A II. világháború (1939 - 1945)

Mindez azért, mert akkoriban egy 40 literes diesel motor tudta megközelíteni a 20 literes benzinesek teljesítményét.
Nem olvastad amit írtam ugye ?

"
Egy fontos dolgot kellene helyre tenni ! Ez a motorizáltság ! Nagyon nem mindegy , hogy benzin vagy diesel ! Gondoljunk a kamionokra és a személyautókra ha csak Le-ben hasonlítanánk össze őket akkor simán gondolhatnánk , hogy a személy autók benzines motorjai ugyan olyan erősek mint a teherautók dieseljei ! Pedig qrvára nem és az eb a nyomaték és a hatékonyság környékén van elhantolva Egy 500 Le-s kamion pl bőven 2000Nm feletti forgatónyomatékkal bír már 1500 percenkénti fordulattól míg egy benzines 500Le olyan 600-700Nm körül 5000 percenkénti fordulatnál ! A fogyasztás majdnem egyforma de a vontatási képesség sokszorosa a dieselnek a benzineshez képest ! Ez minden szinten jelentős előny egy sok 10 tonnás járműnél ! "

Kit érdekel hány lóerős ha a forgatónyomatéka kevés ?
 
Hogy egy haderő diesel vagy benzin motort használt, az többnyire egy tudatos döntés eredménye volt ( pl. US, de a németeknél is...) figyelembe veve az üzemanyag ellátàssal kapcsolatos logisztikai feladatokat. Bőven elég gond volt, elegendő üzemanyagot a frontra szállitani, nemhogy még azzal is törődni, hogy melyik alakulatnak kell benzin, melyiknek diesel.
Persze, amikor ezt eldöntötték, nem számoltak pl a harckocsik súlyának ilyen drasztikus növekedésével.
Hát akkor még a benzines autó technika is gyerekcipőbe járt nemhogy a diesel ! Van egy szint , tömeg, fogyasztás , vonóerő etc ami felett értelmetlen benzines motorban gondolkodni ! Bonyolultabb ez tény de sokkal több az előnye azon a bizonyos szint felett !
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Hát akkor még a benzines autó technika is gyerekcipőbe járt nemhogy a diesel ! Van egy szint , tömeg, fogyasztás , vonóerő etc ami felett értelmetlen benzines motorban gondolkodni ! Bonyolultabb ez tény de sokkal több az előnye azon a bizonyos szint felett !

Dízelben a prímet a japánok vitték, Kína Isten háta mögötti tájaira tervezett tankjaikban léghűtéses(!) dízel motorok zörögtek, amik eléggé meglepték a szovjeteket a határincidensnél mivel sokkal kevésbé voltak gyúlékonyak, mint a benzines Bt tankjaik.
Németeknél meg a flotta kapta a gázolajat, pedig tudtak volna dízelmotoros harckocsikat is gyártani, végül az egy szem Sdkfz 234-es kapott ilyen meghajtást a háború végén.
 
Ehez a benzin vs dízel vitához.

Ha tényleg annyira szar lett volna a benzinmotor, akkor a jenkik és az angolok miért használták jóval a II.Vh után is?
Az M48 harckocsi 1963-ban kapott először dízelmotort! A britek sose cserélték le a RR Meteort a Centurionjaikban.
Persze nyilván a fogyasztása katasztrofális, de pont leszarta mindenki. Legalábbis a 60-as évekig.

Amúgy azt is érdemes megvizsgálni, mit összeszenvedtek a szovjetek is a V2 és leszármazottjai teljesítményének növelésével. Nyilván jó lett volna egy erősebb motor a T-55/62-be, de 580LE volt a maximum amit ki tudtak belőle hozni. Mindössze +80 lóerő az eredetihez képest.
A nehézharckocsikba szánt V12 motoroknál meg mindenféle, főként repülőgépekből származó sűrítővel próbálkoztak, ez drága és helyigényes megoldás volt.
 
Már miért ne tudták volna? Egyszerűen nem volt rá igény. Amikor meg lett, simán megoldották. Legalábbis a jenkik.
Az, hogy valamit bele tudsz górni, és hogy azt, hogy az üzembiztosan működjön, és hozza az elvárt számokat nem ugyanaz.
Nem szarod le a fogyasztást. Nem azért, mert pénz. Azt ma is leszarod. Hanem mert baromira nem mindegy a hatótáv, a logisztika igény, és a hozzá kapcsolható egyéb gondok.
 
Csak szólok, az amcsik motortechnológia terén a szovjetek előtt jártak. (Mielőtt félreértenéd, ettől függeltenül nagyon jó motorjaik voltak a szovjeteknek is!) Simán megoldották az AV-1790 dízelesítését, semmiféle probléma nem volt vele. Megcsinálták volna korábban is, ha akarták volna. És hogy miért nem akarták? Pont előbb írtad le. Logisztika. Ugyanis akkoriban (50-es évek) a benzinüzem volt a standard.
 
Már miért ne tudták volna? Egyszerűen nem volt rá igény. Amikor meg lett, simán megoldották. Legalábbis a jenkik.

Németeknél politikai döntés volt Hitler részéről, hogy legalább az üzemanyagért ne vetélkedjenek a haderőnemek előre leosztotta ki mit kap, mi alapján fejleszthet.
Aztán mikor a tengerészet leépülésével tömegével állt a gázolaj sietve elkezdtek dízelmotorokat fejleszteni, de mire bármi lett volna belőle véget ért a háború.

Amerikaiaknál meg a Sherman fejlesztésekor csak az M3-asból örökölt csillagmotor állt rendelkezésre, így azzal kezdték meg a háborút és onnantól maradtak is benzinüzemen.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Van benne egy módszertani tévedés.

12:35 A valószínűségek nem összeadódnak. A binomiális tétel jön a segítségünkre, ha azonos valószínűségi esetek többszöri próbálkozásból történő valószínűségét kívánjuk kideríteni. Kézzel is lehetne, de itten van ez.

https://stattrek.com/online-calculator/binomial.aspx
Tehát egy siker esélye 0.25.
Legyen 4 próbálkozás.
A legalább egy siker esélye az utolsó sorban. 68%.

Még 10 próbálkozásnál is "csak" 94% a kumulatív sikeresség esély
 
Volt dizelmotoros nyugat tank,konkrétan a Sherman készült dizellel is,amit főleg a szovjeteknek gyártottak.M4A2ből 8000db készült.
 
Elkezdték gázturbina fejlesztését is a Királytigris/Párduc II-be,van aki szerint protóig el is jutottak-bár valószinüleg nem jutottak el odáig

bcDuYyd.gif
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pogány
Németeknél politikai döntés volt Hitler részéről, hogy legalább az üzemanyagért ne vetélkedjenek a haderőnemek előre leosztotta ki mit kap, mi alapján fejleszthet.
Aztán mikor a tengerészet leépülésével tömegével állt a gázolaj sietve elkezdtek dízelmotorokat fejleszteni, de mire bármi lett volna belőle véget ért a háború.

Amerikaiaknál meg a Sherman fejlesztésekor csak az M3-asból örökölt csillagmotor állt rendelkezésre, így azzal kezdték meg a háborút és onnantól maradtak is benzinüzemen.
Csak arra akartam rámutatni, hogy nem azért használtak benzinmotorokat, mert hülyék voltak. Az ilyen döntéseket mindig a döntéshozó szemszögéből kell nèzni. A hàború vegkimenetén nem változtatott volna, ha a németek csak dizelmotorokat hasznàlnak. Az amik milyen jól megvoltak egy csillagmotorral (!) a Shermannban. Viszont nem is patikai mennyiségekben gyártottàk őket....
OFF :)