MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
b3.jpg

Két szovjet MiG-23B Sztep repülőterén a nyolcvanas években Szibériában. Mind a vörös 29-es (Gyári száma: 242002419), mind a vörös 33-as (Gyári száma: 242002519) 1972-es gyártmányú, és mindkettő Ljulka hajtóművel van felszerelve.

bb01.jpg


bb02.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Valamint 1985-ben vette át az utolsó MiG-23MLAE-2 elfogóját Bulgária.

Az új gyártású volt?
@molnibalage
Igen, az összes bolgár együléses MiG-23-as, gyári újonnan került Bulgáriába. A Hidegháború alatt, csak Angola és Észak-Kórea kapott használt ex. szovjet MiG-23MLA változatokat.

(A kétülésesekre mindez nem vonatkozik, az egy másik történet)

Az utolsóként 1985-ben gyári újként átvett bolgár MiG-23MLAE-2 elfogó vadászrepülőgép, a 219-es oldalszámú:
03-1-2.jpg

3-19.jpg


Idézem Alexander Mladenov 2002/08 AFM-es cikkéből:
alex.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Két szovjet MiG-23B Sztep repülőterén a nyolcvanas években Szibériában. Mind a vörös 29-es (Gyári száma: 242002419), mind a vörös 33-as (Gyári száma: 242002519) 1972-es gyártmányú, és mindkettő Ljulka hajtóművel van felszerelve.

bb01.jpg


bb02.jpg
Ez egy elegáns cáfolata mindannak, amit írtam.
Hiába, mindig tanul az ember!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Galcom
T

Törölt tag 1945

Guest
Ilyenkor érdemes repült óraszámot, és kissé komolyabb darabszámot figyelembe venni, mint a mienk. Pluszban megnézni a kortárs típusokat.

Olyan infók vannak elterjedve, amit a TopGun-ban írtak a kilencvenes években (és olvasható a mai reinkarnációja a Wikipedian is). Ezek beégtek az emberekbe, mint megváltoztathatatlan tények. Pedig csak nem volt elég infó még a megjelenéskor és az írók kénytelenek voltak a nyolcvanas évek nyugati forrásaira, meg a sokszor szűk látókörű magyar infókra támaszkodni. Plusz divat volt szidni mindent ami szovjet.

Például az Szovjet Frontlégierő után, a Bolgárok használták a legtöbb MiG-23-ast Európában. 1976 és 2002 között 93 db MiG-23-as közül tízet vesztettek el. A Csehek 1978 és 1998 között 70 MiG-23-asból bő ötöt vesztettek. (Láttátok már a korabeli nyugati típusok hasonló statisztikáit?) Valahol a bolgár repült idők is megvannak. Hazánkban a szovjet 5. gárda ezred 14 év alatt, hét MiG-23M-et, míg a 14 gárda ezred nyolc év alatt három MiG-23MLA/D-t veszett. Ha a repült időt is mellé tennénk, abból látszódna, hogy a MiG-23-as semmivel nem volt rosszabb a kortárs MiG-21bis, F-4E és Mirage F-1C típusoknál.

A műszerezettségről (a Haditechnika újságban volt Varga Imrétől egy részletes leírás) annyit érdemes tudni, hogy a Szovjet Honi Légvédelem tömegesen rendszeresítette a típust, figyelembe véve a fegyverrendszerének a képességeit, melyek messze felülmúlták a (hetvenes években) a MiG-21bis lehetőségeit. Földháttérben célt felderíteni képes fedélzeti lokátor, közepes hatótávolságú légiharc rakéták, infraérzékelő, stb.. Természetesen mindez a hatvanas évek végének műszaki színvonalán és megbízhatóságával, de még csak a hetvenes éveket írták a hadrendbeállításakor. Miközben a Szovjet Honi Légvédelemnél soha egyetlen MiG-21-est sem állítottak hadrendbe!

Igazából egy jóval magasabb üzemeltetési kultúra és nagyobb költségvetés kellett hozzá (mint minden újabb típushoz ekkoriban), ami nem mindenhol állt rendelkezésre.

A nyolcvanas évekre egyszerűen kifogyott a kakaó a szocializmusból, a VSz országok már nem bírták a fegyverkezés költségeit (nemcsak mi, a többiek sem).
Innen eredt az ötlet, hogy minden fegyverrendszernek legyen drága csúcs változata kisszámban az élcsapatnál, a sleppet meg olcsóbb de még potens technikával szereljék fel.
Egy MiG-23MF 3x annyiba került mint egy MiG-21BISz.
Egy T-72-es 4x annyiba került mint egy T-55AM.
Egy Volhov-M6 (Sz-300PMU) osztály 10x annyiba került mint egy Volhov-M3 (Sz-75M3) osztály.

Így:
12db MiG-23-as (elvileg tervben volt még 2szd ML) mellett 62db MiG-21BISz érkezett.
125db T-72-es mellett (eredetileg) 400db T-55AM (volt tervben).
2db Volhov-M6 (ami csak terv maradt) mellett érkezett 12db Volhov-M3 meg 6db Nyeva.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
A nyolcvanas évekre egyszerűen kifogyott a kakaó a szocializmusból, a VSz országok már nem bírták a fegyverkezés költségeit (nemcsak mi, a többiek sem).
Az meg N+1-ik külön probléma, hogy míg a szovjetek egy viszonylag rövid felzárkózással, viszonylag jól tartották a lépést a Nyugattal az informatika (jelen esetben: avionika) terén, amíg csak elektroncsövek és tranzisztorok képezték a technológia alapjait, a félvezetők és microchipek megjelenésével már nem tudtak mit kezdeni.
Na meg a COCOM lista.

1972-ben Togliatti-ban indult a Zsiguli gyártása, a világon elsőként, számítógéppel megtámogatott gyártásszervezéssel!
Az adott színvonalon a szovjet magastudomány igenis komolyan számolt az informatikával.
A szovjet átlag gyári melós meg az évtizedes-évszázados rutinnal, mint szovjet valósággal.
Egy év múlva kitör az olajválság, a Nyugat beleremeg, a szovjetek meg úgy vélik, ez a baj hozzájuk (hozzánk) nem tud beférkőzni. A Nyugat megkezdte a szerkezetváltást, a Kelet ettől elmaradt, egy évtized múlva, a nyolcvanas évek elejére a késlekedés-semmittevés, a “brezsnyevi pangás” már megmutatta hatását.
Külön gond volt Afganisztán és Csernobil, mind a két fiaskó gyökereit valahol ugyanúgy a hetvenes évek elszalasztott gazdasági-technológiai-társadalmi fejlesztései között kell keresni.

A MiG-23-as gépcsalád MLD változatának legutolsó szériái voltak azok, amilyennek a 23-asnak eredetileg lennie kellett volna.
Ne a MiG-23MSz-t vegyük alapul, mert az egy szándékolt visszalépés volt.
Ha az “aranyközép” MiG-23M/MF, illetve korai ML gépeket nézzük, látjuk a bennük rejlő ambíciózus progresszivitást, értjük, hogy “mire gondolt a költő”, de azt is látjuk, hogy mindez érdemben már csak a legutolsó MLD szériákon ért révbe.
Túl későn.
Pont, ahogy az 1985-ben indult, nyilvánosság előtt 1992-ben debütált és 1993 decemberében elkaszált 9.15-ös MiG-29M esetében is történt.
Ha az ember utánaolvas, hogy a MiG pontosan mit is akart eredendően a 29-esből kihozni, hát az egyértelmű, hogy nem a végül nagy számban gyártott 9.12-esre és 9.13-asra gondolt. A 9.15 volt az.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Bolgár MiG-23BN, hat darab FAB-500M62-essel:

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and vilmoci

Cyrus Grissom

Active Member
2019. május 14.
43
144
33
Valaki felvetette előrébb, hogy miért is vonták ki tömegesen a mig 23ast...
Az egy dolog, hogy drága volt, de a fenntartása is horribilis összegbe került, cserébe az egy MLD t leszámítva a mig21 hez képest nem jelentett generációs ugrást. A variaszárny és "kitekerem-betekerem" futómű(by Kővári László, Top Gun 1996(?), a gyenge sárkányélettartam mind dobott rajta.
És özvegycsináló is volt, ne feledjük. Nehezen repülhető gép volt, és ha leesett, vitte a pilótát is.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka and jani22
M

molnibalage

Guest
Valaki felvetette előrébb, hogy miért is vonták ki tömegesen a mig 23ast...
Az egy dolog, hogy drága volt, de a fenntartása is horribilis összegbe került, cserébe az egy MLD t leszámítva a mig21 hez képest nem jelentett generációs ugrást.
Ne szórakozzunk már...

A BISz-nek sem volt
  • BVR képessége.
  • Sem hőpellengátora.
  • Sem akkora hatótávolsága.
  • Sem földháttérben valamiféle célleküzdési képessége.
az MLD ehhez képest is még előrelépés volt...