A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 903
85 503
113
A 2008/4 és /5-ös Haditechnikában egy elég részletes összeállítás volt a GBP (gépjármű beszerzési program)-ról. Akkor még nem volt divatban ez a mocskos nagy titkolózás. A 2003 és 2007-es beszerzett darabszámok és a típusok egy táblázatban megtalálhatóak voltak. Mivel nem emlékeztem részletesen a tartalmára a cikkeknek, újra ráugrottam. 4 kommentem van
- Ami 2008-ban nem volt titkos, az ma miért?
- A 2003 -ban beindult beszerzés az eredeti szerződés szerint idén lejár, mert anno 15 évre tervezték a programot, ezt vajon azóta módosíthatták?
- Az akkor nyilvános adatokból az is kiderült, hogy a beszerzett technika élettartamát 20 évre prognosztizálták, tehát az elsőként bejött Merci 270G- elkezdenek kihullani a rendszerből 2023-ban, a Rába cuccokból meg a 2004-ben elsőként érkező 2 tengelyes H 14-ek pedig 2024-ben. Remélem ez majd kezelve lesz, mert ahogy a politikusokat ismerem, majd 2023-ban eccer csak fejükhöz kapnak, cserélni kell a technikát, már megint....
- Illetve a nyomokban még fellelhető Ural és talán 1-2 más orosz típussal mi a túró lesz?

Ne nevettesd ki magad a szárazföldnél mindennek lejárt már az üzemideje csak toldozgatják-foldozgatják őket.
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Hát a komondor még csak-csak, de a VZF?

Azért arra a Komondor programra van 1-2 meglátásom:
- Először is baromi alacsony a Magyar alkatrész hányad, de hogy konkrét legyek, motor/erőátvitel/kihajtások és futómű full amcsi cucc, páncélüveget és kerámia vagy műanyag páncélzat kiegészítőkről nem tudok Magyarországi gyártást. Elektronika a hajtásokhoz és a motor vezérléshez szintúgy amcsi. Nem tudom, hogy híradástechnikai cucc, ami rajta van, az egyáltalán hazai-e?
- Talán 2008-20010 körül olvastam először a programról, de a friss gyári anyagok között most talán épp 6db proto példány fellelhető, úgy mint: az ősrégi rövid tengelytávú vegyifelderítő, egy új 4 ajtós talán parancsnoki szintén rövid tengelytávú, a 2tg-ből két hosszú tengelytávú változat, egy csapatszállító és egy eü verzió, a 3tg-ből pedig egy darus műszaki mentő és egy sima platós. Nem fikázás amit írok, de mondja meg valaki, hogy egy ilyen lassú gyártáshoz egyáltalán lehet-e bármilyen Magyarországi beszállításra partnert találni. Hogy konkrét legyek, például a kaszni anyagára, mondjuk pácél acél. Dunaújvárosban a gyártás alapja az acél öntecs, tuskó. Ebből lesz hengerelve a vastag szalag, amit 'sztán méretre darabolnak. Egy ilyen tuskó minimum súlya a jelenlegi gyártásban min 8 max 16 tonna (megkérdezem majd nemsokára volt osztálytársamat, mert ő dunaujban a meleghengersor üzemvezetője). Ez adja a minimum gyártási mennyiség alapját, márpedig mondjuk az eddigi össz gyártáshoz talán kellett 2, max 3 tuskó. Dunaúj meg évente hengerel 100 000 tonna fölött. Tehát ha itthon akar valaki ilyen anyagot gyártatni (technikailag, technológiailag megoldtható), akkor azt csak magas állami szubvenció mellett baromi drágán beszerezhető....
- Egy nemrég olvasott cikkben politikusi nyilatkozat: szeretne látni több Komondort a Magyar honvédség kötelékében.... Lehet hogy lesz is, de a típus adottságai miatt ez nem teljesen harctéri technika, inkább támogató (parancsnoki központ zászlóalj és attól felfelé; hiradós; eü jármű; esetleg tűzszerész, vagy mit tudom még).
Szóval szép dolog a Magyar gyártás, de azért kell lennie egy minimum kritériumnak, hogy egyáltalán megéri-e, vagy baromi drága, és a cuccot előállító 20-40 ember fentartása az nem-egészen gazdasági érdek. Ebből van kiút, de akkor emelni kell a hazai alkatrész hányadot.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and tonyo

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Ne nevettesd ki magad a szárazföldnél mindennek lejárt már az üzemideje csak toldozgatják-foldozgatják őket.

Kicsit mosolyogtam is, amikor a tavalyi Haditechnikában megjelent az Ural darus autómentő páncélozott felújítása. Nnnnaaa, akkor hogy ne kelljen újra pénzt kérni, hát nem-óccsón megoldjuk és megindokoljuk egy + kiegészítéssel. A haverek meg majd jóljárnak ezzel, és a katonák is befoghatják, mert mégis adtunk nekik valamit.... (ez sem fikázás, csak a mai állapotokról nehéz úgy írni hogy nem fikázásnak tűnik elsőre).
Talán 2016 nyarán mentem barátaimhoz Tatabányára Fehérvárról. Mit ad isten, szembe jöttek a központi gyakorló térre jövet a 152-es tarackágyúk. talán 6 db jött, és mindahány Uralok mögé volt akasztva. Azért a konvojban volt pár H 14 és H 18/25-ös Rába, de volt ott még parancsnoki UAZ is..... A részarány az a régi orosz technika felé billent, pedig ahogy fent is írtam, a gépjármű csere program az folyik (csordogál) 2003 óta.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
A. Man license nyomaba nem er terepjaro kepessegbe az uralnak... Az ural az eggyetlen olyan eszkoz ami a kora ellenere jobban alkalmas a feladatra mint a modern /akar nyugati cuccok/ uazt lathatsz /tatan van par uze!lepes/ van merci is. Nem azert van rendsuerbe mert nincs merci hanem egyszeruen azert mert az uazokat a szazadok hoztak rendbe maguknak. /mar amelyik zl rendbehozott maganak/ innettol kezdve szinte 0 papirmelo van vele egy mercihez kepest.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A Rába egy nagyvállalat, annak minden terhével és előnyével. Magyarul, annyit gyárt le, amennyi megrendelést kap. A nagyvállalatiság előnye, hogy egy nagyobb megrendelés esetén felfuttatja a termelését, elég gyorsan. Egy kisebb vállalkozás ezt nem tudja megtenni. Amennyiben megvesszük egy harcjármű liszenszét, akkor ott nagy beruházás kell a gyártás beindításához. Erre hazánkban és máshol is csak nagyvállalat képes. Ráadásul ha élvezi az állam anyagi támogatását, akkor meg pláne.
Gépgyártásban, azon belül nehéz járműgyártásba a Rába az egyetlen hazai érdemleges szereplő.
Eddig is élvezte az állam támogatását és nem ment vele semmire komplett járműgyártás terén (csupa sikertelen bedöglött projektek). a járműalkatrész gyártás meg önerőből is ment neki. A nagy számok törvényei alapján, ha az eddigi kísérletek kimenetelei rendre ugyan azok voltak (bukás), akkor minden újabb próbálkozáskor egyre nagyobb a valószínűsége, hogy ugyan az lesz a végeredmény. (Persze a lehetetlen esemény is bekövetkezhet, legalábbis ezt mondja a tanítás)
A kamionpótkocsik szerte Európában, szinte mind Rába alvázon futnak, ha megnézed őket. Ami a fejlesztéseket illeti, szerintem nem tud beleszólni senki kívülről a műszaki tartalmakba. Legfeljebb megadja milyen járművet kér és akkor azt építik meg neki.
Hát szerintem a félpótkocsik alvázait maga a gyártó készíti, úgymint: Swarzmüller, Fliegl, Kögel, Krone, de még a tengelyek is nagyrészt a BPW-től vannak (aminek a Rába alkatrészbeszállítója), tekintve, hogy a Rába nagyrészt hajtott futóműveket, meg korányzott mellső hidakat gyárt. Szerintem készre szerelt Rába pótkocsi futómű elég marginális számban létezik.
A Rábától meg senki nem kér járművet (a kevéske állami megrendelésen kívül), mert az más műfaj, mint amihez értenek és ott pont nem tudnának piaci alapon megélni.
a Rába cuccokból meg a 2004-ben elsőként érkező 2 tengelyes H 14-ek pedig 2024-ben. Remélem ez majd kezelve lesz,
Tisztelettel, de azért 20 évesen dőreség lenne kidobni egy olyan katonai teherautót, ami évente pár ezer kilómétert futott. Gondolom monitorozva van az állapotuk és kitolják az idejüket 5-10 évvel. Különösen igaz ez a spec felépítményű kocsikra, amelyek alig mozognak.
Először is baromi alacsony a Magyar alkatrész hányad, de hogy konkrét legyek, motor/erőátvitel/kihajtások és futómű full amcsi cucc, ...
Én azt hittem, a motor IVECO, a váltó meg ZF...
Mikor az első példánnyal voltak haknizni a BME könyvtárépülete mellett, akkor direkt a „nem szeretnénk elárulni, hogy honnét vannak a fődarabok” mániájuk miatt kérdezősködni kezdtem erről, és a futóművekre is azt mondta a tag, hogy nem hajlandó elárulni a típusát. Ennek épp gyorsan a végére lehetett járni, mert mikor benéztél a járgány alá, akkor a merev híd differenciálművén ott virított az IVECO felirat. :)
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
A potkocsigyartashoz nem csak a gyarto gyartja oket itt kalocsan pl a budamobil rengeteg potkocsit utanfutot keszit kamionokhoz is specialisakat is. /havi 100 as nagysagrendbe/ es szerintem eggyaltalan nemegyedulallo a vallalkozas
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
A potkocsigyartashoz nem csak a gyarto gyartja oket itt kalocsan pl a budamobil rengeteg potkocsit utanfutot keszit kamionokhoz is specialisakat is. /havi 100 as nagysagrendbe/ es szerintem eggyaltalan nemegyedulallo a vallalkozas
Echte Rába pót a 245 cm szeleset egyetlen egyet raktam meg már 2008-2011 közt is. Van még egy pár Hodgep, vagy milyen de már azok is Noé idejéből valok bár jó porok voltak strapabíró, csak nehezek. Ennyi. A többi multi cég, futómű szintén, soknak van még SKF ,azt nem említette vilmoci.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 470
1 874
113
Én azt hittem, a motor IVECO, a váltó meg ZF...
Mikor az első példánnyal voltak haknizni a BME könyvtárépülete mellett, akkor direkt a „nem szeretnénk elárulni, hogy honnét vannak a fődarabok” mániájuk miatt kérdezősködni kezdtem erről, és a futóművekre is azt mondta a tag, hogy nem hajlandó elárulni a típusát. Ennek épp gyorsan a végére lehetett járni, mert mikor benéztél a járgány alá, akkor a merev híd differenciálművén ott virított az IVECO felirat. :)
Én úgy emlékeztem, hogy akad bőven magyar beszállítója a Komondornak, ezek szerint tévedtem. Így, hogy egy ennyire specializált járműcsaládról van szó, ami kb csak külföldi cuccokból van összelegózva, nem is csodálom, hogy itthon senki nem látott benne fantáziát az atomerőművön kívül. A kormány is minek támogatná akkor a céget, ha alig van benne magyar szellemi tőke, alig támogat vele magyar munkahelyeket, és sanszosan, ha kellenének is, akkor külföldről sokkal olcsóbban hozzájuthatna hasonló MRAP-ekhez.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
A Rába évi 150 db teherautó legyártására képes. Elvileg ez szerintem elég volna, 25 év alatt az 3750 teherjármű. Nincs kihasználva ez a kapacitás. Az az évi egy tucat amit rendelnek inkább okoz problémát szerintem. Eltelik 2-3 év és egy adott változaton belül sem azonosak az alkatrészek már... Azt sem gondolom hogy mindenhová szükséges lenne ez a hiper szuper H változat.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
Amúgy nekem is van véleményem Horthyról, meg hogy ki a szélsőséges.
Meg az akkori honvédelmi fejlesztésekről is.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 573
8 435
113
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and LMzek

