[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 720
89 820
113
Elrontod nekik a játékot :p

Sorry... akkor helyesbítek :rolleyes:

Hogy is mondta Stalone az Oscar című filmben: "tudtam, csak nem sejtettem"? Már 2016-ban tudtuk hogy Gripen E-t fogunk rendszeresíteni 2026-ban, csak nem sejtettük.

Vagyis az hogy egy 2016-os videóban magyar színeket vetítettek egy E Gripenre, az nem jelent semmit. Azt sem, hogy nem ez lesz végül. ;)
 
K

kamm

Guest
Még a végén igaza lesz @kamm -nak :D

Regi video mar ez, azota sokkal konkretabb ill. egyertelmubb dolgok is nyilvanossagot lattak, pilotak is beszelnek mar a tapasztalatokrol neha stb. Szamomra nem is ketseges, hogy (plane Bidennel az elnoki szekben) kizart barmilyen mas megoldas, ami egyaltalan a Gripen E kozelebe johetne a jovot jelento EW kepessegek teren.

Elrontod nekik a játékot :p

Pontosan. :cool:

Viszont ez egyértelmű jelzés, mi lesz a Saab ajánlat. Nem C, hanem E. Benkő is erre célzott.

No meg a vilagon semmi ertelme a C/D vasarlasnak, kulonosen 2026-ban nem lesz, total penzkidobas lenne.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 170
5 875
113
Láthattad, hogy eddig minden haditechnikai beszerzésnél a "gazdasági ellentételezés" / iparfejlesztés volt a döntő szempont. Ki mit tud ígérni ezen a területen? Hogyan tud Magyarország leggyorsabban és a lehető legnagyobb mértékben bekapcsolódni a jól jövedelmző nemzetközi repülőgépiparba? A jelenleg gyártásban lévő típusoknál már eléggé le vannak osztva a lapok, nincs sok lehetőség. Ellenben a még a fejlesztési fázis elején járó típusoknál... ki és mit fejleszt, amiben valahogy részt lehetne venni egy megrendelésért cserébe?
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk. Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat. Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve. A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek. Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35. kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.
 
K

kamm

Guest
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk.
Szerintem rajtad kivul senki nem vizionalt vadaszgep-osszeszerelest. :p

Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat.
Az F-35 kizar barmifele beszallitast, de meg tech transzfert is.

Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve.
Huh? Hogyan lennenek a csehek kisegitve, ha egy magyar cegnel kotne ki a penz, a lancban - erre merget vehetsz - egy Saab-HM ceggel elotte?
Az hagyjan, de jo sansszal a csehek is ugyanezt fogjak majd venni utanunk, lefogadom, raadasul ott a brazil gyartas illetve a mar erkezo brazil Milleniumok es az AV miatt is erdekelt Embraerrel a rengeteg kapcsolodasi pont, ehhez tenyleg elvakultnak kell lenni, hogy ne legyen egyertelmu, merre gondolkoznak Marothek...
Emellett peldaul a sw dev reszet cirka honapok alatt tudnak Magyarorszagra koltoztetni (plane, hogy a Saab vagy 15-20 eve automated coding rendszereket hasznal mar a real-time platformjaihoz.)
Arrol mar nem is beszelve, hogy a HM-RM mar eloiranyzott egyuttmukodeset is gyonyoruen be lehetne illeszteni egy atfogo, integralt C4i/C5i rendszer fejlesztesebe (plane, ha kozben ugye az "idojaras/terkep/arviz muhold" :D is beindul stb.)

A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek.
Azaz kb ugyanaz, mint most. BTW a svedek nem europaiak? :)
FYI valamit elszamoltal: jelenleg van a Tempest, az FCAS, ezek boven lelepik majd az F-35-ot (ami talan ugy 2025 korul eri el a FOC szintet), lesz valamilyen next-gen amerikai, de kozben megerkezik majd a koreai es a japan next-gen is.
Az hagyjan, de barmibe lefogadom, hogy a Boeing meg a Lockheed meg ujabb 20-30 evig fogja eroltetni az "updated", de mar egyertelmuen most is outdated szarjait (F-18, F-16, F-15), mindig lesz par ostoba Szlovakia szolgalelku, aki hajlando ezekkel letudni a dolgot nemi "joindulatert", ugye.

