A II. világháború

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
16 937
8 683
113
70 éve véget ért az okinavai csata.
http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20150621-masodik-vilaghaboru-okinava-csendes-ocean-japan-usa.html

74 éve meg Németország a Szovjetúniónak ment neki, ami utólag kiderült, hogy nem volt akkora ötlet.
http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20150621-masodik-vilaghaboru-wehrrmacht-voros-hadsereg-barbarossa-hadmuvelet-hitler-sztalin.html
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
5 787
10 558
113
A kém neve Garbó:
http://index.hu/tudomany/til/2015/06/06/a_hadtortenelem_legnagyobb_hazugsaga/
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 656
6
38
http://www.pecsma.hu/hirzona/anyagi-tamogatast-kaphatnak-hadiozvegyek-es-hadiarvak/
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
5 787
10 558
113
Aki túlélte az atomcsapást, kétszer!

http://index.hu/tudomany/til/2015/07/11/atombomba_tulelo_hirosima_nagaszaki/
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
6 385
2 778
113
<b>Hét pecsét alatt őrzik a rejtélyes Sikorski-dossziét</b>

Már több mint hetven éve, hogy a londoni emigráns kormány feje, Wladyslaw Sikorski tábornok és kísérete egy mindmáig tisztázatlan hátterű repülőgép-balesetben életét vesztette. A tábornokot a Katyn miatt roppant feszültté vált, nyílt szakítással fenyegető lengyel–szovjet diplomáciai konfliktus tetőpontján, 1943. július 4-én érte a baleset, akkor, amikor az angolszász szövetségesek számára is egyre kínosabbá kezdett válni az ügy.

http://www.origo.hu/tudomany/tortenelem/20150709-masodik-vilaghaboru-merenylet-sztalin-winston-churchill-sikorski-tabornok-londoni-emigrans.html
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
3 129
3 469
113
Fake-építészet: betonból kizsaluzott erdők és nyaralók, amelyek bunkerek

http://falanszter.blog.hu/2015/06/29/fake-epiteszet_betonbol_kizsaluzott_erdok_es_nyaralok_amelyek_bunkerek
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 001
113
http://mult-kor.hu/tiz-szivszorito-naplobejegyzes-a-2-vilaghaborubol-20150730?utm_source=social&utm_campaign=tiz-szivszorito-naplobejegyzes-a-2-vilaghaborubol-20150730&pIdx=1
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 855
8 603
113
Ha már törölték a youtube -ról a World War II: Loss of Life Visualized videót, de a vimeon fellelhető:

The Fallen of World War II
https://vimeo.com/128373915
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
20 050
9 483
113
Anyagháború volt. Egyik fél sem volt képes olyan minőségi ugrást végrehajtani, amit a másik nem tudott volna valamilyen más módon kompenzálni.
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
1 175
1 766
113
A Luftwaffe ténylegesen 44-től (nyersanyag, és alkatrészhiányból adódóan) egyre romló műszaki színvonalon készített repülőgépeket. Nézzük meg pld. hogy voltak olyan Bf-109G-k ahol a függőleges vezérsík, vagy a törzshátsórész fából volt.
Ugyanakkor a sok lúd disznót győz elmélethez, tartozik, hogy a Jak-3, sőt La-7 is vegyes építési gép volt, a Jak-3M-nél cseréltek több fából készített alkatrészt, dúralumíniumra, akárcsak az LA-7FN-nél, ahol ha jól emlékszem erősebb aggregátot is kapott a vadász. Igaz, hogy az orosz gárdaezredekben az átlagosnál jobb képességű pilóták repültek, de ne felejtsük el a fő szempont, hogy 8-900 német vadásszal szemben (ennek kb. fele volt bevethető, ha éppen volt üzemanyag, lőszer és nem kellett a reptereket kiüríteni és nyugat felé visszavonulni) 10-12 ezer orosz vadászgéppel. Gyakorlatilag néhány géppárből álló századok harcoltak az égen, irgalmatlan mennyiségű orosz géppel. Ráadásul az oroszok is taktikát változattak. Alul repültek az IL-2/10-es gépek, felettük a JAK-3, asok és felettük a LA-7+ gépek.. néha még P-2, P-3, Tu-2 is színesítette a palettát, meg persze a Hurricane-k, Airacobra-k stb.
A németeknek oltalmazniuk kellett a saját csapatokat, nem repülhettek a free-jagd-ot, amellyel irthatták az ellenséges gépeket, Az oroszok pedig lekényszerítették akit tudtak 5000 alá, ahol fordulóharcban falkányi géppel kergették a markonyi Bf-109-est. (a keleti fronton a FW-190 inkább csatarepülőgépként funckionált.).
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
12 175
18 065
113
La-5 FN lesz az, nem La-7, olyan hogy La-7FN nem létezett. Abban, nincs köztünk vita, hogy a szövetségesek(de most vegyük csak külön a keleti frontot, a szovjetek is) nyomasztó mennyiségi fölényben voltak. Abban nem tudom teljesen kivenni, hogy most egyet értesz e velem, vagy sem, hogy bár a háború kezdetén, a német légierő nyomasztó MINŐSÉGI fölényben volt, az F4, G2 messzerekkel, a főleg I-16 ból álló(a mig-3 ak nagy részét a földön megsemmisítették, még 1941 június 22-én éjszaka, az OP. Barbarossa kezdetén) szovjet vadászokkal szemben. Egyébként már akkor is a mennyiségi fölény, ha szűken is, de a Szovjetnél volt. Ez később '42 környékére, a La-5 megjelenésével annyiban változott, hogy faragtak le a minőségi hátrányból a németekkel szemben. Amit fenttebb pici elírással írtál, a La-5 FN, tehát teljes könnyű fém szerkezetes, erősebb motoros változatánál kb. ki lett tolva a G-6 Bf-109 el egy szintre, de itt már kb. '43 at írunk. A mennyiséget hagyjuk, abban folyamatosan SZOVJET fölény volt, egyre inkább eldurvuló arányban, nem a németeknek. Amit én állítok, az az, hogy '44 re, mikor már Jak-3, és La-7 fickándozott a gárda ezredekben, természetesen a nyomasztó létszámfölényük mellett, bizony már nem hogy hátrányban nem voltak minőséget tekintve, hanem inkább előnyben. Mivel a Luftwaffe még mindig 99% ban az egy évvel régebbi, tehát a La-5, max annak FN változatával egy teljesítményű BF-109 G6, Fw-190 F8 volt a legelterjedtebb típus. Nyilván, volt előremutató Me-262, de olyan kifforratlan, hogy szinte annyi pilóta halt meg balesetben, mint ellenség által, valamint külön védő vadászok kellettek nekik, a fel-leszállás biztosítására, védtelenek voltak ilyenkor. A D sorozatos Fóka, meg a K-s BF109, amik bevethető állapotban voltak, azok maximum százas nagyságrendben voltak mérhetőek, ez semmi ahhoz képest, ami elkészült, és használva lett mondjuk G6 Bf-109 ből. Jellemzően egyébként, a későbbi G-14, egy ráncfelvarrt G-6, semmi csoda nem volt ott sem, csak más függőleges vezérsik, és picit nagyobb teljesítményű motor, új kabinető. Ettől még, meg mert a G14 sokkal jobban hangzik, mint a G6, nem volt messze akkora ugrás, mint mondjuk egy La-5, meg egy La-7 között, teljesítményben. A háború utolsó évére, bizony a Luftwaffe elavultabb, kevesebb géppel, és tapasztalatlan pilótákkal repült, általában.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
1 175
1 766
113
