[HUN] KF41 Lynx / Hiúz

A vezetési elemeknek (harcászati szinten) általában mindig van kikülöníthető, mobil része. Ez lehet védett és tényleg mobil, de csak ideiglenesen és sok korláttal képes vezetni a harcot.
Például:
. kevés rádiója miatt nem minden irányban (hálóban) tud kommunikálni
  • kis létszáma miatt kevés szakember lehet bennt.
  • emiatt például tervezési folyamatra képtelen, csak rövid ideig, bizonyos kritikus időszakokban célszerű üzemeltetni.

Ez lehet egy vagy két harckocsi, harcjármű, esetleg biztosítókkal, néha más megerősítőkkel.
A vezetési pont többi része stacioner (telepített), ott viszont nagyobb kapacitással mehet a kommunikáció, lehet tervezési folyamatot előkészíteni,végigvinni. Ezek felépítése hagyományosan?
  • folyó művelet (current ops)
  • tervező csoport (ops plan)
  • támogató szakterületek.

Aki megy MOVCS-ba, az egy parancsnoki csoport, általában ezekből szedik össze.
Az előbbi az Lynx alapú, az utóbbi pedig nem pár seggel összetolatott Lynx alapú. Ez utóbbi a tévedésed. Lynx alapon még dandár szinten sem kell 4-nél több de több mint valószínű, hogy a 4-el is sokat mondtam.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
A zászlóalj vezetési pont elfér nem csak félparkettások szállítójárműve, hanem kommunikációs relé/router állomásként is üzemel. Ezért hívják mobile command and communication postnak. Magasabb szintre meg kell építeni az ilyenekből (2 v. 3 -ból), seggel összefordítva, és egy ponyvával összekötött nagyobb instrumentet.
A BV esetén pont BvS 210-eset láttam erre a célra használni.
Esetleg használnak egy szétnyitható konténerest, szigorúan logisztikai alapjármű alapon.
Ettől bonyolultabb. a kisugárzó eszközöket (híradó gépkocsik) messzebb helyezik el, a relé, az meg a domborzat és egyéb tényezők miatt kell, nincs köze a vezetési ponthoz.
A harcálláspontról (HÁP vagy HP) távirányítással vezérlik a rádiókat, hosszú kábeleket az erdőben :)
Emiatt rádiós katona nem igen kell a HVK (harcvezető központ, a HÁP része).

Amúgy a zászlóaljnak van minimum két vezetési eleme (FHP, MHP) azokon illik váltásos munkarenddel folyamatosan dolgozni, de legalább az egyiken. Így a 40-50 fős zászlóaljtörzs, megerősítőkkel, összekötőkkel jó nagy létszámot bír adni...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and krisss
Itt meg az lehet szempont, hogy nem jó megjelölni a vezetési pont járműveket a külsejükkel. Emiatt sokszor imitált fegyver, vagy felszerelés van egyes járműveken.
A magyar Csaba páncélgépkocsi parancsnoki változatában egy második rádió beépítése miatt nem fért el a fegyverzet. Fa imitációval tették a vonal harcjárművekhez hasonlatossá. :cool:
De a jelenkori MH is emiatt használ az üzemanyagos Rába H25 újabb változatain ponyvakeretet. Álcázás.
Ha így nézem, jó, ha a PVP (páncélozott vezetési pont) legalább külsőleg hasonlít a vonal (beosztott) harcjárművekre.
A hülye csehek meg erre külön típust vesznek (Titus). :)
Amit leírsz, az nagyjából a hálózatos harcászat, és a műholdas kommunikáció előtt volt érvényes. Egy modern parancsnoki járművön annyi antenna van, és olyan EM sugárzással rendelkezik, hogy csak az nem tudja, hogy hol van, aki nem keresi.

Különben arra amit írsz megoldás lehet a konténeres megoldás - amit nagy örömömre most intenzíven át is vesz a MH -. A szétnyitható konténeres harcálláspontok szállítás közben szabványos logisztikai konténernek látszanak. Pedig az áruk több is lehet, mint egy IFV-é.
 
Az előbbi az Lynx alapú, az utóbbi pedig nem pár seggel összetolatott Lynx alapú. Ez utóbbi a tévedésed. Lynx alapon még dandár szinten sem kell 4-nél több de több mint valószínű, hogy a 4-el is sokat mondtam.

