A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Spike-szintu ATGM gyartasnak egy SAMP/T-szintu ICBM gyartasahoz...? :rolleyes:
Ja es persze erzekelok gyartasa != raketagyartas
Szerintem itt @rudi arra gondolt, hogy ha már előállitunk egy hajtóművet valamihez, akkor arra specializálva gyárthatunk exprtra ilyen részegységeket bármihez, amiben a szóbanforgó -vagy hasonló- alkatrész lehet. Tehát egy Spike "összeszerelő" és részegységeket gyártó magyar üzem készithet sokminden mást is, annak ellenére is hogy pl. az adott eszköz nincs is rendszeresitve a MH-ben. Az "érzékelőknél" gondolom ugyanigy a rakéták érzékelőiről, harci fejlrész van szó...,de majd ő elmondja hogy gondolta.
 
Szerintem itt @rudi arra gondolt, hogy ha már előállitunk egy hajtóművet valamihez, akkor arra specializálva gyárthatunk exprtra ilyen részegységeket bármihez, amiben a szóbanforgó -vagy hasonló- alkatrész lehet. Tehát egy Spike "összeszerelő" és részegységeket gyártó magyar üzem készithet sokminden mást is, annak ellenére is hogy pl. az adott eszköz nincs is rendszeresitve a MH-ben. Az "érzékelőknél" gondolom ugyanigy a rakéták érzékelőiről, harci fejlrész van szó...,de majd ő elmondja hogy gondolta.
Szerintem csak azt akarta megelőzni amikor valaki megjelenik egy összeszerelő üzemes dumával...

Szamomra a kontextus, ti. Maroth viszonylag pontos megfigyelese arrol, milyen szukkoru a raketagyartast folytato orszagok klubja, logikusan nem szenzorok avagy alkatreszek gyartasat jelenti - hiszen azokat szinte akarhol lehet gyartani -, hanem bezony legalabb a raketahajtaset es a vegso osszeszerelest, amit valoban keves helyen folytatnak (sok oka van.)
 
Az a furcsa, hogy elég nagy sajtó kuss van Izraelben a Magyar spike business -el kapcsolatban. Miközben korábban a Lengyel vagy Amerikai eladásokról, vagy gyártásról azonnal cikkeztek. Vajon ez mit is jelenthet?
 
  • Vicces
Reactions: Kim Philby
Az a furcsa, hogy elég nagy sajtó kuss van Izraelben a Magyar spike business -el kapcsolatban. Miközben korábban a Lengyel vagy Amerikai eladásokról, vagy gyártásról azonnal cikkeztek. Vajon ez mit is jelenthet?
Szerintem csak egyszeruen nullas hir eppen. FYI a lengyelek lassan 20 eve gyartjak a sajat Spike LR-jeiket, szerintem jarhatnak lassan 10 ezer korul, az kicsit mas kategoria, az amerikaiak meg hiresen nem vesznek semmit, viszont ezt nagyon tesztelgetik, na ok aztan plane mas kategoria lesz...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Amúgy nekem tetszik meg minden… a 25 km pláne, de gondolom ezek nem túl gyors eszközök. Szóval ezek amúgy ilyen távon potensek? gondolok itt álcázó füstre, manőverre, esetleg vmi Skyrangerhez hasonló csapat légvédelemre??
Szerinted? Quadrokopter felderít 17,6 kilométerre, 3 domb és 2 erdő takarásában meg indul a rakéta.
Harckocsik esetén is hasonló módon szeretnék kitolni a lőtávot, nagyon vastagon benne van a pakliban, hogy hamarosan megjelennek a nem Line of Sight lövedékek/rakéták. Az amik 30 éve játszottak már az XM943 STAFF lövedékkel, francik reszelgetik a Polynege névre hallgató lövedéket, Dél-Koreának ott a KSTAM, az olaszok is dolgoznak valamin (aminek hirtelen nem jut eszembe a neve) és ez csak az amiről tudunk.
Kombináld ezt össze mondjuk csak egy kábelen a harckocsihoz kapcsolt és 50 méterre felemelkedni képes quadrokopterrel. Gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy jó pozícióban lévő harckocsi képes úgy leküzdeni célpontot, hogy elő sem jön a takarásból.
V0blq4z.jpeg

120_term_pict.jpg
 
,de majd ő elmondja hogy gondolta.
Nem igazán tudom mit kéne még elmondanom...???
Talán annyit tudok még hozzátenni hogy Maróth GYÁRTÁSRÓL beszélt, nem pedig ÖSSZESZERELÉSRŐL.
Ha gyártásról van szó akkor jelenleg egy Spike kategóriájú rakéta semmilyen fontosabb elemének a gyártására nem vagyunk felkészülve.
Szerintem amikor zárt klubbot említett akkor olyan stratégiai alkatrészek gyártására gondolt mint a rakéta motor, a CCD/IR chipek, IMU egység vagy a software.
Ezeket csak néhány cég tudja gyártani a világon és bármelyik ilyen cég beédesgetése Mo.ra abszolút stratégia lépés lenne.
A Spike esetében sem feltétlen a Rafaelt kell behozni Mo.ra. A Spike német megfelelőjéhez (MELLS) pl. a Hensoldt, Diehl, Rheinmetal trio gyártja az összes fontosabb alkatrészt. A technológia jöhetne akár ezektől a német cégektől is...
 
Nem igazán tudom mit kéne még elmondanom...???
Talán annyit tudok még hozzátenni hogy Maróth GYÁRTÁSRÓL beszélt, nem pedig ÖSSZESZERELÉSRŐL.
Ha gyártásról van szó akkor jelenleg egy Spike kategóriájú rakéta semmilyen fontosabb elemének a gyártására nem vagyunk felkészülve.
Szerintem amikor zárt klubbot említett akkor olyan stratégiai alkatrészek gyártására gondolt mint a rakéta motor, a CCD/IR chipek, IMU egység vagy a software.
Sw meg CCD (sic!) chipek, mint zart klub? :D
Hat, utoljara ugy a kesoi 80-as evekben... :D

A raketahajtas az valoban az, ahigy feljebb is megindokoltam.

Ezeket csak néhány cég tudja gyártani a világon és bármelyik ilyen cég beédesgetése Mo.ra abszolút stratégia lépés lenne.
A Spike esetében sem feltétlen a Rafaelt kell behozni Mo.ra. A Spike német megfelelőjéhez (MELLS) pl. a Hensoldt, Diehl, Rheinmetal trio gyártja az összes fontosabb alkatrészt. A technológia jöhetne akár ezektől a német cégektől is...
Jajjj... pont azert ment a Rafaelhez, mert az Eurospike trional esélyünk nem volt hazai gyartasra. Ezt mar kitargyaltuk, Maroth meg is erősítette.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
A detektor tervezését és gyártási technológiáját hűtéssel vagy anélkül senki nem adja senkinek, és infrastruktúra szükséges a Focal Plane Array gyártásához. A legjobb az, ha összeszereléssel kezdjük, és biztosítjuk, hogy itt szilárd tüzelésű motorokat állítsanak elő.
 
Azért ez a rakéta gyártás = misztikum, az kb a csőgyártás = lehetetlen kategóriát súrolja.
Nos nézzük, ki mindneki gyárt rakétát:
Szerbia - EDEPro (licence, és saját fejlesztések)
Lengyelország - Mesko (licence és saját fejlesztések)
Spanyolország - Santa Barbara
Norvégia - Nammo (talán még a finneknél is gyártanak)
Bulgária - a mai napig gyártják az orosz licence termékeket.
Szlovákia - A Diehlel közösen csinálták meg az RM-70/85 modernizálását
Svájc - alkatrész szinten beszállító

Szerteágazó rakétaiparral rendelkeznek : USA, Németország, Oroszország, Kína, Dél-Korea, Franciaország, UK, Svédország, Izrael, Brazília, Kanada, Japán, India, Törökország, Irán, Dél-Afrika, Ausztrália, Olaszország, Görögország (bár utóbbiak főleg licenceben)...

Azt gondolom, hogyha a szerbek megoldják saját kútfőből, akkor nálunk is menni fog.
Valójában a nagyobb vállalatok hazai telepítése azért lehet hasznos, mert - ahogy a RM, CZ esetében is - a marketing részt megoldják ők.
 
Nem gondolkoztok ésszerűen , Mit hív a magyör embör rakétának ? ezt :

Titan2_color_silo.jpg

Ilyenek gyártása tényleg egy elit klub , ide akarunk belépni és ezzel egyidejűleg hadi és űripari utakra térni , teljesen logikus ... űr meg ballisztikus
rakétát most kell fejleszteni nem 20 év múlva , szerintetek mivel megy majd fel a magyar űrhajós az űrbe ? space x ? Roscosmos ? NASA ?!! NEM !

A magyar űrhajós magyar Yurta 3-as rakétával megy fel az űrbe , ahol eltölti 1 hetes próba küldetését a magyar ETELINTERKÖZI űrállomáson hogy a későbbi küldetésekhez felkészítse az állomást...

kcK8Ux0.png
 
Egyszerűbb rakétákat legalább 3 szomszédunk is gyárt, ez így nem tűnik annyira "elit klub"-nak...
Akkor helyezd el a Spike-ot és a többi izraeli rakétatechnológiát a "rakéták egyszerűségi listáján" és húzd meg a vonalat, ahol kezdődik az "elit klub"...csak hogy képbe legyünk :)
 
Itt minden csak összeszerelés. Magyarországnak nincs olyan releváns katonai K+F kapacítása, sem humán erőforrás, sem technikai eszközök tekintetében (laborítoriumok, tesztpályák, stb) amivel komolyan hozzá tudunk járulni fejlesztéshez. Ki a fene vette be a dumát, hogy pld. magyar szellemi tőke is kell az új Europai harci helikopter fejlesztéséhez? Az Aribus (eruocopter) magyar segítség nélkül is kifejlesztett már vagy két tucat forgószárnyast, de most Asbóth Oszkár unokái kellenek, az új koncepcióhoz :) Tegnap voltam egy on-line védelmi kutató konferencián, ahol a Nemzeti Katonai Stratégia kivesézve. Nos minden kutató egyetért, hogy még a beszállítói hálózathoz, és marginális kis fejlesztések hazai kutatásához is legalább egy évtized kemény munkája kell, mert magyaroszágon gyakorlatilag 2000 után megszünt a védelmi iparhoz kapcsolható hadiipari K+F.. Ez egy komoly lemaradás, szinte a 0-ról kell újrateremteni.
 
Akkor helyezd el a Spike-ot és a többi izraeli rakétatechnológiát a "rakéták egyszerűségi listáján" és húzd meg a vonalat, ahol kezdődik az "elit klub"...csak hogy képbe legyünk :)
Nem inkább az a választóvonal, hogy más rakétáját gyártják-e vagy van saját rakétafejlesztése az adott országnak?
 
Egyszerűbb rakétákat legalább 3 szomszédunk is gyárt, ez így nem tűnik annyira "elit klub"-nak...
Persze nem tudjuk, milyen rakétagyártásra gondolt. Jól működő iránytott rakétát vagy az űrbe műholdat juttató rakétát már sokkal kevesebben gyártanak.
Én két szomszédról tudok (Szerbia, Ukrajna) akik képesek önállóan irányított rakétákat gyártani (nem csak összeszerelni)
Ha Spike kategóriában gondolkozunk akkor viszont a hangsúly a KORSZERŰ kifejezésen van.
A Spike gyártás azt jelenti hogy képes vagy pl. nagy felbontású multi color CCD/IR érzékelőket és MEMS IMU egységeket gyártani.
Erre egyik szomszédunk sem képes...még az Ukránok sem...
Erre legközelebb hozzánk csak a Németeknek, Franciáknak és az Olaszoknak van technológiája.
 
Nem inkább az a választóvonal, hogy más rakétáját gyártják-e vagy van saját rakétafejlesztése az adott országnak?
Nem tudom, de szerintem elengedhetetlenül szükséges, hogy legyen "valamilyen" meglévő gyártási tapasztalatod, hogy az utóbbiba - saját fejlesztés - egyáltalán bele tudj fogni....or?
 
  • Tetszik
Reactions: Terminator
Egyreszt senki nem beszelt minden alkatresz otthoni gyartasarol, masreszt megint nem ertem ezt az egesz eszmefuttatast, kezdve azzal, megis mi koze lenne egy Spike-szintu ATGM gyartasnak egy SAMP/T-szintu ICBM gyartasahoz...? :rolleyes:
Ja es persze erzekelok gyartasa != raketagyartas, de ezt mar csak amugy mellekesen.



Ez is igaz, a motor = engine = hajtomu, esetunkben angolul rocket engine, ami a propulsion azaz (meg)hajtas 'motorja' (fajtaja) magyarul.
Tehát még egyszer: a magyar terminológia hajtóművet jelöl rakéta, repülőgép és forgószárnyas esetében. Motort pedig a szárazföldi (belső égésű ) motorok esetében. Ebben lehet vitázni, de nem angolok, hanem magyarok vagyunk.