Tény, hogy 1944-45-ben a német légierő a keleti fronton is alárendelt szerepet játszott. Jóval kevesebb géppel és tapasztalatlan pilótákkal repültek, egy 10+ szoros fölényben lévő ellenség ellen. Az is igaz, hogy a G változatok között szinte minimális külömbség volt, mint a La-5 és La-7 között. Az is tény, hogy a német gépek legnagyobb része az orosz hadszintéren pusztult el (az egy másik téma, hogy nem elsősorban légiharcban). 44-ben már a pilótaképzés szinte nem létezett a Birodalomban, az oroszoknál viszont tömegével jelentkeztek. Sőt akik túlélték 1941-42-öt az orosz pilóták közül a beetéseket, azok tapasztaltabbak lettek. Ugyanakkor ha jól emlékszem és megnézzük az 1943-45-ös légiharcok eredeményeit, még mindig a németek felé dől a mérleg. persze az orosz utánpótlás kifogyhatatlan volt. Pld. IL-2 csatarepülő hátsó lővészei. ha jól emlékszem 18 ezret löttek le belőlük. A nyugati front más tészta, itt nem tartós volt minőségi fölény egyik oldalon sem. Fél évig egyik, fél évig a másik oldalnak volt jobb paraméterű vadásza. A Bf-109G is a nyugati front kettősége miatt született.
Az E jobb volt keleten, ahol könnyű vadászok kellettek (max az IL-2-öt volt nehéz lelőni a páncélozás miatt). De nyugaton, ha bombázót akarsz lelőni, akkor 3-5 gépágyús repülő tank kellett, amely rosszul repült. Ha a kísérővadászokat, akkor meg könnyű vadász. No itt volt a bibi, mert más-más feladatra kellettek gépek, de a nyugati viermotokat, vadászok kisérték, ha a vadászokat támaftak könnyű gépekkel, akkor a bombázók szétcseszték a nagyvárosokat, ha a bombázokat támadtak nehéz fegyverzetű gépekkel, azok mögé beültek a brit amcsi vadászok falkái és leszedték. Egy vegyes nagy kötelékek amit probáltak a németek, úgy nem jöttek be mitn Mallory BiG Wingje az angliai csatában.
egyetlen esély lehetett volna, ha Galland által összegyüjtött 2-3000 gép több napig támadta volna a szövetségeseket és 15-20% bombázóveszteséget okozott volna, ezzel talán el lehetett volna nyujtani az agoniát. De az igazság, hogya B-17 helyett akkor fél év mulva B-29 repült volna, és nukival és müchen és berlin lett volna a két japán város helyett a tűzáldozat.
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
12 175
18 065
113
Semmi esélyük nem lett volna, semmilyen taktikával, hogy akár addig elhúzzák, hogy B-29 kelljen oda, atommal. Ahogy elengedték a mustangokat, Thunderboltokat, Lightningeket, olyat pusztítottak a német vadászlégierőn, hogy nem találtak magukhoz, NY-on sem, soha többet. Próbáltak ők mindent, tényleg. Sok gépágyú gondolás, nehéz, nagy tűzerejű FW-190ek mentek ott a bombázókra, míg a könnyű, jól emelekedő, fordulékony BF-109 ek próbálták lekötni a szövetséges védővadászokat, az eredmény ismert. Mire elengedték őket a szövi stratégák a bombázók mellől, hogy a "nagy felmosást" megcsinálják, és kinullázzák a német védő vadász légierőt, az a helyzet, Keleten, kivérzett a luftwaffe színe - java. Ami még addig nem pusztult el, azt lezúzták a láncról elengedett mustangok hordái. A G Messzernél az E soha nem volt jobb. Szerintem te megint keversz valamit, azt gyanítom, az F-el az E-t. Igen, az F4, az sokáig szeretettebb volt, mint a G sorozat, hiába volt régebbi, mivel jóval könnyebb, jobban emelkedett, és főleg, fordulékonyabb volt. Erich Hartmann is, amíg tehette, F4 es Karaya -1 el repült. De az E-t ne keverjük ide, az a fasorban sem volt, egy F, vagy egy G teljesítményéhez képest, azt 40 ben használták kb. az angliai légicsata alatt, a legelső spitek, meg hurricane-ok ellen... Az IL-2 t meg, kurvára nem volt egyszerű lelőni, pont azért hívták azt "REPÜLŐ TANK"nak, na meg a tűzereje miatt... A hűtőt, a gép hásó részén alul, vagy a pilótát kellett kilőni, az meg azért annyira nem is egyszerű ám, ha a Yak-3/La-7 magasságában kell ezt megoldanod... A légiharcok típusonkénti lebontásához, olvastam valahol régebben, ha agyonvernek sem tudom megmondani hol, de a legmagasabb légiharc győzelem/légiharc veszteség aránya a II.VH alatt bizony a La-7 nek mint típusnak volt, NEM a Fw-190D nek, nem a Griffon motoros late Spitnek, nem a D Mustangnak, a La-7 nek, bizony... Ehhez persze az is BIZTOSAN hozzájárul, hogy ezt a típust szinte csak kizárólag elit gárda ezredek repülhették, tehát a legjobbak legjobbjai, de azért akkor is, na... Ne sajnáljuk már le a szovjet II.VH-s reptechnikát, szerintem. Sokan elfelejtik ám, lehet szépíteni, meg magyarázni, de a Hollywood-i filmekkel ellentétben, nem az USA nyerte meg egymagában a második világháborút, mert bizony messze a legnagyobb veszteséget a német hadigépzet, mind élőerőben, mind technikában, K-en szenvedte el. Ott meg nem volt más, csak az elején elavult, és iszonyat sok áldozatok árán épphogy az első pofontól talpon maradó, majd az idő múlásával egyre inkább a fejükre növő Sztálini vasszigorral tornyosuló Szovjetúnió, ami technikailag is bőven befogta a németeket, hatalmas hátrányt ledolgozva, szinte minden területen, elég csak végignézni akár a páncélosokon, IS-3 al, tüzérségi eszközökön, bármin.
 
