A hajtóművek működéséről

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 413
58 651
113
Szia papajoe, akkor én is hozzátenném a magam kisregényét
A gázturbinás hajtóművek indítását vagy elektromos indítómotor-generátorral, vagy kisméretű sűrített levegős betáplálású indító-turbinával végzik, ami a segédberendezés-házon és annak tengelyén keresztül pörgeti fel a hajtómű forgórészét. Az elektromos módszer működhet fed. akkuról vagy külső betáppal is, de az akku kímélése miatt a normál módszer a külső táp /az áramfelvétel többszáz A!!). Az indítóturbinás megoldás is működhet külső táppal is, de itt inkább az APU használata a jellemző (kis indító-hajtómű ami adja a szükséges levegőt).
porlasztó-fúvóka hajtóművenként kb. 8-15 van az égéstérben körkörösen beépítve, +néhányszor10 db a turbina mögött az utánégetős hajtóműveken. A pórlasztófejek a tüzelőanyagot megpörgetve fújják be a szintén megpörgetett levegővel ellentétes irányban pörgetve a minél jobb porlasztás és keverés érdekében.Mivel a porlasztófúvókák bizonyos nyomás alatt nem porlasztanak (csak "pisilnek"), így rugóval szabályzott szelepek csak a min. porlasztási nyomás fölött engedik a kerót a fúvókákhoz. A tüzelőanyag vezérlése részben külső állapotmérések (bemenő hő, nyomás és légsebesség a szívócsatornában), ill. a pilóták szándéka (gázkar-állás ill. a beállított automatika által vezérelt érték) alapján történik. A betáp-szivattyú általában nagynyomású dugattyús szivattyú a fordulatszámtól függetlenül is vezérelhető szállítási mennyiséggel és betáp-nyomással, konkrét értéket a MiG-21-ről tudok: a fő tögelőanyag-szivattyú automatika max nyomása 60 atm, az utánégetés szivattyú max betáp nyomása 80 atm körül volt. Ezek az 1-1 külön rendszeren belül minden fúvókánál azonos nyomást jelentettek, nincs olyan hogy fúvókánként eltérő nyomás.
A hajtómű-kenőolaj legmagasabb hőmérséklettel a turbinatengely csapágyazásánál találkozik, ott többszáz fok a normál eset (a hajtóműnél földi körülmények között még a kompresszortól elvezetett munka- és hűtőlevegő is többszáz fokos s sűrítés miatt). Ezért is volt probléma, mikor a 60-as években Iván rossz minőségű olajat szállított, ami ráégett, kokszosodott a csapágyakon és emmiatt megszorult, leállt a hajtómű, persze lehetetlenné téve a légi-indítást is! A gázturbinás hajtóműveknél a kenőolaj a rendszerben fenntartott túlnyomás és olajgőz-kivezetés miatti fogyás következtében inkább rendszeres utántöltést, mint olajcserét igényel. Időszakos karbantartásnál persze van szűrőcsere, forgács-mágnesdugó-ellenőrzés, rendszer-átmosás után friss olajjal feltöltés. A harcigépek max repülési idejét is jellemzően az olajrendszer max feltöltött üzemideje korlátozza, hiába repülhetne egy F-15E többszöri légitankolással akár 18-20 órát is, ha mondjuk max 14 óránál elgőzölög a csapágyon az utolsó csepp olaj is, azt levegőben nem lehet pótolni.
Néhány hajtómű max fordulatszáma:
J-75P-19W : 6900/9090 a víz-befecskendezéses max tolóerőnél (azért kétféle, mert két forgórészes a hajtómű) (F-105 Thunderchief)
R-11F-300 : 11150/11440 (MiG-21F-13, PF)
CF-6 ventilátoros hajtómű : 3854/11055 (a nagynyomású forgórész sokkal gyorsabb, de a ventilátor nem pöröghet annyira, mert a lapátvégek elérnék a hangsebességet) Jumbo, Galaxy, A-300-család, B-767, DC-10/MD-11
Rolls Royce RB 211 : 4500/7000/10611 (az első 3-forgórészes polgári hajtómű volt a Jumbo-ra)
Snecma M-88 : 17000 fölött (Rafale)
Azt azért jó tudni, hogy a műszerfalon soha nem konkrét fordulatszámok vannak kijelezve hanem %-ban az engedélyezett max tartományhoz képest, DE túlpörgés bármikor előfordulhat néhány %-ban, (főleg az utánégető bekapcsolásakor) csak másodpercekben korlátozott ideig, de ha ez tartóssá válik akkor már baj van (vagy lesz).
Azt, hogy "vág egy szigorút a pilóta" nem tudom értelmezni, mit is csinál konkrétan?!! :eek::D
A sugárhajtómű működési elvének az a lényege, hogy a kiáramló égésgáz "tömeg x sebessége a négyzeten" adja a tolóerőt, a szívócsatorna és kompresszor által sűrített levegőbe porlasztott tüzelőanyag elégetésével pedig a megnövelt gáztömeg és nyomás miatt felgyorsul a kiáramló gáz sebessége (sajnálatosan ez több ok miatt sem növelhető korlátlanul).


Ne csajoskodj már,milyen autód van, trabant?:D
Nem vezettél még 150 lovas,200 kilós 2kerekűt?
;)
Amikor vág egy szigorút a pilóta,akkor azt teszi,amit szerénységem a Bugyi-Borzas-Sári kanyargóson a fater ZX9R-jével,a kápolna kanyarnál vissza egybe,50-nel leborít a lábtartóig,kanyarközéptöl óvatos gáz,majd vágok egy olyan szigorút neki,hogy megnyúlik a gázbowden,és arat a halál az oxigén molekulák között,majd második,harmadik,itt,olyan 160körül már letoppant az elsőkerék a váltásnál, majd negyedik,200 fölé,satufék,vissza 3ba,leborít 140 körül,újra szigorút vágok...
Pedzi már?:rolleyes:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 857
67 410
113
Ne csajoskodj már,milyen autód van, trabant?:D
Nem vezettél még 150 lovas,200 kilós 2kerekűt?
;)
Amikor vág egy szigorút a pilóta,akkor azt teszi,amit szerénységem a Bugyi-Borzas-Sári kanyargóson a fater ZX9R-jével,a kápolna kanyarnál vissza egybe,50-nel leborít a lábtartóig,kanyarközéptöl óvatos gáz,majd vágok egy olyan szigorút neki,hogy megnyúlik a gázbowden,és arat a halál az oxigén molekulák között,majd második,harmadik,itt,olyan 160körül már letoppant az elsőkerék a váltásnál, majd negyedik,200 fölé,satufék,vissza 3ba,leborít 140 körül,újra szigorút vágok...
Pedzi már?:rolleyes:

Na, ez mind igaz egy műrepülőgépre, ahol egy Lycoming hathengeres boxer, vagy egy Vegyenyejev M-14PF (M-9F) kilenchengeres csillagmotor dolgozik.
Gázturbinánál ilyen nincs.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and sirdavegd

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 413
58 651
113
Na, ez mind igaz egy műrepülőgépre, ahol egy Lycoming hathengeres boxer, vagy egy Vegyenyejev M-14PF (M-9F) kilenchengeres csillagmotor dolgozik.
Gázturbinánál ilyen nincs.


Gondolom ironizálsz,nyilván a teljes gázt értem a " vág egy szigorút neki" kifejezés alatt. Bár nem vagOk biztos benne,hogy a gázturbinánál mi a helyes kifejezés,de már olvastam itt a fórumon a gázkar szót vadászgépek vonatkozásában,szóval onnan gondolom,hogy a pilóta gázt ad,amikor gyorsít.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Rolls-Royce Ultrafan lesz a következő nagy lépés. Értsd: ez nem változtatható kétáramúsági fok, nem Ramjet vagy akármi varázslat, de idáig az egyetlen olyan sugárhajtómű (igaz, még fejlesztés alatt) ahol a járólapát is állítható lesz.
Sugárhajtóművet mondtam, mert ugye a légcsavaros gázturbina már a kezdetek kezdetén is állítható lapátokkal bírt.
Sőt, nyugodtan beszúrhatjátok, hogy a késő-szovjet/korai orosz Kuznyecov NK-93-as volt a gázturbinás sugárhajtóművek non-plus ultrája, hiszen az egy sugárhajtómű volt, ami egyúttal turbofan, de ugyanakkor a csőlégcsavar (állítható lapátokkal), vagy fan kontrarotáló is volt és még hajlított lapátokkal is bírt, mint a propfanok. Tehát minden vívmány egy megoldásban.

