A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

D

danielblack

Guest
Én úgy tudom, ha egy nemzet két generációjánál is csökkenés tapasztalható a lélekszámban, akkor a folyamat visszafordíthatatlan. A spanyolok, olaszok és mi magyarok is ezen már túl vagyunk.

És még sok más országban is ez a helyzet. A franciák körében is ez az arány, de annyi a bevándorló, hogy mégis nő a népesség.
Akkor a szlovákoknál durvább a kisebbség aránya mint nálunk. Akkor ott van románia, ahol már csak 15-17 millióan élnek az országban.... Stb stb.. Mindenhol ez megy. Szerintem ezek a folyamatok fogják próbára tenni majd a honvédséget is.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
Ezen felül ment megint megy az F-35 300m$ pakfa meg 100se féle hazudozás/csúsztatás. Ehez képest az még véletlenül 2020as ár LRIP-7ben az F-35A flyaway ára hajtóművel $109m.
- azt hiszem ez nekem szólt

Április 27-es cikk, hogy Ausztrália vesz újabb 58 db F-35A-t, összesen 11,4 mld dollárért. Ez 196 millió dolláros darabár.
http://htka.hu/2014/04/27/ausztralia-tovabbi-villamok-beszerzeserol-dontott/

Igaz a Jápan megrendelésben 42 gép van 4,2 mld dollárért, ami darabonként 100 millió, de náluk van az összeszerelés és a gyártás egy része, ott szerintem ezért más az ár.
http://htka.hu/2014/07/12/meg-tobb-f-35-ost-vasarolhat-japan/

A wiki jelenleg 125 milliós árat ad meg, ami azt jelenti, hogy az ausztrálokat valami mocskosul átbaszták. Vagy, hogy kéthavonta feleződik a gép ára, ami jó, mert 5-10 év mulva akkor én is veszek egyet magamnak.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Martin_F-35_Lightning_II

A PAK-FA-nál régebb 100 millió alatti árat láttam, és az FGFA (indiai változat) jóval drágább volt, gondolom mert nekik kellett még (vissza)fejleszteni, és igényeltek kétülésest is. Jelenleg 50+ milliót írnak darabárnak és nem részletezik, hogy melyik. A tervezett programköltség 8-10 milliárd és az indiai meg az orosz gépek kezdeti tervezett példányszáma 200 körül volt összesen. Visszaosztva megint ott vagyunk 50 milliónál.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_PAK_FA#FGFA

Szóval nem kell dührohamot meg sikítófrászt kapni, mert nem csak úgy hasra csapva basztatásként írtam amit írtam.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
A PAK-FA-nál régebb 100 millió alatti árat láttam, és az FGFA (indiai változat) jóval drágább volt, gondolom mert nekik kellett még (vissza)fejleszteni, és igényeltek kétülésest is. Jelenleg 50+ milliót írnak darabárnak és nem részletezik, hogy melyik.

Az tod sicher, hogy nem lesz 100 milla alatt a PAK-FA sem, hazudjon bárki bármit, már, ha valóban ötödik generációs verzióról beszélünk, nem pedig egy igazából csak "Szu-27 kasznis" és az AL31 hajtómű n+1 változatával szerelt low-end "exportváltozatról".
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
Én úgy tudom, ha egy nemzet két generációjánál is csökkenés tapasztalható a lélekszámban, akkor a folyamat visszafordíthatatlan. A spanyolok, olaszok és mi magyarok is ezen már túl vagyunk.

Elő kell venni a f*szotokat és a családonkénti 1,3 gyermek helyett legalább a saját családodban minimum 3 gyermeket. Közben húzni mint az állat, hogy normálisan fel tudd nevelni őket és valami hasznosat csináljanak az életben (mérnök, orvos, vegyész, stb nem pedig szociológus, filozófus,stb). Ha a lakosság jó része így gondolkodik, akkor két generáción belül megint lehet fordítani. Aműgy meg a gengszterváltás óta nem telt el két generáció, és ott még nem voltak ilyen demográfiai problémák.


Akkor ott van románia, ahol már csak 15-17 millióan élnek az országban
19 millió, a népszámlálási papírokon a tinta alig száradt meg. Sajnos a magyarok arányosan jobban fogynak, mint a románok és a kommunizmus alatt nem volt akkora a népszaporulatunk, mint a románoknak (de lehet ha csak többen voltak, azért gyűltek többen). Mindenesetre azt mondták, hogy Erdélyt a román anya foglalta el, mert ő volt aki teleszülte. Na de az is alábbhagyott és az utóbbi 25 év alatt 3-4-5 millióval csökkent Románia lakossága.

És most ON
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
<blockquote rel="joker">A PAK-FA-nál régebb 100 millió alatti árat láttam, és az FGFA (indiai változat) jóval drágább volt, gondolom mert nekik kellett még (vissza)fejleszteni, és igényeltek kétülésest is. Jelenleg 50+ milliót írnak darabárnak és nem részletezik, hogy melyik.

Az tod sicher, hogy nem lesz 100 milla alatt a PAK-FA sem, hazudjon bárki bármit, már, ha valóban ötödik generációs verzióról beszélünk, nem pedig egy igazából csak "Szu-27 kasznis" és az AL31 hajtómű n+1 változatával szerelt low-end "exportváltozatról".

</blockquote>

Majd meglátjuk. Egyelőre egy változat van és ennyi az infó a programról. Viszont költségtúllépésekről nem olvastam. Persze még ki kell fejleszteni az FGFA-t meg a kétülésest is.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 126
113
<blockquote rel="wolfram"><blockquote rel="joker">A PAK-FA-nál régebb 100 millió alatti árat láttam, és az FGFA (indiai változat) jóval drágább volt, gondolom mert nekik kellett még (vissza)fejleszteni, és igényeltek kétülésest is. Jelenleg 50+ milliót írnak darabárnak és nem részletezik, hogy melyik.

Az tod sicher, hogy nem lesz 100 milla alatt a PAK-FA sem, hazudjon bárki bármit, már, ha valóban ötödik generációs verzióról beszélünk, nem pedig egy igazából csak "Szu-27 kasznis" és az AL31 hajtómű n+1 változatával szerelt low-end "exportváltozatról".

</blockquote>

Majd meglátjuk. Egyelőre egy változat van és ennyi az infó a programról. Viszont költségtúllépésekről nem olvastam. Persze még ki kell fejleszteni az FGFA-t meg a kétülésest is.</blockquote>

Haha, majd pont az oroszok számolnának be arról, hogy ha költségtúllépés lenne. :DD De ahogy mondod, majd meglátjuk, amikor az első megrendelővel megkötik a szerződést. Én mindenesetre simán mernék fogadni arra, hogy az AESA radarral, 129-es hajtóművel, stb. szerelt változat ára 100 millió felett lesz.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
Az olimpiánál beszámoltak, hogy durván túlköltekeztek, azt is lehetett tudni miért. Nem értem miért titkolnák. Ha meg sok gépet legyártanak akkor jobban megoszlik a drága fejlesztés.
Az első megrendelő megvan, sőt az első kettő. Az új hajtóművet fejlesztik, de a tervben ha jól emlékszem az volt, hogy a mostani hajtóművel legyártanak valamennyit és mikor kész lesz az új akkor azokat szerelik azzal. Ha úgy veszed, akkor az indiai változat az exportváltozat, lehet ha emiatt nem fognak sokat szarakodni a végleges exportvátozat kifejlesztésén. Ha az AESA sorozatgyártása beindul, nem látom miért ne azzal szerelnék, a gép árához képest nem olyan nagy tétel, és mire tudnak exportálni arra már rég meglesz az új hajtómű is. De majd meglátjuk.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 549
946
113
Viszont szerintem egy ilyen nagyobb gépet nem fogunk tudni megengedni magunknak... Tőlünk "nyugatabbra" is (pl. angolok, olaszok, stb.) mindenki megelégedett az F-35 kategóriával, illetve majdnem mindenki... 1-2 ország ugye fejleszt sajátot mellé, de azok nem éppen a szegényebbek közül valók (Japán, DK), plusz keményebben költenek a hadászatukra is...
Mondom én abban reménykedek, hogy amikor kérdéses lesz a csere, kb. ilyen 2030 környékén, addigra a piacon lesz több az F-35-höz hasonló kisebb, multirole fighter kategóriás gép... Ami egyrészt az árukat is lenyomja valamennyire, másrészt meg mégiscsak van választék, nemcsak technológiai értelemben, hanem politikai-gazdasági értelemben is...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
A PAK-FA-ból valószínűleg lesz egy egyhajtóműves kicsi gép. Ami még nem tűl nagy az a japán, de az nem tudni, hogy techdemo, proto vagy miaz, lehet ha az is megnő. 10 év mulva lesz aktuális ez a kérdés szerintem, arra kijönnek vagy elbuknak a fejlesztések és egy 5 éves beszerzési projektet el lehet akkor indítan.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
"Április 27-es cikk, hogy Ausztrália vesz újabb 58 db F-35A-t, összesen 11,4 mld dollárért. Ez 196 millió dolláros darabár.
http://htka.hu/2014/04/27/ausztralia-tovabbi-villamok-beszerzeserol-dontott/"

Érdemes a cikket elolvasni.

"A kontraktus magába foglalja a kiképzést és a fegyverzet biztosítását, valamint azt az 1.6 milliárd ausztrál dollárt, melyet az infrastruktúra modernizálására szánnak Willamtown (Új-Dél-Wales) és Tindal (Északi Régió) légibázisain."

Tehát kiképzés + fegyverzet + infrasuktúra + supporttal, kb minden ami kell úgy, hogy Ausztrálok koreai rendszeresítők azaz magas még a flyaway ár se éri el a darabár a 200m$.
Ez nagyon messze van az általad (is) hangoztatott 300m$os gatyában ártól.

PakFaról csodás az 50m$os tipped de a Pesas (továbbfejlesztés nem radikálisan új dizájn, AESAhoz képest nagyon könnyen/gyorsan gyártható), aerodinamikailag su-27 (nem kellett nagyon tesztelni), nem kell új hajtómű, nem kell tökéletes felület... Su-35 ára ha Oroszok rendelik maguknak jár 50m$nál.

"Elő kell venni a f*szotokat és a családonkénti 1,3 gyermek helyett legalább a saját családodban minimum 3 gyermeket."

Hajrá. Javaslom vedd elő. De addig is az a szitu, hogy évente nem születik 90.000 gyerek MOon. Ez a katasztrófális 1.3 fertile rate.
De ebben az 1.3ban nincs benne az, hogy 40-50.000 fiatal elhagyja az országot. Tudod ki marad itt? A kissebség. És ez az ami MAGYAR országot a legjobban fenyegeti. Nemhogy bár nincs se tüzérség, se páncélos, se buk de cserélni kell a gripent F35/pakfara. És ezen nem segít, hogy ezen a területen se Románia, se Oroszo lényegesen nem áll jobban mint mi.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 795
113
<i>"A Gripen helyett égetőbb problémák a személyi felszerelések (MH,ORFK/BRFK,NAV szinten), aztán a tüzérség, harckocsik amiről el kéne dönteni,hogy akarunk-e illetve,hogy aktív vagy reaktív védelmet akarunk rájuk. A légvédelmet is fejleszteni kéne. ...stb."</i>

Valahol itt kell kezdeni.
Illetmények rendezése az első.
Mit ér a felszerelés cseréje, ha fél évente újra kell kiképezni az épp munkanélküliség elől haderőbe menekülő motiválatlan fiatalokat ?
Mert fél év múlva esetleg, a nagy részük már lelép, ha talál állást a civil szférában.
Aztán a katonák személyi és harcászati felszerelése.
Kézifegyverek cseréje, vagy olyan modernizáció, ami nem kis megoldás és nem csak pár száz darabos tételt jelent, a missziózók részére.
Amikor ez megvan, na akkor kezdhetjük a nehézfegyverek beszerzését.
Csere szót nem írnám, mert arra már nem lesz mit cserélni. :)
A Gripen még sokáig potens gép lesz a közép-európai hadműveleti térségben.
Inkább fejleszteni kell, valamint beszerezni egy újabb századot.
Harckocsik, önjáró tüzérség, páncélozott gyalogsági harcjárművek, stb., megmondhatatlan mit lehet majd, tudunk majd, vagy szeretnénk igazából a hadrendben látni.
Nem beszélve, a szükséges db. számokról, mert ez is egy fontos kérdése a jövőbeni beszerzési lehetőségeknek.
NATO tagságunk ellenére, a világpolitika alakulása folytán, Én is úgy gondolom nyitni kell fegyverbeszerzésekben is a világ több országa felé.
Kihagynám az USA illetve az Orosz relációt mindenképp.
Az ország jövőbeni ügyeibe esetleg később beleszólni akaró nagyhatalmat, távol a határoktól minden téren, amennyire csak lehet.
Így i marad bőven még,minőségi fegyverzetet gyártó ország a világon, ahonnan beszerezhetünk remek eszközöket és biztosítani tudják az üzemeltetés, karbantartás folytonosságát is.
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 140
4 998
113
kb az egyetlen egy ország amely tényleg meg szokott szólalni. pl Bármely, akármelyik más hatalom behívatta a nagykövetét és tiltakozott a Szlovák nyelvtörvény miatt? Tudtommal nem. kb a fő ok volt, hogy bár még mindig egy hányás de az egészet "felvizezték".

Magyarország "felemelkedésének" egyik legföbb problémája, hogy mind Magyar, mind külföldi fél az országban befektetni. A másik pedig, hogy nagyon durván fogyunk. 1.3as páronkénti születés szám miközben évi ~40-50.000 fiatal adófizető munkaerő hagyja el az országot, durván öregedő társadalom, számosságban drasztikusan növő kissebbség. És ez nem most indult hanem egy 20-50éves folyamat része megfordítani se lehet sokkal gyorsabban.

hirtelen ennyi.

Dehogy szokott. Megjelenik néha egy-egy huszadrangú minisztériumi akárkitől egy nyilatkozat 'sztán kalap, le van tudva. Különben meg azt se tudják mi van itt, miért nem volt csak papíron rendszerváltás ...
A szlovák nyelvtörvény elleni tiltakozás kimerült egy halovány mondatban, az európaiaktól még ez sem tellett. Azóta sem változott semmi, ugyanúgy megy az asszimiláció mint eddig. Egy szavuk sincs hozzá, a magyarverésekhez se, a benesi jogfosztás dokumentumaihoz szintén.

Mo akkor fog felemelkedni, ha magát emeli fel, nem a külföldi tőke. Ez mindenhol így volt, galaktikus naivitás azt képzelni, hogy a Cityben csak a mi javunkat akarják. Illetve azt, a javainkat azt akarják, nagyon, és persze mindenki másét is.
A népességfogyásnak megvannak az összetett okai, tanulmányokat tudnék idézni e témában, és bonyolult folyamat, ami már évtizedek óta tart. Az elvándorlás pedig drasztikusan lecsökkenne, ha európai béreket kapnának az átlagpolgárok is, mert eközben amúgy globális árakat fizet mindenki mindenért. Ez az egyes ember racionális döntése, nem a haza utálata.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 396
19 795
113
"<i>Mo akkor fog felemelkedni, ha magát emeli fel, nem a külföldi tőke.</i>"

Ez egy alapvetően jó elgondolás.
Azonban, jelenleg gazdaságunk a globális világgazdaság része, ami nem baj összességében.
Az lenne a baj ha bezárkóznánk mert akkor gyorsan, az egykori Albánia, vagy a jelenlegi Kuba, Észak Korea, szintjére degradálnánk magunkat.
Jelenleg a hazai gazdaság motorja alapvetően a gépgyártás és a hozzá kapcsolódó beszállítói termelés. ( autógyártás néven is említhetjük )
Itt található meg a legkorszerűbb technológia, a hatékony nyugati munkakultúra, valamint az ehhez kapcsolható egyéb minden ipari beruházás, fejlesztés.
Bárki bármit állít, főleg aki nem ebben a műfajban dolgozik, akkor is szüksége van az országnak ezekre a cégekre.
( Opel, Audi, Suzuki, Mercedes, stb... )
Bár több jönne ide belőlük.
Lehet újat írok, de lehet nem... Mellékesen jegyzem ugyanis meg hogy a legtöbb munkajogi probléma nem a külföldi vállatoknál van, hanem az alapvetően "Magyar" vállalkozásoknál, ami a dolgozókat érinti.
Ugyanez igaz a bérekre is.
Számomra a példa, egy ország gazdasági felemelkedésére, Dél Korea.
A háború romjain beindították a külföldi tőke beáramlását, ezzel elkezdve az ipari fejlődést.
Ezen fejlődés hatására, több évtized alatt, kialakult a hazai ipar és most meg lehet nézni hol is tartanak.
Örvendetes hogy a jelenlegi kormány igyekszik a világ minden táján gazdasági kapcsolatokat kialakítani, aminek nyilván csak jelentős idő elteltével lesz igazán érzékelhető majd a pozitív hatása.
 
D

danielblack

Guest
Akkor ott van románia, ahol már csak 15-17 millióan élnek az országban
19 millió, a népszámlálási papírokon a tinta alig száradt meg. Sajnos a magyarok arányosan jobban fogynak, mint a románok és a kommunizmus alatt nem volt akkora a népszaporulatunk, mint a románoknak (de lehet ha csak többen voltak, azért gyűltek többen). Mindenesetre azt mondták, hogy Erdélyt a román anya foglalta el, mert ő volt aki teleszülte. Na de az is alábbhagyott és az utóbbi 25 év alatt 3-4-5 millióval csökkent Románia lakossága.

És most ON</blockquote>

És te komolyan hiszel a népszámlálási adatoknak? Simán megkockáztatom, hogy külföldön él, dolgozik 1 millió magyar állampolgár.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 633
113
Számomra a példa, egy ország gazdasági felemelkedésére, Dél Korea.
ott nem csak annyi van, hogy beengedték a külföldi tőkét, hanem az oktatás színvonala magas és az oktatott tárgyak építő jellegűek, emellett nem hagyták, hogy a liberális hülyeségekkel szétbomlasszák a nemzetet. Ugyanígy japán is szarrá lett bombázva, és se területe, se ásványkincsei, de az oktatás, a fejlett iparágak, a "japán érdekek mindenki másé előtt" felfogás, az őrült munkamorál még úgy is megtették a hatásukat, hogy a környéken őket utálják messze a megjobban.
 

marton

Well-Known Member
2013. április 16.
1 035
702
113
"Paks bővítését, illetve a magyar honvédség alkatrész utánpótlását pedig nem érinti a Moszkva elleni uniós büntetés. Az előbbit azért nem, mert „a korlátozás nem vonatkozik ezeknek a pénzintézeteknek az európai hitelfelvételére vagy hitelnyújtására, így a szankciós intézkedés például nem érinti a paksi atomerőmű bővítését”. A katonai téma kapcsán pedig azért nem, mert „a Magyarország honvédelmi képességeinek szempontjából fontos, a már meglévő kapacitások szervizelésének és alkatrész utánpótlásának biztosítása” mint kivétel került rögzítésre a határozat szövegében."
MH alkatrészbeszerzés. :DDDD Miket szereznek be? Naív vagyok? Heliket, harckocsikat kannibalizálják. MIG-29 nem repül. BTR-80-hoz alkatrész,, na ja, talán azt, ha majd elfogy a szétbontható.

http://www.atv.hu/belfold/20140731-itt-a-valasz-igy-erintik-magyarorszagot-az-oroszok-elleni-szankciok
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Nagy troll lenne Putyin ha hozzánk csapna pár helit,szállítógépet meg T 90-est... :D (Amúgy újabban én is a nyugati típusokat preferálom,de remélem Putyin is olvas minket... :D Pacsi medvebácsi! ;) :D)
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 687
2 384
113
Nézzük meg hogy a Bundeswehr hogy hajt végre egy légi mozgékonysági manővert szerintem van mit tanulnunk.
És van egy nagyon érdekes transzport jármű a videóban.

https://www.youtube.com/watch?v=mkfxRnHgpR4&feature=em-subs_digest
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
153
63
Mire gondolsz? A szállító gépre, a helikopterekre, a páncélosokra, vagy a robotizált teherhordó járműre? Nálunk lassan mindegyik kuriózum!