[HUN] Embraer KC-390 Millennium

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 178
61 040
113
Apropo, @emel: sugarfek - az nem azt takarja, amikor visszafele porgetik a turbofant...?
Ha valami földöntúli erő varázsütésre visszafele kezdené el pörgetni a forgórészt, akkor a kompresszor a tüzelőtérből kezdené el kiszívni az égésgázt és fújná ki a fan fokozat felé addig, amíg akkora vákuum nem jön létre, hogy behorpad az egész. Furcsa műsor lenne, különösen úgy, hogy az egészet hajtani köteles turbinára így nem is jutna semmi energia.
 
T

Törölt tag 467

Guest
Erről az a vicc jutott eszembe, mikor a székelygyerek lecsapja az apja bal karját baltával, mire az megkérdi, hogy ez komoly volt-e. A csávó bólint, mire az öreg azt mondja, hogy az jó, mert viccnek durva lett volna.
Szóval ez a fordított hajtómű járatás viccnek is nagyon durva lenne...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

torsen

Guest
Ha valami földöntúli erő varázsütésre visszafele kezdené el pörgetni a forgórészt, akkor a kompresszor a tüzelőtérből kezdené el kiszívni az égésgázt és fújná ki a fan fokozat felé addig, amíg akkora vákuum nem jön létre, hogy behorpad az egész. Furcsa műsor lenne, különösen úgy, hogy az egészet hajtani köteles turbinára így nem is jutna semmi energia.

És mindeközben a légköri szén-dioxidból és vízgőzből kerozint termel, amit visszaszállít a tartályokba...
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 409
3 671
113
Hat, a kepen emliti, raadasul kettot egyszerre:

image.png

Mondjuk az, hogy 2 db 20 lábas befér, még nem jelenti azt, hogy 1 db 40 lábas is. A rakodáskor nem mindegy, bent már nyilván el kell férjen.
A Gripen konténerek hány lábasak?
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 409
3 671
113
Igen, a két gép a mélységi csapásmérési képességet nem teszi lehetővé, csak a járőrözési idő meghosszabbítását a saját terület fölött.

Amúgy miért nem?
Teszem azt, ha (nyilván vad ötlet), de mondjuk a Krímre akarnánk csapást mérni 4 Gripennel, nem menne vele? A Duna-delta környékén meg tudna itatni úgy 4 Gripent, hogy még ő is és a 4 Gripen is hazatérjen? (És azokon legyen érdemi fegyver is, ne csak pótosok. Mondjuk két Gripenen AA a másik kettőn AG fegyverzet.)
Ha ez így működne, akkor nagyon izzadva két ilyen köteléket is ki tudna a HuAF izzadni, ha épp jó a hadrafoghatóság...

Mekkora a Gripen akciórádiusza AA és AG fegyverzet esetén? Egy KC-val ez nyilván kitolható, az a kérdés, mennyivel. (?)
(És nyilván baráti légtérben kell tankolni, tehát ha úgy érted a mélységit, hogy mélyen ellenséges légtérben kell csapást mérni, az sehogy sem fog menni Gripen/KC-390 esetén, mert a Gripen sugara a kicsi. A fenti példában Románia baráti/NATO légtér.)
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 048
26 591
113
Amúgy miért nem?
Teszem azt, ha (nyilván vad ötlet), de mondjuk a Krímre akarnánk csapást mérni 4 Gripennel, nem menne vele? A Duna-delta környékén meg tudna itatni úgy 4 Gripent, hogy még ő is és a 4 Gripen is hazatérjen? (És azokon legyen érdemi fegyver is, ne csak pótosok. Mondjuk két Gripenen AA a másik kettőn AG fegyverzet.)
Ha ez így működne, akkor nagyon izzadva két ilyen köteléket is ki tudna a HuAF izzadni, ha épp jó a hadrafoghatóság...

Mekkora a Gripen akciórádiusza AA és AG fegyverzet esetén? Egy KC-val ez nyilván kitolható, az a kérdés, mennyivel. (?)
(És nyilván baráti légtérben kell tankolni, tehát ha úgy érted a mélységit, hogy mélyen ellenséges légtérben kell csapást mérni, az sehogy sem fog menni Gripen/KC-390 esetén, mert a Gripen sugara a kicsi. A fenti példában Románia baráti/NATO légtér.)
Mert visszafele kettő kellene, különben ha az egyetlen visszatérők elé menővel történik valami...

Tudom, háborúban lehet kockáztatni, csak ne egy ilyen pöttöm légierőt!
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 161
10 900
113
Amúgy miért nem?
Teszem azt, ha (nyilván vad ötlet), de mondjuk a Krímre akarnánk csapást mérni 4 Gripennel, nem menne vele? A Duna-delta környékén meg tudna itatni úgy 4 Gripent, hogy még ő is és a 4 Gripen is hazatérjen? (És azokon legyen érdemi fegyver is, ne csak pótosok. Mondjuk két Gripenen AA a másik kettőn AG fegyverzet.)
Ha ez így működne, akkor nagyon izzadva két ilyen köteléket is ki tudna a HuAF izzadni, ha épp jó a hadrafoghatóság...

Mekkora a Gripen akciórádiusza AA és AG fegyverzet esetén? Egy KC-val ez nyilván kitolható, az a kérdés, mennyivel. (?)
(És nyilván baráti légtérben kell tankolni, tehát ha úgy érted a mélységit, hogy mélyen ellenséges légtérben kell csapást mérni, az sehogy sem fog menni Gripen/KC-390 esetén, mert a Gripen sugara a kicsi. A fenti példában Románia baráti/NATO légtér.)


Attól függ.
Hányszor töltesz?
Honnan szállnak fel a gépek, hova szállnak le?
Mert az is lehet, hogy Kecskemét - Krím - Kecskemét az útvonal, és Bukarest térségében oda is, meg visszafelé is tankolnak a gépek. És ugye a visszaúton már könnyebben jönnek, kisebb légellenállással, tehát a két töltés közötti fél tankot nem a féltávra kell belőni, hanem még az odaútra, esetleg.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Attól függ.
Hányszor töltesz?
Honnan szállnak fel a gépek, hova szállnak le?
Mert az is lehet, hogy Kecskemét - Krím - Kecskemét az útvonal, és Bukarest térségében oda is, meg visszafelé is tankolnak a gépek. És ugye a visszaúton már könnyebben jönnek, kisebb légellenállással, tehát a két töltés közötti fél tankot nem a féltávra kell belőni, hanem még az odaútra, esetleg.
Meg olyasmiket is érdemes figyelembe venni a tervezésnél mint:
- aktuális időjárás az útvonalon és a tervezett utántöltési légtérben,
- a gépeknek (mind a tankernek mind a fogadó gépeknek) minden időpillanatban rendelkeznie kell elegendő üzemanyaggal ahhoz hogy egy sikertelen utántöltés esetén kitérő reptérre menjenek. => figyelembe kell venni a kitérő repterek állapotát (NOTAM, METAR jelentések a potebciális kitérő repterekről)
 
K

kamm

Guest
Calm your tits, ennyire azert nem vagyok fogalmatlan, ez csak hajnal 2 koruli bena poen akart lenni, logikusan. :)

De abban @vilmoci igaza van, hogy smiley nelkul a gyanútlan olvasó felreertheti - elnézést.
Legalább egy ilyen vigyorgó fejet tegyél oda, mert még azt hiszik, hogy komolyan kérdezed... ;)
(már ha arra gondolsz a visszafelé pörgetéssel, amire gondolok, hogy gondolsz)

(Ugye ez nem komoly...)
Nem, az a kiáramló gázsugár irányának megfordítása, annak vektorát a haladási irányba fordítva.
Jó zajos, jó erős és nem kopik vele a fék így amikor lehet, használjuk:D

Ha valami földöntúli erő varázsütésre visszafele kezdené el pörgetni a forgórészt, akkor a kompresszor a tüzelőtérből kezdené el kiszívni az égésgázt és fújná ki a fan fokozat felé addig, amíg akkora vákuum nem jön létre, hogy behorpad az egész. Furcsa műsor lenne, különösen úgy, hogy az egészet hajtani köteles turbinára így nem is jutna semmi energia.
 
K

kamm

Guest
Mondjuk az, hogy 2 db 20 lábas befér, még nem jelenti azt, hogy 1 db 40 lábas is. A rakodáskor nem mindegy, bent már nyilván el kell férjen.
A Gripen konténerek hány lábasak?

Miért is nem? :)
Hacsak nem feltelezed, hogy egymas tetejen fernek be, ami viszont egy nagyon furan "dagadt" airframe designt kivanna... :D
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 412
46 251
113
Miért is nem? :)
Hacsak nem feltelezed, hogy egymas tetejen fernek be, ami viszont egy nagyon furan "dagadt" airframe designt kivanna... :D
Szerintem arra akart célozni, hogy a rámpa miatt a hosszú konténer első-felső éle bepakolásnál beleüthet a kabin tetejébe. Azaz egy hosszabb konténer bepakolása is lehetséges lehet, ha be tudják teljesen szintben, vízszintesen tolni.
Pl mint ennél a C-130-asnál
the-xm-971e1-semi-trailer-van-is-uploaded-into-the-cargo-opening-of-a-c-130-450e39-1600.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: endre and alfa74
K

kamm

Guest
Szerintem arra akart célozni, hogy a rámpa miatt a hosszú konténer első-felső éle bepakolásnál beleüthet a kabin tetejébe. Azaz egy hosszabb konténer bepakolása is lehetséges lehet, ha be tudják teljesen szintben, vízszintesen tolni.
Pl mint ennél a C-130-asnál
the-xm-971e1-semi-trailer-van-is-uploaded-into-the-cargo-opening-of-a-c-130-450e39-1600.jpg

Ez bennem fel sem merült. A rampa állítható magasságú es vegig görgősre atkonfigolhato, a loadmaster szimplan szintbe allitja és begurigazik szépen. :)