A II. világháború (1939 - 1945)

Én csak annyit mertem állítani, hogy a szovjet hadsereg gépesítettebb volt, mint a német, meg az zavart, hogy mindenre T-34-et használtak.

Hogy nincs teherkocsi megrakott vöröskatonákkal fényképen, elhiszem. Részben, mert szégyellhették az amcsi autókat, meg a szállítás nem sajtótéma.

Arra emlékszem /lehet hogy rosszul/ hogy legalább annyi gépkocsit gyártottak, mint kaptak. Ezért úgy gondolom, hogy nem lehet azt állítani, hogy csak a gyér vasúthállózaton, T-34-en és gyalog jöttek Kursztól pl. Debrecenbe.

A többi téma már el van rugaszkodva ettől.

Egyébként meg: jó. :)

Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and LMzek 2.0
Van nmég:

"A Vörös Hadsereg állományában csupán elvétve voltak megtalálhatók alaprendeltetésükben a lövészeket szállító páncélozott szállító járművek (német viszonylatban lövészpáncélosok), amelyekről gyengébb ellenséges védelem esetén leszállás nélkül is lehetett harcolni. A szovjetek a második világháborúban ilyen harcjárművet nem gyártottak. Az angolszászoktól kapott mintegy 3808 M2 és M3 típusú járművek különböző változatait főleg mozgó vezetési pontokként, önjáró páncéltörő eszközként és önjáró légvédelmi eszközként alkalmazták a harckocsizó és gépesített csapatoknál" Dr. Számvéber Norbert alezredes

Folytassam vagy elhiszed végre?
Ez egyértelmű, hogy ilyen eszközük nem volt, ezt most miért is hoztad fel?
 
Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
A mély fáldalmadat tartsd meg magadnak.
 
Dede gyalog vagy vasúton vagy tankon közlekedtek.A német gyaloghadosztályok dettó,de ők nem ültek harckocsira.Az egyetlen teljesen gépesített erő az amerikai volt és az angol valamennyire.Mély fájdalommal tudatom,hogy akkoriban a német és orosz katonák döntő többsége gyalogolt.
De ha nekem nem hiszel akkor itt van egy szovjet hadosztály technikai állománytáblája a magyarországi harcok idejéből:

Személyi állomány:9380 fő
Géppisztoly:1084
Puska és karabély:6274
Golyószóró:494
Géppuska:111
50 mm-es aknavető:56
82 mm-es aknavető:83
120 mm-es aknavető:21
Páncéltörő puska:212
45 mm-es páncéltörő ágyú:48
76 mm-es löveg:32
122 mm-es tarack:12
Gépjármű és tehergépkocsi:124
Vontatójármű:15

124 tehergépkocsi... ez Max 4000 embert zudott szállitani és akkor a löszerrö stb nem is beszèltünk.
Tehát a legénység túlnyomó része mindenesetre gyalogolt.
 
SDKfZ 251., 251.... Kimondottan lövészpáncélos..... A németek is felültek a harckocsikra, főleg visszavonulás közben. Ezen kívül az Opel blitz is szállított néhány hadosztályt... A háború elején volt jellemző a gyalog-galopp, de az is csak a vasúttól a frontig, mivel a páncélos ékek már megtisztították a terepet...
 
124 tehergépkocsi... ez Max 4000 embert zudott szállitani és akkor a löszerrö stb nem is beszèltünk.
Tehát a legénység túlnyomó része mindenesetre gyalogolt.

Ez mind a logisztikánál volt,ezekkel vitték a lőszert kaját meg mindent.Nem volt kapacitásuk embereket hurcolni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
SDKfZ 251., 251.... Kimondottan lövészpáncélos..... A németek is felültek a harckocsikra, főleg visszavonulás közben. Ezen kívül az Opel blitz is szállított néhány hadosztályt... A háború elején volt jellemző a gyalog-galopp, de az is csak a vasúttól a frontig, mivel a páncélos ékek már megtisztították a terepet...

Igazából ahogy változott a harcászat volt két neve is neki.
 
Ne mondjátok, hogy itt még él a "német teljesen sereg gépesítve volt" legenda?

Néhány embernél.

De az tény, hogy elég sűrűn utaztak harckocsin a németek, '44 végén volt egy rövid ideig élt "páncélos-gránátos hadosztály" is a nyugati fronton, ahol a páncélgránátosok párducokat használtak szállítójárműként félhernyó hiány miatt.
A támogató stug-okat is elég gyakran használta gyalogság szállítójárműként, a lapos teteje kiváló volt erre a célra.
Amcsikról is maradt van kép/videó ahogy Sherman-en ülve száguldanak a csatába.

Olyan szinten, mint a szovjetek senki se űzte a sportot, az összes világháborús harckocsijuk tele volt kapaszkodókkal, direkt gyalogság szállításának céljára.
Ami kevés lövészpáncélosuk volt lendlease-ből azt a rohamutászok vagy gárda hadosztályok kapták, teherautó is ritka kincs volt.

Ezért is tartott olyan sokáig eljutniuk Moszkvától Berlinig, hiába omlott többször is össze a front német oldalon, nem akarták elkövetni ugyanazt a hibát amit ők, ezért 400km volt a maximum amit 1-1 előretöréssel megtettek, ennyit bírt a logisztika, utána hónapokra volt szükségük míg kiépült a hadtáp és feltöltötték a csapatokat egy újabb offenzívához.

Futár célra valszeg inkább használtak lovakat, motort, jeep-et, páncélautót, esetleg 1-1 még üzemképes könnyűpáncélost... Mint mindenki más.
 
Néhány embernél.

De az tény, hogy elég sűrűn utaztak harckocsin a németek, '44 végén volt egy rövid ideig élt "páncélos-gránátos hadosztály" is a nyugati fronton, ahol a páncélgránátosok párducokat használtak szállítójárműként félhernyó hiány miatt.
A támogató stug-okat is elég gyakran használta gyalogság szállítójárműként, a lapos teteje kiváló volt erre a célra.
Amcsikról is maradt van kép/videó ahogy Sherman-en ülve száguldanak a csatába.

Olyan szinten, mint a szovjetek senki se űzte a sportot, az összes világháborús harckocsijuk tele volt kapaszkodókkal, direkt gyalogság szállításának céljára.
Ami kevés lövészpáncélosuk volt lendlease-ből azt a rohamutászok vagy gárda hadosztályok kapták, teherautó is ritka kincs volt.

Ezért is tartott olyan sokáig eljutniuk Moszkvától Berlinig, hiába omlott többször is össze a front német oldalon, nem akarták elkövetni ugyanazt a hibát amit ők, ezért 400km volt a maximum amit 1-1 előretöréssel megtettek, ennyit bírt a logisztika, utána hónapokra volt szükségük míg kiépült a hadtáp és feltöltötték a csapatokat egy újabb offenzívához.

Futár célra valszeg inkább használtak lovakat, motort, jeep-et, páncélautót, esetleg 1-1 még üzemképes könnyűpáncélost... Mint mindenki más.

Az ok sokkal prózaibb.A hadműveleti szünetekben nem nagyon tudtak kb 3 hónapnál többre elég hadianyagot felhalmozni a hadtápterületen, emiatt volt az,hogy ameddig eljutottak egyegy hadművelet alatt annyit haladtak előre.Nagyon egyszerűen a hadműveletek időtartamát a hadianyag mennyisége korlatozta nem a szállítási útvonalak.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Az ok sokkal prózaibb.A hadműveleti szünetekben nem nagyon tudtak kb 3 hónapnál többre elég hadianyagot felhalmozni a hadtápterületen, emiatt volt az,hogy ameddig eljutottak egyegy hadművelet alatt annyit haladtak előre.Nagyon egyszerűen a hadműveletek időtartamát a hadianyag mennyisége korlatozta nem a szállítási útvonalak.

~8 éve egy olasz fejlesztésű szakasz szintű wargame-hez írtam kiegészítőket (aztán abbahagytam, gépcsere miatt a fájljaim elvesztek és pár évvel később a fórum is megszűnt...), akkor ástam bele magam a témába, volt a 2. világháborús logisztikáról egy elég jó könyv, abban kerek perec kifejtette, hogy a logisztika ennyit bírt.

Hiába halmoztak volna fel 1 évre elegendő ellátmányt az aktuális frontvonalon, ha 400km-en túl a logisztika már nem bírta volna eljuttatni a csapatokhoz. Amíg a vasút utol nem érte a frontot addig senki sehova.

Másik véglet az amerikai, ahol szinte a gyárból kigördülve megvolt milyen csomópontokon keresztül a front melyik szakaszán melyik század kapja meg x idő múlva a cuccot.
 
~8 éve egy olasz fejlesztésű szakasz szintű wargame-hez írtam kiegészítőket (aztán abbahagytam, gépcsere miatt a fájljaim elvesztek és pár évvel később a fórum is megszűnt...), akkor ástam bele magam a témába, volt a 2. világháborús logisztikáról egy elég jó könyv, abban kerek perec kifejtette, hogy a logisztika ennyit bírt.

Hiába halmoztak volna fel 1 évre elegendő ellátmányt az aktuális frontvonalon, ha 400km-en túl a logisztika már nem bírta volna eljuttatni a csapatokhoz. Amíg a vasút utol nem érte a frontot addig senki sehova.

Másik véglet az amerikai, ahol szinte a gyárból kigördülve megvolt milyen csomópontokon keresztül a front melyik szakaszán melyik század kapja meg x idő múlva a cuccot.

Nem a frontvonalon volt a "cucc" hanem a hadtápterületen,ez a kvázi front és a hátország közti terület.Ez az ahol katonai közigazgatást vezetnek be, ez az ahol minden történik ami a harcoló egységek létezéséhez kell*.Ezen a területen teljes az ellenség kontrollja, mert ez a terület az alapja annak(minden értelemben nem csak logisztikaiban),hogy harcolni tudjon a hadsereg.Persze mondhatjuk,hogyha ez csak 40km széles akkor is kb bármekkora mennyiségű logiszikai felszerelés elfér, épp csak nem így működik a dolog.Ezeket a logisztikai bázisokat amiket itt létrehoztak védeni és üzemelteti is kellett az meg sok ember.Az akkori technológiai színvonal nem tette lehetővé,hogy egy akármekkora raktárat üzemeltess mert egész egyszerűen az adminisztrációja olyan lassú lett volna,hogy az már akadályozza a az anyagkiadást és bevételezést.ezen kívül akkoriban nem állt el minden akármeddig,nem lehetett mindent akármeddig tárolni így értelme sem lett volna bődületes mennyiséget felhalmozni.

*Ide jött a vasút is,nem a frontra és miután itt teljes volt az ellenség kontrollja ide jöhetett volna a hadműveletek közben is a hadianyag.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Nem a frontvonalon volt a "cucc" hanem a hadtápterületen,ez a kvázi front és a hátország közti terület.Ez az ahol katonai közigazgatást vezetnek be, ez az ahol minden történik ami a harcoló egységek létezéséhez kell*.Ezen a területen teljes az ellenség kontrollja, mert ez a terület az alapja annak(minden értelemben nem csak logisztikaiban),hogy harcolni tudjon a hadsereg.Persze mondhatjuk,hogyha ez csak 40km széles akkor is kb bármekkora mennyiségű logiszikai felszerelés elfér, épp csak nem így működik a dolog.Ezeket a logisztikai bázisokat amiket itt létrehoztak védeni és üzemelteti is kellett az meg sok ember.Az akkori technológiai színvonal nem tette lehetővé,hogy egy akármekkora raktárat üzemeltess mert egész egyszerűen az adminisztrációja olyan lassú lett volna,hogy az már akadályozza a az anyagkiadást és bevételezést.ezen kívül akkoriban nem állt el minden akármeddig,nem lehetett mindent akármeddig tárolni így értelme sem lett volna bődületes mennyiséget felhalmozni.

*Ide jött a vasút is,nem a frontra és miután itt teljes volt az ellenség kontrollja ide jöhetett volna a hadműveletek közben is a hadianyag.

És ez miben mond ellent annak, hogy a szovjetek "hatótávja" támadáskor ~400km volt?
 
És ez miben mond ellent annak, hogy a szovjetek "hatótávja" támadáskor ~400km volt?

Nem a 400km volt a hatótávjuk hanem az a kb 3 hónap amit képesek voltak egyhuzamban harcolni.
Néz meg a magyarországi harcokat,marhára nem 400 kilóméteressével haladtak egy egy hadművelet alkalmával.Ez így ráadásul nem is értelmes mert mivan ha nem "egyenesen" támadtak?Ilyenkor előfordulhat,hogy a 200km előremozgáshoz 500km elmozdulás kell. Vagy ilyenkor hogy is kell nézni a 400km-et?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Német hadtáp a raszputyica idején.
Bundesarchiv_Bild_101I-289-1091-26%2C_Russland%2C_Pferdegespann_im_Schlamm.jpg

A közhiedelemmel ellentétben a Wermacht 80%-ka nem volt gépesitve.Lovaskocsi,kézi kordély és gyalogmenet.És lovas egységek.Bármilyen meglepő,de a háború alatt növekedett a lovas hadosztályok száma.Még a tüzérség is döntően fogatolt volt.