A Tempest egyetlen sansza a sikerre, ha a Saab benne marad, nelkule a briteknek eselyuk nincs az egeszre, nemhogy penzuk.
Viszont ha az FCAS es a Tempest megis osszeolvad, akkor a Saab jo sansszal kiszall majd, nem lesz negyed-hegedus es inkabb a brazilokkal kozoskodik majd, azoknak azert van penzuk es ott a Saab lehet a falkavezer, a brazilok meg ehesek barmilyen next-gen technikara.
Az azsiaiak igazabol egy tavolabbi opcio lehet majd par orszagnak 2030 korul, de targyalasi poziciok erositesere nagyon jok lesznek es az lenyeges (arverseny.)
Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35.
Ebben az a vicces, hogy sajat magadnak mondasz ellent: dicsered Marothek megkozeliteset, de kozben csak az F-35 erdemes valasztani, mikozben minden erv ellene szol, ahogy implicit el is ismered. :D

A szerinted "erdemes valasztas" 30 evre szamitott eletciklusanak a koltsege kb a 4x lenne, mint a Gripen E/F-e, raadasul "fejnehez" modon, azaz mar az elejen eszement osszegbe kerulne a kotelezo teljes foldi infra kiepitese, egy valag penzt elore kikohinteni, full trening, ket kulon tipust side-by-side uzemeltetni... evekig hasznalhatatlanok lennenek, pedig azt a tanulopenzt mar kifizettuk a gripenek elejen.
Utana a kovetkezo 30 ev alatt a fajlagos repuloora ktg 3-4x annyi lenne, mint az E/F-re vart osszeg, ugy cirka 5-6x a jelenlegi C/D-kenek, azaz a jelenlegi (eleve keves) oranak is a toredeket repulnek, pont a lenyeget herelve ki egy uj fighter-szazadnak.

Sebaj, cserebe semmifele technologiahopz nem jutnank, semmit nem tudnank szallitani, sem hozza fejleszteni, meg sajat EW stb sw modulokat sem, sot, meg szervizelni sem szervizelhetnenk, azert is csengetnenk - kvazi tartos berlet, platinaaron.
Ugyanakkor orokke ki lennenk szolgaltatva az amerikai joindulatnak (es igen, a svedek joindulatatol nem feltem magunkat, no meg ok nem operalnak 'tavlokovel", ugye.)
Abba mar bele sem megyek, hogy a igazan semmi ertelme nincs a stealthre hegyezni a cerkat a Karpatok kozott, ahol mar most is mindenki a valagunkba lat, hat meg 10-15 ev mulva (mert mar most sem lathatatlan az F-35, ugyi), ahol pontosan az elektronika/EW lesz a donto tenyezo a jovoben (es ugye stealth modban max negy (igen, 4) weapon fer ra, ami meg a jelenlegi C/D-nel is kevesebb lenne, nemhogy az E/F 10 pylonjanal.)

kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.
Ezeknek a dolgoknak jo resze a precizios elektronikai alaprendszereken tul igazabol mar mind szoftver es az, nagyon demokratikus modon, sokkal tobbek szamara elerheto.
A svedek ugyanahoz az elektronikai szinthez hozzafernek, mint az amerikaiak, de sokkal esszerubbek es agilisebbek evtizedek ota, a haditechnikaban elkepesztoen komolyak egy 10 millios orszaghoz kepest, 100 eve gyartjak sajat fightereiket, semmi meglepo nincs a network/sw fejlettsegukben.

Halalosan komolyan mondom, hogy EW teren siman ugyanott lesz az E/F - sot, 10-20 ev mulva varhatoan elorebb tart majd, mint az F-35, pontosan a modularis fejleszthetosege miatt (utobbi megertesehez 8 altalanos eleg kell hogy legyen), a svedek sokkal okosabb fejlesztesi metodikajat mar nem is emlitve.