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 838
12 565
113
A Rába egy nagyvállalat, annak minden terhével és előnyével. Magyarul, annyit gyárt le, amennyi megrendelést kap. A nagyvállalatiság előnye, hogy egy nagyobb megrendelés esetén felfuttatja a termelését, elég gyorsan. Egy kisebb vállalkozás ezt nem tudja megtenni. Amennyiben megvesszük egy harcjármű liszenszét, akkor ott nagy beruházás kell a gyártás beindításához. Erre hazánkban és máshol is csak nagyvállalat képes. Ráadásul ha élvezi az állam anyagi támogatását, akkor meg pláne.
Gépgyártásban, azon belül nehéz járműgyártásba a Rába az egyetlen hazai érdemleges szereplő.

Egy piaci konkurense elől vásárolták vissza a RÁBA többségi tulajdonrészt, mert nagy valószínűséggel egyszerűen bezárta volna. Ahogy annak idején a MOL visszavásárlását is éveken át rossz döntésnek tartotta a liberális közgazdasági elit, most mikor kiderült hogy mégse, mélyen hallgatnak.
A RÁBA továbbra is tőzsdei cég, döntései mögött mindig üzleti érdek húzódik. A VZF-et KF támogatás alapján fejlesztették, ahogy a KOMMONDOR is az alapján készült. Magyarországon nehézgépgyártás van, hadiipar nincs, pedig messze a legjobb üzlet a világon mindenhol.

A 2008/4 és /5-ös Haditechnikában egy elég részletes összeállítás volt a GBP (gépjármű beszerzési program)-ról. Akkor még nem volt divatban ez a mocskos nagy titkolózás. A 2003 és 2007-es beszerzett darabszámok és a típusok egy táblázatban megtalálhatóak voltak. Mivel nem emlékeztem részletesen a tartalmára a cikkeknek, újra ráugrottam. 4 kommentem van
- Ami 2008-ban nem volt titkos, az ma miért?
- A 2003 -ban beindult beszerzés az eredeti szerződés szerint idén lejár, mert anno 15 évre tervezték a programot, ezt vajon azóta módosíthatták?
- Az akkor nyilvános adatokból az is kiderült, hogy a beszerzett technika élettartamát 20 évre prognosztizálták, tehát az elsőként bejött Merci 270G- elkezdenek kihullani a rendszerből 2023-ban, a Rába cuccokból meg a 2004-ben elsőként érkező 2 tengelyes H 14-ek pedig 2024-ben. Remélem ez majd kezelve lesz, mert ahogy a politikusokat ismerem, majd 2023-ban eccer csak fejükhöz kapnak, cserélni kell a technikát, már megint....
- Illetve a nyomokban még fellelhető Ural és talán 1-2 más orosz típussal mi a túró lesz?

Igazából azóta éppen ideje lenne modernizálni a modelleket, mert tényleg elszalad lassan 20 év. Az elején elég sok kivetnivalóról hallottam, főleg a sok elektronika miatt, vajon ezeket orvosolták-e?
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Ez inkább a franciák keleti nyitása. Szarban vannak és kezdenek valahová kapaszkodni. Egyébként ha vásárolunk tőlük nem hinném hogy az olyan kiemelkedően nagy volumenű tétel lenne. Én a lengyelektől várnék majd nagyobb beszerzéseket. Utána svédektől.
Pedig tuti olcsón adnak helikopterhordozót XD