A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
hol van az országban vasmű ? ;) nem túl sok helyre gojdolhatunk HA gyártás és nem összeszerelés a téma DE háát ki tudja:rolleyes::rolleyes:

Lenyegtelen, mert az orszag kicsi, barhova el lehet par ora alatt juttatni, raadasul sokkal hszanosabb, ha egy masik regiot huz fel a projekt, koltenek a vasutvonalra stb.

Zöldmezős beruházás esetén, bárhova. Vegyes vállalat esetén, esélyes rá a Rába, mondjuk, akkor lehet Győr. De Rába is lehet bárhol, mert teljesen új csarnokok, mindenféle kell egy ilyen beruházásnak. Passz.

Errol van szo, akarhova mehet, plane ha csak assemblyrol lesz szo az elejen.

Magyarországon a jó minőségű páncéllemez gyártási feltételei nincsenek meg. Így csak az összeszerelés maradhat. Vagy kész termék vásárlássa. Vagy még a teljes logisztikai háttér kiépítése.
Gyártás a jelenlegi ipari háttérel kilőve. Az előbb említett feltétel miatt.

Meg lehet azt par ev alatt teremteni, nem ordongosseg pl a thin metal bending technology avagy a ceramic armor (plane, hogy ugye licenszelnenk), de a kezdet az assembly-only, nem is kerdes.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 136
113
Magyarországon a jó minőségű páncéllemez gyártási feltételei nincsenek meg. Így csak az összeszerelés maradhat. Vagy kész termék vásárlássa. Vagy még a teljes logisztikai háttér kiépítése.
Gyártás a jelenlegi ipari háttérel kilőve. Az előbb említett feltétel miatt.
Árulja már el valaki, hogy mitől extra a páncéllemez gyártása? De most komolyan...az acél összetevői (ötvözők) szabványosak; olyan lemezt nem lehetetlen gyártani, sem hőkezelni. Plattírozni (robbantásos hegesztés) itthon is szoktak. Komolyan érdekel a dolog, nem kötekedésből kérdezem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 471
84 543
113
Árulja már el valaki, hogy mitől extra a páncéllemez gyártása? De most komolyan...az acél összetevői (ötvözők) szabványosak; olyan lemezt nem lehetetlen gyártani, sem hőkezelni. Plattírozni (robbantásos hegesztés) itthon is szoktak. Komolyan érdekel a dolog, nem kötekedésből kérdezem.

Nem extra csak nekünk nincs hozzá technológiánk.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Árulja már el valaki, hogy mitől extra a páncéllemez gyártása? De most komolyan...az acél összetevői (ötvözők) szabványosak; olyan lemezt nem lehetetlen gyártani, sem hőkezelni. Plattírozni (robbantásos hegesztés) itthon is szoktak. Komolyan érdekel a dolog, nem kötekedésből kérdezem.
Lenyegtelen, mert az orszag kicsi, barhova el lehet par ora alatt juttatni, raadasul sokkal hszanosabb, ha egy masik regiot huz fel a projekt, koltenek a vasutvonalra stb.
ez nem így működik , ezt egy átlag embernek nem fog "pár" órát utazni naponta munkába , ha pár oldallal imént arról beszéltünk a varrónők terén hogy 2 órát nem fognak utazgatni akkor itt ez nonszensz
érdekes ötlet érdekes ötlet :rolleyes::rolleyes:
Magyarországon a jó minőségű páncéllemez gyártási feltételei nincsenek meg
mert aztán a repülőgépalkatrész-gyárhoz volt technológia , meg az összes nagy német autógyártó előtt aztán volt erre technika mi? meg a CZ-k gépei is magyar lesz nem ?
hagyjuk már ezt a dolgot , édes mindegy mi van itthon , ha úgy vásárolunk hogy nem csak a cuccot hanem a technológiát/gépeket (anno ezért nem lett Stinger, mert az amik nem akarták hogy mi javítsuk őket és nem adtak volna se technológiát se gépeket csak az eszközt)
De konkretan pont azt irja az Airbus is, hogy behozzak a technologiat, ami kell nekik:
"The purpose of the plant is to manufacture high precision metallic elementary parts for the dynamic systems of helicopters for the complete Airbus product range. The production is expected to start in 2021. The Hungarian Government plans to establish capabilities for metallic surface treatment and a Hungarian Aerospace Academy to support the new Airbus site by training the future workforce.
The new entity will be a joint venture between Airbus and a Hungarian governmental partner. Airbus will hold the majority of the shares and will operate the plant."

https://www.airbus.com/newsroom/pre...to-establish-manufacturing-site-in-gyula.html

Erre akar epulhet kesobb egy iparag a kornyeken, beszallitva nem csak nekik, de peldaul egy Patria licenszelt gyartonak stb...
pont erről beszélek , édes mindegy mi van most itthon ... az a kérdés mivel jön a cucc
 
K

kamm

Guest
ez nem így működik , ezt egy átlag embernek nem fog "pár" órát utazni naponta munkába , ha pár oldallal imént arról beszéltünk a varrónők terén hogy 2 órát nem fognak utazgatni akkor itt ez nonszensz
Az ajanlattol fugg. Mennyivel olcsobb az orszag felebe koltozni avagy hetkozben berelni, mint mondjuk Nemetorszagba cuccolni es nemetul megtanulni mondjuk egy finommechanikai muszeresznek...?
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Az ajanlattol fugg. Mennyivel olcsobb az orszag felebe koltozni avagy hetkozben berelni, mint mondjuk Nemetorszagba cuccolni es nemetul megtanulni mondjuk egy finommechanikai muszeresznek...?
hát , mondjuk pont nem finommechanikai műszerésznek van ilyen problémája de ne ezen akadjunk fent , németbe cuccolni és megtanulni németül VS elköltözni/ albérletbe költözni az ország másik felébe ? most remélem nem azt akarod mondani hogy az első megoldás az egyszerűbb :D
Erről volt pontosan szó a varrodás cikknél is , egyszerűbb ha a HM megveszi az egész pereputtyot aztán csókolom minthogy máshova átrakja , ott munkásokat toboroz majd betanítja azokat blablablabla lenne még 1000 kisebb dolog....
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
ez nem így működik , ezt egy átlag embernek nem fog "pár" órát utazni naponta munkába , ha pár oldallal imént arról beszéltünk a varrónők terén hogy 2 órát nem fognak utazgatni akkor itt ez nonszensz

érdekes ötlet érdekes ötlet :rolleyes::rolleyes:

mert aztán a repülőgépalkatrész-gyárhoz volt technológia , meg az összes nagy német autógyártó előtt aztán volt erre technika mi? meg a CZ-k gépei is magyar lesz nem ?
hagyjuk már ezt a dolgot , édes mindegy mi van itthon , ha úgy vásárolunk hogy nem csak a cuccot hanem a technológiát/gépeket (anno ezért nem lett Stinger, mert az amik nem akarták hogy mi javítsuk őket és nem adtak volna se technológiát se gépeket csak az eszközt)

pont erről beszélek , édes mindegy mi van most itthon ... az a kérdés mivel jön a cucc
Ahhoz hogy megfelelő minőségű lemezt gyártsál ahhoz a jelenlegi nehéz ipari háttér nincs meg hozzá.
Ez nem így működik hogy hasra ütünk oszt vásárolunk technológiát. Bár így menne. Teljes technológia transzfer kellene hozzá. Magyarán új modern kohó,kohók. Hengersorok,Szakemberek és így tovább..... Na az ember talán még akadna is itthon hozzá. De háttér. Most ne a Dunafferből meg az ózdi hengersorból induljunk ki. Szerinted mennyibe fájna ez így?? Kurva sokba. Ráadásul mire beüzemelnéd az is idő.
Olcsóbban és minőségileg egyenletesebben jössz ki ha a piacról megbízható gyártótól vásárolsz megfelelő alapanyagot. (lemezt) És abból gyártasz. Ja az ipar támogatása. Szerinted csak úgy olyan könnyen ki lehet törni a piacra (páncél lemez stb) Ez nem így megy.
De hát minek itt okoskodni amikor vannak itt akik szerint flottul menne minden. Hát fejben lehet is álmodozni.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Árulja már el valaki, hogy mitől extra a páncéllemez gyártása? De most komolyan...az acél összetevői (ötvözők) szabványosak; olyan lemezt nem lehetetlen gyártani, sem hőkezelni.
Szerintem...
- Az egyik ok talán az hogy nincs olyan páncéllemez ami mindenre jó. Más tulajdonságú lemez kell egy páncélozott jármű alvázához és testéhez mint a lövedékeket megállítani hivatott ballisztikai páncél lemezekhez. Ezek mindegyikének a gyártára berendezkedni elég nagy üzemet igényelne.
- A másik ok hogy az acélipar kifejezetten tőkeintenzív iparág. Egy több féle emelt tulajdonságú acéllemez gyártására alkalmas nagyméretű üzem létrehozása alaphangon is $ milliárdok. Ezenkívül nem árt ha profitábilisan tudod üzemeltetni a méregdrága üzemedet. Ehhez nagy termelési volumen kell amit valaki majd meg is vásárol.
- Kiemelkedően jó páncélt gyártani ipari mennyiségben (állandó standard minőségben..) egyáltalán nem könnyű. Nagy szakító szilárdságú (+2000 Mpa) és egyben rugalmas acélok gyártása elég macerás és aki tud ilyet az eléggé féltve őrzi a titkot.

Egyszóval tényleg jobb lenne nem acél gyártással kísérletezni, hanem megvenni a mérnökök által kért tulajdonságú nyers lemezeket egy erre specializált gyártótól. Egyébként is, egy korszerű harcjármű teljes költségének szerintem ma már kevesebb mint 10%át teszi ki a benne lévő acél klts.e. Valószínű ennél sokszorosan többe kerül az elektronika amit a járműbe építesz.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Ahhoz hogy megfelelő minőségű lemezt gyártsál ahhoz a jelenlegi nehéz ipari háttér nincs meg hozzá.
Ez nem így működik hogy hasra ütünk oszt vásárolunk technológiát. Bár így menne. Teljes technológia transzfer kellene hozzá. Magyarán új modern kohó,kohók. Hengersorok,Szakemberek és így tovább..... Na az ember talán még akadna is itthon hozzá. De háttér. Most ne a Dunafferből meg az ózdi hengersorból induljunk ki. Szerinted mennyibe fájna ez így?? Kurva sokba. Ráadásul mire beüzemelnéd az is idő.
Olcsóbban és minőségileg egyenletesebben jössz ki ha a piacról megbízható gyártótól vásárolsz megfelelő alapanyagot. (lemezt) És abból gyártasz. Ja az ipar támogatása. Szerinted csak úgy olyan könnyen ki lehet törni a piacra (páncél lemez stb) Ez nem így megy.
De hát minek itt okoskodni amikor vannak itt akik szerint flottul menne minden. Hát fejben lehet is álmodozni.
jó , tudod mit , legyen , akkor az acél lemezeket megvesszük mondjuk a németektől , a maradék 80% alkatrésze a technikának simán készülhet itthon attól még nem ?
 
K

kamm

Guest
hát , mondjuk pont nem finommechanikai műszerésznek van ilyen problémája de ne ezen akadjunk fent , németbe cuccolni és megtanulni németül VS elköltözni/ albérletbe költözni az ország másik felébe ? most remélem nem azt akarod mondani hogy az első megoldás az egyszerűbb :D
Erről volt pontosan szó a varrodás cikknél is , egyszerűbb ha a HM megveszi az egész pereputtyot aztán csókolom minthogy máshova átrakja , ott munkásokat toboroz majd betanítja azokat blablablabla lenne még 1000 kisebb dolog....

POnt azt mondom, hogy ha normalis az ajanlat, akkor joval egyszerubb orszagon belulrol elhappolni a munkaerot (persze, ettol nem lesz boldogabb a kisceg, akitol elszedik, de ez egy ilyen mufaj.)
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
jó , tudod mit , legyen , akkor az acél lemezeket megvesszük mondjuk a németektől , a maradék 80% alkatrésze a technikának simán készülhet itthon attól még nem ?
Majdnem :) . Amit jelenleg hozzá tudunk adni szerintem az a váltó, függesztés, hajtás és a megfelelő minőségű lemezből történő gyártás (összehegesztés il legozás) majd el ne felejtsem az itthoni autóipari beszállítoktól az előbb felsoroltakat. Amit szerintem vennünk kellene az a torony beleértve a fegyverzetet és elektronikát és persze a lemezt. Különböző aktív és passzív védelem. Ja és motor. De abban is lenne hazai beszállítói háttér hiába külfi lenne. Pl a német osztrák motoroknál biztos hogy van hazai beszállítás. Belegondolva az a 50-70% os hazai hozzáadott gyártási háttér-érték meglenne.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
K

kamm

Guest
Ahhoz hogy megfelelő minőségű lemezt gyártsál ahhoz a jelenlegi nehéz ipari háttér nincs meg hozzá.
Ez nem így működik hogy hasra ütünk oszt vásárolunk technológiát. Bár így menne. Teljes technológia transzfer kellene hozzá. Magyarán új modern kohó,kohók. Hengersorok,Szakemberek és így tovább..... Na az ember talán még akadna is itthon hozzá. De háttér. Most ne a Dunafferből meg az ózdi hengersorból induljunk ki. Szerinted mennyibe fájna ez így?? Kurva sokba. Ráadásul mire beüzemelnéd az is idő.
Olcsóbban és minőségileg egyenletesebben jössz ki ha a piacról megbízható gyártótól vásárolsz megfelelő alapanyagot. (lemezt) És abból gyártasz. Ja az ipar támogatása. Szerinted csak úgy olyan könnyen ki lehet törni a piacra (páncél lemez stb) Ez nem így megy.
De hát minek itt okoskodni amikor vannak itt akik szerint flottul menne minden. Hát fejben lehet is álmodozni.

Airbus Helicopters SAS disagrees with you... :)

Majdnem :) . Amit jelenleg hozzá tudunk adni szerintem az a váltó, függesztés, hajtás és a megfelelő minőségű lemezből történő gyártás (összehegesztés il legozás) majd el ne felejtsem az itthoni autóipari beszállítoktól. Amit szerintem vennünk kellene az a torony beleértve a fegyverzetet és elektronikát és persze a lemezt. Különböző aktív és passzív védelem. Ja és motor. De abban is lenne hazai beszállítói háttér hiába külfi lenne. Pl a német osztrák motoroknál biztos hogy van hazai beszállítás. Belegondolva az a 50-70% os hazai hozzáadott gyártási háttér-érték meglenne.

