A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 015
11 836
113
Háát azok idestova 20 évesek. Igazság szerint az is kérdés, hogy mit kezdenek magával a Mistral rendszerrel.
Ugye a Skyranger 30-as tornyon is van egy légvédelmi rakéta indító modul. Kérdés, hogy van-e egyáltalán a Mistralra szükség, illetve, hogy hol van rá szükség.
Nem tudom (illetve nem lenne túl logikus), hogy a Skyrangeres Lynxek Győrbe mennének. A Mistrálok jelenleg ott vannak. HR okokból nem biztos, hogy ideális lenne a Mistrálos Unimogokat és kezelőiket lezavarni a lövész csapatokhoz.
Nem mondom, hogy haszontalan a Mistrál jelen formájában, de mindenképpen modernizálni kellene őket. Minimum egy távirányított toronnyal. Esetleg egy NMS-re szerelt, távirányított toronnyal kiváltani az Unimog-ot.
Ha ez megvan akkor az egész miskulancia mehet mondjuk a kerekes dandárba. Ha helyileg nem is költözne, de helyzet esetén automatikusan alájuk lehet rendelni őket.
A Mistral egy zsákutca, még az NG, Mk. III verzióval is.
Túl nehéz, hogy 1 ember hordozza, túl kevés a lőtávolsága, hogy a korszerű fenyegetésekkel (>8 km ATGM-mel felszerelt helikopterek, COIN/CAS repülők) szembe nézzen.

Én az OM 76-tal váltanám ki, a rakétákat pedig feltenném a helikopterekre, hogy ne érezzék magukat annyira kiszolgáltatva.
Illetve Wiesel-1-re (amit egyébként is be kéne szerezni) ráapplikálva - prototípus van rá, esetleg BTR-re, amire pedig hazai prototípus is volt(!) .
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 850
91 313
113
Felejtsétek már el az 1 milliárdot. Nem valós egyelőre.
Igen, egyelőre prezi anyag, de sztem lesz mögötte valós harceszköz. Was? ez itt a kérdés.

2 milliárdos alap Lyns csomagban, azért már sejthető, hogy sok minden benne volt, mivel az APS-t is tartalmazza.

A lőszerek külön soron futnak az RM prezikben Mo. mellett, idén várható véglegesitett szerződés azt is hanyagolhatjuk.

Tehát még egyszer, mi a szándék a 1 milliárddal??
Oerlikon légvédelmi fegyverrendszer bejelentve, oké. De ez kevésnek tűnik.

Én itt kutakodnék. A Mission Mastert láttuk már magyar zaszlóval, Maróth is nézegette. Zsír uj cucc, ez is növeli az esélyét, hogy ilyet veszünk. Az RM Canada gyártja, velük már az Iron Dome radarok beszerzésekor kapcsolatba kerültünk.

Az angolok már 4-4 MM-t beszereztek ebben a 2 verzióban.
missionmaster_uk_0097.jpg

kolejneMissionMaster_WielkaBrytania_00.jpg


Sőt ha már RM Canada, valószínűleg a mobil radarhoz a hordozót HX2, de inkább HX3 szériából szerzünk be, az is benne lehet a +1 milliárdba.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
A skyranger tornyon van radar, tűzvezetéshez, felderítéshez is használható. Nyilván rákészüléshez kell más, de ezek (akárcsak a többi cuccunk) rá lesznek kötve a nagytestvérre, és látni fogják a helyzetképet (ami rájuk tartozik nyilván).
Igazad van!
Én úgy emlékeztem, hogy azok csak tűzvezető radarok, de ahogy utánanéztem, célfelderítenek is 20km-ig. Akkor elvileg csak a központi felderítő radarokra lesz szükség.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 015
11 836
113
Mint korábban már említettem, Németországban, Hollandiában és Belgiumban még gúlákban áll a Gepard, amelyből 2010-ben Jordánia vett darabonként 350000 euróért 60 darabot.

Új infó, hogy azóta Qatar is vásárolt 15 darabot azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy a 2022-es futball VB-n biztosítsa a drónok elleni védelmet, azaz már ezt is megoldották a Gepárdon (AHEAD lőszer + új szenzorok).
Amint írja, már hálózatközpontú képességgel és soft-kill önvédelmi rendszerrel van felszerelve, és a radar 200 fokos szögben pásztáz (Miért csak annyi?).
Árat nem írt.
Mindenesetre egy (majdnem - hard kill is kéne) teljeskörű megoldást jelentene nekünk.
Még hozzátenném azt, hogy a törökök kifejlesztették a Korkut SPAAG-ot, ami teljes mértékben a Gepard képességeivel rendelkezik, az is 35 milis (licenszbe gyárták a gépágyút).

Benkő vagy Maróth igazán elutazhatna egy árlealkudó áltárgyalás céljából Törökországba, hogy a németek ne pofátlanodjanak már el annyira. Újabban nagyon nyeregben érzik magukat.
Ja és full úszóképes :D
korkut.jpg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
Baromi jó cikk @Green Leader ! :)

@Green Leader
Megint van némi megjegyezni valóm a cikkel kapcsolatban.
Fontos javítani valók:
  • wiki-s képen egy ausztrál Tiger van. Az angolok nem is rendszeresítették a típust. Náluk Apache van.
  • igazság szerint az Airbusnak is lesz rövidesen next gen demó gépe a Racer képében. Már gyartás alatt van a demó gép.
  • ez nem javítani való, csak megjegyzés:
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.

Személyes vélemény:
Nem akarok a következtetésekbe nagyon belemenni, mert ott bármi lehet. Nekem inkább az a véleményem, hogy maga "harci helikopter" kifejezést nem úgy használta Maróth, ahogy kellett volna.
Sokkal inkább kellett volna a "katonai" kifejezést használni.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 015
11 836
113
@Green Leader
Megint van némi megjegyezni valóm a cikkel kapcsolatban.
Fontos javítani valók:
  • wiki-s képen egy ausztrál Tiger van. Az angolok nem is rendszeresítették a típust. Náluk Apache van.
  • igazság szerint az Airbusnak is lesz rövidesen next gen demó gépe a Racer képében. Már gyartás alatt van a demó gép.
  • ez nem javítani való, csak megjegyzés:
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.

Személyes vélemény:
Nem akarok a következtetésekbe nagyon belemenni, mert ott bármi lehet. Nekem inkább az a véleményem, hogy maga "harci helikopter" kifejezést nem úgy használta Maróth, ahogy kellett volna.
Sokkal inkább kellett volna a "katonai" kifejezést használni.
Pedig személy szerint nagyon becserélnék 8 db H225M-et 4-5-6 db Tigerre - nem azért mert annyira Tiger párti vagyok, hanem azért mert nagyon nem kedvelem a H225M-et.
Kár, hogy a H145M teljes mennyiségét már legyártották nekünk. Azt is felezném.
 

Green Leader

Well-Known Member
2020. szeptember 10.
176
2 234
93
@Green Leader
Megint van némi megjegyezni valóm a cikkel kapcsolatban.
Fontos javítani valók:
  • wiki-s képen egy ausztrál Tiger van. Az angolok nem is rendszeresítették a típust. Náluk Apache van.
  • igazság szerint az Airbusnak is lesz rövidesen next gen demó gépe a Racer képében. Már gyartás alatt van a demó gép.
  • ez nem javítani való, csak megjegyzés:
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.

Személyes vélemény:
Nem akarok a következtetésekbe nagyon belemenni, mert ott bármi lehet. Nekem inkább az a véleményem, hogy maga "harci helikopter" kifejezést nem úgy használta Maróth, ahogy kellett volna.
Sokkal inkább kellett volna a "katonai" kifejezést használni.
Köszi, javítottam a képleírást.

Hallottam a Racerről, de egyelőre még nem akartam belekeverni ezt a helikoptert az EDF-es projektbe. Nem találtam arról forrást, hogy az Airbus ezzel nevezne, de ha van róla, megemlítem szívesen.

A Tiger azért került bele említésképpen, mert a Hír TV-s interjúban is szó volt róla. Úgy tudom bizonyos helyekről, hogy nem kizárt, hogy lesz ennek az összeurópai helikopterprojektnek is harci helikopter produktuma, de nem is 100%. Ezt szerintem megfelelően árnyaltam a cikkben ;)

Erről volt szó itt:
https://forum.htka.hu/threads/a-magyar-hadero-lehetseges-fejlesztesi-iranyai.499/post-894283

Az Eu.i Next Generation Rotorcraft Capability (NGRC) projekt (Franciák, Németek, Görögög, Olaszok, UK) méretben sokkal inkább az NH90 / Cougar méretű helikopter lesz mint a Tiger.
A követelmények az új generációs helikopterrel szemben:
  • range in excess of 900nm (1,650km),
  • cruise speeds are around 150kt (280km/h)
  • maximum take-off weight of 10-17t,
  • capacity for up to 16 troops in full combat gear or mission equipment,
  • endurance of more than 5h, or up to 8h with additional fuel tanks
  • Combined internal and external payload should be greater than 4t, with at least 2.5t carried internally.

Képességek terén mikor azt írja hogy az új helikopter a Mi-24 re fog hasonlítani....na azon felröhögtem...:D

Sokkal inkább igaz amikor azt írja hogy
"...EGY ILYEN ESZKÖZ A JÖVŐBEN VALÓSZÍNŰLEG INKÁBB EGYFAJTA MAGAS VÉDETTSÉGŰ DRÓN-IRÁNYÍTÓKÖZPONT, MŰVELETI- ÉS KOORDINÁCIÓS KÖZPONTOT JELENT MAJD, NEM CSUPÁN EGY SZÁRAZFÖLDI CÉLPONTOK MEGSEMMISÍTÉSÉRE SPECIALIZÁLÓDOTT FORGÓSZÁRNYAST..."