nk93-311.jpg

Il-76LL_%28RA-76492%29_NK-93_engine.jpg
És mi volt a bibi,hogy nem hallani róla?Mások miárt nem prbálkoztak vele?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 857
67 410
113
És mi volt a bibi,hogy nem hallani róla?Mások miárt nem prbálkoztak vele?
Elkaszálták a nagy orosz belső konkurenciaharc erősebbé vált képviselői, úgy, mint a Perm-i Aviadvigatyel, más néven Szolovjov.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Gázturbinába bolygóműves fordulatszámcsökkentő áttételt rakni nem ördögtől való, sőt egyenesen kötelező. ha párezer lóerős turbolégcsavaros egységekről beszél az ember. Lásd Kuznyecov NK-12-est a maga 15 ezer lóerejével. Idáig tiszta sor. De a Pratt&Whitney PW1000G-je 30 ezer lóerőt visz át, a Rolls-Royce pedig 100 ezer lóerőt akar át transzferálni és egyelőre úgy áll, hogy a PW1000G is törik, vagyis volt pár reccs, ami nem túl bizalomgerjesztő.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A Kuznyecov NK-93-as amúgy az NK-62-esek kései leszármazottja, ott még a Tu-22M3-asok kétáramú utánégetős NK-25-ösei hajtották volna a Tu-95-ösök NK-12-eseinek 4,5 méteresre visszakurtított koax srófjait, persze utánéegtés nélkül. Itt pedig ugyanezt modernizálták és bezárták egy csőbe.

Amúgy a fent említett Szolovjov is, most hogy el tudott lépni a PD-14-essel az UEC berkein belül a Kuznyecovtól már geared fan-el tervezni a PD-18-asát.
Nem egyszerű, sőt kissé ambíciózus terv.

