kamm

Guest
En hosszú ideje mondom, hogy igen, kellene uszokepes IFV, de en a 8x8 kerekesben latom a megoldast (eg Patria, ahol keverheted a konfigokat, maxra páncélozott, negyventonnas AMV XPt az uszokepessel stb.) A láncosokat meghagynam inkabb vedettnek, komolyabb tuzerovel, heavy, overkill protection mimden ertelemben. Usszanak a kerekes felderitok (jäger battalion) ill a közepes dandár kerekesei.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and Pogány

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 183
57 403
113
A moduláris páncélzattal lehet variálni. A modul páncélok helyére térfogatnövelő úszótestekkel.

De a legfontosabb a tervezési alapkoncepció. Ha egy járművet nem úszóképesnek terveztek eredetileg, akkor az nem igen lehet később az.
A vízi üzem egy csomó egyéb technikai feltételt is támaszt a megfelelő térfogat/tömeg arányán kívül:
- Vízbe és vízből hajtás megfelelő terepszögeket kíván, meglepő de sok jármű már itt gondokkal küzdene egy agyagos, meredek partoldalon.
- A motort védeni kell a leállás esetén betörő víztől: szívó oldalról is, de leginkább a kipufogó felől, ugyanis a legtöbb úszó harcjármű védőszelepekkel van ellátva, vagy felszerelhető rá. Még a víz alatti átkelésnél is a harckocsik motorja az 5 méter mély Duna fenekén a vízbe nyomja a kipufogó gázt. Ha leáll a motor, tönkremehet a betört víz miatt. Védőszelep hiányában vízütés az egész hengerfejet tönkreteszi.
- Az összes tömítés, ami a testen van kellően vízálló kell legyen. Ez az ABV miatt minden járműnél követelmény, de csak a küzdőtérre vonatkozóan, a motortér esetén nyilván nem. Viszont a víz ide sem szivároghat be.
- A motor és a személyzet légellátását meg kell oldani akkor is ha a jármű időlegesen elmerül. Emiatt az összes felül lévő nyílás (ajtók, fedelek, műszerek nyílásai) vízmentesen tömített kell legyen.
- A vízen történő manőverezés miatt sokszor a kerekek vagy a lánc forgása nem elegendő, emiatt valamilyen hajtómű kell a vízi üzemhez, különösen azoknak, melyek nem állóvizekben kell, hogy mozogjanak.
- A motor és deszanttérbe vízszivattyúknak kell lenni, melyek folyamatosan működnek vizi üzemben.
- A vízi üzem fontos feltétele a megfelelő stabilitás: Nem lehet, hogy a jármű oldalra, vagy előre/hátra billenjen, mert a tömegközéppontja és a felhajtóerő támadáspontja nem egyezik meg. Nyilván ez csak az eredetileg vízi üzemre tervezett járműveknél fontos. Utólag nem lehet pótsúlyokat elhelyezni a stabilitás megteremtéséhez, mert általában minden ilyen jármű azon a határon van, hogy a test nagy része víz alatt van, így közel van az elméleti úszáshatárhoz, tovább nem terhelhető.






Ha a víz alatt áll le a motor, a kipu oldalról befolyó víz nem uti meg a dugattyút, mert akkor már nem forog a motor,ill csak nyitott kipu szelep állásnál tudna onnan befolyni, ami azt jelenti, hogy éppen kipufogni készult vagyis lassan átforgatva párszor szépen kinyomja a vizet károsodás nélkül.
Onindítózni ekkor sem ildomos, elotte korbe kell forgatni lassan racsnival, vagy légkulccsal párszor.
Feltételezve, hogy a szívó oldalon nem folyt be semmi, ha ott is befolyt, akkor porlasztók kiszerelése után lehet csak megforgatni.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Ha a víz alatt áll le a motor, a kipu oldalról befolyó víz nem uti meg a dugattyút, mert akkor már nem forog a motor,ill csak nyitott kipu szelep állásnál tudna onnan befolyni, ami azt jelenti, hogy éppen kipufogni készult vagyis lassan átforgatva párszor szépen kinyomja a vizet károsodás nélkül.
Onindítózni ekkor sem ildomos, elotte korbe kell forgatni lassan racsnival, vagy légkulccsal párszor.
Feltételezve, hogy a szívó oldalon nem folyt be semmi, ha ott is befolyt, akkor porlasztók kiszerelése után lehet csak megforgatni.