A szerzőnek nincs igaza a páncélvédelemmel kapcsolatban.
Már a most szolgálatban álló harci helikopterek esetében is a páncélvédelem legfeljebb jelképes értékű, az új generációs helikopterek feladataihoz meg felesleges.
Itt a Mi-24 csak egyfajta szemléltetésként szolgál, hogy egy laikus tudja mihez kötni a még nem létező eszközt, nem szó szerint kell értelmezni ezt a kijelentést. A teljes, eredeti mondatnak sem ez a lényege.

A páncélvédettséget csak a H145M kapcsán jegyeztem meg, a mai harci helikopterekkel való összehasonlításban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 348
46 150
113
Pedig személy szerint nagyon becserélnék 8 db H225M-et 4-5-6 db Tigerre - nem azért mert annyira Tiger párti vagyok, hanem azért mert nagyon nem kedvelem a H225M-et.
Kár, hogy a H145M teljes mennyiségét már legyártották nekünk. Azt is felezném.
Óriási szerencse, hogy semmi közöd a magyar haderőfejlesztéshez! :cool:
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 203
67 070
113
Pedig személy szerint nagyon becserélnék 8 db H225M-et 4-5-6 db Tigerre - nem azért mert annyira Tiger párti vagyok, hanem azért mert nagyon nem kedvelem a H225M-et.
Kár, hogy a H145M teljes mennyiségét már legyártották nekünk. Azt is felezném.
Miért? Hogy ne legyen légiszállítási képességünk?
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Itt a Mi-24 csak egyfajta szemléltetésként szolgál, hogy egy laikus tudja mihez kötni a még nem létező eszközt, nem szó szerint kell értelmezni ezt a kijelentést. A teljes, eredeti mondatnak sem ez a lényege.
Üdv, nem is tudtam hogy a cikk írója is jelen van ezen a fórumon..
Nehéz feladat és örök dilemma hogyan lehet valamit speciális dolgot elmagyarázni úgy hogy a laikus közönségnek is tessék és a komolyság is megmaradjon. Nem tudom egyáltalán érdemes e belevágni...A laikus olvasó közönségnek szerintem bőven elég annyi hogy most nem költünk további pénzeket újabb helikopter beszerzésekre.

A helikopterek jövőjét meg lehet hogy szakmai fórumokon / médiumokban - a HTKA alúlról súrolja ezt a kategóriát - érdemesebb megvitatni.
 
  • Tetszik
Reactions: Green Leader

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 140
10 850
113
Legalább a szolgálatosoknak is van értelme végre. Baromira unatkozhatnak egy-egy ilyen nélkül. :D

Esetleg néha idekommentálnak. ;)

A Maróth interjú alapján

Na jó, de mi van, ha átvesszük az ausztrál gépeket? Ha kifizetjük a modernizációt és előre lekötünk mondjuk 10 év logisztikai támogatást, akkor azért nem jár szarul az Airbus ahhoz képest, mint ha a földön állnának a gépek.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 328
13 661
113
A Tiger azért sem nagyon lehet már újként rendszeresítenünk, mert leállították a gyartását. Az ausztrálok alibi tenderére sem tudtak már Tigert ajánlani.
Viszont, ha nagyon akarnánk, akkor tudnánk rendszeresíteni Tigert, csak használtban. Szerintem 1 éven belül elérhetővé válik az ausztrálok teljes csomagja. Kevesett reptetett darabok, az mk3 upgrade után szerintem 20 évet simán lehúznának.
Arról nem is beszélve, hogy a H145M rendszereinek nagy részével megegyezik, így gyakorlatilag minimális átképzést igényelne a most aktív H145M-es pilótáinktól.
A kérdés az, hogy akarnánk-e ebbe pénzt beletenni. A Maróth interjú alapján nem.
Nézz utána az ausztrálok miért kukázták őket.
Totál megbízhatatlan, kiforratlan szar használhatatlan alkatrészellátási lánccal, alig bírtak repülni velük. Sokáig nyűglődtek, aztán leváltották őket, holott évtizedeket kellett volna még szolgálniuk.
Fel se merüljön az ötlet...
 

Venom85

Well-Known Member
2020. augusztus 20.
6 488
18 589
113
Nézz utána az ausztrálok miért kukázták őket.
Totál megbízhatatlan, kiforratlan szar használhatatlan alkatrészellátási lánccal, alig bírtak repülni velük. Sokáig nyűglődtek, aztán leváltották őket, holott évtizedeket kellett volna még szolgálniuk.
Fel se merüljön az ötlet...
Én sem értettem honnan jött ez a Tigert nekünk ötlet! Ha már minden áron dedikált harci heli kell akkor a törököktől T-129!
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 568
14 471
113
@krisss! Erre mit tudnál mondani?