Mi a baj a gumikerekessel? A lánctalpasnak jobb a terepjáró-képessége, de 1. a lőszert amúgyis teherautóval kell vinni, 2. egy önjáró lövegnél nincs erre olyan szükség mint egy hk.nál (főleg hazai viszonyok között, rengeteg földúttal még a hegyvidékeken is), cserébe műszakilag problémásabb.
Vitatkoznók,a mai láncos harci szekerek lánca kívül-belül be van/lehet gumírozva,ergó közlekedhet épített úton,és már nem olyan zajos,a 2 kopott lánctalpat 3 ember fél óra alatt lecseréli,szerintem a lánc olcsóbb,esetleg egyforma árban van,mint 8 bazi nagy gumiabroncs(a civil életből mondom,hogy a 26 tonnás homlokrakodóra 10k € a 4 gumi,amiből a harcii szekéren 8 van,és garantáltan nem olcsóbb,mint egy közepes homlokrakodóé/db,ezzel szemben egy 40 tonnás kotróra a 2 vatta új lánc a fele)de a harci szekéren legyen ugyanannyi,mint a lánc.Egy 8 kerekű alvázhoz,amennyiben feltételezzük,hogy minden kerék hajtott,kell 4 diferenciálmű,3/3+ kardán,ha merev hidas,akkor csak 4 féltengelycsukló,ha lengőkaros,akkor 16db(!!),az szabadon választott,hogy kerekenként van e bolygómű,vagy sem,(jellemzően van),szóval mechanikai rémálom egy 4 tengelyes 8x8-as hajtásképletű önjáró löveg.Diszkréten hozzátenném még a 8 kerék mindegyikén szükséges fékdobot,benne a fékmunkahengert,fékbetéteket,minden kerékhez fékcsövet,főfékhengert,ezek hidraulikus csövezését.Ja,meg ugye kék rögzítőfék is,ha már elsütünk ezen a szerkezeten egy jóképű 152-est.
Még külön kaland 8x8-nál a kormányzás,ugye minimum 2 tengelyt kormányozni kell,ami megint +1 szervó szivattyú,minimum 9 + szervócső,4 hidraulikus munkahenger,ehhez a rendszerhez tartozik mén + 1 olajtartály,onnan 2 cső,szervós kormánymű,oda is csövek,szóval elég izé.
A láncos gépen a kormányzás nem igényel külön berendezéseket,ez jellemzően egy egységet képez a motor-váltó egységgel,és ez tartalmazza az üzemi,és a rögzítőféket is.
A láncos gép helyben megfordul,a tigris még tudott ellenkező irányba láncot hajtani,az újabbak már nem tudom,majd Dudi megmondja,a láncossal simán át lehet hajtani kocsikon,árkokon,erősebb sövényeken,fákat ki lehet vele tolni,stb,amíg a kerekes finoman szólva is korlátozott terepjáró képességgel bír,a láncoshoz képest,a láncos nem kap defektet(!!),nem kell pumpálni.A láncos hajtásláncában van 1 motorolaj,egy váltóolaj,esetleg oldalanként egy-egy véghajtás,amiben olajat kell cserélni.
A láncos görgőit megfelelő szerszámokkal,és 2 összeszokott emberrel 5 perc alatt cseréled/db,amíg a kerekeséhez le kell engedni az olajat a hídból/véghajtásból,bontani kell a féket,rugózást,kormányzást(ha kormányzott tengelyt bontunk),majd mindezt vissza is.
Szóval ott egye meg a fene az összes kerekes önjárót,ahol van.