A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 780
28 825
113
Ez nagyon villám számítás volt, de ebből az jön le, hogy olyan vészesen nincs difi a magyar Gripen lízing és a dánok üzem között úgy, hogy ők megveszik a gépeket az elején.
Pontosan. Csak a szállítási képességen múlik egy F-35 beszerzés a részünkről. Viszont ha lejár a lízing addigra nem valami jelképes összeg lesz a Gripenek könyv szerinti értéke? Mert ha nem, akkor tényleg kukázni kell a svéd gépeket és sürgősen átállni az ötödik generációs típusra. Inkább arra költsük a pénzt, ha már költeni kell!
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Ne igazán értem ezt a "nem telik erre részre".

Magyarország 2003-ban 10 éves bérleti szerződést írt alá 16 800 bérelt repült órával, amit 2012-ben 10 évvel és megint csak 16 800 órával meghosszabbított. Az első tíz év lízing költsége kb. 240 milliárd Ft, a második 10 évé 490 milliárd Ft.

Ezek mai értéken számolva cirka 1000 mrd HUF. Ez 3,5 mrd USD és ez csak a lízing díja. Ebben nincs benne a keró, a pilóta, földi személyzet bére és ez csak 20 év és csak 14 gépre.

Akkor 27 db gép (92%-kal több) és 230 évre (30%-kat több) az összesen 2,47-es faktor. 2,47*3,5 = 8,64 mrd USD.

A magyar Gripenek még mindig svéd tulajdonú gépet. Hoppá...Cirka 30M USD-ért pótolták az elvesztett gépeket. Maradvány értéken, ha mázlink van, akkor itt maradnak 20M tájáért. 14x20M ~ 300M USD és ezt kéne felszorozni.

Ez nagyon villám számítás volt, de ebből az jön le, hogy olyan vészesen nincs difi a magyar Gripen lízing és a dánok üzem között úgy, hogy ők megveszik a gépeket az elején.
Plane hogy nekunk 35 osbol eleg lenne 12 es szazad is nem kellene 14 gep. /igy hogy ket geppel kevesebb kellene eggyikbol mint masikbol egybol mas a leanyzo fekvese./ ezzel a gripenel hihetetlen elcsesztek...egyebkent...
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 240
13 731
113
Ne igazán értem ezt a "nem telik erre részre".

Magyarország 2003-ban 10 éves bérleti szerződést írt alá 16 800 bérelt repült órával, amit 2012-ben 10 évvel és megint csak 16 800 órával meghosszabbított. Az első tíz év lízing költsége kb. 240 milliárd Ft, a második 10 évé 490 milliárd Ft.

Ezek mai értéken számolva cirka 1000 mrd HUF. Ez 3,5 mrd USD és ez csak a lízing díja. Ebben nincs benne a keró, a pilóta, földi személyzet bére és ez csak 20 év és csak 14 gépre.

Akkor 27 db gép (92%-kal több) és 230 évre (30%-kat több) az összesen 2,47-es faktor. 2,47*3,5 = 8,64 mrd USD.

A magyar Gripenek még mindig svéd tulajdonú gépet. Hoppá...Cirka 30M USD-ért pótolták az elvesztett gépeket. Maradvány értéken, ha mázlink van, akkor itt maradnak 20M tájáért. 14x20M ~ 300M USD és ezt kéne felszorozni.

Ez nagyon villám számítás volt, de ebből az jön le, hogy olyan vészesen nincs difi a magyar Gripen lízing és a dánok üzem között úgy, hogy ők megveszik a gépeket az elején.

Akkor bocsanat, nem tudtam hogy ilyen gazdagok voltunk, vagyunk, leszunk. :D
 

mészi

Well-Known Member
2018. október 11.
257
315
63
Már számolgattuk itt és az F-35 század simán belefér a kétszázalékos költségvetésbe 2026 után úgy, hogy nem érinti a többi program sikeres végrehajtását. Egy század F-35 az elvárható szintünk most a Leopardok és Pumák mellett.
Pumák még bejelentés szintjén sincsenek.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Pontosan. Csak a szállítási képességen múlik egy F-35 beszerzés a részünkről. Viszont ha lejár a lízing addigra nem valami jelképes összeg lesz a Gripenek könyv szerinti értéke? Mert ha nem, akkor tényleg kukázni kell a svéd gépeket és sürgősen átállni az ötödik generációs típusra. Inkább arra költsük a pénzt, ha már költeni kell!
Azt senki nem tudja itt hogy mennyi a maradvany ertek de a 30 as torottgep potlasbol kiindulva biztos nem apropenz marad a vegen... Ja es a potalkatreszek... Tidom nem szokas betarazni de szerintem szinte semmi se jart hozzajuk...igy azokat be kene szerezni /valamekkora raktarkeszlet azert kell hogy legyen./
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 780
28 825
113
Plane hogy nekunk 35 osbol eleg lenne 12 es szazad is nem kellene 14 gep. /igy hogy ket geppel kevesebb kellene eggyikbol mint masikbol egybol mas a leanyzo fekvese./ ezzel a gripenel hihetetlen elcsesztek...egyebkent...
Azért ne azon a kettőn olcsójánoskodjunk!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ne igazán értem ezt a "nem telik erre részre".
Magyarország 2003-ban 10 éves bérleti szerződést írt alá 16 800 bérelt repült órával, amit 2012-ben 10 évvel és megint csak 16 800 órával meghosszabbított. Az első tíz év lízing költsége kb. 240 milliárd Ft, a második 10 évé 490 milliárd Ft.
Ez nagyon villám számítás volt, de ebből az jön le, hogy olyan vészesen nincs difi a magyar Gripen lízing és a dánok üzem között úgy, hogy ők megveszik a gépeket az elején.
Ja, csak aki harcigépet vesz, annak pár év alatt (lehet, hogy már a gyártás megkezdésekor elkezdve) ki kell fizetni az árát, mi meg 20 év alatt alig tudjuk - ráadásul sok minden más kárára!! - kiizzadni a lízinget. Ebben az is benne volt mikor pár évig alig repültek, mert még a keróval is spóroltak, és sajnos a repidővel való spórolás vezetett az egyik (pont a totálkáros) gépveszteséghez is.
 
