E nem mindennapi ingyen tranzakció elemzése után Urbán János vezérőrnagy áttért azon légcsavaros oktatógépek ismertetésére, amelyek beszerzése bizony „többletköltséget igényel”. Ezek a gépek nyújtanak jártasságot a nagy magasságban repülő vadászrepülőgép vezetéséhez, ami viszont alapvetően szükséges a harcirepülőgép-pilótasághoz. Idézet a jegyzőkönyvből: „Mindenféle elkötelezettség nélkül igyekeztünk felvenni a kapcsolatot a Magyar Honvédség parancsnokságának illetékes szerveivel, repülőgépgyártó cégekkel, azon országok légierőinek vezetőivel, ahol korrekt, teljes körű repülőkiképzést folytatnak.”
Az „érdeklődő megkeresésre” először a németországi Rhein-Flugzeubau GmbH. jelentkezett. Az ő gépük ellen a HM vezérkara azt a kifogást emelte, hogy „mindössze egy légierő, a Royal Thai Air Force rendszeresítette kiképző repülőgépként”. Aztán jöttek a finnek, akiknek a gépe ugyancsak azért nem kellett, mert „a finn légierőn kívül csak Mexikóban használják”. A harmadikként befutó csehek gépét „öreg konstrukciónak” minősítették; a franciák Epsilon iskolagépe meg azért nem volt jó, mert „függőleges vezérsíkja túl keskeny ahhoz, hogy elférjen rajta a piros-fehér-zöld felségjel-nyíl”. Az ötödikként bemutatkozó lengyel gépek egyikével az volt a gond, hogy „még mindig csak prototípus”, a másikkal meg az, hogy „túl érzékeny a szűk fordulókban”. A magyar szakemberek az új kiképzőgép után kutatva eljutottak a távoli Chilébe is, de az sem volt jó, merthogy „sajnos gázturbinás”. A pályázaton a brazil Embraer EMB–312 Tucano gép aratta a legnagyobb sikert. A fél világ ezt használja kiképző és könnyű harci repülőgépként. De Szolnokon ez a gép sem fog repülni…
......
A román gép versenyen kívül lett befutó. Ugyanis miközben egymásnak adták a kilincset a nagy cégek, kiderült, hogy a tárcának egyáltalán nincs pénze a „szolnoki terv” technikai feltételeinek megteremtésére.
......
(de akkor most miből lesz?)
http://beszelo.c3.hu/cikkek/a-fustbe-ment-„szolnoki-terv”