En 50%-nal mar boldog lennek.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 872
7 154
113
Majdnem :) . Amit jelenleg hozzá tudunk adni szerintem az a váltó, függesztés, hajtás és a megfelelő minőségű lemezből történő gyártás (összehegesztés il legozás) majd el ne felejtsem az itthoni autóipari beszállítoktól az előbb felsoroltakat. Amit szerintem vennünk kellene az a torony beleértve a fegyverzetet és elektronikát és persze a lemezt. Különböző aktív és passzív védelem. Ja és motor. De abban is lenne hazai beszállítói háttér hiába külfi lenne. Pl a német osztrák motoroknál biztos hogy van hazai beszállítás. Belegondolva az a 50-70% os hazai hozzáadott gyártási háttér-érték meglenne.
Kivéve a szenzorokat meg az elektronikát, fegyvert, tűzvetető rendszert :D
legyen de 50% alá nem megyek :D amúgy régen volt egy jó kis tűzvezető rendszerünk :rolleyes::oops: nem lehet ma is összehozni valamit ?(vagy mondjuk inkább a kövi 4-5 éveben :D ) szenzorokkal meg már nem tudom hogy állunk. A fegyvert oké hogy hozni kell :) ( mondjuk ha a rezsi röfi megbolondul még azt is elhozza a csehektől ide :D )
POnt azt mondom, hogy ha normalis az ajanlat, akkor joval egyszerubb orszagon belulrol elhappolni a munkaerot (persze, ettol nem lesz boldogabb a kisceg, akitol elszedik, de ez egy ilyen mufaj.)
jaa, így értem , így egyetértünk , máshogy értettem amit mondtál
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Szerintem idehaza nagyjából 1, max. 1,5 óra az az utazás, amit bevállal bárki is egy jó állásért.
Mondjuk a "varrónőkre" pont az a megfejtés, hogy hagyni kell ott őket, ahol vannak, csak a bugyik helyett gyakorlót fognak gyártani. De szerintem erre a hozzánk települt gyártók fel vannak készülve. Itt nem a munkás megy, hanem a munkát kell eléjük tenni. Érdekes módon ez az autóiparban (sok kis részegység) idehaza beválik...
 

Nagy Csaba

Well-Known Member
2017. július 26.
1 329
2 379
113
Ahhoz hogy megfelelő minőségű lemezt gyártsál ahhoz a jelenlegi nehéz ipari háttér nincs meg hozzá.
Ez nem így működik hogy hasra ütünk oszt vásárolunk technológiát. Bár így menne. Teljes technológia transzfer kellene hozzá. Magyarán új modern kohó,kohók. Hengersorok,Szakemberek és így tovább..... Na az ember talán még akadna is itthon hozzá. De háttér. Most ne a Dunafferből meg az ózdi hengersorból induljunk ki. Szerinted mennyibe fájna ez így?? Kurva sokba. Ráadásul mire beüzemelnéd az is idő.
Olcsóbban és minőségileg egyenletesebben jössz ki ha a piacról megbízható gyártótól vásárolsz megfelelő alapanyagot. (lemezt) És abból gyártasz. Ja az ipar támogatása. Szerinted csak úgy olyan könnyen ki lehet törni a piacra (páncél lemez stb) Ez nem így megy.
De hát minek itt okoskodni amikor vannak itt akik szerint flottul menne minden. Hát fejben lehet is álmodozni.

Aluminium és 70 éve létező hengermű hozzá kis hazánkban (éves kapacitás 80 000 tonna felett).
Sem a technológiánk (berendezések), sem egyébb adottságaink nincsenek meg hozzá hogy páncél lemez minőségű, vagy repülő gép iapri célú aluminium hengerelt terméket biztosítsunk a két szakág számára. Üzi az álmodóknak, veled egyet értve, hogy baromira nem egyszerű az amit 5 szóban megálmodnak.....
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 208
2 704
113
Ez a vita mar tobbszor lezajlott, amiket osszeirtak eddig:

1. nincs manapsag olyan uzem, amely kepes pancellemez acel gyartasara - kesz.
2. barmit letre lehet hozni technologiai es eszkoztranszfer segitsegevel zoldmezos projektkent - barmit - a kerdes csupan az ara es az akrat - kesz. Ebbol nem tudjuk mennyi all rendelkezesre, megerne-e egyaltalan stb. De ezekhez hatterinfok kellenek amik senkinek nincsenek meg.

Osszegzes - ugyis csak az lesz amit a vegen latunk vagy hallunk a bejelentesekkor.
Szerintem ezt igy le is lehetne zarni es folytatni erdekesebb temaval. Ezt a szalat meg athelyezni az ipar topicba vagy hova...:hadonaszos: