[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 084
113
Elrontod nekik a játékot :p

Sorry... akkor helyesbítek :rolleyes:

Hogy is mondta Stalone az Oscar című filmben: "tudtam, csak nem sejtettem"? Már 2016-ban tudtuk hogy Gripen E-t fogunk rendszeresíteni 2026-ban, csak nem sejtettük.

Vagyis az hogy egy 2016-os videóban magyar színeket vetítettek egy E Gripenre, az nem jelent semmit. Azt sem, hogy nem ez lesz végül. ;)
 
K

kamm

Guest
Még a végén igaza lesz @kamm -nak :D

Regi video mar ez, azota sokkal konkretabb ill. egyertelmubb dolgok is nyilvanossagot lattak, pilotak is beszelnek mar a tapasztalatokrol neha stb. Szamomra nem is ketseges, hogy (plane Bidennel az elnoki szekben) kizart barmilyen mas megoldas, ami egyaltalan a Gripen E kozelebe johetne a jovot jelento EW kepessegek teren.

Elrontod nekik a játékot :p

Pontosan. :cool:

Viszont ez egyértelmű jelzés, mi lesz a Saab ajánlat. Nem C, hanem E. Benkő is erre célzott.

No meg a vilagon semmi ertelme a C/D vasarlasnak, kulonosen 2026-ban nem lesz, total penzkidobas lenne.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 028
5 471
113
Láthattad, hogy eddig minden haditechnikai beszerzésnél a "gazdasági ellentételezés" / iparfejlesztés volt a döntő szempont. Ki mit tud ígérni ezen a területen? Hogyan tud Magyarország leggyorsabban és a lehető legnagyobb mértékben bekapcsolódni a jól jövedelmző nemzetközi repülőgépiparba? A jelenleg gyártásban lévő típusoknál már eléggé le vannak osztva a lapok, nincs sok lehetőség. Ellenben a még a fejlesztési fázis elején járó típusoknál... ki és mit fejleszt, amiben valahogy részt lehetne venni egy megrendelésért cserébe?
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk. Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat. Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve. A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek. Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35. kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.
 
K

kamm

Guest
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk.
Szerintem rajtad kivul senki nem vizionalt vadaszgep-osszeszerelest. :p

Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat.
Az F-35 kizar barmifele beszallitast, de meg tech transzfert is.

Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve.
Huh? Hogyan lennenek a csehek kisegitve, ha egy magyar cegnel kotne ki a penz, a lancban - erre merget vehetsz - egy Saab-HM ceggel elotte?
Az hagyjan, de jo sansszal a csehek is ugyanezt fogjak majd venni utanunk, lefogadom, raadasul ott a brazil gyartas illetve a mar erkezo brazil Milleniumok es az AV miatt is erdekelt Embraerrel a rengeteg kapcsolodasi pont, ehhez tenyleg elvakultnak kell lenni, hogy ne legyen egyertelmu, merre gondolkoznak Marothek...
Emellett peldaul a sw dev reszet cirka honapok alatt tudnak Magyarorszagra koltoztetni (plane, hogy a Saab vagy 15-20 eve automated coding rendszereket hasznal mar a real-time platformjaihoz.)
Arrol mar nem is beszelve, hogy a HM-RM mar eloiranyzott egyuttmukodeset is gyonyoruen be lehetne illeszteni egy atfogo, integralt C4i/C5i rendszer fejlesztesebe (plane, ha kozben ugye az "idojaras/terkep/arviz muhold" :D is beindul stb.)

A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek.
Azaz kb ugyanaz, mint most. BTW a svedek nem europaiak? :)
FYI valamit elszamoltal: jelenleg van a Tempest, az FCAS, ezek boven lelepik majd az F-35-ot (ami talan ugy 2025 korul eri el a FOC szintet), lesz valamilyen next-gen amerikai, de kozben megerkezik majd a koreai es a japan next-gen is.
Az hagyjan, de barmibe lefogadom, hogy a Boeing meg a Lockheed meg ujabb 20-30 evig fogja eroltetni az "updated", de mar egyertelmuen most is outdated szarjait (F-18, F-16, F-15), mindig lesz par ostoba Szlovakia szolgalelku, aki hajlando ezekkel letudni a dolgot nemi "joindulatert", ugye.

A Tempest egyetlen sansza a sikerre, ha a Saab benne marad, nelkule a briteknek eselyuk nincs az egeszre, nemhogy penzuk.
Viszont ha az FCAS es a Tempest megis osszeolvad, akkor a Saab jo sansszal kiszall majd, nem lesz negyed-hegedus es inkabb a brazilokkal kozoskodik majd, azoknak azert van penzuk es ott a Saab lehet a falkavezer, a brazilok meg ehesek barmilyen next-gen technikara.
Az azsiaiak igazabol egy tavolabbi opcio lehet majd par orszagnak 2030 korul, de targyalasi poziciok erositesere nagyon jok lesznek es az lenyeges (arverseny.)
Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35.
Ebben az a vicces, hogy sajat magadnak mondasz ellent: dicsered Marothek megkozeliteset, de kozben csak az F-35 erdemes valasztani, mikozben minden erv ellene szol, ahogy implicit el is ismered. :D

A szerinted "erdemes valasztas" 30 evre szamitott eletciklusanak a koltsege kb a 4x lenne, mint a Gripen E/F-e, raadasul "fejnehez" modon, azaz mar az elejen eszement osszegbe kerulne a kotelezo teljes foldi infra kiepitese, egy valag penzt elore kikohinteni, full trening, ket kulon tipust side-by-side uzemeltetni... evekig hasznalhatatlanok lennenek, pedig azt a tanulopenzt mar kifizettuk a gripenek elejen.
Utana a kovetkezo 30 ev alatt a fajlagos repuloora ktg 3-4x annyi lenne, mint az E/F-re vart osszeg, ugy cirka 5-6x a jelenlegi C/D-kenek, azaz a jelenlegi (eleve keves) oranak is a toredeket repulnek, pont a lenyeget herelve ki egy uj fighter-szazadnak.

Sebaj, cserebe semmifele technologiahopz nem jutnank, semmit nem tudnank szallitani, sem hozza fejleszteni, meg sajat EW stb sw modulokat sem, sot, meg szervizelni sem szervizelhetnenk, azert is csengetnenk - kvazi tartos berlet, platinaaron.
Ugyanakkor orokke ki lennenk szolgaltatva az amerikai joindulatnak (es igen, a svedek joindulatatol nem feltem magunkat, no meg ok nem operalnak 'tavlokovel", ugye.)
Abba mar bele sem megyek, hogy a igazan semmi ertelme nincs a stealthre hegyezni a cerkat a Karpatok kozott, ahol mar most is mindenki a valagunkba lat, hat meg 10-15 ev mulva (mert mar most sem lathatatlan az F-35, ugyi), ahol pontosan az elektronika/EW lesz a donto tenyezo a jovoben (es ugye stealth modban max negy (igen, 4) weapon fer ra, ami meg a jelenlegi C/D-nel is kevesebb lenne, nemhogy az E/F 10 pylonjanal.)

kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.
Ezeknek a dolgoknak jo resze a precizios elektronikai alaprendszereken tul igazabol mar mind szoftver es az, nagyon demokratikus modon, sokkal tobbek szamara elerheto.
A svedek ugyanahoz az elektronikai szinthez hozzafernek, mint az amerikaiak, de sokkal esszerubbek es agilisebbek evtizedek ota, a haditechnikaban elkepesztoen komolyak egy 10 millios orszaghoz kepest, 100 eve gyartjak sajat fightereiket, semmi meglepo nincs a network/sw fejlettsegukben.

Halalosan komolyan mondom, hogy EW teren siman ugyanott lesz az E/F - sot, 10-20 ev mulva varhatoan elorebb tart majd, mint az F-35, pontosan a modularis fejleszthetosege miatt (utobbi megertesehez 8 altalanos eleg kell hogy legyen), a svedek sokkal okosabb fejlesztesi metodikajat mar nem is emlitve.

Mint emlitettem, ez 30-40 eve igy van, fuggetlenul attol, mit nyomat az amerikai PR avagy itt nehany, a temahoz nem erto rajongoja. :)
(Gyanitom, kevesebb amerikai videot kellene nezniuk: ugyanazok, akik nyilvanosan foldbealltak a holdkoros Patriot=hypersonic interceptor zoldseggel, kozuluk alllitottak azt is, hogy az amerikaiaknak mar a 70-es evekben halozatban voltak a gepeik - lathatoan mert meg azt sem ertve, mit is jelent az egesz. :p)
Az meg kulon vicces, hogy a minap valaki pont belinkelt vmi interjut, ahol a vmi sved fejleszto avagy fopilota szinte szorol-szora 'engem idez', hogy tenyleg ilyesmiket tudnak evtizedek ota, amit mas nem tudott. :cool:
 

Koleszkaja

Well-Known Member
2020. szeptember 5.
1 971
7 797
113
A Tempest egyetlen sansza a sikerre, ha a Saab benne marad, nelkule a briteknek eselyuk nincs az egeszre, nemhogy penzuk.
Viszont ha az FCAS es a Tempest megis osszeolvad, akkor a Saab jo sansszal kiszall majd, nem lesz negyed-hegedus es inkabb a brazilokkal kozoskodik majd, azoknak azert van penzuk es ott a Saab lehet a falkavezer, a brazilok meg ehesek barmilyen next-gen technikara.
Az azsiaiak igazabol egy tavolabbi opcio lehet majd par orszagnak 2030 korul, de targyalasi poziciok erositesere nagyon jok lesznek es az lenyeges (arverseny.)

Ezeknek a dolgoknak jo resze a precizios elektronikai alaprendszereken tul igazabol mar mind szoftver es az, nagyon demokratikus modon, sokkal tobbek szamara elerheto.
A svedek ugyanahoz az elektronikai szinthez hozzafernek, mint az amerikaiak, de sokkal esszerubbek es agilisebbek evtizedek ota, a haditechnikaban elkepesztoen komolyak egy 10 millios orszaghoz kepest, 100 eve gyartjak sajat fightereiket, semmi meglepo nincs a network/sw fejlettsegukben.

Halalosan komolyan mondom, hogy EW teren siman ugyanott lesz az E/F - sot, 10-20 ev mulva varhatoan elorebb tart majd, mint az F-35, pontosan a modularis fejleszthetosege miatt (utobbi megertesehez 8 altalanos eleg kell hogy legyen), a svedek sokkal okosabb fejlesztesi metodikajat mar nem is emlitve.

Mint emlitettem, ez 30-40 eve igy van, fuggetlenul attol, mit nyomat az amerikai PR avagy itt nehany, a temahoz nem erto rajongoja. :)
(Gyanitom, kevesebb amerikai videot kellene nezniuk: ugyanazok, akik nyilvanosan foldbealltak a holdkoros Patriot=hypersonic interceptor zoldseggel, kozuluk alllitottak azt is, hogy az amerikaiaknak mar a 70-es evekben halozatban voltak a gepeik - lathatoan mert meg azt sem ertve, mit is jelent az egesz. :p)
Az meg kulon vicces, hogy a minap valaki pont belinkelt vmi interjut, ahol a vmi sved fejleszto avagy fopilota szinte szorol-szora 'engem idez', hogy tenyleg ilyesmiket tudnak evtizedek ota, amit mas nem tudott. :cool:

Meg jót tesz a fighter jet piacnak is ha nem monopolizálódik , Gripenbe az a jó hogy rengeteg szabadsággal jár az ő féle vadászgépek, anélkül hogy leadnál a minőségből ... Persze sok országban vannak fejlesztések , ami járhat akár hasonló szabadsággal és minőséggel , de még kérdéses mikor lesz ebből produkt náluk ...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 084
113
Az eddigi fejlesztések - nagyon helyesen - erről szóltak: nemcsak a MH fejlesztése hanem a hadiipar felépítése is kifejezett cél volt, Maróth és csapata előtt le a kalappal, nagyott alkottak, de azért maradjunk a földön: hogy vadászgépet nem fogunk gyártani abban biztos lehetsz. Semmilyen repülőgépipar nincsen és a várhatóan minimális darabszámért nem is célszerű kiépíteni, mert pl a német és angol EF összeszerelőüzemek is mostanában állnak le mivel elkészültek a megrendelt gépmennyiséggel és nincs több megrendelés. 14 vagy szerencsés esetben 28 db gépért biztos, hogy nem fognak összeszerelőüzemet alapítani nálunk. Talán az alkatrészgyártás jöhet szóba, de az F-35 esetén - ahogy te is írtad - már leosztották a lapokat. Annak sem lenne értelme ha a magyar megrendelésért a magyar tulajdonú AV kapna megrendelést, mert azzal csak a csehek lennének kisegítve. A vadászgépkínálat egyre kisebb lesz, már a franciák sem akarnak (tudnak) saját típust fejleszteni: lesz 1 jenki típus meg talán valamikor 1 európai + a svédek. Ekkora lesz a számunkra lehetséges kínálat. Ebből pedig szerintem az 5.generációs gépet érdemes választani az pedig csak az F-35, mert az európai gép talán a 30-as évekre lesz kész. Így a döntéshozók választhatnak, hogy maradnak a jelenlegi Gripenek az európai típus megérkezéséig vagy az F-35. kamm nagyon kampányol a Saabnak, de szerintem még ő sem gondolja, hogy a Gripen E/F képességei elérik az F-35-t. Ettől függetlenül vannak olyan tényezők amelyek az F-35 ellen szólnak (lásd SilvioD kommentjét), amit mérlegelnie kell majd a döntéshozóknak.

Ne teljes vadászgép összeszerelésben gondolkodj, hanem mint az Airbus helikoptereknél... ha veszünk gépet, cserébe idehoznak pl. valamilyen részegység gyártását / fejlesztését. Az se biztos hogy katonai termékét, ha van más is a portfóliójukban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A C-D már nincs gyártásban.
Viszont C ből van egy halom a svéd légierő tulajdonában, amiből 40-60db-ot biztosan le fognak tárolni. A D neccesebb, de pár darabot biztosan össze tudnának kaparni.
Igazság szerint ha a C/D+ mellett döntünk, akkor úgy is újra kell - tulajdonképpen - gyártani ezeket a gépeket. A sima C-hez képest az elektronika elég nagy átalakításra kerülhet. Ha meg esetleg megpiszkálják a hajtóművet is - ahogy reklámozzák, akkor kimondottan kellemes dolog jöhet ki ebből.
Szerintem mindenesetre pár dolognak még össze kell állnia.
Kérdés, hogy a csehek, horvátok mi mellett döntenek. De ami még fontosabb lehet, hogy a finn HX tenderen mi lesz az eredmény. Mind a cseh, mind a finn döntés - állítólag - idén (legkésőbb '22 elején) megszületik.
Ezek sokat változtathatnak a terveken.
Érdekes lehet, hogy hogyan fognak alakulni a gyártási kapacitások. Merthogy a finneknek alkatrészgyártástól összeszerelésen át mindent igértek. De ha le kell a svédeknek gyártani otthonra minimum 60db-E-t, a brazil csomaghoz az első 13-at, valamint alkatrészeket kellene gyártani a finneknek + a braziloknak, akkor ott még szerintem bőven lesz lehetőség a Aero-nak is belépni a projektbe. Különösen, ha mi és a csehek is a Gripen mellett döntünk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ne teljes vadászgép összeszerelésben gondolkodj, hanem mint az Airbus helikoptereknél... ha veszünk gépet, cserébe idehoznak pl. valamilyen részegység gyártását / fejlesztését. Az se biztos hogy katonai termékét, ha van más is a portfóliójukban.
Pontosan erre gondoltam...
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 259
113
otthonra minimum 60db-E-t

Na, azok közé be tudnak szorítani minket is.
Ha csak a meglévő gépeket modernizáltatjuk, akkor azt érdemes lehet az esedékes nagyobb javításokra időzíteni. Vagy hát... vajon meddig húzódna a dolog? Ha 3-4 év, azért az talán sok, és addig egy vegyes flottát kell üzemeltetni.
Amennyiben a csehek is modernizáció mellett döntenek, akkor már lehetne az AERO-ra rábízni a dolgot, az már nagyobb mennyiség. Ha meg mi állítunk fel még egy századot, akkor meg főleg.
 
  • Tetszik
Reactions: draken
Status
Not open for further replies.