Mint emlitettem, ez 30-40 eve igy van, fuggetlenul attol, mit nyomat az amerikai PR avagy itt nehany, a temahoz nem erto rajongoja. :)
(Gyanitom, kevesebb amerikai videot kellene nezniuk: ugyanazok, akik nyilvanosan foldbealltak a holdkoros Patriot=hypersonic interceptor zoldseggel, kozuluk alllitottak azt is, hogy az amerikaiaknak mar a 70-es evekben halozatban voltak a gepeik - lathatoan mert meg azt sem ertve, mit is jelent az egesz. :p)
Az meg kulon vicces, hogy a minap valaki pont belinkelt vmi interjut, ahol a vmi sved fejleszto avagy fopilota szinte szorol-szora 'engem idez', hogy tenyleg ilyesmiket tudnak evtizedek ota, amit mas nem tudott. :cool:
 

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
2 041
8 042
113
A Tempest egyetlen sansza a sikerre, ha a Saab benne marad, nelkule a briteknek eselyuk nincs az egeszre, nemhogy penzuk.
Viszont ha az FCAS es a Tempest megis osszeolvad, akkor a Saab jo sansszal kiszall majd, nem lesz negyed-hegedus es inkabb a brazilokkal kozoskodik majd, azoknak azert van penzuk es ott a Saab lehet a falkavezer, a brazilok meg ehesek barmilyen next-gen technikara.
Az azsiaiak igazabol egy tavolabbi opcio lehet majd par orszagnak 2030 korul, de targyalasi poziciok erositesere nagyon jok lesznek es az lenyeges (arverseny.)

Ezeknek a dolgoknak jo resze a precizios elektronikai alaprendszereken tul igazabol mar mind szoftver es az, nagyon demokratikus modon, sokkal tobbek szamara elerheto.
A svedek ugyanahoz az elektronikai szinthez hozzafernek, mint az amerikaiak, de sokkal esszerubbek es agilisebbek evtizedek ota, a haditechnikaban elkepesztoen komolyak egy 10 millios orszaghoz kepest, 100 eve gyartjak sajat fightereiket, semmi meglepo nincs a network/sw fejlettsegukben.

Halalosan komolyan mondom, hogy EW teren siman ugyanott lesz az E/F - sot, 10-20 ev mulva varhatoan elorebb tart majd, mint az F-35, pontosan a modularis fejleszthetosege miatt (utobbi megertesehez 8 altalanos eleg kell hogy legyen), a svedek sokkal okosabb fejlesztesi metodikajat mar nem is emlitve.

Mint emlitettem, ez 30-40 eve igy van, fuggetlenul attol, mit nyomat az amerikai PR avagy itt nehany, a temahoz nem erto rajongoja. :)
(Gyanitom, kevesebb amerikai videot kellene nezniuk: ugyanazok, akik nyilvanosan foldbealltak a holdkoros Patriot=hypersonic interceptor zoldseggel, kozuluk alllitottak azt is, hogy az amerikaiaknak mar a 70-es evekben halozatban voltak a gepeik - lathatoan mert meg azt sem ertve, mit is jelent az egesz. :p)
Az meg kulon vicces, hogy a minap valaki pont belinkelt vmi interjut, ahol a vmi sved fejleszto avagy fopilota szinte szorol-szora 'engem idez', hogy tenyleg ilyesmiket tudnak evtizedek ota, amit mas nem tudott. :cool:

Meg jót tesz a fighter jet piacnak is ha nem monopolizálódik , Gripenbe az a jó hogy rengeteg szabadsággal jár az ő féle vadászgépek, anélkül hogy leadnál a minőségből ... Persze sok országban vannak fejlesztések , ami járhat akár hasonló szabadsággal és minőséggel , de még kérdéses mikor lesz ebből produkt náluk ...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 720
89 820
113
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk. Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat. Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve. A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek. Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35. kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.

Ne teljes vadászgép összeszerelésben gondolkodj, hanem mint az Airbus helikoptereknél... ha veszünk gépet, cserébe idehoznak pl. valamilyen részegység gyártását / fejlesztését. Az se biztos hogy katonai termékét, ha van más is a portfóliójukban.
 
