A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 838
29 647
113
1997. Gyakorlatilag felszámolták a teljes magyar honi légvédelmet. A csapatosokat is szép lassan a 0-hoz konvergáltatják. A többi fegyvernem sem úszta meg.

Egy kis szösszenet a magyaros szervezésre (leszervezésre). Szintén 1997. "Jó év volt. (idézet a Hegylakóc. filmből)".
Átszerveztek egy alakulatot, átdiszlokálták máshová. Nagy személyi harcok voltak, sokáig hogy hová. A hivatásos és polgári állományból (voltak páran, szakemberek, mert javítottak már vagy 10-20 éve az alakulatnál), 1 azaz egy fő diszlokált át az új állomás helyre, az is csak azért, mert az új hely közel volt a szüleihez és akkor jött ki a tiszthelyettes iskolából.
Mi volt az átszervezésnél az első tevékenység? Megszünt az étkezde, ezért hónapokig kellett a teljes állományt buszokkal a 3-4km-re lévő másik alakulathoz átvinni, naponta háromszor!
Második tevékenység? Megszünt az összes hadtáp raktár, mondjuk olyan sok új cucc már nem volt bennük.
Több hónap után újra feláll az átszervezett alakulat papíron az új helyen és egy év múlva még mindig csak az az 1 fő hivatásos tiszthelyettes dolgozna, ha lenne mit és hol, mivel minden eszköz konténerekben (már ami megmaradt még az eredeti készletekből).
Eltelik még egy év. Az alakulatot megszüntetik. Pont ...
Ami szögletes gurítjuk és ha már kerek lesz visszük!
A helyzet most sem jobb, talán még rosszabb. Egy ponton túl már nem lehet lejjebb, gondoljuk mi naivak.
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 516
24 256
113
Talán Irakba mennek a Mig 29-esink:
http://iho.hu/hir/hova-kerulnek-a-magyar-mig-29-esek-140724
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 516
24 256
113
Azért gazdag ország vagyunk:
http://m.origo.hu/techbazis/20130417-feldaraboljak-az-ndktol-kapott-mi24es-ajandekhelikoptereket.html#comments
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
Félek, hogy a MIG-ek is a Mihuk mellé mennek. Miért venné meg őket Irak? Szerintem abszurd. Légiharcot nem kell vívniuk, repülő terroristákról még nem szólnak a hírek. Csapásmérésre meg inkább Szu-25,,, amit vesznek is. Szerintem mennek a vasba valami haver cégén keresztül,,, bár ne lenne igazam.
Ha mégis eladják. Mire fog menni a befolyt összeg?
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Egy kis adalék az egyik hozzászólótól a gépek hazai történetére:
tengerimalac 2013-04-17 12:53:25

Nos. Rövid történetük. Ezek a gépek Németországban nagyon keveset repültek. Mi jelképes 1 Ft-ot fizetve értük megkaptuk. (A többi gépüket a németek szó szerint egy vasbeton építményeket daraboló vágóval vagdalták szét, tették használhatatlanná, aztán eltüzelték, mint veszélyes hulladékot a nem újrahasznosítható részeket. Miért? Mert sajnos a repülőipari alu ötvözetek nem újrahasznosíthatóak. Egyszerűen meggyulladnak és elégnek, ha valaki olvasztgatni próbálja oxigén jelenlétében. Szóval nagyon macerás az újrahasznosítás!) A gépeket a német fél a farokrésztől szakszerűen megszabadítva, konzerválva vagonírozta. A szállítás költségeit mi álltuk. Mikor megérkeztek Veszprémbe a szentkirályi repülőtérre vontatták őket az éj leple alatt saját futóművön, és a farokrészt visszacsavarozva. Sajnos mivel az építési vízszintesre, a csavarok meghúzási sorrendjére, nyomatékára nem igazán ügyeltek az idő sürgetése miatt, aztán így vontatva a lengések, fékezések hatására ezek a paraméterek megtették a hatásukat. Csak gyári nagyjavítás után lehetett volna újra repülőképes állapotba hozni őket. (Ha az előírásoknak megfelelően járnak el, akkor elég lett volna egy javítóüzemi "karbanrartás és átvizsgálás.) Nos ezt felismerve a gépeket a belső guruló út mellett "raktározták" le. Ott kezdetben leponyvázva álltak. A konzerválási és tárolási előírásokat természetesen nem tartották be. A gépek ott rohadtak lassan. A takarókat a szél letépte, jobb érzésű mechanikusok időnként próbálták saját munkával óvni őket, megakadályozni, hogy az időjárás megtegye a magáét. A madárfészkeket eltávolították, a gumi tömítéseket szilikonozták, a különböző nyomásokat ellenőrizték beállították. DE! Pénz soha nem volt rájuk. Aztán ahogy szigorodott a repülésekre szánt keret megindult a kannibalizációjuk. Ha az üzemeltetett és hadrendbe állított gépek valamelyik nem létfontosságú, de szükséges része meghibásodott, akkor ezekből pótolták. Nem nagy dolgokra kell gondolni. Törött féktuskók, földelések, fedelek, fedelek tartói, kitámasztói, takarók, csatlakozók, ülések, kapcsolók ... Aztán a reptér melletti orosz hangárokba húzták át őket évekig tartó állás után saját futóművön. No ez sem használt nekik. Az orosz hangárokban pedig már a kutya nem figyelt rájuk. A mennyezet pár gépre ráomlott, a madarak, rágcsálók beköltöztek beléjük. Közben azért 2 gépre összeszedték a felújítási pénzt és azokat megcsinálták. Mikor Szentkirályszabadját bezárták onnantól már csak nyűg voltak. Mára jutottak a megsemmisítés állapotába. Kik a felelősök? Nos a politikusok sora. A haderőt ugyanis kézivezérlik és nem a szakma irányítja. A politika rekontraszelektáltan veszi és viszi előre a katonai vezetőket. Mondani sem kell, hogy nem a szakmai hozzáértés az elsődleges, hanem a politikai megbízhatóság. Ala katasztrófavédelem. A hóhelyzet megmutatta, hogy a vezetői szintekig tudják a dolgukat, de a vezetés már nem!!!!! No vajon miért? Ez mitől lenne más a seregben?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 841
4 186
113
Témát váltanék... Tippek, hogy mi lesz a Gripen váltótípusa? :)

Ha lesz egyáltalán valódi váltótípus, avagy beszerzés a lízing lejárta (2026) után (bár szerintem az a legesélyesebb, hogy maradnak a jelenlegi gépek addig, ameddig csak meg lehet hosszabbítani az üzemidejüket, utána meg majd csak lesz valami...) és nem a nemzeti víztisztítókra cseréljük le majd őket, nehogy egy potens vadászgéptípus beszerzésével megsértsük a szomszédok (és az EU) érzékenységét, akkor legvalószínűbbnek én a Gripen NG-t tartom, mert valószínűleg olcsóbb lesz, mint egy 5. generációs típus, az üzemeltetése is hasonló lesz, mint a jelenlegi Gripeneknek (költségben is), amiben már van tapasztalatunk és a svédekkel is kiépült és jó kapcsolataink vannak. A Saab-nak is van már pl. magyar facebook oldala (mondjuk én rühellem a facebook-ot...), apró figyelmesség, de nekem szimpatikus ez a hozzáállás:
https://www.facebook.com/Saab.AB.Magyarorszag

EF, Rafi, vagy bármilyen más 4. generációs gép beszerzése értelmetlen lenne szerintem. Ha maradunk a 4. generációnál, akkor a Gripen NG az egyetlen célszerű választás.


Második lehetőség az F-35, bár drága, de valódi 5. generációs típus, pár európai NATO országnak is lesz, velük akár össze is dolgozhatunk szerviz, meg hasonlók terén. Ha meg bírjuk (akarjuk) fizetni, akkor ezzel a géppel akár 30-40 évig is ki lehetne húzni, persze némi időközönkénti korszerűsítéssel.

Harmadik lehetőség a PAK-FA. Kérdés, az oroszok eladnák-e nekünk és mennyiért.
Kínai 5. generációs gépet én személy szerint nem vennék (itt természetesen a J-31-re gondolok, a J-20 nem igazán nekünk való), legalábbis addig biztosan nem, amíg meg nem tanulnak hajtóművet gyártani. :D
A többi 5. generációs típus (koreai, japán, orosz egyhajtóműves, török?, stb.) egyelőre csak halk ígéret. Ha reálisan nézzük, mire azok túljutnak a demonstrátor, vagy proto fázison és ténylegesen elkészülnek, az még úgy 15-20 év. Ha egyáltalán lesz belőlük valami. Ha lesz, akkor majd érdemes figyelembe venni őket is, de most még felesleges velük komolyan számolni.

Negyedik lehetőség, a koreai T-50 Golden Eagle. Végül is, olcsóbb, mint a Gripen, bár kevesebbet is tud. Az NG-nél meg pláne kevesebbet. Ez egy olyan szegény ember vadászgépe lenne. Ha annyira szarrá válik a helyzet, hogy normális gépet nem tudnánk venni/fenntartani, akkor ezzel a típussal úgy-ahogy megőrizhetjük legalább a szuperszonikus többcélú vadász fegyvernemet/képességet.

Hát, én ezen négy típust látom esélyesnek, abban a sorrendben, ahogy írtam.
 

kolka

Member
2014. április 12.
82
2
8
A japánok is piacra fognak dobni valamit, lehet hogy az sem lenne rossz dolog (persze annak előbb el kell készülnie)
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
DK és Japán eléggé esélyes, hogy megcsinálják a maguk 5. generációs gépét... Arrafele nincs probléma ugye sem a pénzzel, sem az akarattal... A törököknél már könnyebben el tudok képzelni olyan okokat, amiért dugába dőlhet az elképzelés... Viszont rémlik valami SAAB kooperáció is.. Illetve "gyanús", hogy a németek meg sem moccantak a témában... Furi lenne, ha a -franciákhoz hasonlóan- ők is "ki akarnák hagyni" az 5. generációt... :)
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 372
113
Kicsit elkanyarodva a repülős témától a szárazföld felé, az M-95 Degman harckocsi szerintetek megérné (újonnan gyártott példányokról lenne szó)? Horvátországgal jó viszonyban vagyunk a szomszédaink közül, így talán a logisztikai háttérrel se lenne gond, az orosz eredetű technika miatt az átképzés is könnyebben menne a hackocsizóknak, a T-72-eseinkhez képest bőven erőlelépés, de mondjuk egy leo2a5 vagy a4 hez képest nemtudom megérné-e (bár az a4-hez képest szerintem már igen) erről mi a tagság véleménye?
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
947
113
Mindenképpen, már rég meg kellett volna lépni, hogy modernizálják a T-72-eseinket... Még ha nem is ezzel a M-95/M-84D csomaggal... Csak hát "erre sincs pénz soha".
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Hát... szvsz T-90MS inkább. Bár nem hiszem hogy egy Leo2 A7-el állná a versenyt. Max árban. Volt ám egy pár aránylag még modern 72-esünk csak szvsz már isten tudja hol lehetnek. El vannak átkozva, a nato nem szereti mert orosz gép és már nem is első vonalas hk. Azért a horvátokkal való jó viszony hát szerintem optimista kijelentés.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 372
113
A Leo A7 meg a világ legfejlettebb harckocsija még jó, hogy nem állja vele a versenyt :D Ez egy elég jól modernizált, felpáncélozott, áttervezett T-72 NATO-sított elektronikával, és ezek új járművek, nem pedig a 30-40 éves régi dögöket foldozgatják :D A T-90MS meg valószínűleg drágább ennél, meg mostanában az orosz cuccok felé kacsingatásért rákoppintanának az orrunkra. A régi exszovjet vasakat nyüstölő régiónkban ezek szerintem egész jól használhatóak lennének :D
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
Hát nekem mindegy én áldásom adom rá, már csak az illetékes elvtársakkal kell lebeszélned.
Amúgy nem csak 2-3 proto létezik belőle? Hogyér adják? A DD gyártaná e még mert a projektet felfüggesztették már kb 5 éve? Itt egy link egy horvát topic róla. Ha van türelmed sok mindent kihámozhatsz belőle.
Amúgy jót nevettem mikor arról beszélnek hogy a tökük tele az usával és jobb lenne nato nélkül függetlenként mint a szerbeknek.:)forum.net.hr/forums/p/236095/7555196.aspx?PageIndex=28
5700.Picture9.jpg

Annak idején arról volt szó hogy kicsi de erős hadseregünk lesz. Ez most inkább mini és gyengébb mint volt valaha.
 

terko

New Member
2013. február 11.
29
0
1
Egy - két gondolat a részemről is:
1, A jelenleg hadrendben lévő harckocsijainkhoz képest az M-95-s sokkal korszerűbb, érdemes lenne rendszeresíteni.
2, Leo A7 szép álmunk, de szerintem soha nem lesz a magyar haderőben rendszeresítve. Esetleg ha valaki megszán minket, akkor el tudok képzelni valami olyasmit, hogy kapunk olcsón leselejtezett A4-seket. Például akár a németek, osztrákok, vagy ha lesz nekik jobb (hiszen folyamatban van a dolog) akár a törököktől is.
3, Ennyire elszigetelt ország mint a miénk nem nagyon van Európában. Az összes szomszédos ország orról ránk valamiért. Szerintem a horvátok sem kedvelnek minket a MOL ügy miatt. A magyar kormánynak nem kellett volna egyik félt sem támogatnia nyíltan, de mindent meg kellett volna tennie azért, hogy mielőtt megoldódjon ez a dolog a két fél között. Se a horvátokkal se mással nem hiszem hogy lesz közös fejlesztési terv mostanában katonai szempontból. Pedig a M-95 és a új horvát gépkarabély esetén lehetett volna.
4, Gripen váltótípussal kapcsolatban én szerintem az lenne a célravezető, ha lenne kb. egy ezred 5. generációs gép, és mellé lenne egy ezrednyi kiképző- és könnyű támadó repülőgép. Ez utóbbival végeznénk a napi feladatok zömét kímélve a nagyobb értéket képviselő technikát.
De ez is csak az én álmom, mint a Leo-k.
 

vajk

Member
2012. október 23.
45
0
6
Szerintem meg az lenne a célszerűbb, ha a Yugoimportal lépnénk kapcsolatba, ami a szárazföldi hadviselést jelenti. :) Legalább is, ha már nem futja a hazai hadiparra és viszonylag olcsón akarunk ütőképes dolgokhoz hozzájutni. Diplomáciailag is jó lenne, mert közelebb állnánk a szerbekhez és ezáltal közvetve az oroszokhoz is.
Ami a repülőgépeket illeti mi szükségünk lenne 5. generációs gépekre? Csak pénz kidobás! Jó lenne számunkra vagy 80 darab JF17-es is. Nem árt, ha Kínával is jó a viszonyunk. :)
 
D

danielblack

Guest
Szívem szerint én ruszki cuccokat is vásárolnék, de a jelenlegi helyzetben inkább szavaznék a skandináv országok fejlesztéseire. Esetleg még a törökök, lengyelek, olaszok is szóba jöhetnének.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
Egy - két gondolat a részemről is:
1, A jelenleg hadrendben lévő harckocsijainkhoz képest az M-95-s sokkal korszerűbb, érdemes lenne rendszeresíteni.
2, Leo A7 szép álmunk, de szerintem soha nem lesz a magyar haderőben rendszeresítve. Esetleg ha valaki megszán minket, akkor el tudok képzelni valami olyasmit, hogy kapunk olcsón leselejtezett A4-seket. Például akár a németek, osztrákok, vagy ha lesz nekik jobb (hiszen folyamatban van a dolog) akár a törököktől is.
3, Ennyire elszigetelt ország mint a miénk nem nagyon van Európában. Az összes szomszédos ország orról ránk valamiért. Szerintem a horvátok sem kedvelnek minket a MOL ügy miatt. A magyar kormánynak nem kellett volna egyik félt sem támogatnia nyíltan, de mindent meg kellett volna tennie azért, hogy mielőtt megoldódjon ez a dolog a két fél között. Se a horvátokkal se mással nem hiszem hogy lesz közös fejlesztési terv mostanában katonai szempontból. Pedig a M-95 és a új horvát gépkarabély esetén lehetett volna.
4, Gripen váltótípussal kapcsolatban én szerintem az lenne a célravezető, ha lenne kb. egy ezred 5. generációs gép, és mellé lenne egy ezrednyi kiképző- és könnyű támadó repülőgép. Ez utóbbival végeznénk a napi feladatok zömét kímélve a nagyobb értéket képviselő technikát.
De ez is csak az én álmom, mint a Leo-k.

M-95-öt még felvetés szintjén sem hallottam az illetékesektől, úgyhogy max jó gondolat marad, mint az A7 ....

És hogy miért orrolnak ? Legfőképp azért hogy élünk még és létezünk. Nem tudom mennyire ismered a környező utódállamok történelem oktatását, de ők mindannyian betolakodóknak tartanak minket. Holott mindenki tudja, pont az ellenkezője az igaz. Még az osztrákok viszonylatában is. A létező magyar ajkú közösségek mindenképpen az eltüntetendő kategóriába tartoznak, erről a mai napi nem tettek a "szövetségeseink" ezt támasztják alá a mindennapok eseményei, történései. (szeparatizmusnak minősíteni az autonómiatörekvéseket pl. histórikus-pszichiátriai eset) Csak a vak nem látja mi folyik a szomszédban, meg aki nem akarja. És mivel nem látok ellentétes tendenciákat, így véleményem szerint ez egy permanens konfliktushelyzetet eredményezett, amelynek nincs ám vége. Ha kicsit távlatokban nézzük az eseményeket, akkor ez lehet számunkra olyan szituáció amely miatt ellentétbe kerülünk másokkal. És sztem a magyar külpolitikának ezt kéne szem előtt tartania, és nem olyan térségekben pattogni, amelyhez nem volt és soha nem is lesz közünk. Vagyis amit sokadszorra is emlegetek, Mo-nak nincs dolga a Kárpát-medencén kívül, és az erőforrásainkat erre a térségre kellene összpontosítanunk, Minden tekintetben, szövetség ide-vagy oda, idegen célokért nem harcolnék.

A Gripen ha ki lesz fizetve, a végkimerülésig marad. Minden más esélytelen. Az amerikai F-35-öt teljesen kizárnám, már politikai okokból is, de nekünk az még használtan is drága lesz.
Viszont a keleti relációk nem elvetendőek. Ha lesz rá forrás, a kínaiak és az oroszok se támasztanának akadályokat, a mai állás szerint. De a 15 év múlva bekövetkező eseményeket lehetetlen modellezni, még teoretikus szinten is. A népességszám mindenképp fontos mutató és ez az elöregedő nyugati társadalmakban elképesztően rossz irányba halad. A kínaiak piszkosul fejlődnek, elképesztő ütemben. Velük kapcsolatban inkább reménykednék egy üzleti kapcsolatban, (a harci repülőgépbizniszhez egy nagyhatalom háttere, támogatása elkel, ha csak az alkatrészekre, fegyverzeti részre gondolunk) mivel ők legalább kis távoli rokonnépnek tartanak és nem ellenfélnek.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Viszont 2030 15 év múlva lesz, és ugye a 4. gen. gépeket 4. gen.-re leváltani, amikor már mindenki -aki teheti-, 5. gen. gépekkel szaladgál

Na ebben benne van a lényeg, idézem: "aki teheti" .
Mindenki gondolkozzon el, hogy a környékünkön kinek fog telni igazi 5. gen. harcigépre 15 év múlva?! Estleg a lengyeleknek, ők is elsősorban a (sajnos nem ok nélküli) mérhetetlen orosz-fóbiájuk miatt godolhatják, hogy pótolhatatlanul szükségük van rá.
ML
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 926
17 979
113
És hogy miért orrolnak ? Legfőképp azért hogy élünk még és létezünk. Nem tudom mennyire ismered a környező utódállamok történelem oktatását, de ők mindannyian betolakodóknak tartanak minket. Holott mindenki tudja, pont az ellenkezője az igaz. Még az osztrákok viszonylatában is. A létező magyar ajkú közösségek mindenképpen az eltüntetendő kategóriába tartoznak, erről a mai napi nem tettek a "szövetségeseink" ezt támasztják alá a mindennapok eseményei, történései. (szeparatizmusnak minősíteni az autonómiatörekvéseket pl. histórikus-pszichiátriai eset) Csak a vak nem látja mi folyik a szomszédban, meg aki nem akarja. És mivel nem látok ellentétes tendenciákat, így véleményem szerint ez egy permanens konfliktushelyzetet eredményezett, amelynek nincs ám vége. Ha kicsit távlatokban nézzük az eseményeket, akkor ez lehet számunkra olyan szituáció amely miatt ellentétbe kerülünk másokkal. És sztem a magyar külpolitikának ezt kéne szem előtt tartania, és nem olyan térségekben pattogni, amelyhez nem volt és soha nem is lesz közünk. Vagyis amit sokadszorra is emlegetek, <b>Mo-nak nincs dolga a Kárpát-medencén kívül, és az erőforrásainkat erre a térségre kellene összpontosítanunk, Minden tekintetben, szövetség ide-vagy oda, idegen célokért nem harcolnék.</b>

Ezt maximálisan osztom. A nem kiemelt résszel is egyetértek.

<b>A Gripen ha ki lesz fizetve, a végkimerülésig marad.</b> Minden más esélytelen. Az amerikai F-35-öt teljesen kizárnám, már politikai okokból is, de nekünk az még használtan is drága lesz.
Viszont a keleti relációk nem elvetendőek. Ha lesz rá forrás, a kínaiak és az oroszok se támasztanának akadályokat, a mai állás szerint. De a 15 év múlva bekövetkező eseményeket lehetetlen modellezni, még teoretikus szinten is. A népességszám mindenképp fontos mutató és ez az elöregedő nyugati társadalmakban elképesztően rossz irányba halad. A kínaiak piszkosul fejlődnek, elképesztő ütemben. Velük kapcsolatban inkább reménykednék egy üzleti kapcsolatban, (a harci repülőgépbizniszhez egy nagyhatalom háttere, támogatása elkel, ha csak az alkatrészekre, fegyverzeti részre gondolunk) mivel ők legalább kis távoli rokonnépnek tartanak és nem ellenfélnek.

Szeritnem is kb. az lesz, de amint megszűnik a lízing, szvsz a Mig-29-hez és más technikákhoz hasonlóan igen gyorsan le fog apadni a bevethető gépek száma.

F35-öt is osztom, kérdés te mit értesz politikai oknak. Az amcsik nem adnának belőle (vagy legalábbis nem fullosat), vagy nem akarják a "szomszédokat provokálni".