Ne hülyéskedj! Most kerültek bele.
Benkő papa egyik első intézkedése volt, hogy mindenkinek honvédelmi alkalmazottnak kellett lennie. Ugyan több pénzt kapnak, azonban sokkal szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk. Pl. így bárkit vezényelhetnek bárhova, utazási megkötések, miegymás. Ez időnként marha kellemetlen dolog az eü személyzet szempontjából, de az ország szempontjából meg hasznos...
Az hogy ki milyen elszámolást használ kormányon belül, nagyjából lényegtelen.
Mert megkaphatják "előre" a költségvetésben a gépek üzemeltetésére a pénzt, meg lehet utólagos elszámolás is a minisztériumok között. (asszem van is ilyen elszámolás)
Hasonló a státuszuk, mint a SAR szolgálatnak. Hiába leggyakrabban a civileket kell menteni, ennek ellenére mégis a honvédség üzemelteti a helikoptereket a saját pénzügyi keretéből.
Másrészről ha katonai kötelékben vannak, egészen másak a személyzetre vonatkozó szabályok. Egy ilyen jellegű VIP szállításhoz pont ezért kellenek a katonai alkalmazottak. Mert el tudod képzelni, hogy mondjuk Orbán kimegy Trump bácsihoz (legutóbb is a Falconnal volt), és olyan jó a buli, hogy elhúzódik a tárgyalás (1-2 BigMac meg 2-3 liter Tokaji mellett gyorsan szalad az idő). Eközben a személyzet kicsúszik a civil munkaidőből. El tudod képzelni, hogy a pilóták szépen levonulnak a gépről, amikor Orbán befut. Oldalt tátott szájjal figyeli őket. Majd az egyik steward odalép Orbánhoz, hogy itt egy 20 dolcsis woucher a reptéri bárba, és 8 óra múlva jövünk!
Tehát ha katonai lajstromban vannak, katonák látják el a személyzet feladatát, katonák tartják karban, akkor vajon miért fizetné más az egész hóbelevancot?
A vezénylést civil munkaszerződéssel is meg lehet oldani.Vagy tartalékosi szerződéssel,amit szökség esetén lehet aktiválni.Viszont ha a HM létszámkeretbe akármit betehetek,mondván úgyis minden állami,jol el lehet bármit kenni,felelős meg sehol.
Ugyanez vonatkozik a pénzügyi elszámolásra.Szervezeti rendszert pont ezért kéne helyrerakni,hogy ne lehessen keverni a feladatokat és költségkereteket.Hogy áttekinthető,elszámoltatható legyen a rendszer,egyértelmű felelőségi körökkel.
Mert nálunk pont az a probléma,hogy soha nincs felelős,minden el van kenve az állami rendszerben.Igy jönnek létre a felesleges párhuzamos rendszerek,mig más területen meg a sok bába között elveszik a gyerek.Nert a párhuzamos szervezetekből éppen ott egyiksem csinált semmit-felelős meg nincs,mert mindegyik kibőjik,hogy nincs rálátása az egészre a felelőségi kör szervezeti megosztás miatt.
És az elszámolás ugyan ez.Nem az a probléma,hogy a Légierő üzemelteti a kormánygépet.Az természetes.A probléma az,hogy a véderő fejlesztési keretéből,annak terhére van véve,mint harcászati szállitógép.Ha szabadon lehet az egyik feladatkörre kiutalt pénzt más feladatkörre elkölteni,anélkül,hogy a könyvelésbe máshova kerülne a tétel,akkor gyakorlatilag felesleges könyvelni is.Minek,ha úgyis arra költik,amire akarják.Az elszámoltatás értelmetlenné,és feleslegessé válik.
Szerintem pont ezért kéne a szervezeti rendszer helyrerakásával kezdeni.Az egyértelmű hatás és felelőségi körök kialakitésával.
És ha a szervezeti rendszer kész,el kéne azt is dönteni,hogy mire,milyen feladatra kondicionáljuk a katonaságot.Mert jelenleg ebben is elkenést látok.Önálló országvédelmi erőröl beszélnek,de egy NATO szovetségi rendszerre kialakitott haderő képe körvonalazódik.
Márpedig a hadrend kialakitása erősen attol függ,hogy milyen várható harcformában,és milyen viszonyok között tervezik a csapatok lehetséges alkalmazását.