Én megkísérelnék bele vinni a kérdésbe még egy csavart.
Izraellel közös űr... dolgokat akarunk az interjú alapján. Ma minden K+F a bejelentések szintjén, de mindig jön rá a válasz, hogy de hát nincs is semmink. Nos, az űrkutatás az nem semmi.
Az a kérdés, hogy mit és miért. Gyorsan elintéztétek azzal, hogy ott csak a cég átadásáról van szó, nem kell bele látni komolyabb dolgot. És igen, az interjúban többször ki lett hangsúlyozva, hogy ezek civil célra lesznek, ami így helyes. A világon még senki nem lőtt fel katonai célra műholdat, csak a mezőgazdaságot támogatta, tengert kutatott, a világ természeti katasztrófáit vagy a bolygó pusztulását próbálta meg orvosolni. Ne mi legyünk az elsők, aki katonai felhasználásra lövünk fel valamit!
Szóval miért? Már ki lett tárgyalva, hogy mélységesen áron alul kaptuk meg. Vagy nagyon fontos volt számukra, hogy maradjon szemük KK-Európa felett egy geostacionárius ponton vagy valami kihagyhatatlan üzletet ajánlottunk nekik.
Ha komoly volt a felvetés, hogy űrrakéta kilövőállomásban és gyártókapacitásban gondolkodunk, akkor az lenne a kérdésem, hogy milyen a viszonya Izraelnek úgy általában Elon Muskkal? Annyit tudok a gyerekről, hogy apartheid és az ellene lázadó feketék következtében tette át a székhelyét előbb Kanadába, majd az USA-ba.
Viszont űrkilövésben versenyezni nem tűnik testhez álló feladatnak a számunkra. És ezzel kő keményen az USA nemzetbiztonsági érdekeibe szállnánk bele, akinek meg az a prioritása, hogy az odahaza gyártott rakéták legyenek sikeresek. Még ha olcsóbb műhold fellövés ígérete valóban egy olyan tétel lenne, amiért megérte áron alul eladni azt a céget.
Illetve itt kanyarodnék vissza a Tüske kérdésére. Bárminek a fejlesztését is ígértük közel-keleti barátainknak, ha elfogadjuk azt a tényt, hogy az űrben valamilyen területen közösen gondolkodunk, akkor nem olyan hajmeresztő elképzelés egy licence gyártás kérése. K+F-nek meg mondjuk alsó határon az is elmegy, hogy integráljuk több olyan járműre, amin ez még nem megoldott. A Lynxet meg az új APC-t kapásból ezzel kínáljuk, ha a vevőnek más kell, akkor fizeti annak is az integrációját. Illetve az Airbus helikre lehet mi fizetjük ki. (De az még mindig jó üzlet lenne a számunkra, ha mi kifizetjük és ezzel piacot teremtünk más vásárlók megrendeléseinek, de cserébe kapunk egy saját skuló gyárat. Plusz mondjuk a mi gyár telephelyünkön gyártsák azokat a részegységeket, amik az integrációhoz szükséges, kapjunk vissza pénzt hosszú távon abból is!)
De az a bajom, hogy még tippelni is csak pár helyen tudok. Konkrét adatot meg nagyjából sehol nem olvastam.