Nem beszéltem Lynxről.
A fő és mögöttes stacioner, de telepített és gyorsan áttelepíthető. Mostanában konténer kellene, régebben sátor, vagy istálló, tornaterem, mi volt.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and Pogány
Karádi őrmester fényes kobakjára...
Szarok én a kiszolgáló járművekre. Én kizárólag a páncélozott szállító harcjárműről beszélek. Semmi másról nem beszélek, csak arról, hogy konkrétan mint pszh.
Ezt leírtam neked a legelején. Te szigorúan jármű altípusokban gondolkodsz - ezért értettél félre - , én meg gyártástechnikai - és tervezési - szempontokról beszéltem. És ebben az esetben ez számít. Hogy melyiket mikor fogják gyártani.
 
A hülye csehek meg erre külön típust vesznek (Titus). :)
Amit leírsz, az nagyjából a hálózatos harcászat, és a műholdas kommunikáció előtt volt érvényes. Egy modern parancsnoki járművön annyi antenna van, és olyan EM sugárzással rendelkezik, hogy csak az nem tudja, hogy hol van, aki nem keresi.

Különben arra amit írsz megoldás lehet a konténeres megoldás - amit nagy örömömre most intenzíven át is vesz a MH -. A szétnyitható konténeres harcálláspontok szállítás közben szabványos logisztikai konténernek látszanak. Pedig az áruk több is lehet, mint egy IFV-é.
Azért van esetleg rádiója, antennája, hogy önállóan is lehessen vezetési elem. Például mehet MOVCS (mozgó vezetési csoport) ként előre, hisz páncélvédett. Ha viszont része egy zászlóalj vagy dandár HP-nak, akkor nem célszerű a saját rádiójával kommunikálni, hisz felfedi az FHP helyét.
Így már jobban érthető a csehszlovák gondolkodás.
o_O
 
Attól, hogy a papucsos nem tartja be, attól még nekünk be kell. :eek:
Mi aláírtuk, ő nem. Ez a különbség.
Ilyen alapon atomot is dobhatnánk Maliba...

:confused:
Ha jól megnézed a képet a sebesültkihordóról, akkor láthatod, hogy a vörös kereszt nem állandó festése, hanem egy levehető tábla.
Nem minden sebesülthordónak kell feltétlen vösörkeresztesnek lennie, de a vörös keresztesnek nem szabad fegyvert hordania.
Szóval az is megoldás, hogy mondjuk - ha nagyon úgy döntünk, és - elvisszük misszióba esetleg az ilyen járművet, akkor simán lehet, hogy a vöröskeresztet leszedik róla, a belseje attól még mentőautó. De ha nincs rajta vörös kereszt, akkor attól, hogy bent sebesültet szállít, attól még megvédheti magát. Az nem ütközik a genfi egyezménybe.
 
Na szerintem ezt nem szabad. Ők az egész törzset ilyenekbe ültették. Szerintem erre sokkal alkalmasabbak a teherautóra rakott dobozok. + pár Lynx vagy bármilyen harcjármű alapú mobil vezetési pont.
20 darab lánctalpas vezetéis pont szerintem sem kell - inkább több fegyveres Lynx legyen! :)
Skyranger, ATGM-hordozós stb.
Remélem lassan kiderül, hogy milyen verzió lesz nálunk és mennyi...
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Ha jól megnézed a képet a sebesültkihordóról, akkor láthatod, hogy a vörös kereszt nem állandó festése, hanem egy levehető tábla.
Nem minden sebesülthordónak kell feltétlen vösörkeresztesnek lennie, de a vörös keresztesnek nem szabad fegyvert hordania.
Szóval az is megoldás, hogy mondjuk - ha nagyon úgy döntünk, és - elvisszük misszióba esetleg az ilyen járművet, akkor simán lehet, hogy a vöröskeresztet leszedik róla, a belseje attól még mentőautó. De ha nincs rajta vörös kereszt, akkor attól, hogy bent sebesültet szállít, attól még megvédheti magát. Az nem ütközik a genfi egyezménybe.
akkor elég egy láda a géppuskának és a vöröskeresztnek?
Spórolás!
:D
 
A vezetési elemeknek (harcászati szinten) általában mindig van kikülöníthető, mobil része. Ez lehet védett és tényleg mobil, de csak ideiglenesen és sok korláttal képes vezetni a harcot.
Pont erre kell a parancsnoki Lynx - ami APC alapú (just for @borisz )
Például:
. kevés rádiója miatt nem minden irányban (hálóban) tud kommunikálni
  • kis létszáma miatt kevés szakember lehet bennt.
  • emiatt például tervezési folyamatra képtelen, csak rövid ideig, bizonyos kritikus időszakokban célszerű üzemeltetni.
A modern hálózatos architektúra nem igényli a sok rádiót, a sok csatornát mégis mindenkit el lehet érni.
Ennek ellenére nagyobb kommunikációs és számítási igény koncentrálódik 1-1 ilyen járműben, mert a C2/C4 rendszerek szerverigényét valahonnan ki kell elégíteni. A szerver nem csak kiszolgál, de hálózat optimalizál is. Ezeknek a mobil járműveknek kell biztosítani, hogy a különböző jogosultságú alegységek megkapják a nekik szükséges információkat - ÉS CSAK AZT!
Ehhez pedig szerverek kellenek. És nem is kevés. Pl. a csehek Tituszán külön probléma volt a szerverek hőtermelése miatt felkerült légkondi elhelyezése.
A fentebb már linkelt Boxer alapú MC-EPC-ről találtam egy kis informatív képet, hogy milyen funkciói is vannak egy ilyen járműnek.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ez lehet egy vagy két harckocsi, harcjármű, esetleg biztosítókkal, néha más megerősítőkkel.
A vezetési pont többi része stacioner (telepített), ott viszont nagyobb kapacitással mehet a kommunikáció, lehet tervezési folyamatot előkészíteni,végigvinni. Ezek felépítése hagyományosan?
  • folyó művelet (current ops)
  • tervező csoport (ops plan)
  • támogató szakterületek.

Aki megy MOVCS-ba, az egy parancsnoki csoport, általában ezekből szedik össze.
pont ebből látszik, hogy igen, nem ez az idegközpontja egy dandárnak, de ilyen Mobil járművek a modern hálózatos infra nagyon fontos részei.
A Thales valahogy így képzeli el a dolgot:
tactical%20internet.jpg
 
Azért van esetleg rádiója, antennája, hogy önállóan is lehessen vezetési elem. Például mehet MOVCS (mozgó vezetési csoport) ként előre, hisz páncélvédett. Ha viszont része egy zászlóalj vagy dandár HP-nak, akkor nem célszerű a saját rádiójával kommunikálni, hisz felfedi az FHP helyét.
Így már jobban érthető a csehszlovák gondolkodás.
o_O
Muszáj neki a saját "rádióját" (nem véletlenül tettem idézőjelbe) használni. Mivel ő működik routerként a különböző szintek között.
Ezeket a járműveket vétek magasabb szintű harcálláspontba alkotóelemnek bevinni. Arra van ezerszer jobb megoldás. A konténeres.

Nagyon megkérlek, hogy ne vedd sértésnek!!! Véletlenül sem kioktatni akarlak. Csak abból amiket leírsz nekem teljesen az jön le, hogy te a nem hálózatos rendszert ismered.
Mindaz teljesen stimmelhet, amit leírsz, de a hálózatos rendszer egyszerűen más architechtúra.
Ezek a járművek aktív részei a hálózatnak. Természetesen védelemben simán lehet, hogy egy külső mobil átjátszó/relé járművet is igénybe vesznek, amihez vezetékesen kapcsolják, hogy úgy EM védetten tudjon kommunikálni, de mobil műveletekben ez nem kivitelezhető. És ennek század/zászlóalj szinten együtt kell mozogni a csapatokkal.
 
20 darab lánctalpas vezetéis pont szerintem sem kell - inkább több fegyveres Lynx legyen! :)
Skyranger, ATGM-hordozós stb.
Remélem lassan kiderül, hogy milyen verzió lesz nálunk és mennyi...
És hogyan óhajtod kiszolgálni a C2/C4 rendszerrel a modern IFV-idet, meg Skyranger tornyodat? :oops:
 
Az előbbi az Lynx alapú, az utóbbi pedig nem pár seggel összetolatott Lynx alapú. Ez utóbbi a tévedésed. Lynx alapon még dandár szinten sem kell 4-nél több de több mint valószínű, hogy a 4-el is sokat mondtam.
A seggel összefordítás egy alternatíva a felhasználásra. Nem ez a legjobb megoldás, de mivel az architechtura rugalmas, így akár magasabb szintre is integrálhatók.
Kb. arról beszélek, ahogy a NASAMS FDC alkalmas sima FDC-ként működni, de szükség esetén akár más légvédelmi egységek is beoszthatók alá.
Ugyan az, ahogy a PZH nem igényel FDC-t. Működik lövegként meg akár ütegparancsnoki járműként is.
 
A seggel összefordítás egy alternatíva a felhasználásra. Nem ez a legjobb megoldás, de mivel az architechtura rugalmas, így akár magasabb szintre is integrálhatók.
Kb. arról beszélek, ahogy a NASAMS FDC alkalmas sima FDC-ként működni, de szükség esetén akár más légvédelmi egységek is beoszthatók alá.
Ugyan az, ahogy a PZH nem igényel FDC-t. Működik lövegként meg akár ütegparancsnoki járműként is.
Nem szabad erre használni őket, nem is erre vannak. A cseh megoldás esztelenség.