J-10 Firebird / Vigorous Dragon (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 632
14 851
113
27 éves a gép
54404755910_24750db100_k.jpg

54407920287_ada8f0bed7_k.jpg
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 632
14 851
113
Képzeld el a szovjet változatot. Ki sem férne a gyárkapun.
Nyolcvanas évek közepén, kilencvenes évek elején mindkét nagy iroda foglalkozott egyhajtóműves harci gép gondolatával. De a pénzhihány kinyírta mindkettőt. Az egyik a MIG-33SE Project 33 (aztán a Mig-33 elnevezért felhasználták egy Mig-29 továbbfejlesztésnél) a másik meg a Su-54 voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 090
13 129
113
Nyolcvanas évek közepén, kilencvenes évek elején mindkét nagy iroda foglalkozott egyhajtóműves harci gép gondolatával. De a pénzhihány kinyírta mindkettőt. Az egyik a MIG-33SE Project 33 (aztán a Mig-33 elnevezért felhasználták egy Mig-29 továbbfejlesztésnél) a másik meg a Su-54 voltak.

Rákerestem.
A MiG terve még életképes is lehetett volna, de a SzU-54?? Nem csoda, hogy nem lett belőle semmi! :D Mint valami karikatúra.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 632
14 851
113
Rákerestem.
A MiG terve még életképes is lehetett volna, de a SzU-54?? Nem csoda, hogy nem lett belőle semmi! :D Mint valami karikatúra.
Régen nagy viták voltak abból, hogy miért is nincs a mai napig egyhajtóműves multifunkci vadásza az oroszoknak. Én azon az állásponton voltam, hogy nem volt rá pénz és ez egy komoly hiányosság, de állandóan el lett nekem magyarázva, hogy nem, mert nagy országnak, nagy vadászgép kell.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 733
54 203
113
Régen nagy viták voltak abból, hogy miért is nincs a mai napig egyhajtóműves multifunkci vadásza az oroszoknak. Én azon az állásponton voltam, hogy nem volt rá pénz és ez egy komoly hiányosság, de állandóan el lett nekem magyarázva, hogy nem, mert nagy országnak, nagy vadászgép kell.
Sokkal olcsóbb lett volna egy hajtóművest gyártani, üzemeltetni, szóval N+1, s igen, nagy országnak nagy vadász kell.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 632
14 851
113
Sokkal olcsóbb lett volna egy hajtóművest gyártani, üzemeltetni, szóval N+1, s igen, nagy országnak nagy vadász kell.
Hi-lo felépítés kell. Mindenki így csinálja. Sőt az oroszok is így csinálták volna, csak ott a Mig-29 volt a "olcsó" megoldás. Csak nem nagyon vált be mint és pénz se volt egy multifunkci kissebb gépre.
A "nagy" ország, meg inkább a Mercator vetület miatt olyan nagy.
 
  • Vicces
Reactions: fip7 and kiskrumpli

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 079
69 083
113
A MiG-29-esnek soha nem volt orosz relevanciája, inkább a szovjet időkben a Front Légierő és az export piac miatt készült el a gép, de sajnos kéthajtóműves kivitelben, mert maga az alapvetés ezt tartotta jó megoldásnak. Utólag persze látszik, hogy jobb lett volna a MiG-23-ast továbbvinni, akár fix szárnyas kivitelben, akár úgy, hogy a Szu-27-es hajtóművét megkapva az F-15 / F-16 pároshoz hasonlóan egy két- illetve egyhajtóműves high-low mixet építenek ki.
De erre még ha meg is lett volna az ipari lehetőség, a szervezeti környezet már annál kevésbé, mert a Szu-27 a PVO-nak ment, míg a MiG-29 a Front Légierőnek, így átfedés sajnos nem volt.

Persze, a Szovejtúnió felbomlása utáni hatalmas hiátus idején is lehettek volna okosabbak és mondjuk a high-low mixből a low, egyhajtóműves típust kizárólag az export számára gyártják, de az átalakulási-idomluási folyamat közben ez nem jött fel idejében és nem is mélyült el, mint koncepció.
Hiába voltak olyan elgondolások, mint az "orosz Gripen" Szuhoj Sz-37, ami nem keverendő össze se a Szu-37-essel, se az Sz-32-es, később Szu-47-esnek átnevezett Berkuttal.


Ez egy igen masszív, hatalmas teljesítményű, multirole elgondolás lett volna, ahol is a MiG 1.44 kéthajtóműves "high" géphez adta volna a Szuhoj az előbbi gép hajtóművére alapozott egyhajtóműves "low" párost.

Ami pedig a Lavi, illetve a J-10-es gépet illeti, nos itt tetten érhető - ha nem is a rokonság - de az ötletforrás. Ugyanis a Lavi esetében a belevitt hozzáadott érték az izraeli repülőgéptervezők azon analízisén alapult, hogy ők ténylegesen összevetették az egyhajtóműves kialakításokhoz a legkedvezőbb alaktányezőt és nekik jött ki az, hogy a lehető legjobb manőverezőképességet a kacsaszárny - nagyméretű, nagy felületű, alacsony felületi terhelésű, nagy nyilazási szögű belépőélű deltaszárny kombináció adja, míg a felső szubszonikustól a transzszonikuson át az alacsony szuperszonikusig a lehető legjobb megoldás a törzs alatt szimpla beömlő. Tehát az, amit az F-16-osnál a Generál Dynamics olyan jól kitalált.

A Rafale-nál, Ching Kuo-nál, F/A-18-asnál alkalmazott félig alu - félig oldalt elhelyezett beömlő már kevésbé ennyire jó, de kéthajtóműves gépeknél még mindig jobb, mint egyhajtóműveseknél. Ezekhez képest az egyhajtóműves gép oldalsó beömlővel a legkevésbé jó az összes közül. Lásd Gripen.

Tehát a Lavi esetében mondhatni kimaxolták az aerodinmikiát és a rendelkezésre álló energiafelesleg is meg lett volna a P&W 1120-as hajtóművel.
Ezt az egészet vették alapul a kínaiak, mert a 80-as évek végére a Lavi lett a leginkább progresszív koncepció és kiindulási alap.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 079
69 083
113
Ez egy igen masszív, hatalmas teljesítményű, multirole elgondolás lett volna, ahol is a MiG 1.44 kéthajtóműves "high" géphez adta volna a Szuhoj az előbbi gép hajtóművére alapozott egyhajtóműves "low" párost.
* itt ezt azért írtam, mert a MiG 1.44 AL-41F hajtóművét kapta volna a Szuhoj Sz-37, pont mint a már említett F-15 - F-16 páros az USA-ban.
És maga a Szuhoj Sz-37 egy ízig-vérig "piacbarát", export-fókuszú, amúgy szuperkomplex multirole gép lehetett volna, hiszen ilyen mindent is tudó egyhajtóműves gépre a 90-es évek orosz légiereje nem is tartott igényt, meg nem is tudott volna rendszeresíteni.
De ettől még legyárthatták volna a külföldi vevőknek.

És akkor miért nem?
Nos, itt csak egy érdekes megfejtés lehetne a sok közül úgymond a szerepek sajnálatos felcserélődése.
Ugyanis a MiG-et, ami inkább volt export-orientált korábban, egyrészt a Szuhoj kicsináltatta a 90-es évek elején, mert a szűkös források alapján a korszellem eléggé "hegylakós" volt. Csak egy maradhat...
És erre a padlóra küldött OKB MiG 1.44-ese lett volna a drága, bonyolult, a hazai légierőnek szánt presztízs projekt és a külföldi vevőknek szánt "koldulós", egyhajtóműves gépet meg az a Szuhoj gyártsa, amelyik eleve eggyel magasabb lovon ülhetett az éppenhogy megmaradt (épp csak be nem szántott) Szu-30, Szu-33, Szu-34 és Szu-35 gépeivel?
Hát még mit nem!
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 780
63 182
113
A "nagy" ország, meg inkább a Mercator vetület miatt olyan nagy.

Igen, Oroszország nagysága pusztán egy térképészeti illúzió :D
Amúgy igen apró, mindössze 17,098,246 négyzetkilométer :rolleyes:
Az SZU meg még kisebb volt, alig 22,402,200 négyzetkilométer...
Csak megjegyzem, Kína fele akkora területű, mint Oroszország :cool:
Azért tudsz néha keményeket mondani :D