  • Tetszik
Reactions: Karak95

Terminator

Well-Known Member
2010. április 19.
15 154
19 835
113
"Talán nem mindenki tudja, de a második világháború után Ausztria is négy megszállási övezetre volt osztva, mint Németország, Bécs pedig - éppúgy, ahogy Berlin - szektorokra."

http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2016/01/22/ausztria_968
 

Star Trek

Active Member
2010. április 19.
1 251
0
36
https://www.warhistoryonline.com/world-war-ii/the-mighty-monsters-of-the-seas-check-out-the-size-of-the-guns-too.html
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 700
7 239
113
Azért erdekes megnézni a nemet repülőgép termelést a hàború folyamàn,
föleg 43-44-ben:
1940 10247 db +23%
1941 11776 +15%
1942 15409 +31%
1943 24807 +61%
1944 39807 +61%
Mindezt az intenziv bombàzàsok ellenére.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
5 700
7 239
113
"Talán nem mindenki tudja, de a második világháború után Ausztria is négy megszállási övezetre volt osztva, mint Németország, Bécs pedig - éppúgy, ahogy Berlin - szektorokra."

http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2016/01/22/ausztria_968

Bècsben 1955-ig a négy megszàlló hatalom katonài közösen jàrőröztek. Minden dzsipben ült egy amerikai, egy orosz, egy angol és egy francia.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 080
14 995
113
Azért erdekes megnézni a nemet repülőgép termelést a hàború folyamàn,
föleg 43-44-ben:
1940 10247 db +23%
1941 11776 +15%
1942 15409 +31%
1943 24807 +61%
1944 39807 +61%
Mindezt az intenziv bombàzàsok ellenére.

Ez volt a jól szervezett hadiipar következménye. Ráadásként
akkor el lehet gondolkozni, hogy mennyi lett volna, ha nem bombázzák őket?! Egyébként így is az volt a problémájuk, hogy az utolsó évben már erősen korlátozta őket elsősorban a benzinhiány, meg a jól képzett pilóták hiánya is.