F-18 Hornet, EF Typhoon, Rafale és Raptor gépeknél igen.Itt arra utalsz, hogy a '70-es évek klasszikus 40-50%-os tolóerő növekedés helyett most inkább már 30% táját célozták meg?
Super Hornet-nél más a trend, de ez csak kiadódó érték, hiszen az F414-esnél a fejlesztések adták a relatíve nagyobb forszázst, a géptől várt karakterisztikának nem sok köze van hozzá.
Az F-35-ösnél a kétáramúsági fok eléri a 0.55-öt, sok levegőt mozgat meg, tolóerőre is szükség volt, tehát jó nagy lett az utánégető ereje is.
Az F135-ös tervezett tolóerőnövelési menetrendjében a teljes levegőátfutást nem fogják számottevően tovább növelni, hanem a hajtóművön átáramló munkaközeg arányát növelik a hűtésre fordított levegővel szemben. Ez a terv. Ebből sejthető, hogy a jelenlegi közel 13 tonnás maximál tolóerő fel fog kúszni 14 tonna környékére (ha realizálódik a 10% plusz, amit a P&W még lát a dologban), ez pedig viszi magával a forszázst is. Hacsak a turbina után maradó több szabad levegő miatt nem emelik meg a tüzelőanyag betáplálást, hogy a keverési arány megmaradjon. Az F135-ösben kb 23 tonna potenciál van.
Kicsit eltűnődve a számokon, az F-35A üres tömege valmaivel 13 tonna felett van. Az F-15C üres tömege meg valamivel 13 tonna alatt. 23 tonnás fékpadi tolóerő esetén egyetlen F135-össel megkapjuk a két F100PW100 vagy 200-as hajtómű együttes fékpadi tolóerő értékét. Fogalmam sincs, hogy az F-35-ös S alakú, de fix profilú beömlőjének és szívócsatornájának vesztesége hogyan viszonyul az F-15-ös egyenes, de szabályozható szívócsatornájához képest, de veszteségek ide, vagy oda, a két F100-as hajtómű együttes levegőátfutása több, mint egyetlen F135-ösé, tehát együttesen, utánégetésen (Az F100-asok ezen verzióinak valamivel nagyobb a kétáramúsági foka) több tüzelőanyagot fogyasztanak, mint egyetlen F135-ös, azonos tolóerő mellett. De ez még egyelőre a jövő zenéje. Engedjük most el.
Utánégető nélkül viszont az F135-ösnek már most azonos tolóereje van, mint két F100PW100-asnak, vagy 200-asnak, 220-asnak.
A tényleges fogyasztás kérdésében látni kell, hogy az F-35A akárhogy is, de nehezebb szerkezeti tömegű gép, mint az F-15C, de a változó tömegértékeket nézve (kerozin, fegyverzet) ugyanakkora tüzelőanyag pillanatnyi tömegre kisebb légellenállás és nagyobb felhajtóerő jut, azonos sebességeken, hangsebesség alatt.
És akkor még nem beszéltünk arról, hogy az F-35A-val azonos kerozintöltés az F-15C esetében már minimum egy (de ezek légellenállása és plusz tömege miatt legalább két), póttartályt meg is követel és még erre jön rá a fegyverzet és azok tartóinak légellenálása. A darabszám tekintetében beszélhetünk elvben hátrányról, de ezt már olyan dolgok kompenzálják, amiket nem lehet egymásnak 1:1-ben megfeleltetni, mint pl a nagyobb szenzorhatótáv és a csökkentett észlelhetőség.
Fura kimondani, de a hetvenes évek csúcsvadászát napjaink csapásmérő multirole gépe sok szempontból a saját térfelén veri meg.