A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 432
74 333
113
1. Ha jol emlekszem kikonzervalt Abramsokat (M1A1?) upgradelnek a latest upg szintre, az nagyon nem vaiduj tankok :)
2. mindenki tudja, hogy az export Abrams nem a fullos amerikai Abrams, mindegy, milyen upd csomag neven futtatjak
Miért nem linkeled be a lengyel haderőfejlesztési topikot vagy az Abrams topikot? Egy hétig ez volt a fő téma.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
507
1 395
93
Akkor még nagyobb összlétszám igény jön ki, 236 fő.
Az életpályamodell szerint nem az idősebb pilóták kerülnek át szállítógépre vagy kiképző/oktató státuszba?
Nem tudom, hogy mi alapján tervezik/szervezik az életpályát, például a két hölgy közvetlenül az NFTC, meg az amerikai képzés után került szállítógépre. Ők biztos, hogy nem az életkoruk miatt kerültek ezekbe a "nyugdíjas" pozíciókba. Azért írtam nyugdíjasnak a szállítógépes állást, mert én a seregen belül nem nagyon látok váltási lehetőséget. A Falconról, vagy az Airbusról már nem fognak átülni Gripenre. A Zlin szerintem visszalépés. Helikopter, teljesen más. KC390? Az interkontinentális, VIP 7Xről szerintem visszalépés, bár változatosabb lehet. Az A319ről tűnik egyértelmű szakmai előrelépésnek: vagy 25 évnyi ugrás a technikában és főleg változatosabb feladatok lehetősége.
 

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
949
1 665
93
Oktatásba és egészségügybe kellene rengeteg pénzt tenni, mert akkor van itt jövő. Remélem jelenleg a NER-be elszivárgó ezermilliárdok átcsoportosítása ezekre a területekre elegendő lesz és nem nyirbálják meg a Zrínyi programot.
Miért most nem ezt teszik? Szerinted ezekre a pénzekre nincsen jelentkező a baloldalon?
 
K

kamm

Guest
Először módosítani kell a jelenlegi Gripen szerződést, mert a tervezett nagy arányú korszerűsítés után már nem az lesz a végérték, mint amit legutóbb beleírtak. Azt is el kell dönteni hogy ezt ki akarjuk-e fizetni és ha igen, mikor. Részletekre bontva 2026/2031/2036-ig vagy 2026-ban maradványértéken. (És akkor egyből más értelmet nyernek Benkő Tibor sokszor idézett szavai, hogy el kell dönteni mi legyen 2026 után és hogy "Gripeneket veszünk, de nem ezeket a gépeket". )

Van még olyan lehetőség is, hogy úgy módosítunk szerződét hogy csak béreljük a korszerűsített gépeket 2026-ig és utána becseréljük Gripen E/F-re, amit vagy kifizetünk vagy lízingeljük azokat is 10-20 évig.

A legköltségesebb verzió a jelenlegi Gripenek nagy arányú korszerűsítése és mellé még E/F Gripeneket is rendszeresíteni. És akkor kb. 2035/2040-ig lenne egy század korszerűsített C/D Gripen és kb. 2050-ig egy század E/F Gripen? 2040 körül pedig bejelentkezünk az FCAS/Tempest/K-FX/T-FX/ATD-X/SAAB FS2020 közül arra, amelyik addigra megvalósul?

És ez még csak néhány lehetséges verzió azok közül, ha csak Gripenekben gondolkodunk a következő 30 évre.
En lefogadom, hogy a két opcio a jelenlegi C/D + 2 szazad E avagy 2 szazad E es a C/D-t visszaveve beszamitjak... utóbbit sejttette Benkő interjuja, de ugye azért ő sem teljesen az igazság forrása, szoval én bízom a három szazadban, különösen a harom század román lepukkant F-16 okán. ;)
 

Blitz97

Well-Known Member
2020. május 13.
4 578
11 183
113

"Egy 15 főből álló csoport illegálisan akart átjutni Magyarország területére Ásotthalomnál 2021. július 27-én 20 óra 40 perckor, ezért a szerb oldalról gázspray-vel lefújták a határt védő egyenruhásokat. Az erőszakos határátlépési kísérlet következtében négy honvéd megsérült, orvosi ellátásuk folyamatban van.

A szolgálatot teljesítő rendőrök és katonák a jogellenes határátlépési kísérletet megakadályozták.

Kollégáink mindent megtesznek a közrend és közbiztonság fenntartása érdekében, felkészülten, elegendő élő erővel és technikával őrzik a határt.
"
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 992
91 922
113
Először módosítani kell a jelenlegi Gripen szerződést, mert a tervezett nagy arányú korszerűsítés után már nem az lesz a végérték, mint amit legutóbb beleírtak. Azt is el kell dönteni hogy ezt ki akarjuk-e fizetni és ha igen, mikor. Részletekre bontva 2026/2031/2036-ig vagy 2026-ban maradványértéken. (És akkor egyből más értelmet nyernek Benkő Tibor sokszor idézett szavai, hogy el kell dönteni mi legyen 2026 után és hogy "Gripeneket veszünk, de nem ezeket a gépeket". )

Van még olyan lehetőség is, hogy úgy módosítunk szerződét hogy csak béreljük a korszerűsített gépeket 2026-ig és utána becseréljük Gripen E/F-re, amit vagy kifizetünk vagy lízingeljük azokat is 10-20 évig.

A legköltségesebb verzió a jelenlegi Gripenek nagy arányú korszerűsítése és mellé még E/F Gripeneket is rendszeresíteni. És akkor kb. 2035/2040-ig lenne egy század korszerűsített C/D Gripen és kb. 2050-ig egy század E/F Gripen? 2040 körül pedig bejelentkezünk az FCAS/Tempest/K-FX/T-FX/ATD-X/SAAB FS2020 közül arra, amelyik addigra megvalósul?

És ez még csak néhány lehetséges verzió azok közül, ha csak Gripenekben gondolkodunk a következő 30 évre.
Azért kíváncsi lennék, hogy a Rafale es Eurofighter ügyben, milyen ajánlat érkezett. De nem fogjuk megtudni. Ezeknek lenne igazán politikai előnye, a Gripennek semmi.
 
W

Wilson

Guest
Azért kíváncsi lennék, hogy a Rafale es Eurofighter ügyben, milyen ajánlat érkezett. De nem fogjuk megtudni. Ezeknek lenne igazán politikai előnye, a Gripennek semmi.
Szerintem nekünk teljesen értelmetlen a két hajtóműves Eurofighterben gondolkodni,Rafale már más tészta de az új legmodernebb változatát már elég drágán mérik a csigaevők.Az én véleményem az,hogy csak két típus jöhet szóba (és szerintem a döntéshozók is ezen "lamentálnak") ha lecseréljük a meglévő Gripenjeinket ez a két gép a Gripen E és az F-35-s
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
9 965
18 505
113

"Egy 15 főből álló csoport illegálisan akart átjutni Magyarország területére Ásotthalomnál 2021. július 27-én 20 óra 40 perckor, ezért a szerb oldalról gázspray-vel lefújták a határt védő egyenruhásokat. Az erőszakos határátlépési kísérlet következtében négy honvéd megsérült, orvosi ellátásuk folyamatban van.

A szolgálatot teljesítő rendőrök és katonák a jogellenes határátlépési kísérletet megakadályozták.

Kollégáink mindent megtesznek a közrend és közbiztonság fenntartása érdekében, felkészülten, elegendő élő erővel és technikával őrzik a határt.
"

Nem ismerjük a részleteket. Kíváncsi lennék persze, hogy sérülhetett meg 4 felfegyverzett egyenruhás katona, mindössze gázsprével támadó migránsok ellen. Hol az a határ amikor fegyvert nem csak lehet, hanem kell is használni ? A gázsprével támadók nem jelenthettek életveszélyes támadást, ha már támadtak ? Hiszen nem tudhatták a katonák a spré után mit vesznek még elő. Visszatérve az elejére, a részleteket nem ismerjük, tehát én sem vonnák le következtetést, inkább csak kíváncsi lennék a történtekre.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
21 290
34 000
113
Nem ismerjük a részleteket. Kíváncsi lennék persze, hogy sérülhetett meg 4 felfegyverzett egyenruhás katona, mindössze gázsprével támadó migránsok ellen. Hol az a határ amikor fegyvert nem csak lehet, hanem kell is használni ? A gázsprével támadók nem jelenthettek életveszélyes támadást, ha már támadtak ? Hiszen nem tudhatták a katonák a spré után mit vesznek még elő. Visszatérve az elejére, a részleteket nem ismerjük, tehát én sem vonnák le következtetést, inkább csak kíváncsi lennék a történtekre.
valószínűleg átfújtak a kerítésen. (mint amikor ddobáloznak a kerítés túloldaláról) ha a szélirány nem jó ugye családit nem lehet alkalmazni (a katonáknál amugy sem szokás) maradna a paprika spray. fegyverhasználat... átlőni szerbiába? elég macerás ügy lenne. (mondjuk van elég 20as tár abba lehetne vaklőszert tárazni...)
szerintem most precedens született ha született és ezután bátrabban át lehet majd fújni a kerítésen túlra nekünk is. (elvileg még 2 m (valahol 42) még magyar terület.

a sérülés meg a könygáz okán léphetett fel.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 649
46 770
113
Először módosítani kell a jelenlegi Gripen szerződést, mert a tervezett nagy arányú korszerűsítés után már nem az lesz a végérték, mint amit legutóbb beleírtak. Azt is el kell dönteni hogy ezt ki akarjuk-e fizetni és ha igen, mikor. Részletekre bontva 2026/2031/2036-ig vagy 2026-ban maradványértéken. (És akkor egyből más értelmet nyernek Benkő Tibor sokszor idézett szavai, hogy el kell dönteni mi legyen 2026 után és hogy "Gripeneket veszünk, de nem ezeket a gépeket". )
Szerintem ehhez nem kell semmit sem módosítani. Amennyiben egyben kifizetjük az upgrade-et.
Ha nem az lenne a terv, hogy megtartsuk a Gripeneket, akkor nem tetettük volna vissza a legutolsó módosítás alkalmával.
Van még olyan lehetőség is, hogy úgy módosítunk szerződét hogy csak béreljük a korszerűsített gépeket 2026-ig és utána becseréljük Gripen E/F-re, amit vagy kifizetünk vagy lízingeljük azokat is 10-20 évig.
Dehogy!
Ez nem a helyi konzol szaküzlet, ahol visszaveszik a használt játékokat.
Ha bele is mennének egy ilyen csereberébe, akkor is olyan pofátlanul alacsony árat mondanak rájuk, ami miatt hülyék lennénk beadni.
A mi gépeink öszvér gépek. Mit kezdjenek velük a svédek? Csak komoly pénzek árán lehetne őket a saját C/D-ikkel azonos konfigurációra hozni.
Maximum donornak lennének jók a svédek gépeinek élettartamának meghosszabbítására.
Ráadásul náluk is az van most napirenden, hogy vagy 60db C-t kivonnak, és E-kre cserélik. Hidd el, hogy a svédeknek az a legideálisabb megoldás, ha mi bővítjük a C/D gépparkunkat. Ez nekik talált pénz. Mert a tőlük kikerülő 60 gép így is csak a pénzt fogja vinni a raktározással, állagmegőrzéssel, rosszabb esetben elbontással. Ha meg sikerül belőle még pénzt kivenni, az az E-k beszerzését zsírozza meg. Szóval én arra számítok, hogy pofátlanul jó áron fognak nekünk ajánlatot tenni használt C/D gépekre

Én arra számítok, hogy legkésőbb a korszerűsítéssel egy időben jelentik be a bővítést, - ha lesz ilyen.
Az lenne a legkézenfekvőbb, ha a jelenlegi és az esetleges új gépek is egy időben kerülnének azonos műszaki konfigurációra.
Én abban is gondolkodnék, hogy ha a tervekben mondjuk egy további század szerepel (12-14 gép), akkor is 18-20 gépet vennék, amivel csökkenteni lehet a gépek terhelését (ezzel együtt az időarányos karbantartási igényt). A többlet gépek, ha nem is tényleges donorgépként működnének, de technikailag repültóra-donorként igen. Helyzet esetén pedig mindenképpen jól jön a nagyobb gépszám.

Mi több a költségek csökkenthetők lennének azzal, hogy a bővítési gépeket nem KP kipengetjük, hanem a csehek mostani konstrukciójához hasonlóan csak béreljük (tulajdonszerzés nélkül). Szerintem ezzel a megoldással lehetne legolcsóbban, új gépparki átállást megspórolva, gépszámot növelni úgy, hogy kihúzzuk a nextgen gépekig.
És ezzel a megoldással - egyelőre csak gépszám szempontjából, de - tudjuk kompenzálni a környező országok flottabővítéseit, típuscseréit. Viszont arra is maradna pénzünk, hogy megint hamarabb váltsunk modernebb típusra.

Ha meg a hadiipari fejlesztés (repipari klaszter) is szem előtt lóg, akkor is ez tűnik a legjobb megoldásnak. Mert egy bővített Gripen flotta mellé elvihetnénk a horvátoknak felajánlott szerviz központot. Ha pedig ezzel párhuzamosan beszállnánk mondjuk a Tempest-be (nyilván csak pénzzel), akkor pedig fejlesztő országként kérhetnénk, hogy szervezzenek ki hozzánk is alkatrész, vagy modulgyártást. Na ennek lehetne kivállóan megágyazni egy Gripen szervizközponttal.

Másik - számunkra elérhető - nextgen gép esetén ilyen lehetőségek nem lesznek.
F-35 - csupán fizető utasok lehetnénk. 0 ipari ellentételezési lehetőség.
FCAS - szerintem az fog legkésőbb elkészülni. Szerintem addig a Gripenjeink már nem fogják húzni. Ebben az esetben mindenképpen kell áthidaló típus. Ennek minden plusz költségével. Ha ez ráadásul vagy az EF, vagy a Rafale lenne, akkor ott a 2 hajtóműves emelt költségek bevállalása lenne értelmetlen.

Persze, ha nagyon nagy a para odafent, akkor meg lehet venni az F-35-öt is, de ott messze leszünk az optimális megoldástól.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 649
46 770
113
Azért kíváncsi lennék, hogy a Rafale es Eurofighter ügyben, milyen ajánlat érkezett. De nem fogjuk megtudni. Ezeknek lenne igazán politikai előnye, a Gripennek semmi.
Ahogy az előbb felvázoltam, a Gripennek elsősorban ipari előnyei lehetnének. De ha kicsit mélyebben belemegyünk a dologba, és elmegyünk gondolatban a Tempest projektig, akkor ott már beleütközünk az olasz vonalba, ami szintén egy kívánatos csapásirány Orbánék szemében.
Igazság szerint a francia német tengelyt nem nagyon tudja megtörni Orbán, de egy V4+Olaszország vonallal ellensúlyozni próbálkozhat.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 992
91 922
113
Nem ismerjük a részleteket. Kíváncsi lennék persze, hogy sérülhetett meg 4 felfegyverzett egyenruhás katona, mindössze gázsprével támadó migránsok ellen. Hol az a határ amikor fegyvert nem csak lehet, hanem kell is használni ? A gázsprével támadók nem jelenthettek életveszélyes támadást, ha már támadtak ? Hiszen nem tudhatták a katonák a spré után mit vesznek még elő. Visszatérve az elejére, a részleteket nem ismerjük, tehát én sem vonnák le következtetést, inkább csak kíváncsi lennék a történtekre.
74555219412553Roszke2.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A legköltségesebb verzió a jelenlegi Gripenek nagy arányú korszerűsítése és mellé még E/F Gripeneket is rendszeresíteni. És akkor kb. 2035/2040-ig lenne egy század korszerűsített C/D Gripen és kb. 2050-ig egy század E/F Gripen? 2040 körül pedig bejelentkezünk az FCAS/Tempest/K-FX/T-FX/ATD-X/SAAB FS2020 közül arra, amelyik addigra megvalósul?
Szerintem minden olyan ötlet ami vegyes flottát eredményezne túlzottan költséges lenne, ezért kerülendő.
A 2040 es évek elejéig - az új 5+ generációs gépek tényleges szolgálatba állásáig - a legjobb megoldás Gripen C/D gépek korszerűsítése lenne, további 1-2 századnyi használt (és a meglévőkkel együtt felújított) Svéd gépekkel kiegészítve a meglévő flottát.
Persze a korszerűsítés és további gépek beszerzése mit sem ér az AA és AG fegyverzet bővítése és a repült óraszámok növelése nélkül, ezért erre is megoldást kell találni.
 
H

Hummen23

Guest
Szerintem minden olyan ötlet ami vegyes flottát eredményezne túlzottan költséges lenne, ezért kerülendő.
A 2040 es évek elejéig - az új 5+ generációs gépek tényleges szolgálatba állásáig - a legjobb megoldás Gripen C/D gépek korszerűsítése lenne, további 1-2 századnyi használt (és a meglévőkkel együtt felújított) Svéd gépekkel kiegészítve a meglévő flottát.
Persze a korszerűsítés és további gépek beszerzése mit sem ér az AA és AG fegyverzet bővítése és a repült óraszámok növelése nélkül, ezért erre is megoldást kell találni.
Bátor dolog kategórikusan kijelenteni, hogy mi a legjobb megoldás.
2040 olyan messze van még mint, Makó Jeruzsálemtől. Most még el sem tudjuk képzelni mennyit fejlődik a technika, illetve milyen konfliktusok alakulhatnak ki addig.
A használt c/d teljesen ellentmond a mindenből a legújabbat elvnek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 649
46 770
113
Bátor dolog kategórikusan kijelenteni, hogy mi a legjobb megoldás.
2040 olyan messze van még mint, Makó Jeruzsálemtől. Most még el sem tudjuk képzelni mennyit fejlődik a technika, illetve milyen konfliktusok alakulhatnak ki addig.
A használt c/d teljesen ellentmond a mindenből a legújabbat elvnek.
A mindenből a legújabbat elvet olyan esetekben kell és lehet alkalmazni, ahol vagy nincsen képességünk, vagy olyan van, ami már egy afrikai banánköztársaságban is csak elrettentő példaként szerepel.
Szerintem a 2040-es dátumot egy erős ráhagyással kezeld. A svédek 2035-öt jeleztek előre, mint amíg várhatóan a C/D gépek támogatása biztosított.
Várhatóan ők addigra el kell, hogy kezdjék a maradék C/D-iket leváltani. Szerintem a valós elkészülési dátum valahol 2030 körül lesz.
Annál is inkább, mert a számítógépes modellezés miatt felgyorsul a gépek aero fejlesztése. Ráadásul a rendszerek moduláris fejlesztése szintén jót fog tenni a határidőknek. És ne felejtsük el, hogy mindkét európai típushoz csatlakozott cégeknek már vannak előzetes fejlesztései a témában.
Pl.: a Rolls-Royce már biztosan javában dolgoznak az ügyön, évek óta