Ennek ellenére mindegyik védőszeleppel van ellátva. A gyakorlatban ha lefullad a motor, előfordulhat, hogy "visszahajt" (ha mondjuk, sodródik a fenéken), ilyenkor, ha víz van a hengerben, akkor bizony károsodhat. Tehát igenis kell védeni, kipufogó oldalról, mert onnan tud legkönnyebben befolyni a víz.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Ha a víz alatt áll le a motor, a kipu oldalról befolyó víz nem uti meg a dugattyút, mert akkor már nem forog a motor,ill csak nyitott kipu szelep állásnál tudna onnan befolyni, ami azt jelenti, hogy éppen kipufogni készult vagyis lassan átforgatva párszor szépen kinyomja a vizet károsodás nélkül.
Onindítózni ekkor sem ildomos, elotte korbe kell forgatni lassan racsnival, vagy légkulccsal párszor.
Feltételezve, hogy a szívó oldalon nem folyt be semmi, ha ott is befolyt, akkor porlasztók kiszerelése után lehet csak megforgatni.

És még egy dolog miatt nagyon fontos, hogy a kipufogó felől ne kerüljön be víz a motorba:
Ha lefullad a víz alatt, nyilván sebességben marad. Amikor vontatják ki a fenékről, illetve úszó járműveknél a partot fogást követően a parton, akkor is visszahajt az erőátvitelen keresztül, így forog a motor. Ha víz van a hengerben akkor vontatáskor teszik tönkre.

Egyébként szerintem, ha víz van a hengerben, akkor nagy ostobaság forgatni, mert sűrítéskor lenyomja a hengerfejet. Ez a vízütés.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 521
12 623
113
És még egy dolog miatt nagyon fontos, hogy a kipufogó felől ne kerüljön be víz a motorba:
Ha lefullad a víz alatt, nyilván sebességben marad. Amikor vontatják ki a fenékről, illetve úszó járműveknél a partot fogást követően a parton, akkor is visszahajt az erőátvitelen keresztül, így forog a motor. Ha víz van a hengerben akkor vontatáskor teszik tönkre.

Egyébként szerintem, ha víz van a hengerben, akkor nagy ostobaság forgatni, mert sűrítéskor lenyomja a hengerfejet. Ez a vízütés.
Ha a nyitott kipufogószelepen ment be a víz akkor a sűrítési ütemben levő hengerekben nem szabad legyen víz, mert ott zárt volt a szelep, tehát ott nem okozhat kárt.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 183
57 403
113
És még egy dolog miatt nagyon fontos, hogy a kipufogó felől ne kerüljön be víz a motorba:
Ha lefullad a víz alatt, nyilván sebességben marad. Amikor vontatják ki a fenékről, illetve úszó járműveknél a partot fogást követően a parton, akkor is visszahajt az erőátvitelen keresztül, így forog a motor. Ha víz van a hengerben akkor vontatáskor teszik tönkre.

Egyébként szerintem, ha víz van a hengerben, akkor nagy ostobaság forgatni, mert sűrítéskor lenyomja a hengerfejet. Ez a vízütés.



Nem okoskodni ,vagy vitatkozni akarok,de szerintem megvan a protokoll arra,ha lefullad a víz alatt,és nem sikerült újraindítani.
nyilván megvan a protokoll,hogy milyen sorrendben kell elhagyja a gépet a személyzet,és mit,hová kapcsoljon a vezető ilyen esetekben.
Kavicsbányában tanultam ki a szakmát,láttam pár vízbe borult kotrót,beszakadt kanalat,vízütést kapott dízelmotort.
Szóval a beborult kotrókhoz hívtunk búvárokat,megmutattuk egy másik szekéren hová kösse a kötelet,és jól kicibáltuk pár dózerral.
Fogadnék rá,hogy egy,a gyakorlaton bent ragadt 30x kotró árú szekérhez is hívnak búvárt,jó,eséllyel megmutatják neki egy másik szekéren hogyan tegye üresbe,vagy oldja ki a kéziféket.
Itt megjegyezném,hogy szerintem aki utolsónak hagyja el a tankot,üresbe teszi,és berántja a kéziféket,esetleg az újabb szekereken automatikusan aktiválódik a rögzítőfék,ahogy leáll a motor,az elgurulást megelőzendő.
A nem szovjet tankoknál meg nem száraz,tárcsás tengelykapcsoló van,hanem hidrodinamikus,az meg nem hajt vissza,ill sanszosan az is P állásba kapcsolandó egy ilyen bent ragadáskor.
De nem vagyok harckocsizó,így tévedhetek is.
A szovjet kotró nyélgázon vízbe pottyanva sosem bántotta a hengerfelyet,még a túrós sem,csak a hajtókar görbült meg,úgyhogy széthúztuk,buksi le,új hajtókar aplikál,minden össze,start,2 gyors olajcsere,és már építhette is tovább a szocializmust.
Írtam,hogy kézzel,racsnival,vagy lassan,légkulccsal érdemes átforgatni,ha a kipu oldalról van befolyás,mert akkor ki tudja nyomi lassan a vizet,ill a civil motorokon volt dekompresszor,úgy lehetett indítózni,nem tudom a 72-es motorján van e automata dekompresszor,esetleg kézi(is),a könnyebb indításhoz.
Megjegyzem,ha napokat áll a folyóban,akkor kakukk,karter le,hajtókarok ellenőrzése,majd porlasztók ki,úgy ki lehet belőle hajtatni a vizet,majd vissza,és start,pár hirtelen olajcsere,és mehet.
Ha görbült valamelyik hajtókar,akkor természetesen buksi le,nyomáspróba,és úgy vissza.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Nem okoskodni ,vagy vitatkozni akarok,de szerintem megvan a protokoll arra,ha lefullad a víz alatt,és nem sikerült újraindítani.
nyilván megvan a protokoll,hogy milyen sorrendben kell elhagyja a gépet a személyzet,és mit,hová kapcsoljon a vezető ilyen esetekben.
Kavicsbányában tanultam ki a szakmát,láttam pár vízbe borult kotrót,beszakadt kanalat,vízütést kapott dízelmotort.
Szóval a beborult kotrókhoz hívtunk búvárokat,megmutattuk egy másik szekéren hová kösse a kötelet,és jól kicibáltuk pár dózerral.
Fogadnék rá,hogy egy,a gyakorlaton bent ragadt 30x kotró árú szekérhez is hívnak búvárt,jó,eséllyel megmutatják neki egy másik szekéren hogyan tegye üresbe,vagy oldja ki a kéziféket.
Itt megjegyezném,hogy szerintem aki utolsónak hagyja el a tankot,üresbe teszi,és berántja a kéziféket,esetleg az újabb szekereken automatikusan aktiválódik a rögzítőfék,ahogy leáll a motor,az elgurulást megelőzendő.
A nem szovjet tankoknál meg nem száraz,tárcsás tengelykapcsoló van,hanem hidrodinamikus,az meg nem hajt vissza,ill sanszosan az is P állásba kapcsolandó egy ilyen bent ragadáskor.
De nem vagyok harckocsizó,így tévedhetek is.
A szovjet kotró nyélgázon vízbe pottyanva sosem bántotta a hengerfelyet,még a túrós sem,csak a hajtókar görbült meg,úgyhogy széthúztuk,buksi le,új hajtókar aplikál,minden össze,start,2 gyors olajcsere,és már építhette is tovább a szocializmust.
Írtam,hogy kézzel,racsnival,vagy lassan,légkulccsal érdemes átforgatni,ha a kipu oldalról van befolyás,mert akkor ki tudja nyomi lassan a vizet,ill a civil motorokon volt dekompresszor,úgy lehetett indítózni,nem tudom a 72-es motorján van e automata dekompresszor,esetleg kézi(is),a könnyebb indításhoz.
Megjegyzem,ha napokat áll a folyóban,akkor kakukk,karter le,hajtókarok ellenőrzése,majd porlasztók ki,úgy ki lehet belőle hajtatni a vizet,majd vissza,és start,pár hirtelen olajcsere,és mehet.
Ha görbült valamelyik hajtókar,akkor természetesen buksi le,nyomáspróba,és úgy vissza.

Az orosz tankokat nem tudod járó motor nélkül üresbe tenni, vészhelyzetben nem is ez a legfontosabb feladat. Az, hogy valóban befolyik -e nagy mennyiségű víz a motorba, erősen függ a kipufogó rendszer hosszától, kialakításától. Az orosz harckocsik nagyon rövid kipufogórendszerrel készülnek, azért is olyan öblös a hangjuk. Egy kotrónál a kipufogó dobokban lehet, hogy marad légbuborék, ami miatt kevés víz folyik be a motor hengerfején keresztül a hengerekbe. Szerencsétek volt ha hajtókar hajlott, nekünk azt tanították, hogy vízütéskor a hengerfejcsavarok nyúlnak, esetleg a hengerfej deformálódik. Mindenképpen komoly munka a helyreállítás. Szerintem a motor újrafűzése is az.
A vízi, vagy víz alatti átkelésnél mindig van búvár, és vannak műszaki mentő vontatók a nem várt feladatokra. Minden harckocsira kötnek egy bóját, ami jelzi helyét, meg az átkelő csőre van erősítve egy vékonyabb huzal, mely egy erősebb vontatókötélhez van kapcsolva, ezt kapcsolják össze a parton lévő vontató csörlőkötelével, így lehet kihúzni egy ilyen dögöt. A katonai búvárok elsősorban az életmentés miatt kellenek.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány