Szerintem ehhez nem kell semmit sem módosítani. Amennyiben egyben kifizetjük az upgrade-et.Először módosítani kell a jelenlegi Gripen szerződést, mert a tervezett nagy arányú korszerűsítés után már nem az lesz a végérték, mint amit legutóbb beleírtak. Azt is el kell dönteni hogy ezt ki akarjuk-e fizetni és ha igen, mikor. Részletekre bontva 2026/2031/2036-ig vagy 2026-ban maradványértéken. (És akkor egyből más értelmet nyernek Benkő Tibor sokszor idézett szavai, hogy el kell dönteni mi legyen 2026 után és hogy "Gripeneket veszünk, de nem ezeket a gépeket". )
Ha nem az lenne a terv, hogy megtartsuk a Gripeneket, akkor nem tetettük volna vissza a legutolsó módosítás alkalmával.
Dehogy!Van még olyan lehetőség is, hogy úgy módosítunk szerződét hogy csak béreljük a korszerűsített gépeket 2026-ig és utána becseréljük Gripen E/F-re, amit vagy kifizetünk vagy lízingeljük azokat is 10-20 évig.
Ez nem a helyi konzol szaküzlet, ahol visszaveszik a használt játékokat.
Ha bele is mennének egy ilyen csereberébe, akkor is olyan pofátlanul alacsony árat mondanak rájuk, ami miatt hülyék lennénk beadni.
A mi gépeink öszvér gépek. Mit kezdjenek velük a svédek? Csak komoly pénzek árán lehetne őket a saját C/D-ikkel azonos konfigurációra hozni.
Maximum donornak lennének jók a svédek gépeinek élettartamának meghosszabbítására.
Ráadásul náluk is az van most napirenden, hogy vagy 60db C-t kivonnak, és E-kre cserélik. Hidd el, hogy a svédeknek az a legideálisabb megoldás, ha mi bővítjük a C/D gépparkunkat. Ez nekik talált pénz. Mert a tőlük kikerülő 60 gép így is csak a pénzt fogja vinni a raktározással, állagmegőrzéssel, rosszabb esetben elbontással. Ha meg sikerül belőle még pénzt kivenni, az az E-k beszerzését zsírozza meg. Szóval én arra számítok, hogy pofátlanul jó áron fognak nekünk ajánlatot tenni használt C/D gépekre
Én arra számítok, hogy legkésőbb a korszerűsítéssel egy időben jelentik be a bővítést, - ha lesz ilyen.
Az lenne a legkézenfekvőbb, ha a jelenlegi és az esetleges új gépek is egy időben kerülnének azonos műszaki konfigurációra.
Én abban is gondolkodnék, hogy ha a tervekben mondjuk egy további század szerepel (12-14 gép), akkor is 18-20 gépet vennék, amivel csökkenteni lehet a gépek terhelését (ezzel együtt az időarányos karbantartási igényt). A többlet gépek, ha nem is tényleges donorgépként működnének, de technikailag repültóra-donorként igen. Helyzet esetén pedig mindenképpen jól jön a nagyobb gépszám.
Mi több a költségek csökkenthetők lennének azzal, hogy a bővítési gépeket nem KP kipengetjük, hanem a csehek mostani konstrukciójához hasonlóan csak béreljük (tulajdonszerzés nélkül). Szerintem ezzel a megoldással lehetne legolcsóbban, új gépparki átállást megspórolva, gépszámot növelni úgy, hogy kihúzzuk a nextgen gépekig.
És ezzel a megoldással - egyelőre csak gépszám szempontjából, de - tudjuk kompenzálni a környező országok flottabővítéseit, típuscseréit. Viszont arra is maradna pénzünk, hogy megint hamarabb váltsunk modernebb típusra.
Ha meg a hadiipari fejlesztés (repipari klaszter) is szem előtt lóg, akkor is ez tűnik a legjobb megoldásnak. Mert egy bővített Gripen flotta mellé elvihetnénk a horvátoknak felajánlott szerviz központot. Ha pedig ezzel párhuzamosan beszállnánk mondjuk a Tempest-be (nyilván csak pénzzel), akkor pedig fejlesztő országként kérhetnénk, hogy szervezzenek ki hozzánk is alkatrész, vagy modulgyártást. Na ennek lehetne kivállóan megágyazni egy Gripen szervizközponttal.
Másik - számunkra elérhető - nextgen gép esetén ilyen lehetőségek nem lesznek.
F-35 - csupán fizető utasok lehetnénk. 0 ipari ellentételezési lehetőség.
FCAS - szerintem az fog legkésőbb elkészülni. Szerintem addig a Gripenjeink már nem fogják húzni. Ebben az esetben mindenképpen kell áthidaló típus. Ennek minden plusz költségével. Ha ez ráadásul vagy az EF, vagy a Rafale lenne, akkor ott a 2 hajtóműves emelt költségek bevállalása lenne értelmetlen.
Persze, ha nagyon nagy a para odafent, akkor meg lehet venni az F-35-öt is, de ott messze leszünk az optimális megoldástól.