F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag

Guest
Tervezési hibás törzskeret az EF-nél, ami olyan helyen van, hogy horror javítani, így törésmechanikailag visszaszámolták az élettartamot, majd lecsökkentették az engedélyezett terhelést, majd pereskedés és fenyegetések árán felvitték a garantált élettartamot 3000 órára. Ehhez az kellett, hogy az összes repülőt atomjaira szedik, minden egyes furatot LESORJÁZNAK (komoly...), felületi repedésvizsgálnak, ami repedt, kifurják és kijavítják, majd újra vizsgálják.

Ez persze magával hozta azt is, hogy a javított gépeket monitorozni kell. Erre azt akarta kitalálni pár okos, hogy ahol hiba van, oda szerelőnyílást kell csinálni és akkor a javítás olcsón ellenőrizhető.

"Jó" érzékkel raktak spórolás címszóval szénszálas kompizitba alumíniumot, amit persze a feszültségkorrózió megevett. Az utasszállítóknál pont emiatt titánt használnak, de valakik úgy gondolták, hátha itt jó lesz.

2020-ban pár újságíró végül beperelte a Heer-t, majd a bíróság kötelezte őket az adatok kiadására. Itt kiderült, hogy a 140 EF-ből 14 volt repképes és ebből 10 darab volt "légrendészeti feladatokra" alkalmas. Az ok itt kimerült annyiban, hogy "nehézségek vannak az alkatrészek beszerzésével"

Téma volt F125-ös fregatt is, itt megtagadták a válaszadást, de végül annyit sikerült kideríteni, hogy a von der Leyen égisze alatt ment a bolt, szóval ez tabu. 5 éve késik, egy kis projektből már milliárd €-s gólem lett.

Ugyanígy tabu a P3-asok kérdése, a G36-os fegyverek minőségi gondjai. 2020 szeptemberben a Bundeswehr komolyabb cuccainak a bevethetőségi aránya 40% alatt volt


Még München-ben melóztam, néha láttam az össze-vissza lerakott és szétszedett BW-s Leopard-okat.

Akiknek a sara, azok vagy felfelé buktak vagy semmi sem történt
Bár nem EF topic, de azért jelezném, hogy jó sok mindent sikerült összemosni ebben a kommentben.
Nincs összefüggés a sorjás faroktartó furatok és a 2018-as extrém alacsony hadrafoghatóság között.
Utóbbit egy szenzor és annak hűtőfolyadékának elszivárgása okozta. A gépek tökre repképesek lettek volna, csak a BW 2018-ban még minden lehetséges kifogásba megpróbált belekapaszkodni, hogy ne kelljen a gépeknek felszállni. Mert ha felszállnak, akkor karban kell tartani őket, meg üzemanyagot kell tankolni beléjük.
Igen, ez az az időszak volt, amikor a VJTF gyakorlatra (a legmagasabb készültésgű NATO alakulat, a penge éle :cool: ) úgy készültek fel, hogy a hiányzó géppuska helyére egy feketére festett seprűt tettek, és a botrány kirobbanását követően kiderült, hogy az aktív harcra készülő top BW alakulat 10000-es tételű eszközhiánnyal rendelkezik. Mindezt a hiánylistát úgy sikerült produkálni, hogy ahhoz hogy legalább annyi felszerelésük legyen, - amivel jelentkeztek a gyakorlatra - már lelejmoltak vagy 2-3 másik alakulatot. Tehát jelentős mértékben, a rendelkezésre álló dolgok sem a sajátjuk volt, csak a gyakorlatra kapták kölcsön! :eek:
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 788
18 107
113
Bár nem EF topic, de azért jelezném, hogy jó sok mindent sikerült összemosni ebben a kommentben.
Nincs összefüggés a sorjás faroktartó furatok és a 2018-as extrém alacsony hadrafoghatóság között.
Utóbbit egy szenzor és annak hűtőfolyadékának elszivárgása okozta. A gépek tökre repképesek lettek volna, csak a BW 2018-ban még minden lehetséges kifogásba megpróbált belekapaszkodni, hogy ne kelljen a gépeknek felszállni. Mert ha felszállnak, akkor karban kell tartani őket, meg üzemanyagot kell tankolni beléjük.
Igen, ez az az időszak volt, amikor a VJTF gyakorlatra (a legmagasabb készültésgű NATO alakulat, a penge éle :cool: ) úgy készültek fel, hogy a hiányzó géppuska helyére egy feketére festett seprűt tettek, és a botrány kirobbanását követően kiderült, hogy az aktív harcra készülő top BW alakulat 10000-es tételű eszközhiánnyal rendelkezik. Mindezt a hiánylistát úgy sikerült produkálni, hogy ahhoz hogy legalább annyi felszerelésük legyen, - amivel jelentkeztek a gyakorlatra - már lelejmoltak vagy 2-3 másik alakulatot. Tehát jelentős mértékben, a rendelkezésre álló dolgok sem a sajátjuk volt, csak a gyakorlatra kapták kölcsön! :eek:
a 2018-as hadrafoghatóság és a furat között nincs összefüggés, nem is írtam, hogy lenne, ami közös bennük, mindkét eset beillik a Heer évtizedes töketlenkedésébe. Ez van, amikor külsősök osztják az észt...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 166
69 819
113
amikor a VJTF gyakorlatra (a legmagasabb készültésgű NATO alakulat, a penge éle :cool: ) úgy készültek fel, hogy a hiányzó géppuska helyére egy feketére festett seprűt tettek, és a botrány kirobbanását követően kiderült, hogy az aktív harcra készülő top BW alakulat 10000-es tételű eszközhiánnyal rendelkezik. Mindezt a hiánylistát úgy sikerült produkálni, hogy ahhoz hogy legalább annyi felszerelésük legyen, - amivel jelentkeztek a gyakorlatra - már lelejmoltak vagy 2-3 másik alakulatot. Tehát jelentős mértékben, a rendelkezésre álló dolgok sem a sajátjuk volt, csak a gyakorlatra kapták kölcsön!
Ez már végleg offtopik, de ez nagyon HM, nagyon káeurópa. Illetve, talán nálunk már jobb a helyzet.
Mindenesetre az is beszédes, hogy napjainkra a lengyel haderő nagyobb gyakorlati harcértékkel bír, mint a német...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 603
113
Bár nem EF topic, de azért jelezném, hogy jó sok mindent sikerült összemosni ebben a kommentben.
Nincs összefüggés a sorjás faroktartó furatok és a 2018-as extrém alacsony hadrafoghatóság között.
Utóbbit egy szenzor és annak hűtőfolyadékának elszivárgása okozta. A gépek tökre repképesek lettek volna, csak a BW 2018-ban még minden lehetséges kifogásba megpróbált belekapaszkodni, hogy ne kelljen a gépeknek felszállni. Mert ha felszállnak, akkor karban kell tartani őket, meg üzemanyagot kell tankolni beléjük.
Igen, ez az az időszak volt, amikor a VJTF gyakorlatra (a legmagasabb készültésgű NATO alakulat, a penge éle :cool: ) úgy készültek fel, hogy a hiányzó géppuska helyére egy feketére festett seprűt tettek, és a botrány kirobbanását követően kiderült, hogy az aktív harcra készülő top BW alakulat 10000-es tételű eszközhiánnyal rendelkezik. Mindezt a hiánylistát úgy sikerült produkálni, hogy ahhoz hogy legalább annyi felszerelésük legyen, - amivel jelentkeztek a gyakorlatra - már lelejmoltak vagy 2-3 másik alakulatot. Tehát jelentős mértékben, a rendelkezésre álló dolgok sem a sajátjuk volt, csak a gyakorlatra kapták kölcsön! :eek:
Ez nem vicces,ez röhej.....
 
K

kamm

Guest
Tervezési hibás törzskeret az EF-nél, ami olyan helyen van, hogy horror javítani, így törésmechanikailag visszaszámolták az élettartamot, majd lecsökkentették az engedélyezett terhelést, majd pereskedés és fenyegetések árán felvitték a garantált élettartamot 3000 órára. Ehhez az kellett, hogy az összes repülőt atomjaira szedik, minden egyes furatot LESORJÁZNAK (komoly...), felületi repedésvizsgálnak, ami repedt, kifurják és kijavítják, majd újra vizsgálják.

Ez persze magával hozta azt is, hogy a javított gépeket monitorozni kell. Erre azt akarta kitalálni pár okos, hogy ahol hiba van, oda szerelőnyílást kell csinálni és akkor a javítás olcsón ellenőrizhető.

"Jó" érzékkel raktak spórolás címszóval szénszálas kompizitba alumíniumot, amit persze a feszültségkorrózió megevett. Az utasszállítóknál pont emiatt titánt használnak, de valakik úgy gondolták, hátha itt jó lesz.

2020-ban pár újságíró végül beperelte a Heer-t, majd a bíróság kötelezte őket az adatok kiadására. Itt kiderült, hogy a 140 EF-ből 14 volt repképes és ebből 10 darab volt "légrendészeti feladatokra" alkalmas. Az ok itt kimerült annyiban, hogy "nehézségek vannak az alkatrészek beszerzésével"

Téma volt F125-ös fregatt is, itt megtagadták a válaszadást, de végül annyit sikerült kideríteni, hogy a von der Leyen égisze alatt ment a bolt, szóval ez tabu. 5 éve késik, egy kis projektből már milliárd €-s gólem lett.

Ugyanígy tabu a P3-asok kérdése, a G36-os fegyverek minőségi gondjai. 2020 szeptemberben a Bundeswehr komolyabb cuccainak a bevethetőségi aránya 40% alatt volt


Még München-ben melóztam, néha láttam az össze-vissza lerakott és szétszedett BW-s Leopard-okat.

Akiknek a sara, azok vagy felfelé buktak vagy semmi sem történt

Ez már végleg offtopik, de ez nagyon HM, nagyon káeurópa. Illetve, talán nálunk már jobb a helyzet.
Mindenesetre az is beszédes, hogy napjainkra a lengyel haderő nagyobb gyakorlati harcértékkel bír, mint a német...

Errol - a Bundeswehr botranyos allapotarol, amit masok mellett a tokeletesen tehetsegtelen der Leyen hagyott maga utan - lassan egy eve osszeszedtem ket egymast koveto kommentbe a fellelhetoket: https://forum.htka.hu/threads/airbus-a400m-atlas.265/page-78#post-692356
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 225
35 603
113
Tessék, itt van még egy kis hidegrázás, ezúttal "akció közben" hallhatod a sivítást:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Valami komolyan interferál a radarblokker rácsozat, a szívócsatorna és a belépő kerestmetszet között, de csak bizonyos repülési helyzeteknél és gázkar állásnál.
Ez amúgy nem is annyira idegen az úgynevezett ötödik generációtól, hiszen az F-35-ösnek is komoly hangja van, mikor magasabb fordulatszámon kezd dolgozni a hajtómű. Ilyen üvöltése van/volt a MiG-31-eseknek és a Vulcan bombázónak:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az F-35:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az F-22-esnek is van ilyesmi hangja:

https://www.youtube.com/watch?v=bJ_90ezgWWc

https://www.youtube.com/watch?v=_PDswHe9y8Y
Hollandiában van egy bundás,ahol át szoktam vágni két pálya között.Van egy parkoló rajt,közvetlen a reptér keritésénél.F16ok voltak rajt-de most már megjelent az F35 is.Qrva hangos.Tanusitom.
 
  • Tetszik
Reactions: aquarell
K

kamm

Guest
Tessék, itt van még egy kis hidegrázás, ezúttal "akció közben" hallhatod a sivítást:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Valami komolyan interferál a radarblokker rácsozat, a szívócsatorna és a belépő kerestmetszet között, de csak bizonyos repülési helyzeteknél és gázkar állásnál.
Ez amúgy nem is annyira idegen az úgynevezett ötödik generációtól, hiszen az F-35-ösnek is komoly hangja van, mikor magasabb fordulatszámon kezd dolgozni a hajtómű. Ilyen üvöltése van/volt a MiG-31-eseknek és a Vulcan bombázónak:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az F-35:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az F-22-esnek is van ilyesmi hangja:

https://www.youtube.com/watch?v=bJ_90ezgWWc

https://www.youtube.com/watch?v=_PDswHe9y8Y

Koszi, igen, a nyugatiaknak is van neha hasonlo, de az oveke messze nem olyan vesztjoslo, hidegrazos, mint az orosze.
A Su-57 visitasa az olyan, mintha a War of The Worlds invazioja indulna el, elkepeszto pszichologiai-kulturalis referenciaja igy hatasa is van, legalabbis ram (ketlem, hogy egyedul lennek.)

Hollandiában van egy bundás,ahol át szoktam vágni két pálya között.Van egy parkoló rajt,közvetlen a reptér keritésénél.F16ok voltak rajt-de most már megjelent az F35 is.Qrva hangos.Tanusitom.

Engem a hangero nem zavar, de az a freki, az a visitas a Su-57-nel... brrrr. :eek:
 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
3 012
11 321
113
Egy fegyverrendszere a létezésével is hatással van a politikára.
Igazad van! Csak épp nem Kína ellen és nem az oroszok ellen. Oda az F-35 mit sem ér. Nem is azzal csapnak oda, hanem más, jellemzően gazdasági eszközökkel.
A NAVY, USAF és az ARMY tökéletesen megfelel a 3. világ beli országok terrorizálására vagy támogatására, attól függően, hogy mit kíván az érdek.
Az F-35 pedig elsősorban termék, és csak másod sorban fegyver szerintem. A Su-57 is termék és fegyver, illetve még egy állatorvosi ló is egyben. Grúzia, Ukrajna stb. lezúzására bőven overkill a Felon is.

A légi háborúk jellegét nézve a bevetésenként 20%-os fogyásra kb. az 1999-as AF volt talán példa, de egyébként irreális
Szóval, de, ez nem ilyen egyszerű. Főleg, mert, egy idő után, ha 20 gépes mondjuk egy légierő értelmezni sem tudom, mert nem jön ki egész gépre. Max. közelítőleg.

20 gép - 20% = 16 gép.
16 gép - 20% = 12,8 gép.

Az ilyen esetek miatt ezért szinte mindig valami értelmezhető bevetésszámra nézik meg a fogyást, nem egy bevetgésre.


Ok. De mikor is volt utoljára, hogy két szuper hatalom vívott légiháborút?
Az utolsó komolyabb veszteségeket talán Vietnámban szenvedték el a jenkik, de azért Kína más lenne szerintem.

20 gépes légierőknél ilyesmiket nyilván értelmetlen egyáltalán számításba venni. Nem is gondoltam ilyenre, mivel USA vs. Kína volt a téma.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 905
14 469
113
Tervezési hibás törzskeret az EF-nél, ami olyan helyen van, hogy horror javítani, így törésmechanikailag visszaszámolták az élettartamot, majd lecsökkentették az engedélyezett terhelést, majd pereskedés és fenyegetések árán felvitték a garantált élettartamot 3000 órára. Ehhez az kellett, hogy az összes repülőt atomjaira szedik, minden egyes furatot LESORJÁZNAK (komoly...), felületi repedésvizsgálnak, ami repedt, kifurják és kijavítják, majd újra vizsgálják.

Ez persze magával hozta azt is, hogy a javított gépeket monitorozni kell. Erre azt akarta kitalálni pár okos, hogy ahol hiba van, oda szerelőnyílást kell csinálni és akkor a javítás olcsón ellenőrizhető.

"Jó" érzékkel raktak spórolás címszóval szénszálas kompizitba alumíniumot, amit persze a feszültségkorrózió megevett. Az utasszállítóknál pont emiatt titánt használnak, de valakik úgy gondolták, hátha itt jó lesz.

2020-ban pár újságíró végül beperelte a Heer-t, majd a bíróság kötelezte őket az adatok kiadására. Itt kiderült, hogy a 140 EF-ből 14 volt repképes és ebből 10 darab volt "légrendészeti feladatokra" alkalmas. Az ok itt kimerült annyiban, hogy "nehézségek vannak az alkatrészek beszerzésével"

Téma volt F125-ös fregatt is, itt megtagadták a válaszadást, de végül annyit sikerült kideríteni, hogy a von der Leyen égisze alatt ment a bolt, szóval ez tabu. 5 éve késik, egy kis projektből már milliárd €-s gólem lett.

Ugyanígy tabu a P3-asok kérdése, a G36-os fegyverek minőségi gondjai. 2020 szeptemberben a Bundeswehr komolyabb cuccainak a bevethetőségi aránya 40% alatt volt


Még München-ben melóztam, néha láttam az össze-vissza lerakott és szétszedett BW-s Leopard-okat.

Akiknek a sara, azok vagy felfelé buktak vagy semmi sem történt
Bár nem EF topic, de azért jelezném, hogy jó sok mindent sikerült összemosni ebben a kommentben.
Nincs összefüggés a sorjás faroktartó furatok és a 2018-as extrém alacsony hadrafoghatóság között.
Utóbbit egy szenzor és annak hűtőfolyadékának elszivárgása okozta. A gépek tökre repképesek lettek volna, csak a BW 2018-ban még minden lehetséges kifogásba megpróbált belekapaszkodni, hogy ne kelljen a gépeknek felszállni. Mert ha felszállnak, akkor karban kell tartani őket, meg üzemanyagot kell tankolni beléjük.
Igen, ez az az időszak volt, amikor a VJTF gyakorlatra (a legmagasabb készültésgű NATO alakulat, a penge éle :cool: ) úgy készültek fel, hogy a hiányzó géppuska helyére egy feketére festett seprűt tettek, és a botrány kirobbanását követően kiderült, hogy az aktív harcra készülő top BW alakulat 10000-es tételű eszközhiánnyal rendelkezik. Mindezt a hiánylistát úgy sikerült produkálni, hogy ahhoz hogy legalább annyi felszerelésük legyen, - amivel jelentkeztek a gyakorlatra - már lelejmoltak vagy 2-3 másik alakulatot. Tehát jelentős mértékben, a rendelkezésre álló dolgok sem a sajátjuk volt, csak a gyakorlatra kapták kölcsön! :eek:
Eü. intézményünkben vannak segítségként katonák - ez nem titok.
Hogy honnan vannak, milyen alakulatoktól - na ezt gondolom nem kéne leírnom. (Pedig igény biztos vóna' rá:rolleyes:)
Nyilván beszélgetünk szőrmentén - én nem kérdezek olyat amire nem válaszolhatnak, így mindenkinek tiszta a lelkiismerete.
Pont ma került szóba a Bundeswehr hadrafoghatósága - szóval legendás lehet, na...
 
  • Vicces
Reactions: Törölt tag
K

kamm

Guest
Élőben biztos más. Lehet, meg is szeretnéd egyből :D
Nem tudom, hatborzongato, egybol egy atomcsapas jut az eszembe...

...apropo, a Gripennel is talaltam hasonlot, de az valahogy jobban tetszik, mint valami star warsos hanghatas inkabb:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: szzsolt81

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 166
69 819
113
Ez a hang még az F404-esből maradt meg a Gripen RM12-esén. Legalábbis abból ered.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De a hatalmas Tu-22M3-asnak van még ilyen sci-fi hangja:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 582
9 201
113
Biztos kint van már valahol, ha igen akkor bocs és le is veszem. (y)

De mindettől függetlenül, az EU is gondolkodhatna inkább egy ilyen olcsóbb F-16 utódban mint egy az Eurofighternél is drágább/bonyolultabb gépben.

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 166
69 819
113
Biztos kint van már valahol, ha igen akkor bocs és le is veszem. (y)

De mindettől függetlenül, az EU is inkább egy ilyen olcsóbb F-16 utódban gondolkodhatna, mint egy az Eurofighternél is drágább/bonyolultabb gépben.

Az EU totál fáziskésését látva inkább jobb, ha most nem csinál semmit.
 
K

kamm

Guest
Ez a hang még az F404-esből maradt meg a Gripen RM12-esén. Legalábbis abból ered.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De a hatalmas Tu-22M3-asnak van még ilyen sci-fi hangja:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ezek az oroszok brutal meretu gepeket reptetnek ilyen magassagban, hihetetlen. :D

Errol a hires Starfighter hangja jut az eszembe:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De meg mindig egyik sem olyan vesztjosloan hatborzongato, mint a Su-57... :)
 
K

kamm

Guest
Namostakkor kezdjük figyelni az ellenfolyamatot.
Jó kis meccs lesz ez!

A szellem kinn van a palackbol, visszagyomoszolni nem fog menni.
Ha az LM-nek van egy csepp esze, akkor bezony nagyon gyorsan bekinal valami F-24/25 nevu single-engine ujdonsagot, meg mielott a Boeing ocsudik fel es csinalja ugyanezt (raadasl az F-16-bol, feltetelezem, gyorsabban rittyentenek valamit papiron, mint a dual-engined F15EX-bol tenne a Boeing.)
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 228
14 500
113
F-16XL upgrade => F-16XXL

F-16_and_F-16XL_aerial_top_down_view.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
K

kamm

Guest
OUCH, ez bizony csíp...



The F-35’s Trillion Dollar Cost – How Did It Happen?​

By Lynn Haueter
February 26, 2021

Here come the nerds! Johns Hopkins University, Carnegie Mellon University, and Georgia Tech are working together to debug the balky software of the F-35, now the costliest weapons system in military history. Yet rather than teaming up to take down the bully, they’re joining forces to save his skin.
But who can blame them? The Federal grants keep on coming, and this bully is far more cunning than his prosaic movie counterpart. For decades, he has figured out just how much he can throw his weight around to get what he wants without getting expelled. The F-35’s manufacturer, Lockheed Martin Corporation, has now shaken loose a mind-melting $1 trillion in lunch money from American taxpayers. Let me say that again, $1 trillion! Enough is enough.

There’s a saying these days: “the new normal.” It’s mainly used to describe our dramatically-altered existence resulting from coronavirus to which we’ve (supposedly) become accustomed. It could, unfortunately, just as aptly be applied to our national tolerance for the federal procurement side of significant defense fabrication contracts.

Even a decade ago, people had already become numb to the cost overrun of the F-35. It was ridiculous then. It’s even more ridiculous now. Lockheed Martin hated talking about it and, not surprisingly, still does. But like that wart in the middle of your forehead, you refused to get removed, and somehow, after years, you hope your friends stop noticing it.

The F-35 boondoggle begs many questions. Here’s one to start. How did it happen? The contracting offices of major corporations are usually exacting in their due diligence when developing pricing packages. That Lockheed Martin undershot the cost of the F-35 so severely that it was so conservative in its pricing analysis raises eyebrows and necessitates inquiry. The Pentagon’s Office of Inspector General should immediately insert itself into the inner workings of the F-35 program. Doing so would finally provide a desperately-needed additional layer of accountability. This much is owed to the American people for having long-footed an exorbitant bill.

No doubt, Lockheed Martin has a stockpile of excuses.
First, it might actually claim, even confidently, that the F-35 is worth the $1 trillion price tag. Or rather, it might do something downright tricky. Using a double negative, it might posit that the price can't – at least yet – be proven not worthwhile.
That's because Lockheed Martin might reason "value" can only truly be measured in times of conflict, for that's when a platform is genuinely put to the test. Still, given the eye-watering cost of the F-35 relative to every other weapons system in the U.S.’s arsenal – in addition to the fact that our military has an array of alternatives at its fingertips – calculating a scenario in which relying upon the F-35 is sensible is a steep task.

A second excuse Lockheed Martin might deploy is that, because the F-35 was designed from the beginning to be an internationally-manufactured fighter jet, at least some supply-chain issues were to be expected. More than 1,000 suppliers, a number of which are overseas, contribute approximately 300,000 parts to the F-35's construction. Still, Lockheed Martin's job was to properly assess the risk factors associated with such a complicated assembly line and integrate them into the contract's risk table. And mitigating processes should have been put into place for overseeing, producing and ensuring quality production.

To get a sense of why Lockheed Martin has been able to escape the wrath of the high school principal for so long, consider the following. It is a $100 billion-corporation that, on a bad day, employs 110,000 people, including many highly paid D.C. lobbyists. It has been around for more than 100 years. Indeed, a notorious number of "Lockheed babies," whose parents – and even grandparents – also worked for the aerospace corporation. With a lot of staying power, Lockheed Martin is like a fourth branch of the American government. In that light, then, it's unsurprising that the F-35 has become the poster child of federal procurement swampiness.

Fourteen years after the F-35’s first flight, it’s time to do with the fighter jet what was done with the F-22—then the most advanced fighter jet ever developed, and at insane cost. At a certain point, the Pentagon simply decided that it had a sufficient number of units to deploy to areas of high need. The American taxpayer must cut the ceiling, and the Pentagon must move on to other options, like the development of the F-18 and some modified versions of the F-15.


Let’s call in the Inspector General and, in the meantime, put Lockheed Martin in after-school detention.


Lynn Haueter served as Deputy Chief of Staff to Congressman Ron Estes-R Kansas and Executive Assistant to Ways and Means Ranking Member Congressman Kevin Brady-R Texas, as well as advising other Members of Congress. Haueter has a Master’s degree in education, served as Chair of an international non-profit educational foundation, and taught in both the public and private sectors.

Ha valaki nem tudna: Ways & Means Cmte = tax committee, a legbefolyasosabb szovetsegi bizottsag (a tagjai nem is lehetnek masik bizottsag tagjai.)
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag