Igen, ez a másik alternatív és kreatív felhasználása a második ülésnek!Alapból a D variáns egy érdekes kérdés. A kétüléses harci gépek visszatérését én konkrétan várom a drónhub harcászat miatt. A hátsó ülés ugyanis erre pont megfelelő (szerintem egyszemélyes gépen a pilóta túl lesz terhelve ezeket küldözgetni, AI ide vagy oda, lényegében egy AWACS vadászirányító munkáját megkapja a drónokkal).
A Gripen pont ezzel lehet igazán releváns a következő 10-20 évre, ha kiépül a drónközpont lehetőség a gépen (szerintem erre hajt a HM thinktank). Namármost ebben az esetben a D valóban nem hülyeség, mert a hátsó ülésről a kötelék-drónokat remekül el lehet irányítani, míg az elöl ülő a géppel magával meg a feladattal foglalkozik.
Kamm van ráizgulva a svéd fejlesztésekre és nem alaptalanul - amennyiben ők is megcsinálják a saját LW rendszerüket, úgy 1-2 század Gripen a hozzá tartozó 50+ LW drónal igazából a környéken tökéletesen megfelelő erő lehetne, így az F-35 igazából nem is annyira szükséges, max 2035 után (vagy ha addigra európai gép van, akkor már az).
Egyetlen gond van csupán, hogy nem túl sok a D. És a svédeknek is azok kellenek elsősorban, ugyanis nekik elvileg nem lesz F!