A geared fan ötlete amúgy világos. A turbina a forró égésgázos környezetben lényegesen magasabb fordulatszámon dolgozik optimálishoz közeli hatásfokkal, mint teszi azt a vele azonos tengelyen forgó kompresszor a normál levegővel. Ez egy kényszerhelyzet. Ha a turbinát kérdezzük, neki a 10+ ezres fordulatszám is kevés, ha a kompresszort, akkor meg a 7-8000 is sok.
A fan ennél is rosszabb helyzetben van, márpedig az elmúlt évtizedek egyetlen járható útja a civil repülésben az átmérő növelése, tehát valamiképp ki kell lépni ebből a kínos bűvkörből és el kell hangolni a turbina és a kompresszor, de legalább a fan fordulatszámát. Innen jött a légcsavaros gázturbinák világából a bolygóműves reduktor, csak épp az a fránya tengelyteljesítmány az, ami túl magas.
A P&W, a RR és az oroszok (ők még csak elméletben) a reduktorral kihajtott fan irányába indultak el, de a GE ont az ellenkező irányba.
A GE most reptette meg először a GE9X-et, ami egész érdekes hajtómű, több szempontból is.
Húsz éve óriási vívmány, mi több,mind a mai napig Guiness rekord a GE90-115B hajtómű 569kN fékpadon vészüzemi rezsimen mért tolóereje.
Ebből 514kN-t fenn tud tartani bármikor egy órán át.
Ezt az új, a világon először alkalmazott világrekord átmérőjű fan lapátokkal (3300mm!) érte el. Akkoriban a 22 lapát elképesztő volt.
Namármost, a GE9X-nél a GEnx hajtómű megoldásait kezdték átvenni azzal a céllal, hogy a leendő B777X gépekhez minden korábbinál gazdaságosabb hajtóművet csináljanak, így a tolóerővel lementek kb 350-400kN-ig, de a megrendelők irányából jött a feszengés, hogy ez nem lesz elég.
Mi történt? A GE három tervezési lépcsőben megnövelte a fan átmérőjét 3390mm-re, így ez az új rekord, viszont a lapátok számát lecsökkentette. Ez már a jóval kisebb GEnx-nél is csak 18 volt, itt viszont a darabszám már csak 16.
Az eredmény? A 9-ről 11-re növelt nagynyomású fokozatszám az új fan-el együtt 60-as össz-sűrítési viszonyt ad, a kétáramúságnál elérték a 10-et (ez a geared fan miatt a PW1000G-nél rekord, 12.5, 20 lapáttal) így fajlagosan itt a legalacsonyabb a fogyasztás, mindennemű bonyolult gear nélkül.
Ne feledjük, a PW1000G egy "játék" hajtómű a kategóriákkal nagyobb (jelenleg a vilég legnagyobb) GE9X-hez képest, így a 470kN előállítására képes óriásnál semmiféle gear nem jöhetett és nem is igazán jöhet már szóba.
De mi a trükk?
Nos a GE azzal indult el a másik irányba, hogy többiekkel ellentétben nem a fan fordulatszám redukciójával optimalizálta annak hatásfokát, hanem ellenkezőleg, épített egy óriási fan-t, de méretéhez képest a lehető legalacsonyabb elérhető tömegre fókuszálva és olyan aerodinamikával, ami ehhez az átmérőhöz a lehető legmagasabb fordulatszámot adhatja. Így az őt meghajtó kisnyomású turbinafokozatokhoz a lehető legközelebb ál az új fan optimális fordulatszáma.
A RollsRoyce forradalminak ígérkező Ultrafan technológiája a változtatható fan lapátokkal a légcsavarokhoz hasonlóan optimalizálja a belépő sebesség függvényében a lapátszöget, ami nagyszerű, de elképesztően bonyolult.

ultrafan-0302-2014-annotated.jpg


Ami látszik, hogy itt a lapátállító mechanizmus helyigénye miatt a hasznos lapátfelület csökken.
Érdemes megnézni, hogy a GE háza táján a különféle méretű hajtóművek teljes átmérőre vonatkoztatott lapáthossza mennyit változott, miközben a lapátszám csökkent:

GE_Fan_Blades_600x350.jpg
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Ne csajoskodj már,milyen autód van, trabant?:D
Nem vezettél még 150 lovas,200 kilós 2kerekűt?
;)
Amikor vág egy szigorút a pilóta,akkor azt teszi,amit szerénységem a Bugyi-Borzas-Sári kanyargóson a fater ZX9R-jével,a kápolna kanyarnál vissza egybe,50-nel leborít a lábtartóig,kanyarközéptöl óvatos gáz,majd vágok egy olyan szigorút neki,hogy megnyúlik a gázbowden,és arat a halál az oxigén molekulák között,majd második,harmadik,itt,olyan 160körül már letoppant az elsőkerék a váltásnál, majd negyedik,200 fölé,satufék,vissza 3ba,leborít 140 körül,újra szigorút vágok...
Pedzi már?:rolleyes:
Ha a 200, az km/h dimenzióban van megadva, akkor illegális, amit csinálsz.
Ha van Isten az égben (de legalább egy rendőr az úton), akkor a törvény bötűje szerint igen nagy gazdasági hátránnyal kéne hogy járjon rád nézve az ilyen magatartás. o_O

jah: bocs az offér....
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Elkaszálták a nagy orosz belső konkurenciaharc erősebbé vált képviselői, úgy, mint a Perm-i Aviadvigatyel, más néven Szolovjov.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Gázturbinába bolygóműves fordulatszámcsökkentő áttételt rakni nem ördögtől való, sőt egyenesen kötelező. ha párezer lóerős turbolégcsavaros egységekről beszél az ember. Lásd Kuznyecov NK-12-est a maga 15 ezer lóerejével. Idáig tiszta sor. De a Pratt&Whitney PW1000G-je 30 ezer lóerőt visz át, a Rolls-Royce pedig 100 ezer lóerőt akar át transzferálni és egyelőre úgy áll, hogy a PW1000G is törik, vagyis volt pár reccs, ami nem túl bizalomgerjesztő.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A Kuznyecov NK-93-as amúgy az NK-62-esek kései leszármazottja, ott még a Tu-22M3-asok kétáramú utánégetős NK-25-ösei hajtották volna a Tu-95-ösök NK-12-eseinek 4,5 méteresre visszakurtított koax srófjait, persze utánéegtés nélkül. Itt pedig ugyanezt modernizálták és bezárták egy csőbe.

Amúgy a fent említett Szolovjov is, most hogy el tudott lépni a PD-14-essel az UEC berkein belül a Kuznyecovtól már geared fan-el tervezni a PD-18-asát.
Nem egyszerű, sőt kissé ambíciózus terv.

A geared fan ötlete amúgy világos. A turbina a forró égésgázos környezetben lényegesen magasabb fordulatszámon dolgozik optimálishoz közeli hatásfokkal, mint teszi azt a vele azonos tengelyen forgó kompresszor a normál levegővel. Ez egy kényszerhelyzet. Ha a turbinát kérdezzük, neki a 10+ ezres fordulatszám is kevés, ha a kompresszort, akkor meg a 7-8000 is sok.
A fan ennél is rosszabb helyzetben van, márpedig az elmúlt évtizedek egyetlen járható útja a civil repülésben az átmérő növelése, tehát valamiképp ki kell lépni ebből a kínos bűvkörből és el kell hangolni a turbina és a kompresszor, de legalább a fan fordulatszámát. Innen jött a légcsavaros gázturbinák világából a bolygóműves reduktor, csak épp az a fránya tengelyteljesítmány az, ami túl magas.
A P&W, a RR és az oroszok (ők még csak elméletben) a reduktorral kihajtott fan irányába indultak el, de a GE ont az ellenkező irányba.
A GE most reptette meg először a GE9X-et, ami egész érdekes hajtómű, több szempontból is.
Húsz éve óriási vívmány, mi több,mind a mai napig Guiness rekord a GE90-115B hajtómű 569kN fékpadon vészüzemi rezsimen mért tolóereje.
Ebből 514kN-t fenn tud tartani bármikor egy órán át.
Ezt az új, a világon először alkalmazott világrekord átmérőjű fan lapátokkal (3300mm!) érte el. Akkoriban a 22 lapát elképesztő volt.
Namármost, a GE9X-nél a GEnx hajtómű megoldásait kezdték átvenni azzal a céllal, hogy a leendő B777X gépekhez minden korábbinál gazdaságosabb hajtóművet csináljanak, így a tolóerővel lementek kb 350-400kN-ig, de a megrendelők irányából jött a feszengés, hogy ez nem lesz elég.
Mi történt? A GE három tervezési lépcsőben megnövelte a fan átmérőjét 3390mm-re, így ez az új rekord, viszont a lapátok számát lecsökkentette. Ez már a jóval kisebb GEnx-nél is csak 18 volt, itt viszont a darabszám már csak 16.
Az eredmény? A 9-ről 11-re növelt nagynyomású fokozatszám az új fan-el együtt 60-as össz-sűrítési viszonyt ad, a kétáramúságnál elérték a 10-et (ez a geared fan miatt a PW1000G-nél rekord, 12.5, 20 lapáttal) így fajlagosan itt a legalacsonyabb a fogyasztás, mindennemű bonyolult gear nélkül.
Ne feledjük, a PW1000G egy "játék" hajtómű a kategóriákkal nagyobb (jelenleg a vilég legnagyobb) GE9X-hez képest, így a 470kN előállítására képes óriásnál semmiféle gear nem jöhetett és nem is igazán jöhet már szóba.
De mi a trükk?
Nos a GE azzal indult el a másik irányba, hogy többiekkel ellentétben nem a fan fordulatszám redukciójával optimalizálta annak hatásfokát, hanem ellenkezőleg, épített egy óriási fan-t, de méretéhez képest a lehető legalacsonyabb elérhető tömegre fókuszálva és olyan aerodinamikával, ami ehhez az átmérőhöz a lehető legmagasabb fordulatszámot adhatja. Így az őt meghajtó kisnyomású turbinafokozatokhoz a lehető legközelebb ál az új fan optimális fordulatszáma.
A RollsRoyce forradalminak ígérkező Ultrafan technológiája a változtatható fan lapátokkal a légcsavarokhoz hasonlóan optimalizálja a belépő sebesség függvényében a lapátszöget, ami nagyszerű, de elképesztően bonyolult.

ultrafan-0302-2014-annotated.jpg


Ami látszik, hogy itt a lapátállító mechanizmus helyigénye miatt a hasznos lapátfelület csökken.
Érdemes megnézni, hogy a GE háza táján a különféle méretű hajtóművek teljes átmérőre vonatkoztatott lapáthossza mennyit változott, miközben a lapátszám csökkent:

GE_Fan_Blades_600x350.jpg
Köszönm.Na azt nem állitom,hogy teljessen meg is értem a dolgot.De ezek szerint csinálják a technolgiát nyugaton is,csk jóval kifinomultabb formában.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ne csajoskodj már,milyen autód van, trabant?:D
Nem vezettél még 150 lovas,200 kilós 2kerekűt?
;)
Amikor vág egy szigorút a pilóta,akkor azt teszi,amit szerénységem a Bugyi-Borzas-Sári kanyargóson a fater ZX9R-jével,a kápolna kanyarnál vissza egybe,50-nel leborít a lábtartóig,kanyarközéptöl óvatos gáz,majd vágok egy olyan szigorút neki,hogy megnyúlik a gázbowden,és arat a halál az oxigén molekulák között,majd második,harmadik,itt,olyan 160körül már letoppant az elsőkerék a váltásnál, majd negyedik,200 fölé,satufék,vissza 3ba,leborít 140 körül,újra szigorút vágok...
Pedzi már?:rolleyes:
Opel Astra 1,4 23 éves kocsim van, és nem, nem vezettem, még csak nem is nagyon láttam olyat, a legnagyobb moci amit vezettem egy 350-es Jawa volt 1973-ban. Pedzem már mire gondolsz, de nekem az országúti bőgetés sose tudta úgy megdobogtatni a szívem mint egy Rolls Royce Merlin (P-51 Mustang, Spitfire), egy Wright R-2600 csillagmotor (B-25 Mitchell), vagy egy R-3350 2x9-hengeres 3700LE-s csillagmotor. :):)
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Ne csajoskodj már,milyen autód van, trabant?:D
Nem vezettél még 150 lovas,200 kilós 2kerekűt?
;)
Amikor vág egy szigorút a pilóta,akkor azt teszi,amit szerénységem a Bugyi-Borzas-Sári kanyargóson a fater ZX9R-jével,a kápolna kanyarnál vissza egybe,50-nel leborít a lábtartóig,kanyarközéptöl óvatos gáz,majd vágok egy olyan szigorút neki,hogy megnyúlik a gázbowden,és arat a halál az oxigén molekulák között,majd második,harmadik,itt,olyan 160körül már letoppant az elsőkerék a váltásnál, majd negyedik,200 fölé,satufék,vissza 3ba,leborít 140 körül,újra szigorút vágok...
Pedzi már?:rolleyes:
:confused::eek:o_O
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Opel Astra 1,4 23 éves kocsim van, és nem, nem vezettem, még csak nem is nagyon láttam olyat, a legnagyobb moci amit vezettem egy 350-es Jawa volt 1973-ban. Pedzem már mire gondolsz, de nekem az országúti bőgetés sose tudta úgy megdobogtatni a szívem mint egy Rolls Royce Merlin (P-51 Mustang, Spitfire), egy Wright R-2600 csillagmotor (B-25 Mitchell), vagy egy R-3350 2x9-hengeres 3700LE-s csillagmotor. :):)
Volt négy soros is.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 413
58 651
113
Ha a 200, az km/h dimenzióban van megadva, akkor illegális, amit csinálsz.
Ha van Isten az égben (de legalább egy rendőr az úton), akkor a törvény bötűje szerint igen nagy gazdasági hátránnyal kéne hogy járjon rád nézve az ilyen magatartás. o_O

jah: bocs az offér....

A 200,az mph :D ,nem,hogy rendőr nincs,de még forgalom sincs a jelzett szakaszon,ott nőttem fel,bő 3 évtizede járok arra úgy 2,mint 4 keréken,minden gödröt ismerek,és 3km-re el lehet látni,legfeljebb az út menti árokra vagyok veszélyes,nem kell izgulni. ;)
Egyébként ahogy öregszem,már sokat szelidültem,ifjú koromban komolyabb vasakkal koptattam az aszfaltot,és a legnagyobb perec kb 9 km/h-val volt,a kiskapunk elött hasaltam el.:cool:
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 413
58 651
113
Opel Astra 1,4 23 éves kocsim van, és nem, nem vezettem, még csak nem is nagyon láttam olyat, a legnagyobb moci amit vezettem egy 350-es Jawa volt 1973-ban. Pedzem már mire gondolsz, de nekem az országúti bőgetés sose tudta úgy megdobogtatni a szívem mint egy Rolls Royce Merlin (P-51 Mustang, Spitfire), egy Wright R-2600 csillagmotor (B-25 Mitchell), vagy egy R-3350 2x9-hengeres 3700LE-s csillagmotor. :):)


Sajnos nekem nem vett a fater sem P-51-et,sem tűzköpőt,így be kellett érnem pár kétkerekűvel. :rolleyes::D
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek and dudi

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 695
13 217
113
Ne csajoskodj már,milyen autód van, trabant?:D
Nem vezettél még 150 lovas,200 kilós 2kerekűt?
;)
Amikor vág egy szigorút a pilóta,akkor azt teszi,amit szerénységem a Bugyi-Borzas-Sári kanyargóson a fater ZX9R-jével,a kápolna kanyarnál vissza egybe,50-nel leborít a lábtartóig,kanyarközéptöl óvatos gáz,majd vágok egy olyan szigorút neki,hogy megnyúlik a gázbowden,és arat a halál az oxigén molekulák között,majd második,harmadik,itt,olyan 160körül már letoppant az elsőkerék a váltásnál, majd negyedik,200 fölé,satufék,vissza 3ba,leborít 140 körül,újra szigorút vágok...
Pedzi már?:rolleyes:
Ez a Bugyi-Borzas-Sári útvonal gondolom német autópálya szakaszokat jelöl?:rolleyes::D
A 200,az mph :D ,nem,hogy rendőr nincs,de még forgalom sincs a jelzett szakaszon,ott nőttem fel,bő 3 évtizede járok arra úgy 2,mint 4 keréken,minden gödröt ismerek,és 3km-re el lehet látni,legfeljebb az út menti árokra vagyok veszélyes,nem kell izgulni. ;)
Egyébként ahogy öregszem,már sokat szelidültem,ifjú koromban komolyabb vasakkal koptattam az aszfaltot,és a legnagyobb perec kb 9 km/h-val volt,a kiskapunk elött hasaltam el.:cool:

Csak nehogy jöjjön egy, a bécsi kamarilla által felbérelt alacsony észlelhetőségű vadkan...:confused:;)
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Úgy néz ki, hogy az ideális vadászgép hajtómű a Leaky Turbojet-nek csúfolt F404/RM12, vagy EJ200, vagy F119 féle rendkívül alacsony kétáramúsági fok (pont, mintha egy egyáramú hajtómű "szivárogna"), ahol a forszázs relatíve csak mutatóban van, de az utánégetés nélküli maximális teljesítmény a lehető legnagyobb.
(Ennek a trendnek mond népiképp ellent az F135-ös)
Itt arra utalsz, hogy a '70-es évek klasszikus 40-50%-os tolóerő növekedés helyett most inkább már 30% táját célozták meg?