A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

"A NATO védelmi miniszteri ülés margóján Benkő Tibor honvédelmi miniszter aláírta a NATO Európai Repülőkiképző Program (NFTE) kibővített szándéknyilatkozatát, valamint egy már működő innovatív NATO-projektet rugalmasabbá tevő egyetértési megállapodást.

Az NFTE alapgondolata, hogy a repülőkiképzés többnemzeti keretek között, különböző európai helyszíneken valósuljon meg katonai vezetéssel, de ipari finanszírozással, és jelentős mértékben támaszkodna a NATO Kanadai Repülőkiképző Program (NFTC) tudásbázisára, valamint tapasztalataira.

Az NFTE nemcsak vadászrepülőgépekre terjed ki, hanem egyéb merevszárnyú repülőgépekre, helikopterekre és pilóta nélküli repülőgépekre is. A program alkalmas Magyarország katonai légijármű-vezetői létszámigényének biztosítására, és lehetőséget biztosít a modern repülő kiképzési programokról szerzett információk hazai integrálására.

Szintén a védelmi miniszterek virtuális találkozóján került sor, a magyar részvétellel is zajló levegő-föld precíziós irányított harcanyagok közös beszerzésére vonatkozó együttműködési megállapodás kiterjesztésének aláírására. A kiegészített megállapodás nem változtatja meg az eredeti szerződés főbb irányait, csupán lehetőséget biztosít arra, hogy a korábbi levegő-föld precíziós kategória kibővíthető legyen.

A szándéknyilatkozatot a védelmi miniszterek a koronavírus-járvány elleni óvintézkedések miatt a fővárosokban írták alá, ezzel biztosítva, hogy a NATO rendhagyó körülmények között is képes a szövetségesek közötti együttműködés fokozására."


"2021. február 19-én Belgium csatlakozott a NATO Flight Training Europe (NFTE) nagy láthatóságú projektjéhez.

Belgium csatlakozott Bulgáriához, Horvátországhoz, a Cseh Köztársasághoz, Görögországhoz, Magyarországhoz, Montenegróhoz, Észak-Macedóniához, Portugáliához, Romániához, Spanyolországhoz és Törökországhoz, hogy Európa-szerte képzési létesítmények hálózatának kiépítésén dolgozzon.

Az NFTE célja annak biztosítása, hogy elegendő korszerű pilóta képzés álljon rendelkezésre Európa-szerte költséghatékony és interoperábilis módon. Ez kiemelt fontosságú, tekintettel arra, hogy sok kisebb európai szövetséges számára a nemzeti kísérleti követelmények nem indokolják a nemzeti képzési központokat. Ennek eredményeként a szövetségesek gyakran kiküldik pilótáikat kiképzésre az Egyesült Államokba, ami további megterhelést jelent az Egyesült Államoknak.

„Ez a kezdeményezés megerősíti az európai pilóta és képzési kapacitást, és csökkenti a NATO támaszkodását az Egyesült Államok képzési lehetőségeire. Ez hozzájárul a jobb tehermegosztáshoz ”- mondta Mircea Geoană főtitkárhelyettes.

Az NFTE kihasználja az Európában meglévő nemzeti és multinacionális létesítményeket, és szükség esetén kibővíti vagy potenciálisan új képzési kapacitást kínál a különböző típusú pilóták képzési követelményeinek kielégítésére. Ezek magukban foglalhatják a vadászgépek, helikopterek és szállító pilóták, valamint a pilóta nélküli repülőgépek távvezérlését végző személyzet képzésének alap-, közép- és haladó szintű kategóriáit.

Belgium csatlakozott a projekthez azzal, hogy a projekt jelenlegi résztvevőivel aláírta a kezdeményezés szándéknyilatkozatának módosítását a virtuális februári védelmi miniszteri találkozó keretein belül.

Az NFTE szándéknyilatkozatának módosítását aláírták, és kiemelték a védelmi miniszterek folyamatos elkötelezettségét a projekt bővítése iránt."


NATO Flight Training Europe (NFTE) - Factsheet
 
Off

Ebből a fiktív világból néha nézz ki a valóságba is. Új utcaban lakom, egy nagyváros közeli faluban. A miénken kívül minden ház CSOK-os. Én az 5%-os építésen fogtam jópár milkát. Ez nem csak erre a falura, hanem az összes környezőre is igaz. Nagyon sok kollégám szintén CSOK-os pénzből építkezett. Valaki a babaváróból is vagy abból váltott ki sokkal xarabbul kamatozó hitelt. Nem csak a jómódúak, hanem az összeszerelő üzemek melósai is.

Ezek pont a jó intézkedések. Van egy csomó faszság is, de ebbe ökörség beleállni.
másik topicban linkelek egy 2016os cikket erre.
 
Hogy az F-35-öst rendszeresítő belgáknak ez miért lesz jó, azt nem teljesen értem...
 
Hogy az F-35-öst rendszeresítő belgáknak ez miért lesz jó, azt nem teljesen értem...
Szerintem ez úgy fog működni, hogy mi mondjuk rendelkezünk olyan gépekkel, amelyikkel a 3. szintig képezhetünk pilótákat. A 4.-ket meg a többi ország valamelyikében fogjuk képezni.
Az olyan országok, amelyek nem akarnak kiképzőgépeket fenntartani (pl.: horvátok, bolgárok, macedónok, monte-negroiak,) jöhetnek hozzánk képzésre a 3. szintig.
De Pl. mi meg mehetünk a csehekhez 2 motorosra, vagy a portugálokhoz KC-390-es képzésre.
Ráadásul ha jól sejtem a tapasztalt kiképző pilótákat akár egymás programjába is átküldhetjük.
Nyilvánvalóan, hogy lesznek egymást ütő párosok, pl.: a görögök nem fognak a törökökhöz menni, mint ahogy fordítva sem, de azért működhet a rendszer.
 
...Szintén a védelmi miniszterek virtuális találkozóján került sor, a magyar részvétellel is zajló levegő-föld precíziós irányított harcanyagok közös beszerzésére vonatkozó együttműködési megállapodás kiterjesztésének aláírására. A kiegészített megállapodás nem változtatja meg az eredeti szerződés főbb irányait, csupán lehetőséget biztosít arra, hogy a korábbi levegő-föld precíziós kategória kibővíthető legyen.

"Belgium, a Cseh Köztársaság, Dánia, Görögország, Magyarország, Olaszország, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Portugália, Szlovákia, Spanyolország, az Egyesült Királyság és a partnerország, Finnország védelmi miniszterei aláírták az egyetértési megállapodás módosítását a Levegő-föld precíziós irányított lőszerek (A2G-PGM) nagy láthatóságú projektje, kibővítve azt egy átfogóbb "Air Battle Decisive Munitions" (ABDM) keretrendszerré.

Ez a bővítés kihasználja az A2G-PGM projekt első és második beszerzési ciklusának sikerét. Ezekkel a résztvevők körülbelül 15-20 százalékos költségmegtakarítást értek el, és akár egy évvel is felgyorsították a lőszerek szállítását. Várhatóan hasonló pozitív eredményeket fognak elérni a légi lőszertípusok szélesebb körében is. Az egyetértési megállapodás módosítását a virtuális védelmi miniszteri találkozó keretén belül írták alá.

Mircea Geoană főtitkárhelyettes gratulált a résztvevőknek: „ A résztvevő nemzetek gyorsan bebizonyították a koncepció működőképességét, érvényesítették benne rejlő lehetőségeket, és ezt a győztes formulát most egy újabb szintre emelik. Ez az innováció. És így a NATO minden nap mozgékonyabbá válik. ”


Air Battle Decisive Munition (ABDM) - Factsheet
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Szolvák látogatás Tatán

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ugyanez videóval:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Vótmá :p :D
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and kamm
Nem matekoztam ki, ez a reményem, mert még mindig pénzpazarlásnak tartom.
Ha csak papíron hozunk létre valamit és kap egy irodát pár fővel az is égeti a pénzt (alkalmazottak bére, bérletek, fenntartási költségek, és még nem is harcolhatnak). Ha kap technikát is pl. gépjármű parkot, az duplán égeti a pénzt. Ha meg egy repülő technikát teszünk hozzá egy tucatot, annak minden velejárójával, gépek, azok karbantartása, műszakiak, pilótaállomány (kiképzők), üzemanyag, ill. az infrastruktúra létrehozása és fenntartása...no az mennyire égetné a pénzt,...ráadásul úgy, hogy még mindig nem tud érdemben 'harcolni' ez az egész 'mutatvány'.
Osztom azt a véleményt, hogy ennél még mindig ár/érték arányban jobb a kanadai megoldás, és ezzel a saját kiképző-gépesdivel qrvára ráérnénk foglalkozni akkor, amikor már rendbe van téve a szárazföldi haderő nagy része.
 
Ha csak papíron hozunk létre valamit és kap egy irodát pár fővel az is égeti a pénzt (alkalmazottak bére, bérletek, fenntartási költségek, és még nem is harcolhatnak). Ha kap technikát is pl. gépjármű parkot, az duplán égeti a pénzt. Ha meg egy repülő technikát teszünk hozzá egy tucatot, annak minden velejárójával, gépek, azok karbantartása, műszakiak, pilótaállomány (kiképzők), üzemanyag, ill. az infrastruktúra létrehozása és fenntartása...no az mennyire égetné a pénzt,...ráadásul úgy, hogy még mindig nem tud érdemben 'harcolni' ez az egész 'mutatvány'.
Osztom azt a véleményt, hogy ennél még mindig ár/érték arányban jobb a kanadai megoldás, és ezzel a saját kiképző-gépesdivel qrvára ráérnénk foglalkozni akkor, amikor már rendbe van téve a szárazföldi haderő nagy része.
Rn ugy tudom hogy kanada nem vallal a jovoben europai pilotakat kikepzesre vagy csak toredekebe. /nincs eleg kapacitasa mindenhol szunnek meg a kikepzo alegysegek./ tul sok pilota szakadna a kanadaiakra amihez uj reptereket kellene erre a celra kialakitani uj oktarokkal muszakiakkal es gepbeszerzessel. Aminek a szamlajat a kikepzendok fele nyujtanak be ami az europai orszagoknak nem tetszik hisz ennyi erovel europaba is betolhatjak ezt a penzt ezzel az europai gepgyartast kepesseg letrehozast es alkalmazottakat letrehozva. Es meg az esetleges profit is itt marad es nem kell 1 millioert repjegyet venni a pilotaknak....

Tok jo hogy az nftc szimpibb volt sokaknak de vege ha csak nem fizetnek az europaiak 3-4x es arat. De ugye ekkor mar egxbol nem olyan jo konstruktcio...
 
Rn ugy tudom hogy kanada nem vallal a jovoben europai pilotakat kikepzesre vagy csak toredekebe. /nincs eleg kapacitasa mindenhol szunnek meg a kikepzo alegysegek./ tul sok pilota szakadna a kanadaiakra amihez uj reptereket kellene erre a celra kialakitani uj oktarokkal muszakiakkal es gepbeszerzessel. Aminek a szamlajat a kikepzendok fele nyujtanak be ami az europai orszagoknak nem tetszik hisz ennyi erovel europaba is betolhatjak ezt a penzt ezzel az europai gepgyartast kepesseg letrehozast es alkalmazottakat letrehozva. Es meg az esetleges profit is itt marad es nem kell 1 millioert repjegyet venni a pilotaknak....

Tok jo hogy az nftc szimpibb volt sokaknak de vege ha csak nem fizetnek az europaiak 3-4x es arat. De ugye ekkor mar egxbol nem olyan jo konstruktcio...
Kanadán kívül is van élet, személy szerint csak az érdekel, hogy annál a színvonalnál ne adjuk lejjebb. Azt pedig hazai környezetbe egyszerűen én nem tudom elképzelni (meg itt nem csak én). Míg idehaza létrehozol egy ilyet az egészen biztos, hogy nem lesz olcsóbb. Az elkövetkező pár évben meg ha fel akarjuk tölteni emberanyaggal az eddig berendelt technikát már csak arra mennyi pénz kell. Meg felruházni, felszerelni, meg @krisss meg @dudi el tudná sorolni mi mindenre...
Ez a hazai pilótaképzés lappangó víziója az ami a leginkább hogyismondjam...zavar az egészben, pedig én nagyon szeretem a katonai repülést, hidd el.
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Kanadán kívül is van élet, személy szerint csak az érdekel, hogy annál a színvonalnál ne adjuk lejjebb. Azt pedig hazai környezetbe egyszerűen én nem tudom elképzelni (meg itt nem csak én). Míg idehaza létrehozol egy ilyet az egészen biztos, hogy nem lesz olcsóbb. Az elkövetkező pár évben meg ha fel akarjuk tölteni emberanyaggal az eddig berendelt technikát már csak arra mennyi pénz kell. Meg felruházni, felszerelni, meg @krisss meg @dudi el tudná sorolni mi mindenre...
Ez a hazai pilótaképzés lappangó víziója az ami a leginkább hogyismondjam...zavar az egészben, pedig én nagyon szeretem a katonai repülést, hidd el.
Nem tudjuk nem lejjebb adni.Egész egyszerűen itthon lehetetlen olyan képzést adni mint Kanadában, mert ott gyakorlatilag korlátlan légtér áll a pilótaképzés rendelkezésére itthon meg kb alig képesek bármit csinálni alacsonyan.Ennyit tesz,hogy Kanada egy hatalmas ország aminek a döntő részét nem is lakják így max a rénszarvasokat zavarja a nagy zaj.
 
Kanadán kívül is van élet, személy szerint csak az érdekel, hogy annál a színvonalnál ne adjuk lejjebb. Azt pedig hazai környezetbe egyszerűen én nem tudom elképzelni (meg itt nem csak én). Míg idehaza létrehozol egy ilyet az egészen biztos, hogy nem lesz olcsóbb. Az elkövetkező pár évben meg ha fel akarjuk tölteni emberanyaggal az eddig berendelt technikát már csak arra mennyi pénz kell. Meg felruházni, felszerelni, meg @krisss meg @dudi el tudná sorolni mi mindenre...
Ez a hazai pilótaképzés lappangó víziója az ami a leginkább hogyismondjam...zavar az egészben, pedig én nagyon szeretem a katonai repülést, hidd el.
Miért gondolod, hogy itthon kevésbé fognak tudni színvonalat biztosítani ugyan azok az instruktorok, akik odakint csinálták az NFTC képzést?
Iszonyú mennyiségű pilótára lesz szükségünk. Nem csak a tényleges repülőeszközeinkre, de a drónokra is.
Ha külső helyen képződnek ezek az emberek, akkor szerinted mikorra és mennyi pénzből lesz kész a teljes állomány? Évente mennyi helyünk is van az NFTC-ben? Ráadásul, ha nincs saját kiképzőgépünk, akkor a szelektálást az NFTC-ben kell elvégezni "olcsón". Tehát nem biztos, hogy azzal spórolsz, ha máshol bérelsz helyet minden esetben.
Ez tipikusan az a szitu, hogy mivel jössz ki jobban egy bérelt Mercivel, vagy egy saját Suzukival.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and SilvioD
Miért gondolod, hogy itthon kevésbé fognak tudni színvonalat biztosítani ugyan azok az instruktorok, akik odakint csinálták az NFTC képzést?
Ezt a kérdést szerintem költőinek szántad...
Nem az instruktorokon fog múlni, kevesebb lesz a repült óra, gyengébb szimulátorok stb, stb, stb, stb... Mert garantált, hogy spórolni akarnak majd valamin aminek az lesz a vége, hogy olcsóbb nem lesz szarabb viszont az biztos...