Igen, ez a dilemma. Ha 26 után fejleszteni akarjuk a légierőt akkor csak az F-35-nek van értelme, az jelentene lényeges képességfejlesztést, ráadásul a Nato legelterjedtebb vadászgépe lesz (már vagy 10 Nato tag megrendelte). Mondjuk egy Nato tag megítélése nyilván más a jenkik szemében mint egy arab állam (eddig fel sem merült, hogy eladják nekik az F-35-t csak a tavalyi Izraellel kötött egyezmény miatt engedélyezték volna az eladást), de ettől függetlenül valóban nehéz döntés lesz a típus kiválasztás.
Ne kezjuk mar ujra ezt.
Hogy hanyan rendeltek az maximum logisztika miatt szamit, amugy tokmindegy, elsosorban magunk igenyeihez veszunk, nem a tagsagnak, no meg par milliard legy eszik uruleket minden percben, megsem kostolom meg.
Az E Gripen egyértelmű ugras lenne: egyreszt sokkal tobb fegyvert cipelhet magan, masreszt az EW kepessegei siman ugrast jelentenenek mindenkihez kepezt, az F-35tel siman paritasban van, mar ha nem elotte jar, ahogy 40+ eve folyamatosan joval az amerikaiak elott jarnak pl networked warfareben, halozatos adathasznalatban stb a svedek (ezt maximum a területhez nem erto F35-rajongok vonjak ketsegbe, de ok is csak azert mert keves fogalmuk van az adatprotokollokrol ill radios kapcsolatot keverik vele altalaban.)
Ami a "kivalasztast" illeti, nekem teljesen egyértelmű, hogy Gripen E lesz, mar anyagi okokbol is, de nagyon jol is teszik amugy is, pl messze tobb EW fejlesztest fog latni, mint az F-35 valaha, nem veletlenul függetlenitettek az avionikatol a platformon belul a svedek (szokas szerint evekkel megelozve az amerikai tervezoket), igy elvileg evente akar tobbszor is frissithetik a kepessegeit anelkul, hogy hosszan tesztelgetni kellene az integralt avionika miatt, eleg csak az EW suite tesztelni es igy tovább.