T

Törölt tag

Guest
A C-D már nincs gyártásban.
Viszont C ből van egy halom a svéd légierő tulajdonában, amiből 40-60db-ot biztosan le fognak tárolni. A D neccesebb, de pár darabot biztosan össze tudnának kaparni.
Igazság szerint ha a C/D+ mellett döntünk, akkor úgy is újra kell - tulajdonképpen - gyártani ezeket a gépeket. A sima C-hez képest az elektronika elég nagy átalakításra kerülhet. Ha meg esetleg megpiszkálják a hajtóművet is - ahogy reklámozzák, akkor kimondottan kellemes dolog jöhet ki ebből.
Szerintem mindenesetre pár dolognak még össze kell állnia.
Kérdés, hogy a csehek, horvátok mi mellett döntenek. De ami még fontosabb lehet, hogy a finn HX tenderen mi lesz az eredmény. Mind a cseh, mind a finn döntés - állítólag - idén (legkésőbb '22 elején) megszületik.
Ezek sokat változtathatnak a terveken.
Érdekes lehet, hogy hogyan fognak alakulni a gyártási kapacitások. Merthogy a finneknek alkatrészgyártástól összeszerelésen át mindent igértek. De ha le kell a svédeknek gyártani otthonra minimum 60db-E-t, a brazil csomaghoz az első 13-at, valamint alkatrészeket kellene gyártani a finneknek + a braziloknak, akkor ott még szerintem bőven lesz lehetőség a Aero-nak is belépni a projektbe. Különösen, ha mi és a csehek is a Gripen mellett döntünk.
 
T

Törölt tag

Guest
Ne teljes vadászgép összeszerelésben gondolkodj, hanem mint az Airbus helikoptereknél... ha veszünk gépet, cserébe idehoznak pl. valamilyen részegység gyártását / fejlesztését. Az se biztos hogy katonai termékét, ha van más is a portfóliójukban.
Pontosan erre gondoltam...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 304
13 563
113
otthonra minimum 60db-E-t

Na, azok közé be tudnak szorítani minket is.
Ha csak a meglévő gépeket modernizáltatjuk, akkor azt érdemes lehet az esedékes nagyobb javításokra időzíteni. Vagy hát... vajon meddig húzódna a dolog? Ha 3-4 év, azért az talán sok, és addig egy vegyes flottát kell üzemeltetni.
Amennyiben a csehek is modernizáció mellett döntenek, akkor már lehetne az AERO-ra rábízni a dolgot, az már nagyobb mennyiség. Ha meg mi állítunk fel még egy századot, akkor meg főleg.
 
  • Tetszik
Reactions: draken

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
46 720
89 820
113
...jelenleg van a Tempest, az FCAS, ... lesz valamilyen next-gen amerikai, de kozben megerkezik majd a koreai es a japan next-gen is.

Magyarország külgazdasági kapcsolatainak (keleti nyitás) alakulását figyelve egyre inkább elképzelhetőnek tűnik a dél-koreai és a japán lehetőség is...
A koreai helikoptereket, harckocsikat és önjáró lövegeket még megúsztuk. A repülőgépeket is meg fogjuk?
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 170
5 875
113
Ne teljes vadászgép összeszerelésben gondolkodj, hanem mint az Airbus helikoptereknél... ha veszünk gépet, cserébe idehoznak pl. valamilyen részegység gyártását / fejlesztését. Az se biztos hogy katonai termékét, ha van más is a portfóliójukban.
Ezt írtam, hogy csak az alkatrészgyártás jöhet szóba, de a kérdés az, hogy megéri-e, hogy legyen egy alkatrészgyár Békésben, minthogy a légierő a legmodernebb, legpotensebb, a szövetségi rendszerben együttműködni képes gépet kapja?
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 170
5 875
113
Szerintem rajtad kivul senki nem vizionalt vadaszgep-osszeszerelest. :p


Az F-35 kizar barmifele beszallitast, de meg tech transzfert is.


Huh? Hogyan lennenek a csehek kisegitve, ha egy magyar cegnel kotne ki a penz, a lancban - erre merget vehetsz - egy Saab-HM ceggel elotte?
Az hagyjan, de jo sansszal a csehek is ugyanezt fogjak majd venni utanunk, lefogadom, raadasul ott a brazil gyartas illetve a mar erkezo brazil Milleniumok es az AV miatt is erdekelt Embraerrel a rengeteg kapcsolodasi pont, ehhez tenyleg elvakultnak kell lenni, hogy ne legyen egyertelmu, merre gondolkoznak Marothek...
Emellett peldaul a sw dev reszet cirka honapok alatt tudnak Magyarorszagra koltoztetni (plane, hogy a Saab vagy 15-20 eve automated coding rendszereket hasznal mar a real-time platformjaihoz.)
Arrol mar nem is beszelve, hogy a HM-RM mar eloiranyzott egyuttmukodeset is gyonyoruen be lehetne illeszteni egy atfogo, integralt C4i/C5i rendszer fejlesztesebe (plane, ha kozben ugye az "idojaras/terkep/arviz muhold" :D is beindul stb.)


Azaz kb ugyanaz, mint most. BTW a svedek nem europaiak? :)
FYI valamit elszamoltal: jelenleg van a Tempest, az FCAS, ezek boven lelepik majd az F-35-ot (ami talan ugy 2025 korul eri el a FOC szintet), lesz valamilyen next-gen amerikai, de kozben megerkezik majd a koreai es a japan next-gen is.
Az hagyjan, de barmibe lefogadom, hogy a Boeing meg a Lockheed meg ujabb 20-30 evig fogja eroltetni az "updated", de mar egyertelmuen most is outdated szarjait (F-18, F-16, F-15), mindig lesz par ostoba Szlovakia szolgalelku, aki hajlando ezekkel letudni a dolgot nemi "joindulatert", ugye.

A Tempest egyetlen sansza a sikerre, ha a Saab benne marad, nelkule a briteknek eselyuk nincs az egeszre, nemhogy penzuk.
Viszont ha az FCAS es a Tempest megis osszeolvad, akkor a Saab jo sansszal kiszall majd, nem lesz negyed-hegedus es inkabb a brazilokkal kozoskodik majd, azoknak azert van penzuk es ott a Saab lehet a falkavezer, a brazilok meg ehesek barmilyen next-gen technikara.
Az azsiaiak igazabol egy tavolabbi opcio lehet majd par orszagnak 2030 korul, de targyalasi poziciok erositesere nagyon jok lesznek es az lenyeges (arverseny.)

Ebben az a vicces, hogy sajat magadnak mondasz ellent: dicsered Marothek megkozeliteset, de kozben csak az F-35 erdemes valasztani, mikozben minden erv ellene szol, ahogy implicit el is ismered. :D

A szerinted "erdemes valasztas" 30 evre szamitott eletciklusanak a koltsege kb a 4x lenne, mint a Gripen E/F-e, raadasul "fejnehez" modon, azaz mar az elejen eszement osszegbe kerulne a kotelezo teljes foldi infra kiepitese, egy valag penzt elore kikohinteni, full trening, ket kulon tipust side-by-side uzemeltetni... evekig hasznalhatatlanok lennenek, pedig azt a tanulopenzt mar kifizettuk a gripenek elejen.
Utana a kovetkezo 30 ev alatt a fajlagos repuloora ktg 3-4x annyi lenne, mint az E/F-re vart osszeg, ugy cirka 5-6x a jelenlegi C/D-kenek, azaz a jelenlegi (eleve keves) oranak is a toredeket repulnek, pont a lenyeget herelve ki egy uj fighter-szazadnak.

Sebaj, cserebe semmifele technologiahopz nem jutnank, semmit nem tudnank szallitani, sem hozza fejleszteni, meg sajat EW stb sw modulokat sem, sot, meg szervizelni sem szervizelhetnenk, azert is csengetnenk - kvazi tartos berlet, platinaaron.
Ugyanakkor orokke ki lennenk szolgaltatva az amerikai joindulatnak (es igen, a svedek joindulatatol nem feltem magunkat, no meg ok nem operalnak 'tavlokovel", ugye.)
Abba mar bele sem megyek, hogy a igazan semmi ertelme nincs a stealthre hegyezni a cerkat a Karpatok kozott, ahol mar most is mindenki a valagunkba lat, hat meg 10-15 ev mulva (mert mar most sem lathatatlan az F-35, ugyi), ahol pontosan az elektronika/EW lesz a donto tenyezo a jovoben (es ugye stealth modban max negy (igen, 4) weapon fer ra, ami meg a jelenlegi C/D-nel is kevesebb lenne, nemhogy az E/F 10 pylonjanal.)


Ezeknek a dolgoknak jo resze a precizios elektronikai alaprendszereken tul igazabol mar mind szoftver es az, nagyon demokratikus modon, sokkal tobbek szamara elerheto.
A svedek ugyanahoz az elektronikai szinthez hozzafernek, mint az amerikaiak, de sokkal esszerubbek es agilisebbek evtizedek ota, a haditechnikaban elkepesztoen komolyak egy 10 millios orszaghoz kepest, 100 eve gyartjak sajat fightereiket, semmi meglepo nincs a network/sw fejlettsegukben.

Halalosan komolyan mondom, hogy EW teren siman ugyanott lesz az E/F - sot, 10-20 ev mulva varhatoan elorebb tart majd, mint az F-35, pontosan a modularis fejleszthetosege miatt (utobbi megertesehez 8 altalanos eleg kell hogy legyen), a svedek sokkal okosabb fejlesztesi metodikajat mar nem is emlitve.

Mint emlitettem, ez 30-40 eve igy van, fuggetlenul attol, mit nyomat az amerikai PR avagy itt nehany, a temahoz nem erto rajongoja. :)
(Gyanitom, kevesebb amerikai videot kellene nezniuk: ugyanazok, akik nyilvanosan foldbealltak a holdkoros Patriot=hypersonic interceptor zoldseggel, kozuluk alllitottak azt is, hogy az amerikaiaknak mar a 70-es evekben halozatban voltak a gepeik - lathatoan mert meg azt sem ertve, mit is jelent az egesz. :p)
Az meg kulon vicces, hogy a minap valaki pont belinkelt vmi interjut, ahol a vmi sved fejleszto avagy fopilota szinte szorol-szora 'engem idez', hogy tenyleg ilyesmiket tudnak evtizedek ota, amit mas nem tudott. :cool:
Kevés ismeretünk van az F-35 valódi képességeiről, de ha arra gondolsz, hogy az USA, UK, Izrael, Japán ezt a típust választotta akkor biztos lehetsz benne, hogy nem véletlenül történt. Nemcsak az a pobléma, hogy az E/F gyengébb képességű (szerintem, tudom te erről hivatalból más véleményel vagy), mint az F-35, de az egész Gripen szériának nulla a harci tapasztalata, egy szövetséges műveletben képtelenség vele részt venni, mert csak nekünk van meg a cseheknek, de az is figyelmet érdemel, hogy mennyire tartja be a szerződéseket a Saab: minthogyha ellentételezési megállapodás is lett volna anno a C/D beszerzéskor.....amit talán úgy oldottak meg, hogy még az Electrolux jászberényi hűtőgépgyárát is beírták ellentételezésnek. Tényleg nem bántó szándékkal, de minnél erősebben nyomod ezt a Saab marketinget ez annál inkább visszatetszést kelt az olvasókban.
 
K

kamm

Guest
Kevés ismeretünk van az F-35 valódi képességeiről, de ha arra gondolsz, hogy az USA, UK, Izrael, Japán ezt a típust választotta akkor biztos lehetsz benne, hogy nem véletlenül történt.
What, just what. :D

Az mondjuk eleg sokat elarul, hogy semmire sem reagalsz, amit irtam. :D

Kezdesnek vegyuk szamba, ki volt alapito a JSF programban.
FYI az USA = sajat maguk (milyen meglepo, hogy ezt valasztottak!)

L1
UK: ez evekig meno huzavona eredmenye, a briteknek tele volt a tokuk, hogy a BAE alapveto kozremukodese ellenere semmi tech transzfert nem latnak, sot, meg maintenance sem menne az amcsik nelkul (=penzugyi fejostehenek lennenek), igy aztan a Bush szintjen kellett fenyegetoznie Blairnek, hogy az alternativ tervvel mennek tovabb (ez allitolag tovabbi EF lett volna), no erre Bush lekurta a vegtelenul kapzsi military-industrial parazitakat es megegyeztek; persze ezutan is ciganykodtak az amerikaiak, de hat ezt mar mindenki megszokta

L2
Italy: Leonardo/Alenia stb beszallitok reszegysegek szintjen, plusz kaptak egy regionalis support+meintenance centert; itt is volt simliskedes, de nem emlekszem mar konkretan, guglizd meg
Hollandia: regionalis support center (haha), F16-osokat cserelik vele; itt a btorany 2010-11 korul csucsosodott, le is jegeltek a 25% koruli koltsegugras miatt a reszveteluket, a tesztgepuket is leparkoltak es elkezdtek a Gripent meg az EFt ujraertekelni; az amerikaiak szemrebbenes nelkul hazudozni kezdtek, hogy azok dragabbak (!!!) lennenek 30 evre vetitve, amit aztan 2013-ban kerek-perec cafolt a hollandok sajat felmerese, sot, az F-35 olyan dragava valt, hogy mar a minimum szukseges mennyiseget sem tudjak megvenni belole - ekkorra az eredeti 85 geprol mar csak 37-rol volt szo... vegul persze itt is a politikai nyomas es a korrupcio gyozott es berendeltek oket, sot, azota meg a maximum budgethatart is megszuntettek, akarmennyit kolthetnek F-35-re (=kb mindenkit megvettek az amerikaiak a holland politikai donteshozok kozul)

L3
Aussiek: 10 eve a legierejuk fonoke meg kerek-perec megmondta, hogy 100 gep alatt az egesz csak operett-legiero lesz - persze szepen bekussoltattak es a politika meg a korrupcio gyozott naluk is, vegul tobb rendelesbol asszem vmi 70 lesz naluk (kozben ugye ok egy kontinens meretu orszagot probalnak vedeni a kinaiaktol)
Canada: ez ugye mar kozismert F-35 botranysztori, hogy konkretan visszatancoltak az egesztol, konkretan azzal az igerettel nyert a Trudeau, hogy beint az amerikaiaknak - ma mar a Gripen E/F is versenyben van naluk
Dania: mar 1-2 eve all a botrany, hogy a teljes beszerzesi verseny alatt az NSA, a meglevo dan-amerikai hirszerzesi egyuttmukodest gatlastalanul kihasznalva, sunyiban lehallgatta nemcsak a dan donteshozokat, de meg a versenyben levo egyeb ajanlattevoket is - igazan gusztustalan viselkedes, passzol az amerikai politikai-uzleti stilushoz; az eszement modon elszaladt koltsegek miatt mindossze 27 geppel fogjak levaltani a 48 F-16ost
Norvegia: eveken at tiltakozott, hogy nem kap megfelelo ipari ellentetelezest, hiaba az volt a megallapodas es boven van ra kapacitasa es kepessege is; konkretan a C/D Gripen es az F-35 volt versenyben naluk eveken at, majd allitolag az olcsobb (!!!) F-35-ot valasztottak - ezutan kiszivarogtak US diplomaciai uzenetek arrol, hogy szerintuk az egesz gripenezes musor volt a norvegoktol, valamint hogy szandekosan nem adtak at a Saabnak az AESA radart addig, amig nem volt meg a norveg dontes, valamint hogy teljes gozzel ment a politikai nyomas, a koktelp[artik a nagykovetnel stb stb.


Nemcsak az a pobléma, hogy az E/F gyengébb képességű (szerintem, tudom te erről hivatalból más véleményel vagy), mint az F-35,

Ez nem velemeny kerdese, hanem hulyeseg, mert minden konkretum nelkul altalanositasz. :) (Meg milyen "hivatalbol", ennek aztan vegkepp nincs ertelme meg magyarul sem...?)

Miben gyengebb?
RCSben biztosan, de egyreszt az F-22 meg az F-35 utan a harmadik legjobb a gyarto szerint, masreszt mint irtam, ez biztosan nem lesz a nyero faktor a regioban.
Az E/F engine kisse gyenge, az kozismert - de ugyanakkor a gep is joval konnyebb, az egyik legalacsonyabb a drag, tud supercruiset, gyorsabb.
Apropo, meg azt sem irtad le, mire is venned az uj gepeket, azokhoz melyik hogyan passzol, a budgetbol mennyi repulne es hogyan stb.
Pl standard legtervedelemre, jarorre biztosan jobb a Gripen: mar az ara miatt is, hiszen ugyanabbol az osszegbol a duplajat reptethetjuk 30 evig. Sot, hardpoint is tobb van a Gripenen.
A Gripenhez megvan mar most is az infra, van ra meglevo hajozo szemelyzet - ez az uj tipusnal mind menne a levesbe, az amerikainal raadasul extrem elvarasok is vannak a foldi rendszerekre, az egybol egy iszonyu osszeg lenne.

de az egész Gripen szériának nulla a harci tapasztalata,

Marmint a libiai kuldetesek, balti stb missziokon kivul? :cool:
Ezzel az erovel F-15-ot ill F-16-ot kellene venni, azokbol is hasznaltat es regit. :D
Ja igen, az F-35 meg az a gep, amit egyelore nem mernek meg bevetni sem nagyon, annyira felkesz illetve meregdraga. :D

egy szövetséges műveletben képtelenség vele részt venni, mert csak nekünk van meg a cseheknek,

Miii van? :D Hogy mit tetszik? :D Miben nem lehet reszt venni, mert csak nekunk van? :eek:

Szerinted kicsufolnak, hogy maskepp lovi a standard AMRAAMot vagy dobja a GBUt? :cool:

de az is figyelmet érdemel, hogy mennyire tartja be a szerződéseket a Saab: minthogyha ellentételezési megállapodás is lett volna anno a C/D beszerzéskor.....amit talán úgy oldottak meg, hogy még az Electrolux jászberényi hűtőgépgyárát is beírták ellentételezésnek.

Szerintem boszen kezdj el olvasni az F-35 beszerzesekkel kapcsolatos botranyokrol, az irtozatos lehuzasrol, ami korulveszi. A svedek messze-messze megbizhatobbak.
Aavgy olvass utana, micsoda dealt csinaltak a brazilok a Gripenre, nemcsak komplett gyarat es tech transzfert kaptak, de egyutt fejlesztik veluk tovabb es exportra gyartjak a kornyeken.

Amint azt irtam korabban, az amerikaiaktol semmit nem kapnank, semmilyen technologiat, semmilyen beszallitast, de jo sansszal meg egy alkatreszcseret is nekik kellene fizetni. Mindezt ugy, hogy - ahogy az mar kiderult - konstans be kell csekkolnia a gepeknek online valamelyik tengerentuli serverre...

Tényleg nem bántó szándékkal, de minnél erősebben nyomod ezt a Saab marketinget ez annál inkább visszatetszést kelt az olvasókban.

Tenyleg nem banto szandekkal, de erosen ugy tunik, nem sokat tudsz a ket geprol, a dolgok gazdasagi oldalarol meg vegkepp nem.

Az enyemek eszervek, vitazni kellene veluk, nem ilyen legbol kapott zoldsegeket irni, hogy "szövetséges műveletben képtelenség vele részt venn" es hasonlok. (Apropo, surgosen kezdj el guglizni a balti muveletekrol szerintem, meg fogsz lepodni, legutobb kik vittek a primet.)

FYI mar nem emlekszem, melyik L1 vagy L2 partnernel, de mar most erosodnek a hangok, hogy 2030 utan gyakorlatilag elavultnak fog szamitani az EW kepessegek altalanos ugrasa miatt - szerinted pl a L1 britek miert akarnak sajatot epiteni most mar? :p