A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Baromi jó cikk @Green Leader ! :)

@Green Leader
Megint van némi megjegyezni valóm a cikkel kapcsolatban.
Fontos javítani valók:
  • wiki-s képen egy ausztrál Tiger van. Az angolok nem is rendszeresítették a típust. Náluk Apache van.
  • igazság szerint az Airbusnak is lesz rövidesen next gen demó gépe a Racer képében. Már gyartás alatt van a demó gép.
  • ez nem javítani való, csak megjegyzés:
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.

Személyes vélemény:
Nem akarok a következtetésekbe nagyon belemenni, mert ott bármi lehet. Nekem inkább az a véleményem, hogy maga "harci helikopter" kifejezést nem úgy használta Maróth, ahogy kellett volna.
Sokkal inkább kellett volna a "katonai" kifejezést használni.
 
@Green Leader
Megint van némi megjegyezni valóm a cikkel kapcsolatban.
Fontos javítani valók:
  • wiki-s képen egy ausztrál Tiger van. Az angolok nem is rendszeresítették a típust. Náluk Apache van.
  • igazság szerint az Airbusnak is lesz rövidesen next gen demó gépe a Racer képében. Már gyartás alatt van a demó gép.
  • ez nem javítani való, csak megjegyzés:
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.

Személyes vélemény:
Nem akarok a következtetésekbe nagyon belemenni, mert ott bármi lehet. Nekem inkább az a véleményem, hogy maga "harci helikopter" kifejezést nem úgy használta Maróth, ahogy kellett volna.
Sokkal inkább kellett volna a "katonai" kifejezést használni.
Pedig személy szerint nagyon becserélnék 8 db H225M-et 4-5-6 db Tigerre - nem azért mert annyira Tiger párti vagyok, hanem azért mert nagyon nem kedvelem a H225M-et.
Kár, hogy a H145M teljes mennyiségét már legyártották nekünk. Azt is felezném.
 
@Green Leader
Megint van némi megjegyezni valóm a cikkel kapcsolatban.
Fontos javítani valók:
  • wiki-s képen egy ausztrál Tiger van. Az angolok nem is rendszeresítették a típust. Náluk Apache van.
  • igazság szerint az Airbusnak is lesz rövidesen next gen demó gépe a Racer képében. Már gyartás alatt van a demó gép.
  • ez nem javítani való, csak megjegyzés:
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.

Személyes vélemény:
Nem akarok a következtetésekbe nagyon belemenni, mert ott bármi lehet. Nekem inkább az a véleményem, hogy maga "harci helikopter" kifejezést nem úgy használta Maróth, ahogy kellett volna.
Sokkal inkább kellett volna a "katonai" kifejezést használni.
Köszi, javítottam a képleírást.

Hallottam a Racerről, de egyelőre még nem akartam belekeverni ezt a helikoptert az EDF-es projektbe. Nem találtam arról forrást, hogy az Airbus ezzel nevezne, de ha van róla, megemlítem szívesen.

A Tiger azért került bele említésképpen, mert a Hír TV-s interjúban is szó volt róla. Úgy tudom bizonyos helyekről, hogy nem kizárt, hogy lesz ennek az összeurópai helikopterprojektnek is harci helikopter produktuma, de nem is 100%. Ezt szerintem megfelelően árnyaltam a cikkben ;)

Erről volt szó itt:
https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-hadero-lehetseges-fejlesztesi-iranyai.499/post-894283

Az Eu.i Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) projekt (Franciák, Németek, Görögög, Olaszok, UK) méretben sokkal inkább az NH90 / Cougar méretű helikopter lesz mint a Tiger.
A követelmények az új generációs helikopterrel szemben:
  • range in excess of 900nm (1,650km),
  • cruise speeds are around 150kt (280km/h)
  • maximum take-off weight of 10-17t,
  • capacity for up to 16 troops in full combat gear or mission equipment,
  • endurance of more than 5h, or up to 8h with additional fuel tanks
  • Combined internal and external payload should be greater than 4t, with at least 2.5t carried internally.

Képességek terén mikor azt írja hogy az új helikopter a Mi-24 re fog hasonlítani....na azon felröhögtem...:D

Sokkal inkább igaz amikor azt írja hogy
"...EGY ILYEN ESZKÖZ A JÖVŐBEN VALÓSZÍNŰLEG INKÁBB EGYFAJTA MAGAS VÉDETTSÉGŰ DRÓN-IRÁNYÍTÓKÖZPONT, MŰVELETI- ÉS KOORDINÁCIÓS KÖZPONTOT JELENT MAJD, NEM CSUPÁN EGY SZÁRAZFÖLDI CÉLPONTOK MEGSEMMISÍTÉSÉRE SPECIALIZÁLÓDOTT FORGÓSZÁRNYAST..."

A szerzőnek nincs igaza a páncélvédelemmel kapcsolatban.
Már a most szolgálatban álló harci helikopterek esetében is a páncélvédelem legfeljebb jelképes értékű, az új generációs helikopterek feladataihoz meg felesleges.
Itt a Mi-24 csak egyfajta szemléltetésként szolgál, hogy egy laikus tudja mihez kötni a még nem létező eszközt, nem szó szerint kell értelmezni ezt a kijelentést. A teljes, eredeti mondatnak sem ez a lényege.

A páncélvédettséget csak a H145M kapcsán jegyeztem meg, a mai harci helikopterekkel való összehasonlításban.
 
Itt a Mi-24 csak egyfajta szemléltetésként szolgál, hogy egy laikus tudja mihez kötni a még nem létező eszközt, nem szó szerint kell értelmezni ezt a kijelentést. A teljes, eredeti mondatnak sem ez a lényege.
Üdv, nem is tudtam hogy a cikk írója is jelen van ezen a fórumon..
Nehéz feladat és örök dilemma hogyan lehet valamit speciális dolgot elmagyarázni úgy hogy a laikus közönségnek is tessék és a komolyság is megmaradjon. Nem tudom egyáltalán érdemes e belevágni...A laikus olvasó közönségnek szerintem bőven elég annyi hogy most nem költünk további pénzeket újabb helikopter beszerzésekre.

A helikopterek jövőjét meg lehet hogy szakmai fórumokon / médiumokban - a HTKA alúlról súrolja ezt a kategóriát - érdemesebb megvitatni.
 
  • Tetszik
Reactions: Green Leader
Legalább a szolgálatosoknak is van értelme végre. Baromira unatkozhatnak egy-egy ilyen nélkül. :D

Esetleg néha idekommentálnak. ;)

A Maróth interjú alapján

Na jó, de mi van, ha átvesszük az ausztrál gépeket? Ha kifizetjük a modernizációt és előre lekötünk mondjuk 10 év logisztikai támogatást, akkor azért nem jár szarul az Airbus ahhoz képest, mint ha a földön állnának a gépek.
 
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.
Nézz utána az ausztrálok miért kukázták őket.
Totál megbízhatatlan, kiforratlan szar használhatatlan alkatrészellátási lánccal, alig bírtak repülni velük. Sokáig nyűglődtek, aztán leváltották őket, holott évtizedeket kellett volna még szolgálniuk.
Fel se merüljön az ötlet...
 
Nézz utána az ausztrálok miért kukázták őket.
Totál megbízhatatlan, kiforratlan szar használhatatlan alkatrészellátási lánccal, alig bírtak repülni velük. Sokáig nyűglődtek, aztán leváltották őket, holott évtizedeket kellett volna még szolgálniuk.
Fel se merüljön az ötlet...
Én sem értettem honnan jött ez a Tigert nekünk ötlet! Ha már minden áron dedikált harci heli kell akkor a törököktől T-129!
 
@krisss! Erre mit tudnál mondani?


 
@krisss! Erre mit tudnál mondani?


Kretén.
 
@krisss! Erre mit tudnál mondani?


Azta rohadt :D :D :D
 
  • Tetszik
Reactions: Blitz97