[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 661
84 149
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

03:01 stop :)

2016. máj. 18-án publikálták ezt a videót. Kb. ugyanezen a napon megtaláljátok linkelve a nemzetközi Gripen topikban, ha ott visszalapoztok addig.

Ne akarjatok már mindenbe mindent belemagyarázni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 661
84 149
113
Elrontod nekik a játékot :p

Sorry... akkor helyesbítek :rolleyes:

Hogy is mondta Stalone az Oscar című filmben: "tudtam, csak nem sejtettem"? Már 2016-ban tudtuk hogy Gripen E-t fogunk rendszeresíteni 2026-ban, csak nem sejtettük.

Vagyis az hogy egy 2016-os videóban magyar színeket vetítettek egy E Gripenre, az nem jelent semmit. Azt sem, hogy nem ez lesz végül. ;)
 
K

kamm

Guest
Még a végén igaza lesz @kamm -nak :D

Regi video mar ez, azota sokkal konkretabb ill. egyertelmubb dolgok is nyilvanossagot lattak, pilotak is beszelnek mar a tapasztalatokrol neha stb. Szamomra nem is ketseges, hogy (plane Bidennel az elnoki szekben) kizart barmilyen mas megoldas, ami egyaltalan a Gripen E kozelebe johetne a jovot jelento EW kepessegek teren.

Elrontod nekik a játékot :p

Pontosan. :cool:

Viszont ez egyértelmű jelzés, mi lesz a Saab ajánlat. Nem C, hanem E. Benkő is erre célzott.

No meg a vilagon semmi ertelme a C/D vasarlasnak, kulonosen 2026-ban nem lesz, total penzkidobas lenne.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 055
5 529
113
Láthattad, hogy eddig minden haditechnikai beszerzésnél a "gazdasági ellentételezés" / iparfejlesztés volt a döntő szempont. Ki mit tud ígérni ezen a területen? Hogyan tud Magyarország leggyorsabban és a lehető legnagyobb mértékben bekapcsolódni a jól jövedelmző nemzetközi repülőgépiparba? A jelenleg gyártásban lévő típusoknál már eléggé le vannak osztva a lapok, nincs sok lehetőség. Ellenben a még a fejlesztési fázis elején járó típusoknál... ki és mit fejleszt, amiben valahogy részt lehetne venni egy megrendelésért cserébe?
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk. Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat. Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve. A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek. Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35. kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.
 
K

kamm

Guest
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk.
Szerintem rajtad kivul senki nem vizionalt vadaszgep-osszeszerelest. :p

Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat.
Az F-35 kizar barmifele beszallitast, de meg tech transzfert is.

Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve.
Huh? Hogyan lennenek a csehek kisegitve, ha egy magyar cegnel kotne ki a penz, a lancban - erre merget vehetsz - egy Saab-HM ceggel elotte?
Az hagyjan, de jo sansszal a csehek is ugyanezt fogjak majd venni utanunk, lefogadom, raadasul ott a brazil gyartas illetve a mar erkezo brazil Milleniumok es az AV miatt is erdekelt Embraerrel a rengeteg kapcsolodasi pont, ehhez tenyleg elvakultnak kell lenni, hogy ne legyen egyertelmu, merre gondolkoznak Marothek...
Emellett peldaul a sw dev reszet cirka honapok alatt tudnak Magyarorszagra koltoztetni (plane, hogy a Saab vagy 15-20 eve automated coding rendszereket hasznal mar a real-time platformjaihoz.)
Arrol mar nem is beszelve, hogy a HM-RM mar eloiranyzott egyuttmukodeset is gyonyoruen be lehetne illeszteni egy atfogo, integralt C4i/C5i rendszer fejlesztesebe (plane, ha kozben ugye az "idojaras/terkep/arviz muhold" :D is beindul stb.)

A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek.
Azaz kb ugyanaz, mint most. BTW a svedek nem europaiak? :)
FYI valamit elszamoltal: jelenleg van a Tempest, az FCAS, ezek boven lelepik majd az F-35-ot (ami talan ugy 2025 korul eri el a FOC szintet), lesz valamilyen next-gen amerikai, de kozben megerkezik majd a koreai es a japan next-gen is.
Az hagyjan, de barmibe lefogadom, hogy a Boeing meg a Lockheed meg ujabb 20-30 evig fogja eroltetni az "updated", de mar egyertelmuen most is outdated szarjait (F-18, F-16, F-15), mindig lesz par ostoba Szlovakia szolgalelku, aki hajlando ezekkel letudni a dolgot nemi "joindulatert", ugye.

A Tempest egyetlen sansza a sikerre, ha a Saab benne marad, nelkule a briteknek eselyuk nincs az egeszre, nemhogy penzuk.
Viszont ha az FCAS es a Tempest megis osszeolvad, akkor a Saab jo sansszal kiszall majd, nem lesz negyed-hegedus es inkabb a brazilokkal kozoskodik majd, azoknak azert van penzuk es ott a Saab lehet a falkavezer, a brazilok meg ehesek barmilyen next-gen technikara.
Az azsiaiak igazabol egy tavolabbi opcio lehet majd par orszagnak 2030 korul, de targyalasi poziciok erositesere nagyon jok lesznek es az lenyeges (arverseny.)
Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35.
Ebben az a vicces, hogy sajat magadnak mondasz ellent: dicsered Marothek megkozeliteset, de kozben csak az F-35 erdemes valasztani, mikozben minden erv ellene szol, ahogy implicit el is ismered. :D

A szerinted "erdemes valasztas" 30 evre szamitott eletciklusanak a koltsege kb a 4x lenne, mint a Gripen E/F-e, raadasul "fejnehez" modon, azaz mar az elejen eszement osszegbe kerulne a kotelezo teljes foldi infra kiepitese, egy valag penzt elore kikohinteni, full trening, ket kulon tipust side-by-side uzemeltetni... evekig hasznalhatatlanok lennenek, pedig azt a tanulopenzt mar kifizettuk a gripenek elejen.
Utana a kovetkezo 30 ev alatt a fajlagos repuloora ktg 3-4x annyi lenne, mint az E/F-re vart osszeg, ugy cirka 5-6x a jelenlegi C/D-kenek, azaz a jelenlegi (eleve keves) oranak is a toredeket repulnek, pont a lenyeget herelve ki egy uj fighter-szazadnak.

Sebaj, cserebe semmifele technologiahopz nem jutnank, semmit nem tudnank szallitani, sem hozza fejleszteni, meg sajat EW stb sw modulokat sem, sot, meg szervizelni sem szervizelhetnenk, azert is csengetnenk - kvazi tartos berlet, platinaaron.
Ugyanakkor orokke ki lennenk szolgaltatva az amerikai joindulatnak (es igen, a svedek joindulatatol nem feltem magunkat, no meg ok nem operalnak 'tavlokovel", ugye.)
Abba mar bele sem megyek, hogy a igazan semmi ertelme nincs a stealthre hegyezni a cerkat a Karpatok kozott, ahol mar most is mindenki a valagunkba lat, hat meg 10-15 ev mulva (mert mar most sem lathatatlan az F-35, ugyi), ahol pontosan az elektronika/EW lesz a donto tenyezo a jovoben (es ugye stealth modban max negy (igen, 4) weapon fer ra, ami meg a jelenlegi C/D-nel is kevesebb lenne, nemhogy az E/F 10 pylonjanal.)

kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.
Ezeknek a dolgoknak jo resze a precizios elektronikai alaprendszereken tul igazabol mar mind szoftver es az, nagyon demokratikus modon, sokkal tobbek szamara elerheto.
A svedek ugyanahoz az elektronikai szinthez hozzafernek, mint az amerikaiak, de sokkal esszerubbek es agilisebbek evtizedek ota, a haditechnikaban elkepesztoen komolyak egy 10 millios orszaghoz kepest, 100 eve gyartjak sajat fightereiket, semmi meglepo nincs a network/sw fejlettsegukben.

Halalosan komolyan mondom, hogy EW teren siman ugyanott lesz az E/F - sot, 10-20 ev mulva varhatoan elorebb tart majd, mint az F-35, pontosan a modularis fejleszthetosege miatt (utobbi megertesehez 8 altalanos eleg kell hogy legyen), a svedek sokkal okosabb fejlesztesi metodikajat mar nem is emlitve.

Mint emlitettem, ez 30-40 eve igy van, fuggetlenul attol, mit nyomat az amerikai PR avagy itt nehany, a temahoz nem erto rajongoja. :)
(Gyanitom, kevesebb amerikai videot kellene nezniuk: ugyanazok, akik nyilvanosan foldbealltak a holdkoros Patriot=hypersonic interceptor zoldseggel, kozuluk alllitottak azt is, hogy az amerikaiaknak mar a 70-es evekben halozatban voltak a gepeik - lathatoan mert meg azt sem ertve, mit is jelent az egesz. :p)
Az meg kulon vicces, hogy a minap valaki pont belinkelt vmi interjut, ahol a vmi sved fejleszto avagy fopilota szinte szorol-szora 'engem idez', hogy tenyleg ilyesmiket tudnak evtizedek ota, amit mas nem tudott. :cool:
 

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 984
7 831
113
A Tempest egyetlen sansza a sikerre, ha a Saab benne marad, nelkule a briteknek eselyuk nincs az egeszre, nemhogy penzuk.
Viszont ha az FCAS es a Tempest megis osszeolvad, akkor a Saab jo sansszal kiszall majd, nem lesz negyed-hegedus es inkabb a brazilokkal kozoskodik majd, azoknak azert van penzuk es ott a Saab lehet a falkavezer, a brazilok meg ehesek barmilyen next-gen technikara.
Az azsiaiak igazabol egy tavolabbi opcio lehet majd par orszagnak 2030 korul, de targyalasi poziciok erositesere nagyon jok lesznek es az lenyeges (arverseny.)

Ezeknek a dolgoknak jo resze a precizios elektronikai alaprendszereken tul igazabol mar mind szoftver es az, nagyon demokratikus modon, sokkal tobbek szamara elerheto.
A svedek ugyanahoz az elektronikai szinthez hozzafernek, mint az amerikaiak, de sokkal esszerubbek es agilisebbek evtizedek ota, a haditechnikaban elkepesztoen komolyak egy 10 millios orszaghoz kepest, 100 eve gyartjak sajat fightereiket, semmi meglepo nincs a network/sw fejlettsegukben.

Halalosan komolyan mondom, hogy EW teren siman ugyanott lesz az E/F - sot, 10-20 ev mulva varhatoan elorebb tart majd, mint az F-35, pontosan a modularis fejleszthetosege miatt (utobbi megertesehez 8 altalanos eleg kell hogy legyen), a svedek sokkal okosabb fejlesztesi metodikajat mar nem is emlitve.

Mint emlitettem, ez 30-40 eve igy van, fuggetlenul attol, mit nyomat az amerikai PR avagy itt nehany, a temahoz nem erto rajongoja. :)
(Gyanitom, kevesebb amerikai videot kellene nezniuk: ugyanazok, akik nyilvanosan foldbealltak a holdkoros Patriot=hypersonic interceptor zoldseggel, kozuluk alllitottak azt is, hogy az amerikaiaknak mar a 70-es evekben halozatban voltak a gepeik - lathatoan mert meg azt sem ertve, mit is jelent az egesz. :p)
Az meg kulon vicces, hogy a minap valaki pont belinkelt vmi interjut, ahol a vmi sved fejleszto avagy fopilota szinte szorol-szora 'engem idez', hogy tenyleg ilyesmiket tudnak evtizedek ota, amit mas nem tudott. :cool:

Meg jót tesz a fighter jet piacnak is ha nem monopolizálódik , Gripenbe az a jó hogy rengeteg szabadsággal jár az ő féle vadászgépek, anélkül hogy leadnál a minőségből ... Persze sok országban vannak fejlesztések , ami járhat akár hasonló szabadsággal és minőséggel , de még kérdéses mikor lesz ebből produkt náluk ...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 661
84 149
113
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk. Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat. Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve. A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek. Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35. kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.

Ne teljes vadászgép összeszerelésben gondolkodj, hanem mint az Airbus helikoptereknél... ha veszünk gépet, cserébe idehoznak pl. valamilyen részegység gyártását / fejlesztését. Az se biztos hogy katonai termékét, ha van más is a portfóliójukban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 359
113
A C-D már nincs gyártásban.
Viszont C ből van egy halom a svéd légierő tulajdonában, amiből 40-60db-ot biztosan le fognak tárolni. A D neccesebb, de pár darabot biztosan össze tudnának kaparni.
Igazság szerint ha a C/D+ mellett döntünk, akkor úgy is újra kell - tulajdonképpen - gyártani ezeket a gépeket. A sima C-hez képest az elektronika elég nagy átalakításra kerülhet. Ha meg esetleg megpiszkálják a hajtóművet is - ahogy reklámozzák, akkor kimondottan kellemes dolog jöhet ki ebből.
Szerintem mindenesetre pár dolognak még össze kell állnia.
Kérdés, hogy a csehek, horvátok mi mellett döntenek. De ami még fontosabb lehet, hogy a finn HX tenderen mi lesz az eredmény. Mind a cseh, mind a finn döntés - állítólag - idén (legkésőbb '22 elején) megszületik.
Ezek sokat változtathatnak a terveken.
Érdekes lehet, hogy hogyan fognak alakulni a gyártási kapacitások. Merthogy a finneknek alkatrészgyártástól összeszerelésen át mindent igértek. De ha le kell a svédeknek gyártani otthonra minimum 60db-E-t, a brazil csomaghoz az első 13-at, valamint alkatrészeket kellene gyártani a finneknek + a braziloknak, akkor ott még szerintem bőven lesz lehetőség a Aero-nak is belépni a projektbe. Különösen, ha mi és a csehek is a Gripen mellett döntünk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 889
47 359
113
Ne teljes vadászgép összeszerelésben gondolkodj, hanem mint az Airbus helikoptereknél... ha veszünk gépet, cserébe idehoznak pl. valamilyen részegység gyártását / fejlesztését. Az se biztos hogy katonai termékét, ha van más is a portfóliójukban.
Pontosan erre gondoltam...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 940
12 786
113
otthonra minimum 60db-E-t

Na, azok közé be tudnak szorítani minket is.
Ha csak a meglévő gépeket modernizáltatjuk, akkor azt érdemes lehet az esedékes nagyobb javításokra időzíteni. Vagy hát... vajon meddig húzódna a dolog? Ha 3-4 év, azért az talán sok, és addig egy vegyes flottát kell üzemeltetni.
Amennyiben a csehek is modernizáció mellett döntenek, akkor már lehetne az AERO-ra rábízni a dolgot, az már nagyobb mennyiség. Ha meg mi állítunk fel még egy századot, akkor meg főleg.
 
  • Tetszik
Reactions: draken