M

molnibalage

Guest
Pontosan. Csak a szállítási képességen múlik egy F-35 beszerzés a részünkről. Viszont ha lejár a lízing addigra nem valami jelképes összeg lesz a Gripenek könyv szerinti értéke? Mert ha nem, akkor tényleg kukázni kell a svéd gépeket és sürgősen átállni az ötödik generációs típusra. Inkább arra költsük a pénzt, ha már költeni kell!
25+ éves F-16MLU-kat 15M USD-ért adtak el csupaszon. A svédek ceruzája eddig is vastagon fogott. Semmi alapja nincs annak, hogy jelképes áron itt maradjanak a gépek.

Plane hogy nekunk 35 osbol eleg lenne 12 es szazad is nem kellene 14 gep. /igy hogy ket geppel kevesebb kellene eggyikbol mint masikbol egybol mas a leanyzo fekvese./ ezzel a gripenel hihetetlen elcsesztek...egyebkent...
Miért lenne elég 12-es egy most is nagyon vékony 14 gépes század helyett...?

Nem olcso janoskodas ez szerintem /nincs ketulleses verzio / igy a 12 gepes szazad teljesen jo. /sok helyen van 12 gepes szazad./
Ezt a kommentet sem értem. A kétüléses gépek nem iskolagépek. Teljes harcértékű változatok, csak gépágyú nincs bennük.

Ja, csak aki harcigépet vesz, annak pár év alatt (lehet, hogy már a gyártás megkezdésekor elkezdve) ki kell fizetni az árát, mi meg 20 év alatt alig tudjuk - ráadásul sok minden más kárára!! - kiizzadni a lízinget. Ebben az is benne volt mikor pár évig alig repültek, mert még a keróval is spóroltak, és sajnos a repidővel való spórolás vezetett az egyik (pont a totálkáros) gépveszteséghez is.
Ha 1% vagy alatti GDP a költség, akkor ez a helyzet. Ha több a pénz és nem folyik szét, akkor ez sem lehetetlen. Ha van forrás, akarat és nem lopnak szét mindent korrupcióval...
Egy gépvásárlás is évek alatt megy le, tehát azért az egyben erős túlzás. A gépek vételárát úgy 2-3 év alatt kell leszurkolni. A kezdeti költség magasabb, de azért, ha a svéd árat nézzük, akkor hát izé, hamar fordulhat a kocka.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 780
28 825
113
25+ éves F-16MLU-kat 15M USD-ért adtak el csupaszon. A svédek ceruzája eddig is vastagon fogott. Semmi alapja nincs annak, hogy jelképes áron itt maradjanak a gépek.
Azért nem olyan rossz a helyzet. Teszemazt Orbán most bejelenti a Lightning századot, mert kell egy "A" terv. De, szólnak a légierőtől, hogy ugyan kérdezzünk már rá a svédeknél, hogyan kommunikáljuk ezt, ha már itt vannak ezek a Gripenek!

1. panel: Az elavult Gripeneket a legeslegmodernebb amerikai haditechnikára cseréljük.
2. panel: A folyamatos midernizáció jegyében felállítjuk a még húsz évig üzemeltetni szándékozott Gripenek mellé a bizonyos képességeiben már fél generációval modernebb F-35 alakulatot, hiszen régóta tervezzük a második századot.

Feltéve, hogy egy euróért átvesszük azokat a még nagyon is modern Gripeneket és a svédek által eredetileg tervezett maradványértéket az üzemeltetési költségekben se látjuk viszont! Persze ha nekik jobb ötletük van, akkor vigyék a használt gépeinket, hiszen dübörög a programjuk!

Az gázellátás diverzációjából extrapoláltam erre.
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 290
113
Biztos igazad van nem ertek hozza annyira hogy veled vitatkozzak e teren... Abbol indultam ki hogy az f35 hadrafoghatosaga eleg jo allitolag... Nincs tandem gep nincs reptetes tehat "felesleges kieses" jo tudom harceljaras de f35 bol a mi esetunkbe nyugodtan lehetne valtoztatni a harceljarason es nem kellene minden esetben geppar. /hisz annyira elore jar az f35 a kornyezo orszagok gepeihez kepest...
Csak leirtam miert gondoltam..,

Egyebkent ha a logisztika nem jatszana es a maradvanyertek tenyleg alacsony osszeg lenne... /ezek nem lesznek szerintem./

Akkor az lenne a legjobb hogy a 4 ketulleses grippent megtartani +2 egyullesest legirendesznek. Hozzacsapni 6 sugarhajtasu kikepzogepet. Es csinalni egy kikepzonszazadot. Ami legirendesz feladatot is ellatna... A12 dbs 35 os szazad mellett.

Jo tudom anmyira nem logikus. :) de igy mar lenne ertelme egy kulon kikepzo/konnyubombazo szazadnak./
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Miért lenne elég 12-es egy most is nagyon vékony 14 gépes század helyett...?
Ezt a kommentet sem értem. A kétüléses gépek nem iskolagépek. Teljes harcértékű változatok, csak gépágyú nincs bennük.
Ha 1% vagy alatti GDP a költség, akkor ez a helyzet. Ha több a pénz és nem folyik szét, akkor ez sem lehetetlen. Ha van forrás, akarat és nem lopnak szét mindent korrupcióval...
Egy gépvásárlás is évek alatt megy le, tehát azért az egyben erős túlzás. A gépek vételárát úgy 2-3 év alatt kell leszurkolni. A kezdeti költség magasabb, de azért, ha a svéd árat nézzük, akkor hát izé, hamar fordulhat a kocka.
Mintha én is pár éves kifizetést írtam volna, nem egyben való kifizetést. A kétüléses Griffek persze hogy NEM CSAK iskolagépek, de minden pilóta ezeken repül először a kanadai Hawk-kiképzés után, nem lehet rögtön egyedül küldeni repülni őket egy teljesen idegen tipuson. Szóval az F-35-höz kell a kétüléses helyett egy szimulátor, vagy szimulátor-idő bérlése valahol. Ráadásul jelenleg az is kérdés, hol és mivel fognak repülni a növendék-pilóták a kanadai program kifutása után.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 398
5 059
113
Biztos igazad van nem ertek hozza annyira hogy veled vitatkozzak e teren... Abbol indultam ki hogy az f35 hadrafoghatosaga eleg jo allitolag... Nincs tandem gep nincs reptetes tehat "felesleges kieses" jo tudom harceljaras de f35 bol a mi esetunkbe nyugodtan lehetne valtoztatni a harceljarason es nem kellene minden esetben geppar. /hisz annyira elore jar az f35 a kornyezo orszagok gepeihez kepest...
Csak leirtam miert gondoltam..,

Egyebkent ha a logisztika nem jatszana es a maradvanyertek tenyleg alacsony osszeg lenne... /ezek nem lesznek szerintem./

Akkor az lenne a legjobb hogy a 4 ketulleses grippent megtartani +2 egyullesest legirendesznek. Hozzacsapni 6 sugarhajtasu kikepzogepet. Es csinalni egy kikepzonszazadot. Ami legirendesz feladatot is ellatna... A12 dbs 35 os szazad mellett.

Jo tudom anmyira nem logikus. :) de igy mar lenne ertelme egy kulon kikepzo/konnyubombazo szazadnak./

2db. kétüléses Gripen van! Légi rendészetre meg kevés 2 gép. Tartalék gépek is kellenek!
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 157
24 073
113
Cirka 30M USD-ért pótolták az elvesztett gépeket. Maradvány értéken, ha mázlink van, akkor itt maradnak 20M tájáért.
a 30 as torottgep potlasbol kiindulva biztos nem apropenz marad a vegen

Csak egy megjegyzés:
Ez a mi sarunk volt, nem?...a 30M USD a pótolt gépért gyakorlatilag a nyers új vas ára volt, nem?...ebből egyenesen mondjuk semmiképp sem következik, hogy a maradványérték a 20M körül lesz. Szerintem.

De egyébként pont azt ilyen fejszámolások végett vagyok ma már én is azon az állásponton, hogy szerte kell nézni a "piacon" és a kedvező pillanatban -ami nagyon úgy néz ki hogy most van - eldönteni és előre gondoskodni a váltótipusról...
 
M

molnibalage

Guest
Csak egy megjegyzés:
Ez a mi sarunk volt, nem?...a 30M USD a pótolt gépért gyakorlatilag a nyers új vas ára volt, nem?...ebből egyenesen mondjuk semmiképp sem következik, hogy a maradványérték a 20M körül lesz. Szerintem.

De egyébként pont azt ilyen fejszámolások végett vagyok ma már én is azon az állásponton, hogy szerte kell nézni a "piacon" és a kedvező pillanatban -ami nagyon úgy néz ki hogy most van - eldönteni és előre gondoskodni a váltótipusról...
Egy svéd gépet alakítottak át EBS HU-ra. Egyik svéd gép sem fiatalabb, 15 évnél.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba